Wat is er nieuw

Bodembewoners uit Borneo

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
41
Hi!

Ik ben al een tijdje bezig met het 'plannen' van mijn Borneo bak, die nu steeds dichterbij komt.
Er is echter 1 twistpuntje over het visbestand, dat wat achtergrond nodig heeft.

Mijn idee was om een groepje Pangio 'kuhli' in het aquarium te doen, maar mijn vrouw heeft hier heel hevig tegen geprotesteerd. Waarom?
Ze is als de DOOD voor slangen. Zelfs een filmpje of foto van een slang (of een dier dat op een slang lijkt) bezorgt haar al de koude rillingen.
Toen ik haar de Pangio's liet zien op film kon ze niet langer dan een paar seconden kijken, zo vreselijk vind ze ze.

Probleem dus, want wat gaat de bodem van mijn 120*50*50 bewonen?

Ze is stapel van onze Corydoras in de 80cm, maar omdat dit een gerichte biotoop moet worden kunnen die er niet in. Ik heb al naar Botia's gekeken, maar de enige die ik kan vinden die in Borneo voorkomen zijn de Clown Botia's, die veel te groot worden.

De rest van het bestand moet worden:
Harem Trichogaster Leerii
School Sundadanio Axelrodi
(als ik het water goed kan houden) groep Parosphromenus Sp.

Als het visje eventueel van een ander eiland uit de archipel komt, dan ben ik bereid deze als migrant op te nemen, zolang ze maar bij de waterwensen van de andere vissen passen. (Blackwater, lage PH)

Dat is een lastige, eerste bodembewoners die bij mij bevoen komen bij borneo zijn gastromyzons, maar dat zijjn bepaald geen blackwatervissen 😛

Er zijn verder genoeg bodemvissen te vinden in Borneo, maar allemaal slangachtig type.

Clownbotia s zouden het overwegen waard kunnen zijn, probleempje is dan alleen het forse formaat die deze vissen als volwassen vis kunnen halen, zoals je zelf al aangeeft...

Moeten de vissen echt bodemgebonden zijn?
Desmoputnius pentazona/rhomboocellatus komen beiden voor op Borneo, en de algemene ervaring is dat deze vissen vaak laag zwemmen, maar dus niet echt op de bodem...

Nee, ze hoeven niet persé bodemgebonden te zijn, maar het moet wel een beetje bij de rest passen.
Kijk ik naar de door jou genoemde vissen, ik weet niet in hoeverre die eventueel goed gaan met de Parosphromenus soorten die ik op het oog heb. Dit zijn vrij schuwe visjes, ook vrij klein en zwemmen ook bij de bodem in de buurt, waardoor je ze dus waarschijnlijk niet veel zult zien.
Clownbotia's zijn prachtig maar dan zal ik er nog 80cm bij moeten fantaseren, dat gaat niet door de raad van bestuur (lees: vrouw) komen 😉
Andere Botia's vind je niet echt in die buurt, zeker de kleinere soorten niet. Helaas, want ik vind ze allemaal prachtig.

De hoofdbewoner, de Leerii's komen ook elders voor, maar dan zou het hele bestand omgegooid moeten worden en juist de combinatie die ik nu voor ogen heb vind ik prachtig.

Echte bodemvissen zijn er, buiten de Pangio's en de clownbotia niet.
De Sundadanio's zijn al vrij laag zwemmend, die wil ik niet in de weg zitten, dus ga ik kijken naar een scholenvisje voor de midden/boven zone.
Misschien toch weer terug kijken naar de Trigonostigma Hengeli, of misschien de Rasbora Einthovenii.

Brachygobius doriae? Volgens Seriously Fish zitten die in een hogere pH, maar sommige populaties komen ook in blackwater voor. Zolang je niet extreem laag gaat zitten qua pH dan houden ze het wellicht wel vol.

Dat zijn zeker leuke dieren maar ik vraag me af of dat goed gaat met een lagere PH.
De Parosphromenus (die ik echt heel graag wil, zulke mooie visjes) willen echt laag, nu zal ik niet richting de 4,5 komen omdat ik geen osmose water kan/wil gebruiken (geen ruimte voor opslag en geen kraan waar ik een osmose apparaat kan aansluiten om genoeg te maken.) moet echt lager dan 6... Ik ga er eens over lezen, want ik vind ze wel erg grappig!
Ik lees wel dat ze eigenlijk in brak water horen, dat is dan weer niet de bedoeling...

Ideaal zou één van de Kottelatlimia soorten zijn, maar die zijn niet zo gemakkelijk te vinden in de aquariumhandel.

Die zijn geweldig, inderdaad, maar waar koop je ze? Ik kan ze nergens vinden in ieder geval.

Heb je ook geen toegang tot regenwater? En weet je zeker dat je niet onder de 6 zal komen, als je turf op kraanwater gebruikt? Als je pH rond de 6 (tot 6,5) en je KH rond de 4 uit komt zou je Paroshpromenus kunnen houden, vooral als ze nakweek zijn.

Regenwater is heel lastig, de hemelwaterafvoer zit bij mijn buren (aan 2 kanten), ik heb wel toegang tot 2 schuurtjes met allebei een dakgootje maar aan de ene kant zit die achter mijn poort dus daar past geen opvang en aan de andere kant kom ik er ook niet fatsoenlijk bij.
Daarbij heb ik een huurhuis, of de woningbouw nou erg blij is met het aan stukken zagen van de regenpijp 😉

Hoe de PH gaat uitkomen weet ik nog niet, ik zit vlak aan de Duitse grens, het water is hier al vrij hard dus of ik de KH zo laag kan krijgen is maar de vraag.
PH zit hier rond 7,2.

Ik zal het moeten aankijken, als ik de PH niet laag genoeg krijg gaan de Sundadanio's ook niet door, dus gaat het hele bestand op de schop.
Het is afwachten tot eind augustus/begin september, dan moet de nieuwe bak hier zijn.

Even ter aanvulling een watertest gedaan (met strip, ik weet dat dat niet accuraat is, maar het is wat ik in huis heb)
cl2 0
ph ~7,2
kh 6
gh >7
no2 0
no3 10~25

Niet erg gunstig dus, daar moet flink wat aan gebeuren om het Borneo waardig te maken.
Zodra ik de boel heb staan weet ik wat het uiteindelijk zal worden.

Ik ben er inmiddels redelijk over uit wat het wordt, al zit er nog wel wat twijfel op een paar gebieden.
De hoofdbewoners:
1m/3v Trichopodus leeri, kan een hoop hebben dus die durf ik sowieso wel aan.
5 Parosphromenus nagyi. Ik ga het gewoon proberen, zodra de bak helemaal goed draait. Deze zullen als laatste soort toegevoegd worden.

Voor scholenvis twijfel ik tussen de Sundadanio Axelrodi of de Rasbora pauciperforata.
De Sundadanio's zijn prachtig, maar net als de Paro's erg veeleisend. De R. pauciperforata is wat dat betreft meer vergevingsgezind maar wel een stuk minder mooi en worden ook 2 maal zo groot als de Sunda's.
Ik hang erg naar de eerst genoemde, en dat zal het uiteindelijk ook wel worden.

Daarnaast zou ik erg graag nog een vierde soort toevoegen, ik heb verschillende soorten gezien die me leuk lijken, maar niet alles kan natuurlijk samen.
Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van de Desmopuntius pentazona, al ben ik niet helemaal overtuigd of dat samen zou gaan met Sundadanio en Paro.
Over een heel andere boeg, de Betta albimarginata. Ik heb een hoop voorbeelden gezien van deze soort samen met de Paro's, Sundadanio's en ook andere gourami soorten. Het is geen goedkoop visje (ik heb ze alleen bij Veldhuis gezien tot zover, daar heb je het al over >€15,- per visje. Wil je dan een klein groepje is het een beste post, maar ze zijn wel erg mooi.

Misschien moet ik het wel gewoon niet doen, en er gewoon 30 stuks Sundadanio axelrodi in doen en het daarbij houden. Meningen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan