bodemfilter


Akwarium

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2019
Berichten
1,569
Leeftijd
34
wie o wie gebruikt deze nog?

ik overweeg het voor een 45 cm aquarium voor dwergkogeltjes, ik wil alle techniek in het aquarium houden eigenlijk, dus het alternatief zou een intern-filter zijn en dan lijkt een bodem filter me mooier en wellicht ook beter.
 
Wij hebben ze een tijd gebruikt maar waren er niet tevreden over (te weinig filterend vermogen waardoor de waardes heel snel verslechterden)
 
Probleem met dergelijke filters is dat ze snel vollopen en dan krijg je snel wat Nicolientje aangeeft en mede daardoor eigenlijk uit de hobby verdwenen.
 
Kunnen best goed werken. Nadeel alleen is dat de conventionele modellen (water door het substraat omlaag trekken) de bodem wat kunnen doen dichtslaan. Je hebt van Eheim ook een model dat omgekeerd werkt. Daarmee pomp je het water via een buis onder het substraat, en gaat het door het substraat omhoog. De buis sluit je aan op de uitgang van een potfilter, of een stromingspomp MET VOORFILTER, zodat je niet te veel zooi onder het substraat blaast...

Ik heb er zo een geïnstalleerd staan, maar hij draait niet meer. Overkopen? :p
Het stoort me dat er op geen enkele manier onderhoud is te plegen, anders dan door in de bodem van de bak een doorvoer met een kraantje te hebben. Dat je het "reservoir" een beetje kan doorspoelen, al is het maar 1x per jaar.
 

Terug
Bovenaan