Wat is er nieuw

Bodem samenstellen voor channa's?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Timo13405
  • Startdatum Startdatum
T

Timo13405

Guest
Ik heb een 1.25 meter bak staan waar ik een channa bak van wil maken. Maar ik heb wat vraagjes over de bodem. Ik heb begrepen dat de channa's nogal van graven houden dus leek filterzand mij de beste optie. Maar ik wil er ook planten hebben dus leek een voedingsbodem een vereiste maar als de channa's dan gaan graven wordt het een grote modderpoel. Wat is de beste optie als bodem waar de planten wel goed in kunnen groeien maar wat wel netjes blijft als de channa's gaan graven?

Ik heb nog nooit een voedingsbodem gehouden in een beplante bak en nooit leleijke planten gehad. Een voedingsbodem is dus zeker geen vereiste.

Voor mierasplanten die vaak grote wortelnetwerken ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld crypto's en echinodorussen (echinodori?) zijn kleibolletjes wel aan te raden. Die stop je dan in de grond en als de channa s dan onverhoopt bij die wortels gaan graven dan is t niet meteen zo n bende in de bak...

Ok� bedankt. Dus in gewoon filterzand met een wat grovere korrel en vloeibare meststoffen zouden de planten het goed moeten doen. Zijn er nog planten die je aanraad voor bij de channa's?

Dat hangt meer af van hoeveel licht je erop hebt staan. Zelf vindt ik Channa�s het beste tot hun recht komen in een laag tot midden licht bak.

Ik heb best wel veel belichting maar wil dit gaan dempen door plantjes aan de oppervlakte en hoge planten met grote bladeren

Timo13405 zei:
Ok� bedankt. Dus in gewoon filterzand met een wat grovere korrel en vloeibare meststoffen zouden de planten het goed moeten doen. Zijn er nog planten die je aanraad voor bij de channa's?

+ dan die bodem kleibollen/tabletten voor planten die voeding via de wortels opnemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan