Bodem reinigen welke manier / tools ?


N

NickdH

Guest
Hallo,

Ik vroeg me af welke manier jullie de bodem van het aquarium reinigen. Ik heb zelf nu een handmatige bodem pomp maar ben hier niet zeer tevreden over. Er blijft nog veel viezigheid achter op de bodem.

Ik zou graag willen weten welke manier of welke aperatuur jullie hiervoor gebruiken

Groetjes Nick.
 
Bij het verversen wapper ik met de hand over de bodem en los vuil zuig je dan zo mee af.
 
Ik zou hetzelfde doen als John. Met een bodemstofzuiger ga je misschien ook onnodig te veel door de bodem woelen met een stofwolk als gevolg.
 
Hevelslang.
Soms alleen vuil wegzuigen, soms een klein laagje vooraan wegzuigen, spoelen en achter in de bak weer teruggooien.

Verder alle fancy stofzuigers die op YouTube te zien zijn: niet kopen, je hebt ze niet nodig.
Hoewel iedereen dat natuurlijk lekker zelf mag weten. ?
 
Ik maak de bodem nooit schoon.

Het ligt ook aan welke vissen je houdt. Als ik bijv. een hillstream zou hebben gehad, dan had ik de bodem wel schoon willen houden.
 
Ik doe niks met de bodem.
Ik heb een L001 en een L200 en als die door de bak racen dan wappert er van alles op en dat komt in de stroming zo de overloop in.
Wat achter blijft weten de appelslakken wel raad mee.

Daarnaast is er een mineralisatie proces actief die het een en ander op ruimt.
 
Oke, en wat voor bodem hebben jullie als het goed is komt de nieuwe bak eerder dan gepland 450l rio. Zit alleen te kijken wat een goede bodem zal zijn.
 
Oke, en wat voor bodem hebben jullie als het goed is komt de nieuwe bak eerder dan gepland 450l rio. Zit alleen te kijken wat een goede bodem zal zijn.

Filterzand meestal inderdaad.
 
Een goede bodem is denk ik ook afhankelijk van wat je met het nieuwe aquarium wil gaan doen.

En als er nu veel vuil blijft liggen dan is daar vaak een reden voor. Ik denk dat het goed is om daar naar te kijken, wat die reden kan zijn.

Wij maken wel af en toe de bodem schoon. We doen dat meestal met een plastic buis met een slang er aan. Als we die buis over de bodem bewegen zuigt hij vuil mee. Als we de buis in de bodem steken dan zuigt hij het zand omhoog. Omdat het zand zwaarder is dan het vuil valt dat weer terug, het vuil gaat door de slang de bak uit.

Goed dat je er naar kijkt. Een vervuild aquarium kan makkelijk algproblemen krijgen.
Hier nog een filmpje van wanneer wij de bodem diep schoonmaken.

 
Hallo,

Ik vroeg me af welke manier jullie de bodem van het aquarium reinigen. Ik heb zelf nu een handmatige bodem pomp maar ben hier niet zeer tevreden over. Er blijft nog veel viezigheid achter op de bodem.

Ik zou graag willen weten welke manier of welke aperatuur jullie hiervoor gebruiken

Groetjes Nick.
Ik maak de bodem nooit schoon. Bij mij niet nodig volgens mij.
 
Ik weet niet of ik nu de plank missla maar ook bij een goedwerkende bodem is er volgens mij wel een deel waar de bacterien niets mee doen of wat overblijft. Daarom ga ik 1x per jaar schat ik zo in wel met de stofzuiger even in de bodem en dan komt er wel veel bruine troep mee de emmer in. Mocht dit niet kloppen dan zijn er vast wel leden die het corrigeren.
 
Los van of je de plank misslaat. Iedereen kan gaan roepen dat bij hen de bodem zo schoon blijft. Dat is reuze fijn voor hen. Maar topicstarter geeft aan dat dat bij hem/haar niet zo is, en wat hij dan het beste kan gebruiken.

En ik denk trouwens niet dat je de plank misslaat.
 
Ik heb heel veel bakken gehad en bij elke bak zie je de bedoelde bruine troep na maanden met het zuigen in de bodem omhoog komen dus er blijft iets in de bodem achter. Wat dat is weet ik niet precies en of dat de bodem kan verstoppen is ook dus een vraag.
 
Hoe vaak we diep schoonmaken ligt hier aan de toestand van de bak.
Wanneer er veel blijft liggen (bruin zwarte prut in hoekjes en gaten, veel drab onder decoratie) dan is de bak niet lekker in evenwicht. Dan maken we wel elke maand tot paar maanden ook diep schoon waar geen planten staan en vooral onder decoratie als hout en grotten. Wij hebben garnalen die daar vaak op en onder zitten en dat vervuilt de bodem plaatselijk behoorlijk.

Als de bak in een betere balans is zien we op de bodem zelden wat liggen (wat lege slakkehuisjes, wat verdwaald mos), en dan maken we de bodem ook ongeveer eens per jaar diep schoon. Ook dan slaan we tussen de planten over. Daar lijken de planten het materiaal op te gebruiken dus weinig vuil.

Ook wij halen dan veel bruin/zwarte drab weg, vergelijkbaar met wat er uit het filter komt.

We timen dat meestal zo dat dat niet samenvalt met het schoonmaken van het filter.
 
Als er bruine troep achterblijft dan is het inderdaad wel zaak om het (op de 1 of andere manier) op te ruimen, denk ik.
Mooier natuurlijk is het als je bijvoorbeeld corydorassen hebt die de boel omwoelen zodat de troep in je filter belandt. Dan hoef je de bodem nooit schoon te maken.
 
Hebben jullie de video van 'Father fish' wel eens gezien over dikke bodems? Ik weet dat er in onze hobby verschillende manieren zijn om dingen voor elkaar te krijgen maar ik vond zijn ervaringen toch interessant.

 
Ook wij halen dan veel bruin/zwarte drab weg, vergelijkbaar met wat er uit het filter komt.
Naar ik begrijp is het zo dat dit spul juist is wat je moet hebben. Dan bedoel ik niet de modder die in je filterwatten zit (dat is vuil) maar de modder die echt diep in je filter zit, bij je biologische media. Volgens mij is dat gewoon puur biofilm en helpt het dus met de biologische afbraak van vuil. Het oppervlakte van een bodem is natuurlijk ook gigantisch dus ik kan mij goed voorstellen dat daar veel goede bacteriën zitten (zolang je bodem niet verstopt). Mijn vorige aquarium had een bodem van ongeveer 8cm Aquasoil Amazonia. Je merkte na 1,5 jaar dat dit wat vergruisde en dat dat stof opleverde bij het herplanten. Maar ook zag je zeker 10-15 keer per dag een grote luchtbel uit de bodem komen (van verschillende plaatsen). Rot? Nee. Onder de kap rook het altijd naar rijpe, vochtige tuingrond en niet naar rot of zwavel. Mijn ervaring is dat er in de bodem heel veel aerobe bacteriën actief zijn en dat je de bodem best zoveel mogelijk met rust moet laten, zolang deze gezond is.

Mijn huidige aquarium draait nu een maand of twee, waarvan een week met kleine bezetting. Ik heb hierin 15L lava split en 3L Aquasoil gebruikt. Ik ben benieuwd of ik hier hetzelfde mee ga maken qua luchtbellen.
 
Hier nog even 2 leuke stukjes om te lezen over vuil in/op de bodem.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Naar ik begrijp is het zo dat dit spul juist is wat je moet hebben. Dan bedoel ik niet de modder die in je filterwatten zit (dat is vuil) maar de modder die echt diep in je filter zit, bij je biologische media. Volgens mij is dat gewoon puur biofilm en helpt het dus met de biologische afbraak van vuil. Het oppervlakte van een bodem is natuurlijk ook gigantisch dus ik kan mij goed voorstellen dat daar veel goede bacteriën zitten (zolang je bodem niet verstopt). Mijn vorige aquarium had een bodem van ongeveer 8cm Aquasoil Amazonia. Je merkte na 1,5 jaar dat dit wat vergruisde en dat dat stof opleverde bij het herplanten. Maar ook zag je zeker 10-15 keer per dag een grote luchtbel uit de bodem komen (van verschillende plaatsen). Rot? Nee. Onder de kap rook het altijd naar rijpe, vochtige tuingrond en niet naar rot of zwavel. Mijn ervaring is dat er in de bodem heel veel aerobe bacteriën actief zijn en dat je de bodem best zoveel mogelijk met rust moet laten, zolang deze gezond is.

Mijn huidige aquarium draait nu een maand of twee, waarvan een week met kleine bezetting. Ik heb hierin 15L lava split en 3L Aquasoil gebruikt. Ik ben benieuwd of ik hier hetzelfde mee ga maken qua luchtbellen.

Er zijn altijd veel manieren om iets te doen.

Wij kiezen ervoor om het het vuil gedeeltelijk uit de bodem en het filter te gooien. In dat vuil, want dat is het, zitten ook veel bacterien die dat vuil omzetten. Als je het vuil eruit gooit gooi je ook een gedeelte van die bacterien eruit, en die zijn ook niet meer zo nodig omdat er minder vuil is. Veel organisch afval geeft de mogelijkheid van het binden van fosfaat wat wij niet zo prettig vinden. Met minder heterotrofe bacterien heb je meer kans op een dunnere biofilm waarin nitrificerende bactierien volgens de informatie die ik erover heb gelezen beter hun werk kunnen doen.

De ene manier is niet slechter dan de andere, het is anders.
 
Ja er zijn meer wegen die naar Rome leiden en als het klopt dat de bruine drap ook deels afval is waar niks mee wordt gedaan dan is af en toe stofzuigen denk ik niet verkeerd.
 
Mijn bodem heb ik nog nooit schoongemaakt. Nu heb ik ook geen "vervuilende" vissen. Dan maakt, denk ik, ook nog een verschil.
 
Ik denk dat als je de bodem veel schoonmaakt de biofilm uiteindelijk ergens anders zal vormen. bijvoorbeeld op het glas, steen en in je filter zelf. De natuur zal uiteindelijk een nieuwe balans vinden en dat zal ook prima werken. Daarom vind ik het ook moeilijk om soms advies te geven als iemand vraagt 'hoeveel invloed op mijn aquarium heeft het als ik de bodem vervang' want het zal heel erg afhankelijk zijn van hoeveel jouw bodem bijdraagt aan het evenwicht in het aquarium. Zelf kies ik er voor om de bodem zo veel mogelijk met rust te laten en dat werkt voor mij prima.
 
Een beetje rommel in de bodem is natuurlijk en vormt weer een klein microhabitat op zichzelf waar voordelen aan kunnen zitten, maar het moet niet "smerig" worden natuurlijk. Als het gaat stinken dan heb je rotting en dan komen er stoffen vrij die je niet wil hebben. Hoe je het schoonmaakt hangt denk ik heel veel af van het aquarium zelf en het soort bodem. Mijne staat bijvoorbeeld zo vol met planten dat ik er nauwelijks tussen kom met een bodemzuiger dus ik laat het grotendeels met rust. De planten zorgen er ook voor dat het stof niet gaat rondzweven. Ik heb achterin grind en voorin zand en dat wil nog wel eens een beetje mixen. Dan haal ik het voorste zand er bijna helemaal uit en spoel ik het door een netje om het grind ervan te scheiden en dan is het ook meteen weer gewassen. Mijn belangrijkste "schoonmaakploeg" zijn slakjes die in de bodem leven en de boel goed houden en dat is hier genoeg.
 

Terug
Bovenaan