Wat is er nieuw

bodembedekker groeit naar het licht

60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Hallo

Ik ben een paar maand geleden overgegaan van T5 naar Led verlichting .
Sindsdien groeit mijn Monte Carlo naar boven i.p.v dat hij over de bodem kruipt.
Welke maatregel moet ik nemen om dat goed te krijgen.

Ik denk dat het antwoord in de vraag ligt. Als de monte carlo het eerst wel deed, en je bak behalve het licht onveranderd is, zal je vermoedelijk te maken hebben met een verminderde lichtintensiteit. Wat voor bak heb je, en hoeveel/wat voor tl hing er eerst in en welke led gebruik je nu?

Ik denk dat je led verlichting niet sterk genoeg is. Wat voor een led heb je aangeschaft op welke bak?

Edit: Iemand was me net voor😀

IK heb een vision 260 waar veel planten in staan.
Eerst had ik 3 t5 lampen en die branden ongeveer 11 uur.
Nu heb ik 3 led balken van jmb.

1 Wit/rood
1wit
1 wit / blauw

Totaal branden ze nu 12 uur per dag
waarvan alle drie 8 uur per dag op 90%
de rest branden de w/r en de w/b op 30% en 10%

ik heb geen link maar moet je kijken bij veldhuis Enschede
de lampen zijn van JMB en zijn 90 cm lang en speciaal voor aquariums met veel planten

Denk niet dat het aan het licht ligt. Led verlichting heeft juist een hele goeie opbrengst als ik de berichten zo hoor. Lijkt me eerder een co2 tekort omdat je nu betere verlichting hebt en je planten dus meer vraag naar voeding hebben. Als je bodembedekker wat dun en langgerekt naar boven groeit, goeie plantenvoeding gebruiken en co2 doseren of opvoeren.

dat zijn iig wel de goeie dan 🙂.. heb verder weinig verstand van planten dus laat het verder aan de experts over 🙂

Ohja zorg wel dat je rekening houdt met je vissen. Co2 dus maar heel geleidelijk opvoeren, weet niet wat je ervaringen zijn dus zeg het er even bij.

Ik denk dat je dan nu meer licht geeft dan anders. Planten groeien niet naar boven omdat ze te weinig licht hebben, maar omdat ze te weinig co2 krijgen. Als ze nu dus meer licht krijgen dan anders en de co2 is onveranderd, gaan ze de lucht in. Ik zou steady je co2 iets opvoeren of het aantal uur/intensiteit dat je led brandt terugbrengen. Beetje mee spelen tot je weer in evenwicht bent. Verder helpt een flinke snoeibeurt daar ook bij.

Edit: wat Ruben zegt dus.

• Leuk
Waarderingen: Rubz
ik heb een PH controller en die houdt de PH op 6,5 .
Dus als de behoefde aan co2 groter wordt dan slaat hij toch vaker aan
dus is er tocht genoeg co2 ?

ik heb een PH controller en die houdt de PH op 6,5 .
Dus als de behoefde aan co2 groter wordt dan slaat hij toch vaker aan
dus is er tocht genoeg co2 ?

Zie je nu wel eens dat die uitstaat? Ik denk niet dat je de zuurtegraad van het water in zo'n direct verband mag zien als de co2 behoefte van je planten. Co2 is niet perse het middel om je ph omlaag te krijgen. Zie je water kan wel een ph van 6.5 hebben maar dan slaat je co2 systeem af. Zolang die uitstaat hebben je planten minder co2.

Zie je nu wel eens dat die uitstaat? Ik denk niet dat je de zuurtegraad van het water in zo'n direct verband mag zien als de co2 behoefte van je planten. Co2 is niet perse het middel om je ph omlaag te krijgen. Zie je water kan wel een ph van 6.5 hebben maar dan slaat je co2 systeem af. Zolang die uitstaat hebben je planten minder co2.

Dan zou de kh van het water gedaald moeten zijn. Met een ph van 6.5 zou je je kh ongeveer rond de 3 willen hebben denk ik. Bij een kh van 3 en een ph van 6 is je co2 bij benadering 28mg/l, of je co2 nou aanslaat of niet.

@60601 wat is je kh waarde en is deze stabiel gebleven? Ik ben met je eens dat er genoeg co2 in het water zou moeten zitten met een ph controller. Meer licht is in theorie meer gebruik, maar dat zou je controller moeten aanvullen, of staat deze 24 uur per dag te blazen?

Het is dan idd de co2 en niet het licht, alhoewel deze verschijnselen ook voorkomen als je goede verlichting vervangt door prutsledjes.

ik moet even iets corrigeren hij is niet afgesteld op 6.5 maar op 6.6 .
Heb de KH waarde gemeten en die is 7. ( 5ml aquariumwater in maatbuis en moest er 7 druppel bij doen totdat hij geel was )
Ik heb dit gemeten op het moment dat het licht nog niet aan staat dus ook haast geen co2 toevoer.
Als ik nu op de co2 tabel kijk dan zou dat betekenen dat het 51,9 is maar dan zijn de vissen toch dood ?

IK heb er net een drop checker in gedaan kijken wat die aan geeft.
Dus even een paar uurtjes wachten.

Ik verwacht datt je pH pen is niet goed geijkt
Maar, je kunt ook een aantal dingen in je bak hebben die de waterwaardes negatief beinvloeden, zoals hout.

En volgende keer als je de KH waarde meet moet je ipv 5ml in je maatbuis 10ml nemen.
Het totaal aantal druppels deel je dan door 2. Dan heb je de KH iedergeval wat nauwkeuriger.:thumbs:

ik moet even iets corrigeren hij is niet afgesteld op 6.5 maar op 6.6 .
Heb de KH waarde gemeten en die is 7. ( 5ml aquariumwater in maatbuis en moest er 7 druppel bij doen totdat hij geel was )
Ik heb dit gemeten op het moment dat het licht nog niet aan staat dus ook haast geen co2 toevoer.
Als ik nu op de co2 tabel kijk dan zou dat betekenen dat het 51,9 is maar dan zijn de vissen toch dood ?

Even ter aanvullende info: Weet je de PH/Kh van je kraanwater? En bereid je dit voor bij wissels dmv eikenextract of iets? Zitten ze op 100% leidingwater of gebruik je ook osmose/regenwater? Gebruik je turf?

Ik verwacht datt je pH pen is niet goed geijkt
Maar, je kunt ook een aantal dingen in je bak hebben die de waterwaardes negatief beinvloeden, zoals hout.

En volgende keer als je de KH waarde meet moet je ipv 5ml in je maatbuis 10ml nemen.
Het totaal aantal druppels deel je dan door 2. Dan heb je de KH iedergeval wat nauwkeuriger.:thumbs:

Goeie tip! met 20 ml zou je dan zelfs op de kwart kunnen kijken?

alvast bedankt voor de tips
Mijn drop checker slaat groen uit
De PH meter ijk ik 1 keer per maand op 6.86 en 4.0
Het water komt gewoon uit de kraan en verder niets ververs 1 keer in de week ongeveer 40 %
Er zit een kleine stukje hout in.
Ik gebruik All - in - one als plantenvoeding 10 ml per dag.
Ik kan gerust zeggen dat de planten het uitstekende doen alleen groeit de monte carlo meer naar boven dan
dat hij over de grond kruipt.

Waarom specifiek 6,86 en niet een buffer van 7 en 4 wat gebruikelijk is?

De poeders zijn er vooral in 6.86 en 4.. gebruik zelf ook bufferoplossingen met die waarden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanuit mijn chemische achtergrond als analist voornamelijk met buffer 7 en 4 gewerkt. Van Merck hadden we kant en klare ampullen die opgelost moesten worden voor de buffer oplossingen. Lees bij Hanna Instruments dat vooral PH pennen met buffer 6,86 werken.

Waarom al die waardes, waarom niet gewoon de co2 iets verhogen en kijken of het effect heeft. Met de EI zit je ruimschoots op voldoende voeding en het enige wat veranderd is, is je licht. Hetgeen wat mee moet veranderen is je co2. Waar je ook nog naar kunt kijken is de stroming, Maar aangezien je bodembedekker het eerst wel goed deed zal dat waarschijnlijk zijn. Succes in iedergeval!

Waarom al die waardes, waarom niet gewoon de co2 iets verhogen en kijken of het effect heeft. Met de EI zit je ruimschoots op voldoende voeding en het enige wat veranderd is, is je licht. Hetgeen wat mee moet veranderen is je co2. Waar je ook nog naar kunt kijken is de stroming, Maar aangezien je bodembedekker het eerst wel goed deed zal dat waarschijnlijk zijn. Succes in iedergeval!

Met een controller verandert je co2 mee. Meer licht = meer verbruik planten, dus minder co2 in het water dus hogere ph. Met een controller vul je dit meteen aan en zou het co2 gehalte in theorie onveranderd moeten zijn aan de oude situatie, omdat het hogere verbruik direct op maat wordt aangevuld, of ben ik nou gek.

Met een controller verandert je co2 mee. Meer licht = meer verbruik planten, dus minder co2 in het water dus hogere ph. Met een controller vul je dit meteen aan en zou het co2 gehalte in theorie onveranderd moeten zijn aan de oude situatie, omdat het hogere verbruik direct op maat wordt aangevuld, of ben ik nou gek.
a
Dat verhaal begrijp ik wel maar als je ph al rond de 6,5 wat ideaal is voor veel planten dan kun je wel meer co2 toedienen maar dan wordt het water zuurder dan voor de plant wenselijk is. Je ph indicator is groen dus misschien dat de co2 de plant niet goed bereiken kan (stroming). Maar volgens mij doelen jullie dan meer op de verhouding tussen co2, kh, en de verandering van ph. Gebruikt de TS dan osmosewater? Of is het kraanwater zo gunstig?

Met een kh van 7 een ph van 6.5 bereiken vind ik op zichzelf al een hele prestatie, vooral vanwege het beperkte effect dat co2 zou moeten hebben door de hoge kh.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan