Bodem vervangen


GroeneVis

Member
Lid geworden
6 februari 2019
Berichten
22
Hallo,
Ik ben mijn Jewel Rio 125 helemaal aan het veranderen. Ik wil mijn grind+voedingsbodem vervangen voor zwart zand (ik wil graag corydoras). Ik lees veel over het zwarte zand van de hornbach? Ik ben ook nog erg aan het twijfelen of ik een voedingsbodem wil of niet. Het enige probleem dat ik heb met mijn voedingsbodem is dat alles naar boven komt en er nu lichtere korrels tussen het zwarte grind zitten. Nu heb ik een zwarte voedingsbodem gevonden: de deponit mix black 10 in 1. Dit is een zwarte voedingsbodem dus dan zou je als het mengt niet meer zien toch? Of is een voedingsbodem met zand een no-go? Ik heb zelf allen een voedingsbodem gehad met grind. Ik heb in mijn kleinere aquarium geen voedingsbodem, en de planten doen het daar niet zo goed in (met kleibollen) dus ik wil toch liever een voedingsbodem. Misschien is het ook een optie om alleen voedingsbodem te leggen waar ik veel planten ga zetten? En hoe kan ik het beste de bodem vervangen?
Alle ideeën\suggesties\ervaringen zijn welkom!
 
Mengen moet je echt niet doen en ipv een voedingsbodem kun je prima mer kleibolletjes of veodingscapsules werken. Ik heb ook het Aquasand van de Hornbach gehad en dat is verder een prima bodem.
 
Persoonlijk vindt ik zowel voordelen als nadelen kleven aan een voedingsbodem. Bij verplaatsen van planten is er idd enige tijd sprake van troebel water en ook wat je dus daarna ziet liggen. Voordeel is wel dat wortels van planten beter zich kunnen verankeren.

Om de bodembedekking eruit te halen werkt afzuigen met een 12/16 slang heel goed, scheelt je een graafmachine. ;)
 
Zand van de hornbach is prima ja. :) Voedingsbodem is verder een kwestie van smaak; als jij daar nog tevreden over bent na je eerdere ervaringen ermee, dan, happy you. Never change a winning team.

Ik zou wel mee willen geven: wees na een bodemvervanging extra alert op de waterwaarden. Test ze en voer evt wat minder.
Heb laatst zelf een bodem vervangen en heb dat dusdanig grondig gedaan (daarbij ook decorstukken verwijderd en zo) dat er weer meetbare nitriet in de bak kwam. Heb dus wel iets om zeep geholpen blijkbaar en dat is nu (dag of 10 later) pas weer weggetrokken. Maar wellicht doe jij het minder lomp dan ik.
 
Mengen moet je echt niet doen en ipv een voedingsbodem kun je prima mer kleibolletjes of veodingscapsules werken. Ik heb ook het Aquasand van de Hornbach gehad en dat is verder een prima bodem.
Ik bedoelde niet zelf mengen, maar als ik de plantjes verplaats en de voedingsbodem mee naar boven komt. Heeft er niemand ervaring met die voedingsbodem?
Zand van de hornbach is prima ja. :) Voedingsbodem is verder een kwestie van smaak; als jij daar nog tevreden over bent na je eerdere ervaringen ermee, dan, happy you. Never change a winning team.

Ik zou wel mee willen geven: wees na een bodemvervanging extra alert op de waterwaarden. Test ze en voer evt wat minder.
Heb laatst zelf een bodem vervangen en heb dat dusdanig grondig gedaan (daarbij ook decorstukken verwijderd en zo) dat er weer meetbare nitriet in de bak kwam. Heb dus wel iets om zeep geholpen blijkbaar en dat is nu (dag of 10 later) pas weer weggetrokken. Maar wellicht doe jij het minder lomp dan ik.
Mijn plan om de bodem te vervangen is tot nu toe:
- Helft van het water uit het aquarium halen en in emmers doen
- Planten er uit halen en in een van de emmers doen
- Vissen uitvangen en bij de planten zetten (houden die dat even vol in een emmer?)
- Filtermateriaal uit de interne filter halen, in een emmer doen met het luchtpompje er bij
- Bodem er proberen uit te scheppen met een bakje of zo, daarna opzuigen met een slang
- Nieuwe bodem er in
- Aquarium deels vullen met kraanwater, planten en zo er terug in
- Filtermateriaal terug in de filter, luchtpompje uit de emmer van het filtermateriaal bij de vissen zetten
- Filter aan zetten, alles even laten draaien om op temperatuur laten komen
- Vissen terug zetten
Dagen erna idd spaarzaam voeren en nitriet in de gaten houden, evt water wisselen maar niet aan de filter en de bodem komen.
Gaat dit werken? Mis ik nog iets?

En dan nog een vraag: is er een manier om een voedingsbodem er in te doen zonder alle vissen er uit te halen? In mijn superfish panorama 50 zit nu een betta en een groepje corydoras, maar die cory's zijn zo moeilijk te vangen. Ik ben aan het twijfelen of ik hier ook een voedingsbodem in moet doen omdat de planten niet goed groeien. Maar het kan natuurlijk ook aan iets anders liggen. Als het te ingewikkeld is ga ik maar wat knutselen met het licht en de andere voeding.

Maar dat zand van de hornbach is dus goed? Dan komt de volgende vraag: hoe veel zand heb ik nodig? Ik kom zelf uit op ongeveer 20 kilo. Of moet ik toch 25 hebben?

Ik zit nog steeds te twijfelen over die voedingsbodem...

Bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Ik weet niet hoe handig het is je voedingsbodem bij de vissen te gooien, waarna je er zand overheen gaat doen. Er komen nogal wat stoffen vrij uit zo’n bodem, daarom moet je hem ook cappen met zand of grind. Klein laagje water overlaten en met twee netjes werken om die slimme etters te vangen, werkt hier erg goed! Dan leeg halen en weer vullen, zo gepiept zonder visjes erbij (gooide gewoon m’n bak ondersteboven met de tuinslang erop, rio 125 :LOL: )
 
Ik denk dat jouw stappenplan voor het vervangen van de voedingsbodem goed doordacht is! ^^ Dat gaat je zo wel lukken.

- Vissen uitvangen en bij de planten zetten (houden die dat even vol in een emmer?)
Die houden dat zeker vol. Niet te veel vissen per emmer (lekker uitspreiden) en zet ze met een doek erover op een rustige plaats. Waterniveau niet te hoog, want ze kunnen gaan springen. Daarom ook de afdekking. Zelf zou ik in zo'n klein volume water de planten liever apart houden; als zij geen licht krijgen gaan ze zuurstof verbruiken, net als de vissen.

Mijn ervaring met vissen in emmers doen is dat ze dat niet heel leuk vinden. 😕 Maarja, soms moet het.

En dan nog een vraag: is er een manier om een voedingsbodem er in te doen zonder alle vissen er uit te halen?
Ja, je kunt het er zo in gooien. Zie je je vissen de eerste weken alleen niet meer. 😜 Nee ik heb geen idee hoe je dat netjes zou kunnen doen.

Ik ben aan het twijfelen of ik hier ook een voedingsbodem in moet doen omdat de planten niet goed groeien. Maar het kan natuurlijk ook aan iets anders liggen. Als het te ingewikkeld is ga ik maar wat knutselen met het licht en de andere voeding.
Plantengroei is een samenspel van factoren en dat wordt soms wat ingewikkeld. Ik denk dat je hier het beste in geholpen wordt als je in het plantengedeelte een topicje aanmaakt. Hoe meer info je daarin kunt verstrekken over de belichting, waterwaarden, aanwezige plantenvoeding etc hoe beter. Iemand als @benvo kan daar wel wat mee.

Maar dat zand van de hornbach is dus goed?
Jawohl.

Dan komt de volgende vraag: hoe veel zand heb ik nodig? Ik kom zelf uit op ongeveer 20 kilo. Of moet ik toch 25 hebben?
Hoeveel centimeter zand had je op die voedingsbodem gewild? Om een vergelijking te trekken: ik had laatst in totaal 30 kilo nodig voor een rio 240, voor een laag zand van om en nabij de 4 cm. Omgerekend naar de maten van jouw rio 125 zou je voor eenzelfde laag op 18 kilo nogwat uitkomen. Kan het wat minder dan heb je aan 3 zakken oftewel 15 kilo genoeg. En anders misschien juist een zak erbij; dan kom je op de door jou geschatte 20 kilo. Of nog meer of nog meer of....
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe handig het is je voedingsbodem bij de vissen te gooien, waarna je er zand overheen gaat doen. Er komen nogal wat stoffen vrij uit zo’n bodem, daarom moet je hem ook cappen met zand of grind. Klein laagje water overlaten en met twee netjes werken om die slimme etters te vangen, werkt hier erg goed! Dan leeg halen en weer vullen, zo gepiept zonder visjes erbij (gooide gewoon m’n bak ondersteboven met de tuinslang erop, rio 125 :LOL: )
Ja dat kan ik altijd nog proberen. Ik ga eerst kijken hoe het in mn Rio gaat met die voedingsbodem. Als het nou goed werkt ga ik de superfish ook leeghalen en als ik er niet zo blij mee ben doe ik het niet.
Die houden dat zeker vol. Niet te veel vissen per emmer (lekker uitspreiden) en zet ze met een doek erover op een rustige plaats. Waterniveau niet te hoog, want ze kunnen gaan springen. Daarom ook de afdekking. Zelf zou ik in zo'n klein volume water de planten liever apart houden; als zij geen licht krijgen gaan ze zuurstof verbruiken, net als de vissen.
Goede tips! Ik had er natuurlijk niet aan gedacht dat ze gingen springen... doek er overheen is een goede oplossing!
Plantengroei is een samenspel van factoren en dat wordt soms wat ingewikkeld. Ik denk dat je hier het beste in geholpen wordt als je in het plantengedeelte een topicje aanmaakt. Hoe meer info je daarin kunt verstrekken over de belichting, waterwaarden, aanwezige plantenvoeding etc hoe beter. Iemand als @benvo kan daar wel wat mee.
Ik ga zelf nog wat dingen proberen (andere verlichting, andere voeding in het water) en als ik het zelf niet gedaan krijg ga ik natuurlijk hup vragen ;)
Hoeveel centimeter zand had je op die voedingsbodem gewild? Om een vergelijking te trekken: ik had laatst in totaal 30 kilo nodig voor een rio 240, voor een laag zand van om en nabij de 4 cm. Omgerekend naar de maten van jouw rio 125 zou je voor eenzelfde laag op 18 kilo nogwat uitkomen. Kan het wat minder dan heb je aan 3 zakken oftewel 15 kilo genoeg. En anders misschien juist een zak erbij; dan kom je op de door jou geschatte 20 kilo. Of nog meer of nog meer of....
Ik zat te denken aan ongeveer 4cm, achter iets hoger en voor iets lager. Ik neem voor de zekerheid wel 20 kilo, dan weet ik zeker dat ik genoeg heb. Ik ga wel die voedingsbodem er onder leggen, vind ik toch wel fijn.

Bedankt voor het meedenken!
 

Terug
Bovenaan