Wat is er nieuw

Bodem voor nieuw aquarium

Zelf heb ik altijd de 0,4-0,8 en die is prima.

Wat zijn de afmetingen van de bak en aan welke vissen denk je? Ik heb filterzand 0,4 - 0,8 mm 25 kg voor iets van een €13, - van de Wildkamp.

Afmeting is 130 x 60 en wil het liefst zand, vind ik persoonlijk mooier. Heb nog niet echt een idee qua vissen, wil graag op korte termijn zand/hout erin, zodat ik kan gaan indraaien.

aquariumzand van de hornbach of filterzand van de wildkamp is beiden prima en zou ook voor 0,4-0,8 gaan. Beiden zijn relatief goedkoop.

Als je voor vissen gaat die graag in het zand woelen en het gebruiken om hun kieuwen te spoelen, is fijn zand prima.
Door bodemleven eraan toe te voegen, zorg je dat het luchtig blijft (torenslakken, blackworms etc).

Ik heb zelf deze zang ook maar in wit. Hou rekening ermee dat de planten wortels fijne zand niet fijn vinden. Ze hebben moeite om ertussendoor verder te groeien. Vissen kunnen het ook makkelijker verplaatsen dus als je vissen hebt die dat graag doen, ben constant zand terug aan het verplaatsen 😆

voordeel is weer dat poep op blijft liggen en niet erdoorheen zinkt. Je ziet het en stofzuigen gaat makkelijker. Of je filter zuigt het in. Schonere water als resultaat.

Hornbachzand is behoorlijk licht, maar niet wit. Wildkampzand is wat meer beige.

John, hou er wel rekening mee dat de verlichting een groot verschil kan maken qua instelling kleur.
Zeker is het licht ook van invloed op hoe wij de bodem zien.
Of heeft iemand een voorbeeld met de bruine van hornbach?
Nee wel met de Dennerle maar die is 1-2mm maar ook prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan