Bodem vraag door leek


J

JurrieZ

Guest
Ik heb een vraag over het begin van m'n aquarium, de bodem.
Ik heb al aardig wat gelezen over bodems maar nu al zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik begin net met een aquarium, ik heb een 2e hands bak gekocht met intern pomp/filter en verwarmingselement.
Het gaat om een 60l bak.

Wat is nu voor een beginner een makkelijke en uiteraard mooie bodem?

Ik lees veel voordelen over zand, maar ook over grind.
Ook over beide nadelen, vandaar dat het voor mij als leek een beetje onduidelijk word.

Over wat er aan vissen en planten in de bak komt staat nog open.
We vinden veel visjes leuk dus dat moeten we later selecteren.
Wel vinden we de kardinaaltetra of neon tetra's leuk.
Wat mij zelf ook wel leuk lijkt zijn een paar garnaaltjes (of dit kan samen met visjes weet ik zelf ook nog niet).

Kan iemand mij een advies geven over een bodem die het meest handig is.
Ik bedoel goed voor plantjes, goed voor visjes en niet te lastig onderhouden.
 
Hmmm.. gisteren avond de hele avond op het forum rond gesnuffeld.
Ik denk dat ik ga voor het Aquasand van hornbach.
Ik lees er goeie dingen over.

Super fijn zo alle info bij elkaar
 
Dat heb ik ook in de 60cm en dat is een prima bodem hoor. Garnaaltjes kun je houden als je voldoende verstopplekken maakt in de bak.
 
Heb het in drie bakken en ben er zeer tevreden over. Heb wel de zwarte color zand genomen. Kleuren de vissen en planten mooi bij.
 
Ik breek even in dit topic in met een vraag. Ik lees al in verschillende topics over het aquasand van de Hornbach, maar weten jullie zo of er ook andere bouwmarkten zijn die ook bodem materiaal (zand/fijn grind) verkopen of ander geschikt zand o.i.d. Wij hebben hier op t industrieterrein verschillende bouwmarkten, maar natuurlijk net geen Hornbach... (wel praxis, gamma, bouwmaat) En anders hebben we "hier in t dorp" ook nog een (kleine) boerenbond...
grtz Anke
 
weten jullie zo of er ook andere bouwmarkten zijn die ook bodem materiaal (zand/fijn grind) verkopen of ander geschikt zand o.i.d.

Wat voor kleur wil je?
Als je tevreden bent met zandkleur zou je eens kunnen kijken naar filterzand met een korrel van 0.4 - 0.8

Dit is overigens heel goedkoop online te bestellen bij Wildkamp.

https://www.wildkamp.nl/Filterzand-...MI_73U1aWR2gIVLbHtCh3oXg4EEAQYASABEgJl9_D_BwE

Ik zie alleen dat ze tegenwoordig verzendkosten vragen voor dit product, dat was voorheen niet zo. Ik kan alleen zo gauw de verzendkosten niet terug vinden.

Bij Hornbach kun je het aquasand ook online bestellen, heb ik zelf ook gedaan, de verzendkosten vallen haar hartstikke mee.
 
Wat voor kleur wil je?
Als je tevreden bent met zandkleur zou je eens kunnen kijken naar filterzand met een korrel van 0.4 - 0.8
wil het liefst toch wel een wat donkerdere bodem. Ach, anders maar gewoon wat verder rijden...ik geloof dat er wel een hornbach een dorp verder zit, maar dat moet ik eens goed kijken. Wil altijd wel eerst de spullen in t echt zien voor ik iets koop ;)
grtz Anke
 
Aquasand is leuk voor je corydoras alleen het nadeel is dat het snel dicht slipt en je bodem gaat rotten ook doen planten het er niet super op. Wil je een goeie bodem voor bijna alle vissen zou ik eerst een substraat bodem van colombo nutri base en daar over heen voeding bodem leggen van dennler en daar 3 cm grind van 2m leggen die kalk vrij is.
 
Hier gebruiken toch aardig wat mensen aquasand van Hornbach zonder dat het dichtslibt of er bodemrot ontstaat?

Is dit je eigen ervaring?
 
Ja heb het 2 jaar gebruikt bij een klant van mijn met een discus aquarium van 300 x 70 x 70 en daar haden we zelf bodem verwarming ingelecht.
Nu licht er normaal 1 a 2mm grind in en een voeding bodem van sera en de planten doem het nu perfect.
 
Heb hier filterzand 0,4-0,8 van de wildkamp. Wordt in zandfilters gebruikt.
Dit blijft heel mooi los. En de corydoras zitten tot hun ogen in het zand.
 
Gebruik zelf ook Aquasand van Hornbach, nog nooit bodem rot gehad. Ik gebruik geen voedingsbodem voor planten want dit veroorzaakt vaal bodem rot.
 
Ja de voeding bodem veroorzaakt geen bodem rot het komt omdat je er zand opgooit en dat slipt dicht en dan kan er geen door stroming meer in je bodem plaats vinden. dus als je bodem verwarming aanlegt en 2mm grint heb je daar geen last meer van.
 
Als je puur zand gebruikt en bij voorkeur filterzand heb je ook geen probleem plus je kan dan ook vissen nemen die grondelen.
Bij mij doen de barbelen dit ook dus het is niet alleen voor Corydoras soorten.
 
En wat is de ervaring met dennerle kristal kwartsgrind en corydoras? Ik vond 't persoonlijk toch nog scherp voelen (kwam erachter dat ik die nog een volle zak had staan van toen ik mijn vorige aquarium had) op de zak staat heel mooi dat 't veilig is voor bodem vissen, maar better safe then sorry...
 
Ik heb de grijsen variant in mijn wetstrijd aquarium en daar zwemmen mijn 10 corydoras pandas al 3 jaar blij in rond.
 
Dus de kwarts grind van dennerle is veilig voor Cory's? Dat is fijn... Kan ik die zak gewoon gebruiken! ☺
 
Het is niet schadelijk voor ze dat klopt maar ook weer niet echt ideaal aangezien Corydoras graag met hun kop in de bodem naar voedsel zoeken en gaat met dit spul niet.
Ik heb dat grind ook gehad met Corydoras maar nadat ik was overgestapt op filterzand zag ik veel leuker gedrag van ze zeg maar.
 

Terug
Bovenaan