Bodemkuiser zwemt steeds naar boven...


J

Joon Broeckaert

Guest
4 dagen geleden heb ik 2 albino bodemkuisers gekocht samen met nog een algeneter.

De afgelopen dagen zwemmen deze hevig rond tegen het glas en ze blijven nooit op de bodem... Deze morgend vond ik 1 van de 2 bodemkuisers dood en mijn 2 algeneters zitten maar stil op de bodem Ondanks de rest van de vissen in het aquarium levendig zijn ben ik een beetje ongerust dat er iets mis is met mijn water...

Mss heeft er iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

- Achtergrond informatie -
4 maanden geleden heb ik last gehad van vinrot in mijn aquarium, nadat de helft van de bewoners waren gestorven en na uitgebreide ontsmetting heb ik 3 maand gewacht om er zeker van te zijn dat de ziekte weg was... Daarna heb ik trug bodemkuisers gekocht en een algeneter (degene die nu voor onrust zorgen)

- Planten en inrichting -
Zowel grote als kleine planten op de achtergrond met lelies die vaak gesnoeid worden, als bodem heb ik zwarte zeer fijne steentjes met daaronder een voedingsbodem... Buiten 2 stukken hout staat er niks in van d�coratie.

- Aquarium -
Juwel 63L op 24graden en waterwaarden zijn onlangs gecontroleerd en zijn ok
 
Welkom Joon.
Juwel 63L .op 24graden en waterwaarden zijn onlangs gecontroleerd en zijn ok


Tja, wat is oke?
Heb je al water gedeeltelijk ververst? Anders alsnog doen 1/3.


Wat heb je voor filter?

Iets daarmee gedaan? te schoon?

Is de voedings bodem nog goed?
 
Je zegt "samen met nog een algeneter".

Waarschijnlijk zijn je "albino bodemkuisers" Corydoras aeneus, en dat zijn geen algeneters maar aaseters, die moet je dus voeding geven voor vleesetende bodembewoners en niet hetzelfde voedsel als de "algeneters" (die mogelijk ook vlees eten ipv algen of alles eters kunnen zijn).

Corydoras zwemmen naar de oppervlakte om lucht te happen vanwege hun darmademhaling. Als ze dat niet meer (kunnen) doen gaan ze dood. 24 graden is aan de warme kant voor ze.

Maar een foto van je vissen zal beter duidelijk maken wat je precies voor vissen hebt en wat die nodig hebben.
 
@dargine. Dat van die 24 graden ben ik niet met je eens. Ik hou ze al 7 jaar op 24 graden en nooit problemen mee gehad.

Ook over het feit dat die darmademhaling noodzakelijk is ben ik niet compleet met je eens. Vaak gaan ze over op darmademhaling wanneer de watersamensyelling niet goed is, of weinig zuurstof bevat (geloof ik).

Als je daadwerkelijk albino cory's hebt, dan zou ik er meer kopen. Dit zijn groepsdieren die erg kunnen gaan stressen of wegkwijnen als ze niet in zon groep gehouden worden.
 
Danku voor de reacties...

@bertus
Dit zijn de waterwaarden die ik heb meegekregen van de winkel
pH: 6,6
NO3: 100
NO2: 0
GH: 5
KH: 4
Cl2: 0

De filter is de standaard juwel filter die bij het aquarium zat, deze heb ik een maand geleden de filters van vervangen (niet allemaal tegelijk maar 1 om de week) en elke dag bacterien toegevoegd

Het water heb ik nog nooit ververst. In de winkel (aquarium neon in lokeren) zeggen ze dat dit niet nodig is... (Ik ben een beginner dus weet hier niet veel over)

De voedingsbodem is in het aquarium geplaats bij de opstart 5 maanden geleden...

@dargine
Het zijn idd corydoras aeneus waarvan ik er 2 had en 1 al is gestorven :/ en ik heb buiten die 2 corydoras nog een algeneter gekocht waarvan ik er al 1 had zitten in mijn aquarium....

Van voeding heb ik tabletjes voor "algenteters" en ook aparte voor "bodemvissen"...

@mikyboy
Ik had voor het incident met het vinrot 2 corydoras aeneus en die deden het perfect samen...
 
NO3: 100 ????????????
Het water heb ik nog nooit ververst. In de winkel (aquarium neon in lokeren) zeggen ze dat dit niet nodig is... (Ik ben een beginner dus weet hier niet veel over)

No3 zou 20 moeten zijn.

En geen water verversen?????? Zou maar snel beginnen.Als ik jou was.

No3 100 is veels te hoog,hoor.
Zie ik po4 er nog geen eens bij staan.

Heb je er geen snelgroeiers in, die nitraat verbruiken??

Ik ververs hier elke 14 dagen het water, dat moet fris zijn.
Bij de jonge vissen elke 2 3 dagen ,om stoffen af te voeren,en schoon water te geven, dan groeien ze goed.

Lees, Bij Discus haast om de dag!!
 
Dankje voor de hulp!
Als ik mijn water ververs, wrs 1/4 per week of om de 2 weken?
En wat voor water gebruik ik dan? Gebruik ik gwn kraantjeswater met aquasafe en op de juist pH gebracht? Of gedeminiraliseerd water? Moet ik erna terug bacteri�n toevoegen?

Ik weet hier weinig van aangezien ze het mij niet in de winkel aanraden :/
 
voor zo'n kleine bak zou ik nu beginnen met 1/3 en daarna 20% per week

ik weet niet of je bepaalde vissen in je bak hebt zitten die een lagere PH vereisen en welke PH uit je kraan komt
aquasafe kan nooit kwaad om het te gebruiken als je leidingwater gebruikt bij osmosewater is dit niet nodig

wat is je bestand?

ook vind ik de aeneus redelijk aan de grote kant voor 60 cm de panda of habrosus zou beter passen in deze bak
 
Water is ververst zoals je mij had aangeraden... alles lijkt ok et aquarium nu visjes zijn energiek en doen hun werk! :)

Buiten mijn planten :/ deze krijgen gaten in de bladeren en worden doorzichtbaar... Ze vergaan zeg maar

Bedankt voor de raad! :)
 
kijk ook even of er genoeg beweging is in je water. Als je je filter bv te zacht hebt staan dan kunnen die vissen ook wat vreemd beginnen doen.
 
[/quote]
Het water heb ik nog nooit ververst. In de winkel (aquarium neon in lokeren) zeggen ze dat dit niet nodig is... (Ik ben een beginner dus weet hier niet veel over)

De voedingsbodem is in het aquarium geplaats bij de opstart 5 maanden geleden...
[/quote]

Een goede raad, gewoon 1 volledige dag lekker achter de computer zitten. De namen van je vissen zoeken & dan de 'interessante' moeilijke namen die ze hier allemaal gebruiken. Opschrijven op een papiertje, zodat als je iets post dat je meteen weer weet van Oh ja dat is die vis. (ben zelf namelijk ook pas een half jaar bezig) & dan gewoon over vanalles en nog wat de meest interessante dingen opslaan of een word-documentje van maken..
Is een leuke bezigheid... & waarschijnlijk zul je net als ik versteld staan van wat er allemaal niet komt kijken bij het vissenhouden. Maar met een beetje meer kennis, wordt het hele vissengebeuren wel een STUK leuker, geloof mij :D
 
zo zie je maar dat ik nog altijd niet weet hoe ik moet quoten HAHAHA
 
Ga naar artikel, druk op quote, scroll omlaag. begin daar te tikken.
 
nou zo zie je maar, iedere dag leer ik weer wat bij
Bertus zei:
Ga naar artikel, druk op quote, scroll omlaag. begin daar te tikken.
 

Terug
Bovenaan