Bodem vervangen


E

eemse3116

Guest
Heeyhoi,

Even een vraag. In mijn aquarium heb ik een voedingsbodem met daarover heen grind. Door het veranderen van de inrichting, plaatsen van nieuwe plantjes enzovoort zijn deze geheel door elkaar heen gegaan en ziet het er niet uit. Hoe kan ik dit oplossen?
Kan ik het beste de bodem vervangen, en dan naar filterzand? Of zijn hiervoor andere oplossingen?

Als ik deze ga vervangen hoe moet ik dit dan doen? Heb twee manieren gezien...
De vissen er in laten, planten er zoveel mogelijk uithalen en dan de bodem er uithalen en een nieuwe er in doen. Of vissen en het water in een andere bak doen inclusief alle planten & decoratie en ook het filter daar in doen.

Wat is de beste oplossing hiervoor? Ik straks nog even een foto plaatsen van de huidige situatie.
 
Ja dat is een nadeel van zo n bodem als je het mij vraagt. Terugdraaien kun je dat niet en ik zou zelf alles eruit gooien en een andere bodem nemen. Een korrel van 0,4-0,8mm wordt vaak als goed ervaren. Hornbach heeft dat in diverse kleuren.
Je kan voor de planten die dat wensen werken met kleibolletjes of voedingscapsules. Lid Tuinkabouter verkoopt deze en wellicht kun je hem een pb sturen bij interesse.
 
Ja dat is een nadeel van zo n bodem als je het mij vraagt. Terugdraaien kun je dat niet en ik zou zelf alles eruit gooien en een andere bodem nemen. Een korrel van 0,4-0,8mm wordt vaak als goed ervaren. Hornbach heeft dat in diverse kleuren.
Je kan voor de planten die dat wensen werken met kleibolletjes of voedingscapsules. Lid Tuinkabouter verkoopt deze en wellicht kun je hem een pb sturen bij interesse.

Tja als beginner in een aquarium winkel werd mij zo'n voedingsbodem enorm aangeraden dus had deze toen maar genomen met het idee dat het wel goed zou zijn...

En alles er uit halen in de zin van even in een andere bak zetten? En weer terug plaatsen als er een nieuwe bodem in zit? Waar moet ik dan rekening mee houden qua waterwaarden, stress voor de vissen, bacteriën?
 
Ja ik begrijp dat je dat advies hebt overgenomen en dat overkomt heel veel beginners hoor. Je raakt met een nieuwe bodem wel de goede bacterien uit de oude bodem kwijt maar ja het is nu ook niks begrijp ik en ik zou zelf niet weten wat je daar aan kan doen. Hoelang draait de bak al want het filter zal een deel van de bodem wel kunnen opvangen qua werking als je zuinig de eerste tijd voert. Zelf heb ik ook al wel bodems vervangen in een draaiende bak zonder echt problemen.
 
De bak draait nu 4,5 maand met vissen en 5,5 maand zonder vissen. Dus niet extreem lang.
 
Dan is de filter ook wel goed ingedraaid en dat scheelt dan alweer.
 
Ik heb het altijd gedaan als onderstaande:

Zoveel mogelijk water uit het aquarium in een andere bak/tijdelijk aquarium/speciekuip ofzo. Iets wat enkel voor het aquarium is gebruikt of in ieder geval nog niet voor iets anders. Gewoon water afhevelen uit je aquarium en verder nog niks doen. Dit omdat je water dan het meest helder is.

Als je het schone water in de andere bak hebt kunnen je filter en verwarming mee. Dan voorzichtig en rustig de decoratie en planten uit de bak. Hoe rustiger hoe minder beweging in je bodem hoe minder troebel het water wordt en dus hoe makkelijker je de vissen kunt vangen.

Vissen vangen en in de tijdelijke bak. Als alles er dan uit is de bodem eruit (zou dan ook gelijk even de bak schoonmaken van binnen en al het glas goed schoonmaken. Pas wel op met grind en krassen, dat zou zonde zijn.

Als je bak schoon is het (kun je vooraf doen) gespoelde zand/nieuwe bodem terug. Laagje water erin op temperatuur. Planten en decoratie terug. Water uit de tijdelijke bak terug in het aquarium. Hoe meer 'oud' water, hoe minder de overgang voor de vissen. In feite doe je dan gewoon een waterwissel (met een heringerichte woning voor de bewoners :D )

Water op temperatuur als je gaat planten voorkomt een temperatuurschok bij de vissen.

Als je filter en verwarming terug zijn en het water beide op zo goed als dezelfde temperatuur is kunnen de vissen terug.

Je hele bodem is nu nieuw en de bacteriën hierin zijn dus ook weg. Eventuele decoratie ook mee in de tijdelijke bak, zodat de bacteriën die hierop zitten ook blijven leven, net als die in je filter.

Eerste tijd zuinig met voer en dus besparing op de vervuiling. Eventueel paar keer extra waterwisselen en goed de waterwaarden in de gaten houden.
 
Zelf heb ik ook een keer een bodem vervangen in een draaiende bak en daar ook geen problemen aan ondervonden, de manier (en met name de volgerde) van @Killerfish is zonder twijfel het beste.
 
Kan je het zand er niet uit hevelen?
Of zijn het te grote stukken die je buis verstoppen?
 
Kan ook ja, maar als het een grote bak is wordt het een hele klus om het nieuwe zand er weer in te strooien.
 

Terug
Bovenaan