Wat is er nieuw

Bodem voor een biotoop

Kvothe015

New member
Lid geworden
6 augustus 2025
Leeftijd
44
Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort mijn Juwel aquarium inrichten, maar ik gebruik nu nog helemaal geen voedingsbodem. Ik twijfel wat de beste keuze is om mijn planten op de lange termijn goed te laten groeien.

Ik hoor vaak verschillende opties:
• Vijveraarde of voedingsbodem met een laag zand eroverheen
• Alleen zand of grind en later aanvullen met root tabs of kleibollen
• Commerciële soils (ADA, Tropica, etc.) die meteen voeding geven maar na 1–2 jaar uitgeput raken

👉 Mijn vraag: wat is volgens jullie de beste en meest duurzame oplossing voor de bodem, zodat ik mijn planten goed kan voeden zonder telkens alles opnieuw te moeten inrichten?

Ik wil graag een natuurlijk ogende bak (richting Amazone-biotoop), maar wel eentje die stabiel blijft en waar planten jarenlang goed in groeien.

Alle tips en ervaringen zijn heel welkom! 🙏

Groeten,

Eelco

Afgerond filterzand (hornbach) en de waterkolom bemesten.
Eventueel kleibolletjes of tabletten erbij in de bodem voor wat micro's.

Grootste pluspunten zijn weinig onderhoud en hoeft niet vervangen met regelmaat te worden.

`Volledig met @catfishfreak eens.
Nog een voordeel is, dat als je maar één soort substraat hebt, het niet uitmaakt of je gravers hebt. Als je gravers hebt en 2 soorten substraat (bijv voedingsboedem met zand erop) gaat het onherroepelijk door elkaar.
Nog een voordeel van filterzand van Hornbach of Wildkamp is dat het goedkoop is.

Maar alleen zand had toch ook nadeel? Ik ben beginnend trouwens eerste aquarium.

Heel fijn zand kan dichtslibben maar met Korrelgrootte van 0,4 mm tot 1,4 mm heb je daar niet zo heel veel last van.
Af en toe "stofzuigen", slakken in de bodem of een vis die de bodem omwoelt zoals een corydoras soortje en je hebt er weinig last van.

Risico op problemen is naar mijn idee groter bij grind of een voedingsbodem helemaal bij beginners.

Dit is trouwens dat hornbach zand, is er ook in zwart.
https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-wit-25-kg/4066913/

JBL Manado (klei), deze heeft CEC eigenschappen, met aanvullende bemesting via kleimix-bollen en kolom (dus geen extra voedingsbodem aanbrengen)

Deze substraat bodem is vrij licht, 5cm is zeker aan te raden.

Alles heeft zijn voor en nadelen. Ik gebruik zelf een voedingsbodem met zand en als ik merk dat de bodem is uitgeput, voeg ik voedingtabletten en extra vloeibare plantenvoeding toe. Ik heb dit in meerdere bakken gedaan en het werkt voor mij prima.

Iedereen heeft zo zijn eigen manier van werken, zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt online, en de meeste werken prima. Zoek de manier uit die bij je past en voor jouw werkt, dan komt het meestal wel goed. Het belangrijkste is dat je veel kijkt, meet en tijd neemt om je aquarium te onderhouden.

Afhankelijk van de methode die je gebruikt zou meten ook vrijwel overbodig zijn.
Bij de estimative index hoef je eigenlijk niet te testen.
Ieder zijn manier natuurlijk. Ik heb altijd gemeten, maar ik heb graag zekerheid. Aard van het beestje.

Ik heb altijd gemeten, maar ik heb graag zekerheid.

Ik meet (PO4/NO3) eens per week en meestal voor een 50% WW uit nieuwsgierigheid ondanks dagelijkse EI “Complete” dosering.

Wel heb ik vraagtekens bij de nauwkeurigheid van enkele druppeltesten, een vergelijkende meting van 2 merken bij hetzelfde watermonster.

MerkPO4NO3
Colombo (uit testkit)5 (hoogst meetbare waarde)10
Salifert (losse test)1 a 225

Voor beiden geldt wel dat er voldoende “bemesting” aanwezig was.

Maar heb het meeste vertrouwen in de Salifert druppeltesten
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/waterwaardes-meten

Laatst bewerkt:
Ik heb bij de opstart een laagje lateriet met leem gemengd en daar zand overheen.
Werk ook met de EI en meet om de 2 weken de waardes met een Colombo testkoffer, zijn steeds vrij stabiel.
Heb ook kleibolletjes liggen en ook nog bolletjes van het mengsel lateriet en leem.
Ben ook maar een beginner, maar werkt bij mij prma.

Je schrijft te willen gaan voor een Amazone biotoop. Dus weinig planten, hooguit een paar echinodorussen. Dan kan je het beste gericht geven, kleibolletjes of root tabs bij de wortels. Dat voorkomt last van omhoogkomende voedingsbodem, je kan het op elk moment makkelijk aanvullen en je hoeft niet elke week chemicaliën in je bak te gooien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan