Bodem voor corydoras

Corydoras hebben sowieso zand nodig, en zand slibt niet sneller dicht als grind, dat is ene fabeltje. Het zand van je link is te grof voor ze, je kan beter kijken naar filterzand
 
Corydoras hebben sowieso zand nodig, en zand slibt niet sneller dicht als grind, dat is ene fabeltje. Het zand van je link is te grof voor ze, je kan beter kijken naar filterzand
Fijn filterzand is kleiner dan 1mm korrel, het zand van TS is tussen 0,4 en 0,8 mm. Is toch niet te grof dan? Fijner dan dat ga je denk ik niet veel vinden of je moet al naar de snowwhite van HS gaan, die is echter veel te licht voor cory's.
 
Fijn filterzand is kleiner dan 1mm korrel, het zand van TS is tussen 0,4 en 0,8 mm. Is toch niet te grof dan? Fijner dan dat ga je denk ik niet veel vinden of je moet al naar de snowwhite van HS gaan, die is echter veel te licht voor cory's.
Ja het oogt gewoon heel grof, ziet er eerder als grind uit en filterzand is e rin allerlei korrelgrotes
 
Ik gebruik al jaren metselzand. 2 euro voor 25 kg. Even een paar keer uitspoelen voor gebruik en je hebt een mooie bodem. Als je genoeg puntslakjes hebt, houden die het zand schoon. En je corydoras ook natuurlijk. Die kunnen er mooi in wroeten. Mocht het toch wat verkleuren, kun je af en toe wat zand afhevelen en verversen.
 
Wij hebben dit spul gehad in onze bak dat kon er na 4 maanden weer uit vanwege bodem rot slipte helemaal dicht.


Toen filterzand gekocht bij wildkamp dat is wel gekalibreerd zand en dat gaat tot op heden goed.

Maar zoveel mensen zoveel ervaringen.
 
Wij hebben dit spul gehad in onze bak dat kon er na 4 maanden weer uit vanwege bodem rot slipte helemaal dicht.


Toen filterzand gekocht bij wildkamp dat is wel gekalibreerd zand en dat gaat tot op heden goed.

Maar zoveel mensen zoveel ervaringen.
Bij mij ligt het er zo'n 3 1/2 jaar in dacht ik.

Dat het bij de een wel goed gaat en de ander niet laat in mijn ogen zien dat het niet perse aan het type zand hoeft te liggen als het fout gaat.

Bodemrot komt net zo goed bij filterzand voor.


Hopelijk reageert @jessicapilon ook nog even met zijn bevindingen.
 
Ik niet en ik heb het Aquasand gehad met een korrel van 0,4-0,8mm.

Edit: dat is die uit de startpost inderdaad en deze beviel me prima verder.
 
Grindbodem gaat prima. Vaak zelfs beter dan grof zand. Zand bevat meestal scherpe hoeken die Corydoras en vele andere bodembewoners niet fijn vinden.
Zoek naar niet te grof grind met afgeronde vlakken. Als je een klein handje neemt en die tussen je handen vrijft merk je het al. Ik heb helaas géén merk genoteerd, maar draai hier al jaren met een grindbodem en nog nooit een bodembewoner verloren door beschadigingen. Ze scharrelen vrolijk op het grind rond in groepjes van 4-6 . Daarnaast wordt een plekje ergens in je aquarium met een zachte bodem (bv turf) wordt zeer op prijs gesteld. Maar het zijn net varkens; ze maken er een zooitje van.......
 
Vaak zelfs beter dan grof zand. Zand bevat meestal scherpe hoeken
Filterzand bestaat uit afgeronde korrels. Ik heb er ooit een foto van gepost ook, heb echter geen idee meer waar.
Ze scharrelen vrolijk op het grind rond in groepjes van 4-6 .
Maar op grind kunnen ze hun natuurlijk gedrag, het grondelen en zand door hun kieuwen spoelen niet laat zien.
 
Ik ga voor zand, dankjewel allemaal.
 
Bij mij ligt het er zo'n 3 1/2 jaar in dacht ik.

Dat het bij de een wel goed gaat en de ander niet laat in mijn ogen zien dat het niet perse aan het type zand hoeft te liggen als het fout gaat.

Bodemrot komt net zo goed bij filterzand voor.


Hopelijk reageert @jessicapilon ook nog even met zijn bevindingen.

Dit zand heb ik net gekocht voor mijn corrys. Een kleinere witte korrel verkopen ze ook niet bij de hornbach. Iemand met meer ervaringen met dit zand?
(Excuus voor de vraag in jouw topic)
 
Ik ga voor zand, dankjewel allemaal.
Wildkamp heb je mooie filterzand :) en niet te duur. dacht 10je voor 25 kg
0,4 mm - 0,8 mm en 0,75 - 1,25 mm en 1 mm - 2mm
 
ik heb zelf 10 panda cory's en die liggen op denerle quarts grind (de fijnste korrel)
en ze voelen zich prima (geen wondjes etc) en ze kunnen makkelijk door het grind woelen.

pas alleen op met grind van bijvoorbeeld "Boon" en meer goedkope soorten grind... dat is meer glas dan grind en zal je pandatjes open snijden

dus goed rond grind van een kleine korrel is prima... zand is natuurlijk het beste.
 
Afgerond grind tot 2 mm is prima zou geen zand nemen het slipt zeker wel dicht
 
Corrydorassen zijn struiners op de bodem.
Van nature spoelen ze hun kieuwen met zand om parasieten tegen te gaan.
Het is dus de natuur van een Corrydoras dat ze hun kieuwen spoelen met zand.
Ik zal dan ook een zandbodem nemen met een korrel die niet groter is als 0,4mm.
Kleiner heeft geen effect maar kan geen kwaad maar een grotere korrel kan schade aan de binnenkant van de kieuwen veroorzaken.
 
ik heb zelf 10 panda cory's en die liggen op denerle quarts grind (de fijnste korrel)
en ze voelen zich prima (geen wondjes etc) en ze kunnen makkelijk door het grind woelen.

pas alleen op met grind van bijvoorbeeld "Boon" en meer goedkope soorten grind... dat is meer glas dan grind en zal je pandatjes open snijden

dus goed rond grind van een kleine korrel is prima... zand is natuurlijk het beste.

Daar heb ik ze ook al jaren op, ook in m'n nieuwe bak weer. Ook nooit afgesleten baarddraden gehad en zie ze er ook vaak genoeg in grondelen, hele snoet verdwijnt soms in de bodem. Ja het is wel wat prijziger grind maar dat heb ik er graag voor over. Heb het in combi met een bodemverwarming welke 's nachts aanstaat en ik nooit bodemrot krijg e.d.

Zand zal vast ook prima gaan alleen mocht je dat geloof ik niet doen in combi met bodemverwarming. Zul je misschien wat vaker moeten hevelen. Ligt er denk ook nog aan of je er een voedingsbodem onder hebt die kan gaan rotten of dat je gericht met kleibollen werkt bij de planten.
 
Ik gebruik al jaren metselzand. 2 euro voor 25 kg. Even een paar keer uitspoelen voor gebruik en je hebt een mooie bodem. Als je genoeg puntslakjes hebt, houden die het zand schoon. En je corydoras ook natuurlijk. Die kunnen er mooi in wroeten. Mocht het toch wat verkleuren, kun je af en toe wat zand afhevelen en verversen.
Metselzand raad ik echt af. Daar heb ik eens cory's op gehouden en die raakten allemaal hun bekdraden kwijt(n)
 
Ik ben mijn bak aan het opstarten met heel fijn zwartgrind en we wilden heel graag corydoras houden .
En nu is me grind met vullen van de bak gemengd met de voedings bodem is dit ook te grof voor corydoras zie foto
Ik hoor graag van jullie groetjes thijs
 

Bijlagen

  • 16110853467735958597749173988375.jpg
    16110853467735958597749173988375.jpg
    106.6 KB · Weergaven: 126
  • 16110853848395800861651931316454.jpg
    16110853848395800861651931316454.jpg
    128.8 KB · Weergaven: 140
  • 16110854137061902267973130501715.jpg
    16110854137061902267973130501715.jpg
    286.7 KB · Weergaven: 120
  • 16110854581527400774848601661974.jpg
    16110854581527400774848601661974.jpg
    346.1 KB · Weergaven: 113
  • 16110855129136283758512993610156.jpg
    16110855129136283758512993610156.jpg
    256 KB · Weergaven: 237
Ik ben nu naar 6 jaar net weer begonnen met een rio 125 liter bak maar denk dat ik toch een fout heb gemaakt voor bodum bewoners
 
Ik ben nu naar 6 jaar net weer begonnen met een rio 125 liter bak maar denk dat ik toch een fout heb gemaakt voor bodum bewoners
Grind is eigenlijk altijd ongeschikt voor corydoras, dat zie je pas als je ze eerst een tijd op grind heb gehad en je ze dan ineens op een zandbodem gaat houden, wereld van verschil
 
Oke jammer heb de bak sinds zondag draaien en ben nog aan het rond kijkken wat we willen dus corydoras houd dan op l nummers kunnen er wel op wat ik nog weet maar zo ver ben ik nog niet met lezen
 
L-nummers kunnen op grindbodems ja, mits het afgerond grind is anders beschadigen ze hun buik. Maar als je bak nog zo kort draait waarom dna niet alsnog d ebodem vervangen voor zand? nu is het nog makkelijk te doen als er nog niks in zwemt, je gaat geheid spijt krijgen op termijn als je nu geen zandbodem neemt en een bodem vervangen in een reeds langer draaiende bak geeft heel veel complicaties met waterwaardes
 

Oke al vast bedankt voor de info het grind is niet echt scherp en is ook met voedings bodem gemengd denk dat ik nog even na gedenk wat ik er mee doe ik vind de bodum wel mooi zo met dat zwart en bruin er door heen maar voor corydoras als ik die neem wil ik wel alles goed hebben dat geld ook voor de rest van de vissen die ik wil nemen en als ik hier nu zand over heen gooi en eerst wat grind af zuig zal dat iets zijn?

Dankje wel voor de snelle reactie ik ga nooit meer naar een aquarium winkel voor advies
 
Dankje wel en als ik nu een schijding maak in de bak met deel grind en zand is dat wel mogelijk dat ik een verhoogt taras maak met zand?
 
Als je een scheiding maakt en een zandgedeelte doet kan prima, zou dan wel een strookje persplex tussen grind en zand doen zodat het ook gescheiden blijft
 
zijn er nog meer opties voor een zand te scheiden van het grind zo als met groote stenen of iets met natuurlijke look ? Groetjes thijs
 
Hoe groot zal het zand deel moeten zijn dan en met een plaatje plexiglas of iets krijg ik dan geen bodem rot ik dacht dan een stook van 15 cm te doen met zand
 
Terug
Bovenaan