Bodem verschonen/reinigen?


Fryskfamke

Member
Lid geworden
7 april 2024
Berichten
15
Leeftijd
33
Hoi!

Mijn aquarium draait sinds halverwege januari (zie topic bij even voorstellen voor het verloop opstart etc.) maar ik zie nu dat de bodem ‘vies’ begint te worden. Het is een combinatie van grof en fijn grind, waar wat poepjes etc in blijft hangen. Kan deels ook komen doordat de pomp een poos tijdje minder goed heeft gewerkt. sinds een week zit er een nieuwe iets zwaardere pomp in.

De concrete vraag: moet een bodem zo nu en dan schoongemaakt worden? Ik lees hier zo nu en dan ook dat een bodem als filter fungeert, hoe werkt dat? Dan wil je er volgens mij zoveel mogelijk van afblijven. Sowieso is zoveel mogelijk van af blijven en pas ingrijpen als het nodig is wel wat mij filosofie. Ik zie ook kleine, heldere, luchtbelletjes tussen het grind ontstaan. Zou dat zuurstof zijn en betekenen dat de boel goed werkt of wijst het juist op problemen?

zou heel fijn zijn als jullie willen meedenken :)
 
Normaal moet je zo min mogelijk aan de bodem komen als de bacterien hun werk goed doen. Nu lees ik fijn en grof maar dan loop je het risico dat het gaat mengen en dat de bodem dichtslibt. Ik weet niet welke soorten en formaat je hebt gebruikt.
In je bodem gaan net als in het filter goede bacterien zitten en dan wordt al het vuil omgezet zoals we graag willen.
Er zijn meer processen waardoor je af en toe een belletje uit de bodem kan zien komen .
 
 
Bij het verversen van het water hevel je de bodem best ook even af weliswaar zonder er in te gaan woelen.
 
Bij het verversen van het water hevel je de bodem best ook even af weliswaar zonder er in te gaan woelen.
Ik wapper tijdens afzuigen over de bodem met mn hand en zuig losse troep dan gelijk mee.
 
Hoi Frysk, welkom op het forum. :)

De concrete vraag: moet een bodem zo nu en dan schoongemaakt worden? Ik lees hier zo nu en dan ook dat een bodem als filter fungeert, hoe werkt dat? Dan wil je er volgens mij zoveel mogelijk van afblijven.
Onder "ideale" omstandigheden (goede stroming, fijn substraat) hoeft een bodem niet schoongemaakt te worden. Maar heb je een grovere bodem, en zie je daar etensresten of poep in verdwijnen, dan kan het wel van meerwaarde zijn voor je waterkwaliteit om te doen. :)

De filterwerking van een bodem wordt vaak overschat. Vergeleken met wat de bacteriën in filters aan stoffen omzetten (waar heel veel meer aanbod van water en voedingsstoffen is) is de input van bodembacteriën verwaarloosbaar. Dus daar hoef je niet over in te zitten.

Alsnog kruipt er op microscopisch niveau van alles rond in zo'n bodem, dingen die helpen de poepjes e.d. af te breken. Een soort ecosysteempje. Dus elke keer keihard poetsen is misschien ook weer niet handig. Ik probeer er zelf zoveel mogelijk van af te blijven.

Ik zie ook kleine, heldere, luchtbelletjes tussen het grind ontstaan. Zou dat zuurstof zijn en betekenen dat de boel goed werkt of wijst het juist op problemen?
Dat kunnen meerdere dingen zijn, maar het is niet echt iets om je zorgen om te maken. :) Kan geen kwaad normaal gesproken.
 
Bedankt voor de adviezen! Ik ga voortaan wapperen bij de waterwissels en meer bij de bodem afhevelen.

Normaal moet je zo min mogelijk aan de bodem komen als de bacterien hun werk goed doen. Nu lees ik fijn en grof maar dan loop je het risico dat het gaat mengen en dat de bodem dichtslibt. Ik weet niet welke soorten en formaat je hebt gebruikt.
In je bodem gaan net als in het filter goede bacterien zitten en dan wordt al het vuil omgezet zoals we graag willen.
Er zijn meer processen waardoor je af en toe een belletje uit de bodem kan zien komen .
Ik heb even een foto van de bodem toegevoegd. Heb de verpakkingen al niet meer en het exacte formaat heb ik niet onthouden.
 

Bijlagen

  • IMG_20240407_085751.jpg
    IMG_20240407_085751.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 16
IMG_20240407_085759.jpg
IMG_20240407_085842.jpg


De overzichtsfoto van het hele aquarium heb ik in mn voorteltopic gezet ;) vond ik daar toch wat beter bijpassen 😊
 
Tja de bovenste laag is super grof maar het onderste is ook vrij grof nog vindt ik dus daar kan makkelijk vuil tussen zakken.
 
Ik zou persoonlijk kiezen om de bodem te vervangen. Met bijvoorbeeld Aquasand van Hornbach krijg je een mooie homogene bodem. Maar das mijn persoonlijke keuze dan. :) Dan valt er niks in tussen. En dan eerst een tijdje forse waterwissel.

 
Ik zou persoonlijk kiezen om de bodem te vervangen. Met bijvoorbeeld Aquasand van Hornbach krijg je een mooie homogene bodem. Maar das mijn persoonlijke keuze dan. :) Dan valt er niks in tussen. En dan eerst een tijdje forse waterwissel.

Ik heb het helemaal met Andre eens overigens want dat zijn fijne bodems.
 
Ik zou persoonlijk kiezen om de bodem te vervangen. Met bijvoorbeeld Aquasand van Hornbach krijg je een mooie homogene bodem. Maar das mijn persoonlijke keuze dan. :) Dan valt er niks in tussen. En dan eerst een tijdje forse waterwissel.

Waarom zou je dan de eerste tijd een forse waterwissel doen?

Ik ga sowieso eerst eens kijken wat het me oplevert als ik de bodem toch voorzichtig een beetje ga schoonmaken door onder andere dat wapperen tijdens het afhevelen bij een waterwissel. Wellicht dat zo'n grindstofzuigertje nog van meerwaarde is?

Ik hou het vervangen van de bodem met zand zeker in overweging, maar ben nu (op een enkel plantje na) juist zo tevreden met hoe de bak er uit ziet 😅
 
Je blijft houden dat vuil er makkelijk in weg kan zakken en voor vervuiling kan zorgen en daarom zou ik zand nemen. Als je dat doet dan moet je even rustig voeren en de waterwaarden in de gaten houden de eerste weken maar met een goed en voldoende filter die is ingedraaid komt dat normaliter wel goed.
 

Terug
Bovenaan