Bodemrot


Je kan dat altijd proberen, je brengt er lucht in, en dat is waar die bacterien een hekel aan hebben, zandbodem komt ter plaatse ook een beetje omhoog. Dat is een teken dat er lucht in komt. In de tuin doet men dat ook weleens, waneer je mos in je gras hebt bv, verticiuleren. Lucht in je gazon brengen. Het is een kleine moeite, kost weinig behalve wat tijd, en daarna aanzien.
lucht ? onder water ?
 
Zelf zou ik het gelijk goed aanpakken en dus vervangen want als je straks toch weer dezelfde ellende krijgt moet je alsnog aan de bak en die kans lijkt m erg groot.
 
Zelf zou ik het gelijk goed aanpakken en dus vervangen want als je straks toch weer dezelfde ellende krijgt moet je alsnog aan de bak en die kans lijkt m erg groot.
Ik ga idd al de bodem eruit halen en dan filterzand erin ongeveer 3 cm
 
Dan moet je meer denken aan slakken die in de bodem zitten zoals de puntslakken. Posthoornslakken bijvoorbeeld komen niet in de bodem.
 
Hallo mensen! Ik heb last van bodemrot :(
Wat kan ik beste doen? Nieuwe bodem erin? Visjes dan even tijdelijk ergens anders in plaatsen?
iemand ervaring en misschien een stappenplan?
heel erg bedankt alvast!!
Een tijdje geleden wilde ik niet alles in 1 keer eruithalen en dus had ik een klein laagje grind laten liggen
tja , zoals je ziet komt het van onderaf , dus dat grind zal het probleem wel zijn , ik heb er zelf alleen filterzand in en nooit last van rot
Daar ging het mis. Bodemrot is, moet ik het goed zeggen, het gevolg van te weinig circulatie in de bodem. Met gelijke korrels zal er altijd wel wat ruimte zijn. Vergelijk het met een laag knikkers. Er zit altijd overal wel wat ruimte tussen. Door het zand over het grind te gooien (het grind is in deze vergelijking even de knikker) zorg je dat het zand alle gaatjes en kleine ruimtes opvult. Hierdoor is er nagenoeg geen circulatie en dus ontstaat je bodemrot. Meestal heb je aan wat slakken of grondelende vissen als corydoras genoeg om je bodem luchtig te houden. Of ga je er af en toe eens met je handen door.

edit; wat zijn de bewoners van de bak, het formaat en hoe lang draait deze al? Intern of extern filter?
Ik gebruik in zo n geval een gewoon stuk slang en zuig de bodem daarmee weg. Zo nodig als het water te ver zakt wat nieuw toevoegen. Hornbach verkoopt mooi zand met een korrel van 0,4-0,8mm overigens.
Je kunt trouwens ook meerdere berichten quoten in 1 reactie. Bericht citeren, je antwoord typen en dan een ander bericht citeren; die komt er dan bij onder te staan en dan kun je daar weer op reageren :D
Je kan dat altijd proberen, je brengt er lucht in, en dat is waar die bacterien een hekel aan hebben, zandbodem komt ter plaatse ook een beetje omhoog. Dat is een teken dat er lucht in komt. In de tuin doet men dat ook weleens, waneer je mos in je gras hebt bv, verticiuleren. Lucht in je gazon brengen. Het is een kleine moeite, kost weinig behalve wat tijd, en daarna aanzien.
Even een update:
Ik heb nog niks gedaa aan de bodem, aangezien mijn buurman (heeft ook aquaria) zei dat ik gewoon niks moest doen en dat het vanzelf oplost... graag zie ik jullie reactie hierop!
ik heb nog niks gedaan, omdathet filter echt bijna niks meer deed (dicht geslipt) even denken... dat was donderdag geloof ik!! Dus ik heb de sponsjes een beetje uitgeknepen in aquarium water en gelijk nog ongeveer 5% vervangen(water)...
Dus ik ga er even niks aan doen... ik zig HEEL erg te twijfelen over de juiste oplossing
 
die puntslakken die hierboven worden aangeboden erin kieperen, die doen het ploegwerk, verder niets doen.
 

Terug
Bovenaan