Wat is er nieuw

Bodembedekker nano aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter jannemann
  • Startdatum Startdatum
J

jannemann

Guest
Hallo allemaal,

Inmiddels al een week of 6 geleden heb ik mijn 25 liter aquarium ingericht. Bodem is grind, hier heb ik 'monte carlo' plantjes in gezet. Verder zit er een stuk hout in waar ik javamos op heb gebonden op een aantal takken.

Nou kreeg ik helaas een enorme plaag van een soort wit slijm/schimmel. Alles zat onder en de monte carlo plantjes hebben dat uiteindelijk helaas niet overleefd. Dit zou kunnen komen door verstikking van de witte troep, maar ook doordat ik tot nu toe alleen easy carbo toevoegde en omdat de verlichting van mijn aquarium volgens mij ook niet al te fel is. De adapter claimt 6W, maar op de lamp (LED) is geen enkel vermogen te vinden. Uiteindelijk heb ik alle MC plantjes verwijderd.

Inmiddels is de plaag grotendeels verdwenen en begint het javamos flink te groeien. Ik zou hier nu graag weer een bodembedekker aan toe willen voegen aangezien ik dat verreweg het mooist vind.

Hebben jullie tips voor mij welke ik zou kunnen toevoegen met de beperkingen van mijn aquarium? Dus medium verlichting en vloeibare koolstof. Een echte CO2 set is eigenlijk geen optie en de verlichting is geintegreerd in het deksel, een tube van ongeveer 15cm lang met daarin een ledstrip. Als jullie tips over sterkere verlichting hebben hoor ik dat trouwens ook graag.

Zelf zat ik te denken aan:

- Het liefst weer MC, aangezien ik die heel mooi vind
- dwergnaaldgras Eleocharis acicularis 'Mini' leek me ook een leuke optie
- Micranthemum umbrosum ziet er ook mooi uit en zou je ook als bodembedekker kunnen gebruiken blijkbaar

Hierbij heb ik geselecteerd op planten waarvan men zegt dat zij zonder echte CO2 kunnen groeien. Maar aangezien ik er verder weinig verstand van heb wil ik graag eerst bij jullie informeren voordat de plantjes weer doodgaan. Voeding wil ik ook toe gaan voegen en kan ik dus op mijn gekozen plantjes aanpassen.

Alvast bedankt!

De planten die je opsomt gaan toch wel echt beter op co2/fel licht.. Je kunt met jouw licht wel mos als bodembedekker inzetten of bijvoorbeeld cryptocroryna parva, saggitaria subulata, glossostigma elatinoides, zoiets.
Vloeibare koolstof heeft niet veel toegevoegde waarde vwb plantgroei, je ziet in 't begin een groeispurt en daarna zakt dat in - zeg maar zelfde effect als suiker op een menselijk lichaam.

Als je wil upgraden, zou ik wel een co2 ssyteem aanraden. Je hebt dan sowieso behoefte aan een sterkere lamp ook (bijvoorbeeld ONF Flat Nano, had ik ook op een 30 liter bakje) en je kunt de kap er dan vanaf laten, of je maakt iets op maat van plexiglas als je perse een kap wil.

Ik denk dat je de lamp met medium te hoog inschat. Zonder dat wij het type aquarium / lamp exact weten natuurlijk niet met zekerheid te zeggen.

Je zou inderdaad eens kunnen kijken naar naaldgras, die is volgens mij een van de makkelijkere bodembedekkers al heb je er alsnog echt medium verlichting voor nodig. Monte Carlo is erg mooi maar ook gelijk een van de moeilijkste en dat gaat je met de standaard techniek niet lukken vrees ik.

Naaldgras: Eleocharis acicularis
https://www.aquaplantsonline.nl/pla...aris-op-mat.html?search=eleocharis+acicularis

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan