Bodem: vervangen of ophogen?


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik heb nu grind van 8-16mm als bodem, maar ben van plan om er toch zand in te doen omdat veel vissen dat fijner vinden.

nu zit ik te denken om dat filterzand van wildkamp wat hier vaak gezegd word te gaan gebruiken, maar wat is het beste:

gewoon het filterzand over het grind gooien?
het grind er uit halen en dan het zand er in?
het grind naar 1 kant schuiven en aan de andere kant filterzand doen? (voor wat variatie)

ik heb eerder metselzand/rijnzand gebruikt en daar afwisselend grindplaatsen in gemaakt, en dat vond ik wel mooi, het gaf wat variatie zelfs met weinig planten.

wat ik me ook af vraag hoe ziet dat filterzand er precies uit? is het vergelijkbaar met rijnzand kwa kleuren of helemaal egaal?

hoeveel zand ga ik nodig hebben voor een aquarium van 130x50x50?

er zitten nu alleen vuurgarnalen in, de rest van het bestand moet ik nog uitdenken.
 
Hij Ik zou niet in één keer de hele bodem vervangen. Ook niet het zand over het grind heen gooien, dan komt denk ik het zand tussen het grind en slaat je bodem dicht en kan deze gaan rotten.
Ik zou eerst ongeveer een derde van het grind eruit halen, een schotje plaatsen, en dan het zand op de vrijgekomen plek doen. Twee weken later weer een derde, enz. om niet de hele bacteriecultuur weg te gooien.
Ik heb ongeveer een derde zak zand gebruikt in een aqua van 60 x 30, dus ik denk dat je aan één zak genoeg hebt.

Nog een foto van hoe het eruit ziet:

WP_20161216_15_47_45_Pro.jpg


Groeten Leopard
 
dat ziet er beter uit dan ik had verwacht.
ik zat zelf te denken om bij het zand toevoegen steeds een beetje te gelijk in te doen, om niet teveel te verstoren, maar is dat nuttig of maakt het uiteindelijk niet veel uit?
 
de kleur van filterzand ligt overigens aan de kleur van de verlichting. Hoe hoger de kelvin waardes hoe witter het lijkt, hoe lager de kelvin waardes hoe geliger het word.

beetje lastig dit... zelf zou ik alles er in 1x uittrekken, zand erin gooien en her en der wat van het oude grove grind verspreiden.

wat voor filters draaien erop? en hoe lang al?

dit bepaald of je de klap van een bodemwissel goed kan opvangen.
 
de bak heeft eerst anderhalve maand gedraaid met ongeveer 10cm waterhoogte, (was een riparium van plan). en nu nog een maand volledig vol, waarbij ik een tweede groter filter heb toegevoegd. beide zitten er in omdat ze anders te weinig capaciteit hebben.

er zitten nu 2 filters in 1 sponsfliter, en 1 gewoon intern filter. ik zit te twijfelen om toch voor een extern filter te gaan, maar dat kan altijd nog.
 
een aquarium van 130x50x50 draaien op interne filters vind ik nogal tricky. zeker als het aquarium redelijk bezet gaat worden (als dit het geval is)

denk ook niet dat die de klap van een bodemwissel goed kunnen handelen.... zouden je garnalen tijdelijk ergens anders inkunnen?
 
dan zou ik wat moeten indraaien, dus dat zou even duren, mijn ouders willen ze wel, maar die hebben een 27 litebakje met ook al endlers. (ik ben bezig ze aan een grotere bak te helpen)
ik heb ook geen ander aquarium, zou ik een curver kunnen indraaien?

door de inrichting van mijn aquarium is er een soort afscheiding ontstaan, niet perfect, maar het zou misschien wel lukken om het in 2 keer te doen dus eerst 20% die afgescheiden is en dan de rest. (of andersom.)

toevallig nog een aanrader voor een stille externe pomp?
 
ja je kan het in gedeeltes vervangen.. het probleem met garnalen is dat ze overal zitten en ik zelf zou bang zijn om ze levend te begraven :(

stille externe pomp.. tis een bak van zo´n 300liter dan denk ik dat je het beste bijvoorbeeld 2x JBL e701 erop kan zetten. erg stille pompen.

en misschien dat 1x eheim experience 350 het ook wel trekt maar daarvan weet ik niet zeker of ze stil zijn.

ik denk dat alle krachtigere filters wel hoorbaar zijn maar misschien dat iemand anders hier meer info over heeft.

als jij een tijdelijk bakje (of curverbox kunt regelen) hier een zandbodempje inlegt en 1 van de ingedraaide interne filters inhangt kunnen de garnalen daar prima in vertoeven zonder verder in te draaien.
 
als ik het in delen doe en het zand er voorzichtig in doe in kleine beetjes dan vluchten de garnalen wel weg denk ik. bovendien zitten er ook aardig wat grote rivier stenen in waar ze ook vaak op zitten.
 
Ik persoonlijk zou geheel vervangen.
Echter zie ik steeds meer aquarianen een strandje maken tussen het grind.

Ziet er vaak erg leuk uit en zeker als er een scheiding gemaakt wordt met hout of stenen.

Voor onderhoud lijkt het me vreselijk 2 soorten zand/grint.
 
Met garnalen zou ik het in delen vervangen.
 
hoeveel tijd zou ik tussen de delen moet laten als ik het in 2 keer doe?
 
Mijn persoonlijke mening: Als ik het zou vervangen zou ik het in 1 keer doen, omdat er anders kiezels tussen eht zand gaan en je 2 keer werk hebt, ook voor de stress van de dieren.. Nu zit je wel verveeld met die garnalen, waar ik geen ervaring mee heb.
 
een paar kiezels tussen het zand is misschien juist wel mooi. en als het er maar niet teveel zijn zal de bodem ook niet zomaar dichtslaan. het zijn van die tuinpad/parkeerplaats formaat kiezels, dus ik betwijfel of het uberhaubt dicht zou slaan.
 
als het goed is komt vanochtend het zand aan, iemand een tip hoe ik het grind er het beste uit kan halen? ik lees overal dat ze het bij fijn grind met een slangetje doen, maar dit zijn kiezels die daar niet door gaan komen...
 
Ik doe het meestal met een filterslang en het laatste schep ik eruit met een ijsbakje. Wel dan af en toe wat water bijvullen omdat je dit verliest met het afzuigen.

Als de keizels te groot zijn zou ik ze eruit halen met een ijsbak. Deze op de zijkant op de bodem en met de hand de kiezels erin schuiven.
 
misschien zou ik een schep kunnen maken van een fles, als ik dan zonder dop schep kan het water mooi doorlopen.
 
Dat is ook een goed idee ja. Was ik nog niet opgekomen:stom:

Wel opletten dat niet het grind via de open dop eruit gaat natuurlijk:D:D
 
een fles met een dop maar dan heel veel gaatjes in de fles geprikt! Maar euchm? Zal je dan niet heel veel vuil uit je oude bodem in je bak krijgen?
 
vuil kan ik wel afhevelen voor de nieuwe bodem er in gaat, maar de stenen zijn daar te groot voor
 

Terug
Bovenaan