Wat is er nieuw

Bodem voor Neocaridina

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
57
ik ga mijn Superfish Home 80 omtoveren tot garnalenbakje. Wat is de ideale bodem voor garnalen?
Als de bak toch leeg gaat en de bacteriecultuur een tik krijgt, kan ik ook meteen de bodem veranderen als dat beter/mooier is.

ik laat aan de kenners over wat voor soort, maar een zo klein mogelijke korrel en een kleur die contrasteert met de kleur van de garnalen, dus geen blacks op een zwarte bodem 😀
Maar voor de neo's hoeft er niet speciaal een speciale bodem in.

ik laat aan de kenners over wat voor soort, maar een zo klein mogelijke korrel en een kleur die contrasteert met de kleur van de garnalen, dus geen blacks op een zwarte bodem 😀
Maar voor de neo's hoeft er niet speciaal een speciale bodem in.
Dus in elk geval zand. Ik heb wat klein grind zitten tussen het zwarte zand, op zich niet problematisch maar met garnalen wellicht storend voor het oog.
Ik wil voor vuurgarnalen of citroentjes gaan.

Voor citroentjes zou ik voor een zwarte bodem gaan, voor vuurtjes kan zowel zwart als wit, makkelijk dus :juggle:😀

Ik wil graag een zwarte bodem 🙂 hmmm maar misschien moet ik eens experimenteren met filterzand, dat heb ik ook nog voldoende.

Knoop doorgehakt, er gaat filterzand in.

Kijk eens naar Aquasand van Hornbach anders met een korrel van 0,4-0,8mm.

Kijk eens naar Aquasand van Hornbach anders met een korrel van 0,4-0,8mm.
Die zit hier erg ver weg, te ver om ermee te fietsen. Ik zal eens online kijken wat ze verkopen en of ze dat evt ook bezorgen.

Ik meende dat ze online ook verkopen.

Ik meende dat ze online ook verkopen.
Ik heb hem inderdaad gevonden. Ik ga morgen even kijken wat ze bij de LFS hebben, en wat het daar kost. Zou ik op 60 x 30 cm aan 5 kg genoeg hebben? Evt bestel ik bij Hornbach.

Volgens mij wat meer want 60x30x4 is ongeveer 7,2

Volgens mij wat meer want 60x30x4 is ongeveer 7,2
We hebben er eens een topic over gehad, om van kg naar liters zand te rekenen. Kan het toch niet meer vinden!

Ja dat klopt maar zelf haal ik altijd 10 kilo voor een 60cm en dan hou je wat over maar dat is welk makkelijk voor later.

Als je voor citroentjes gaat zou ik echt geen filterzand nemen, die komen inderdaad veel mooier uit op een donkere bodem (kijk maar naar t fotoalbum van ton zn garnalen bakje :petjeaf:)

bij vuurtjes zou ik juist weer wel filterzand nemen.....

dat dennerle kwartsgrind van 1-2mm werkt ook prima voor neocaridina garnalen trouwens.

Ik heb de grind bodems van Dennerle. Doen ze het prima op. Vuurtjes en geeltjes zitten op zwart en de blauwtjes op wit. Dit grind heeft een ronde korrel en is daardoor ook niet scherp voor de garnalen. Wel is deze bodem vrij prijzig.

Ik ben benieuwd waar je voor gaat i.c.m. de garnaaltjes :juggle:

Ik heb de Vuurtjes destijds op het zwarte gravel van Pets Place gehad en dan heb je 10 kilo voor 5 euro.

Ik ben benieuwd waar je voor gaat i.c.m. de garnaaltjes :juggle:
Je bedoelt de bodem of dieren erbij? Het worden enkel garnaaltjes. Zo hard als ik gisteren riep filterzand, zo hard neig ik nu toch naar zwarte bodem 😉.
Zoals gezegd straks eens bij de LFS kijken wat ze hebben en tegen welke prijzen. Zowel garnalen kijken als de bodem. Ook ga ik op marktplaats kijken of ik iets van garnalen kan vinden maar in een straal van 10 km wordt er al maanden niks van garnalen aangeboden. Ik kan natuurlijk ook garnalen online bestellen maar ben daar eigenlijk niet zo'n fan van. Ik heb tijd gelukkig.

Als je voor citroentjes gaat zou ik echt geen filterzand nemen, die komen inderdaad veel mooier uit op een donkere bodem (kijk maar naar t fotoalbum van ton zn garnalen bakje :petjeaf:)
Ja inderdaad, ik vind dat een prachtige combinatie.
Ik heb de grind bodems van Dennerle.
Ik zag de prijzen inderdaad, maar had er verder niet naar gekeken omdat ik dacht dat het te grof was. Goed om te weten dat dit ook geschikt is.

Heb ook de grindbodem van Dennerle. Volwassen garnalen kunnen de steentjes optillen om ertussen te zoeken, das wel grappig.
Heb bruin grind. In ene aquarium kleurt deze goed, in andere is deze iets te oranje onder de tl-lampen🙁

Heb ook de grindbodem van Dennerle. Volwassen garnalen kunnen de steentjes optillen om ertussen te zoeken, das wel grappig.
Heb bruin grind. In ene aquarium kleurt deze goed, in andere is deze iets te oranje onder de tl-lampen🙁
Ik had eerst ook bruin was er niet tevreden over in mijn bak. Heb ook nog grijs geprobeerd. Uiteindelijk geëindigd op zwart en wit 🙂

Veel hangt inderdaad ook nog af van de verlichting en hoe de bodem dan kleurt. Zwart is in de regel wel gewoon zwart.

Met citroentjes absoluut niet voor filterzand gaan.

Het is niet de beste foto, maar wel leuk om te zien.

2016-12.jpg

Dit is mijn bakje met een strookje filterzand erin. En ik heb het er uitgehaald en nu alles zwart.
Dat is echt veel mooier om de granaatjes op te zien.

Wat een verschil!

Ik heb in elk geval zwart zand besteld bij Hornbach, maar de citroentjes zijn hier stervensduur en ik wilde met 30 stuks beginnen, slik. Echt niet dus. Wel hadden ze mooie Fire Reds tegen een betere prijs.
Ik heb inmiddels een linkje gekregen van Chris garnalenshop, maar verzenden onder de 10 graden doet hij niet... Sittard - Den Haag is een flinke trip om ze zelf op te halen.

Tegen de tijd dat mijn bakje draait ga ik toch eens contact opnemen met die shop en eens zien of ik toch die reis ga maken, ligt er natuurlijk ook aan wat hij op dat moment te koop heeft.

Ja dat is een nadeel met deze temp hoor. Rendo verstuurd wel maar ja daar heb je flinke porto.

Heb net gisteren 50 citroentjes weggebracht naar de LFS hier.
Mocht de reis Sittard-Den Bosch wel te doen zijn, stuur maar een Pb.
Ik heb er nog wel zitten, 30 is misschien wat veel, maar 20 moet zeker lukken.

Heb net gisteren 50 citroentjes weggebracht naar de LFS hier.
Mocht de reis Sittard-Den Bosch wel te doen zijn, stuur maar een Pb.
Ik heb er nog wel zitten, 30 is misschien wat veel, maar 20 moet zeker lukken.
Den Bosch is stukken dichterbij dan den Den Haag. Volgens mij een uur en kwartier met de trein. Ik PM je wel even.:thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan