Bodem vijver


Johanvv

Active member
Lid geworden
17 augustus 2011
Berichten
28
Ben totaal niet iemand die verstand van vijvers heeft.

Ik heb vanavond de vijver van mijn oma schoongemaakt, relatief klein 1000/1200 liter. Totaal groen water en zat een sliplaag onderin van dik 10 cm.

Zoveel mogelijk huidige planten gebruikt en gedeelte van het huidige water en verder wat snel groeiende planten gehaald, aangezien nu alles bedekt was met een lelie, maar daar maar een klein stuk van terug gezet. Zat geen bodem/zand in.

Is het verstandig om er een bodem in te doen en zo ja, wat zouden jullie adviseren? Zit een gamma/karwei/Intratuin in de buurt.

Hoor het graag, want dan kan ik dat eventueel morgen regelen

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Graag heb ik een foto van de vijver voor ik hier uitspraak over doe.
Is de vijver gefiltreerd? Ben je in de sliblaag kleine diertjes tegengekomen zoals waterpissebedden? Wat voor bewoners in de vijver, of zitten er enkel planten in?

Een bodem hoeft geen vereiste te zijn, afhankelijk van de planten in de vijver, en evt. Visbestand.
 
Aannemend dat je bodem nu kaal plastic is, zou ik een laagje poreuze steentjes (granulaat, vijversubstraat, lavasteentjes) van zeg 2 cm dik aanbrengen. Goed voor het bacterie leven.
 
Het slib op de bodem van een vijver bestaat uit rottend organisch materiaal, dat van de planten uit de vijver komt, maar ook de bladeren van omringende bomen. Dat slib moet je eens in de zoveel tijd (eens in de paar jaar, afhankelijk van hoeveel er in de vijver terecht komt) verwijderen. Je doet dus het beste geen bodem erin als je er geen planten op de bodem zet, daar maak je het jezelf alleen maar veel moeilijker mee je slib te verwijderen.
Een laagje substraat op de bodem is alleen nodig voor de planten om zich te verankeren -net als in een aquarium- en om wat voedingsstoffen uit te halen. (Het meeste moeten ze uit het water halen, dat is ook hun functie).
Je kunt de waterplanten aan de rand in een laagje substraat zetten, of eventueel in vijvermanden als je ze wilt beperken in hun uitgroei.
En in de grond van de planten komt meer dan genoeg bodemleven op gang.

Als je de hoeveelheid materiaal die in je vijver terecht komt wilt beperken, kun je in (het najaar) er een net over spannen, of een skimmer aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan