Bodemrot of bacterie


airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
78
Leeftijd
52
Beste fiorumleden

Ik ben nu een 5 tal maanden bezig om mijn nieuwe aquarium in te draaien. Het gaat wat lastig maar kom aardig van de alg af.

Ik heb filterzand van wildkamp genomen (en gespoeld) dit in de fijnste maat 04- 08 uit mij hoofd, bodemdikte 4-5 cm .
Heb een 10tal coridorassen en wat punt slakken. 4 Amano garnalenen 20 tetras verder nog niets op de planten en hout na.

Vandaag was ik weer bezig met onderhoud en woelde het zand wat tegen de achterwand wat weg en schrok bij het zien van zwart zand. Het ruikt niet naar eieren
maar erg fris ruikt het ook niet,. Beetje eerder mesterig van lucht. Mijn vraag is wat het zou kunnnen zijn. Het is alleen maar tegen de achterwand aan en niet meer
naar voren, De kans op bodemrot met filterzand en zo' n korte periode lijkt mij erg klein. Maar wat zou het kunnen zijn of wat zou dit kunnen veroorzaken ?

zie de foto;s voor een betere beoordeling

Ik hoor het graag
 

Bijlagen

  • IMG_0372.jpg
    IMG_0372.jpg
    230.8 KB · Weergaven: 25
  • IMG_0375.jpg
    IMG_0375.jpg
    221.3 KB · Weergaven: 23
Dit lijkt wel op bodemrot.

Hoewel.. t lijkt ook op de achterwand te zitten? Of is dat weerspiegeling?
 
Nee zit niet op de acherwand alleen in de buurt van de achterwand. Meer naar voren is het weg. Het zit niet aan de oppervlakte alleen als jet de bovenste laag weg haalt komt het tevoorschijn.
 
Dat kun je inderdaad gaan zien in het zand. Is niets om je zorgen over te maken. :) Je zult altijd hebben dat her en der in het substraat de omstandigheden verschillen en er zo verschillende micro-organismen en/of organische stoffen aanwezig zijn. Betekent niet dat er enorme rottingsprocessen bezig zijn die je bak ondermijnen o.i.d.
 
als ik dat zwarte / grijs gekleurde zand eruit haal en omspoel gaat het niet super schoon worden zoals het was. Het blijft een soort grijs tint houden en de korrels lijken echt aangetast.
Het was gewoon dat mooie filterzand.

Ik heb in de buurt van de achterwand wel hier en daar een aantal kleikorrels geplaatst om de voeding in de bodem te plaatsen. Echter niet langs de hele achterwand
waar het wel zit. Kan het hier ook mee te maken hebben ?
 
Een lichte , witte bodem, blijft nooit zo mooi en zal altijd verkleuren.
 

Ja dat zal idd maar dacht dat filterzand wel aardig op kleur bleef . Elke week zuig ik de bodem af en ververs ik een deel van het water . Maar zit meer met idee van bodemrot en dan nog zo jong in de opstart .
 
Normaliter moet je de bodem ook zoveel mogelijk met rust laten omdat je ander ongewenste stoffen in je water kan krijgen en de bacteriecultuur verstoord.
 
Dus begrijp van je nu niets doen en kijken wat het gaat brengen .
Maar geen bodemrot .

Zuig de bodem af ivm algen resten etc straks wil ik nog andere grotere vissen dus wat meer bodemzuigen etc

Maar wil dus eerst alles goed op de rit hebben alvorens ik verder ga
 
Oppervlakkig zuigen is niet erg en ik wapper vaak met verversen met de hand over de bodem en zuig zo losse troep af maar in de bodem kun je beter niet te vaak komen.
 
Ik had een lichte bodem, maar ben om deze reden overgegaan naar een donkere bodem. De kleur blijft nooit zo mooi als je het koopt.
 
Oké duidelijk . Voor nu laat ik het zo .

En idd ik wapper ook over de bodem om zo het vuil op te zuigen .

Wilde met het lichte zand en hout zoveel mogelijk het leefgebied van de vissen hebben .

Vroeger had ik ook een donkere bodem maar een gezelschap bak
 
Ik heb filterzand van wildkamp genomen (en gespoeld) dit in de fijnste maat 04- 08 uit mij hoofd, bodemdikte 4-5 cm .
Ik heb het Aquasand van Hornbach met dezelfde korrel maar wel in donkerdere kleur. Zo zie je ook niet snel vlekken in of op de bodem.
 

Terug
Bovenaan