bodem vervangen , wat is er mis gegaan ?


Limona

Member
Lid geworden
19 februari 2024
Berichten
5
Leeftijd
69
Ik heb de bodem van mijn al twee jaar bestaande 125 liter aquarium vervangen. Eerst alle garnalen en wat visjes `gevangen en in een al bestaand aquarium geplaatst. De bedoeling is dat de garnalen daar blijven maar dat mijn visjes, 2 corydora's weer teruggaan en ik nieuwe corydora's erbij ga kopen zodat het weer een groepje wordt. En er komen ook nog wat andere visjes bij.

IK heb de helft van het aquariumwater opgevangen in een grote bak en daar mijn sponsfilter bij gezet en direct aangezet. De sponzen van mijn interne filter heb ik in een emmer aquariumwater gedaan, maar daar geen luchtpompje bij gedaan, misschien is dat de fout.
De rest van het aquarium leeg gemaakt, plantjes eruit. Nieuwe gewassen bodem erin gedaan en aquariumwater weer teruggedaan evenals sponsfilter, plantjes terug. Aangevuld met kraanwater en sponzen interne filter teruggeplaatst.

De nieuwe bodem is zwart zand van de Hornbach ( mag ik die naam wel noemen hier ? ). Er ontstonden op de bodem allemaal bolletjes , die als je tegenaan tikte luchtbelletjes bleken te zijn. Ik had daar al over gelezen in de reviews en ook dat vissen daardoor zuurstof te kort hadden gekregen , dus heb ik mijn visjes maar niet teruggezet.
De volgende dag was er een witte waas in heel mijn aquarium, bacteriebloei ? De dag erna lagen er een stuk of 20 piepkleine dode garnaaltjes op de bodem die blijkbaar nog in ergens in het filter hadden gezeten. Het water was weer helder. De dag daarna waren er delen van de bodem bedekt met een wit schimmelachtig spul.
Ik heb dat weggezogen en het is daarna niet teruggekomen.
Na een week zag ik toch nog 3 halfvolwassen garnalen zwemmen die het wel overleefd hadden.

Ik ben nu twee weken verder en heb mijn visjes nog niet durven terugplaatsen. Heeft iemand een idee waar het fout is gegaan en moet ik dit aquarium eigenlijk weer helemaal opnieuw indraaien ?
 
Ik heb net ongeveer hetzelfde gedaan, ook met zwart zand van de hornbach, enige verschil is dat ik deels oude bodem heb uitgewassen en hergebruikt.
In principe zou het wel moeten kunnen dus, maar elke bak is weer anders. Maar de manier waarop jij het beschrijft is ook hoe ik het heb gedaan. Heb ook
2 dagen licht witte waas gehad, is inderdaad bacteriebloei, hoeft niet perse schadelijk te zijn. Wat betreft het terugplaatsen nu, heb je geen mogelijkheid het water te testen?
Je zou kunnen beginnen met 2-3 visjes voor je alles er weer terug in stopt.
 
IK heb de helft van het aquariumwater opgevangen in een grote bak en daar mijn sponsfilter bij gezet en direct aangezet. De sponzen van mijn interne filter heb ik in een emmer aquariumwater gedaan, maar daar geen luchtpompje bij gedaan, misschien is dat de fout.
Goed aangepakt hoor. (y) Filtermateriaal in een emmer gooien is voldoende. De bacteriën zullen door het gebrek aan voeding nauwelijks actief zijn en dus ook niet zoveel zuurstof nodig hebben. In zo'n emmer redden ze zich wel.

Er ontstonden op de bodem allemaal bolletjes , die als je tegenaan tikte luchtbelletjes bleken te zijn. Ik had daar al over gelezen in de reviews en ook dat vissen daardoor zuurstof te kort hadden gekregen , dus heb ik mijn visjes maar niet teruggezet.
Door onopgeloste lucht zullen vissen niet stikken. Maar in zo'n overhoop gegooide bak gebeuren natuurlijk een hoop dingen tegelijk en dan kan het lijken alsof gebeurtenis A gevolg B heeft, terwijl het misschien wel met C of D te maken heeft dat vissen het niet goed doen. :)

Anyhoo. Je bak heeft zich opnieuw moeten settelen, waarbij er o.a. van alles vrij is gekomen uit de filters. Niet gek dat er dan even een witte waas is geweest. Dat is een verzameling miscroscopische beesten die zich in het water vermenigvuldigt als er veel voeding is.

Als je verder niks geks gedaan hebt met je filtermateriaal, denk ik dat je bak weer perfect bewoonbaar moet zijn inmiddels.
 
Dank voor je snelle reactie Roberto . Ik heb het water getest en zie geen verontrustende dingen. Jij hebt dus ook een lichte witte waas gehad zonder nadelige gevolgen blijkbaar voor je vissen. Ik denk dat ik er eerst een paar nieuwe visjes in ga plaatsen om te kijken hoe dat gaat.
 
En Gino dan heb ik het blijkbaar niet zo slecht aangepakt, dat stelt me wel gerust want ik ben nog een betrekkelijke nieuwkomer in deze vissenwereld. Dank.
 
Ik denk ook dat je het goed hebt gedaan en zo doe ik het eigenlijk ook. De witte waas kan verder geen kwaad.
 

Terug
Bovenaan