Wat is er nieuw

bodemsamenstelling?

EllinaCuzo

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2016
Leeftijd
27
Hallo allemaal!

Ik ben recent gaab samenwonen met mijn vriend en ik wilde van de situatie gebruik maken om voor mijn lieve Lucky (suierstaart) een grotere visbak aan te schaffen. Ik heb er nu een bak aangeschaft van 120cmx50cmx50cm. Maar ik heb een probleempje. Ik heb in mijn vorige aquarium enkel kiezeltjes op de bodem liggen. Nu wil ik een deftige bodem samenstellen zodat ik er ook planten in kan laten groeien (echte en geen plastieken zoals het altijd geweest is). Maar ik heb geen idee waar ik rekening mee moet houden voor een goudvus. Kan ik hier wat advies krijgen?

Ik ben geen kenner van sluiers maar volgens mij houden die de meeste planten niet heel dus of veel planten een succes wordt dat betwijfel ik. Maar de kenners kunnen je dat vast beter vertellen. Als je toch planten neemt met een gewone bodem dan kun je prima met kleibollen werken in de bodem voor de voeding.

Maa ris het de bedoeling dat je dan eerst een laag zand legt en dan een laag grind? Want dat staat er niet bij, of is enkel grind voldoende?

Ik denk dat grind voldoende is al miet je wel opletten op het formaat omdat het niet vast in de bek moet kunnen komen. Je kan erg fijn grind/zand kopen van bv 0,4-0,8mm.

Bij sluiers alleen zand en geen grint. Bodem nooit uit verschillende materialen doen. Dat gaat vermengen en slaat dicht en kun je rottingsproblemen krijgen. Planten uitzoeken met wortelstok, vallisnera, waterpest die hoeven niet in de bodem.

Hallo Elina,

Super dat je voor je sluierstaart een grotere bak hebt aangeschaft. Zoals hierboven aangegeven is de beste bodembedekking bij sluierstaarten filterzand. Ik heb zelf filterzand van 0,71-1,25 mm liggen. Geen hele dikke laag, dat hoeft niet, maar wel dik genoeg voor de sluierstaart om in te kunnen grondelen. Filterzand is het beste, omdat het ronde korrels heeft en geen kalk, wat niet gunstig is voor je waterkwaliteit. Bijgaand een leuk filmpje over zand in het aquarium.

Planten en sluierstaarten kan prima, maar je moet weten welke. @michelle1 hierboven heeft het al over Vallisneria, een Zuidamerikaanse stevige plant. Ik heb zelf Javavarens ( Microsorum), ook een stevige plant met wortelstok maar dan uit Azie. Deze planten kun je op hout of steen binden. ik heb zelf stukken mopanihout in de bak, waarop ik destijds de planten gebonden heb. Maar mijn Javavarens maken stekjes, die op zeker moment losraken en dan zelf weer een plekje zoeken. Rondom mijn planten heb ik maaskeien liggen, zodat mijn vissen niet aan de wortels kunnen komen. Ik heb ook drijfplanten: Limnobium en Salvinia natans. De laatste is een eenjarige plant, die sporen maakt die in vijvers 's winters naar de bodem zinken en in het voorjaar ontkiemen en als jonge plantjes boven komen drijven. Ik heb nu mijn Salvinia apart in een glazen bak gedaan, en ook zit er wat in de vijver, in de hoop dat het in het voorjaar weer uitloopt. Voor de zuurstof heb ik waterpest gekocht. Omdat er wel eens wat ongewenste diertjes met deze planten mee kunnen komen, en omdat sommige kwekers gif gebruiken moet je hem eerst apart zetten in een emmer, zodat hij goed gespoeld raakt. Ook verzwaringsloodjes moet je van de plant afhalen, want lood is giftig. Ik heb ook een bosje penningkruid ( Lysimachia nummularia) in de bak gedaan, dit is een snel groeiende plant die ook voor zuurstof zorgt. Beide laatste plantjes hoeven niet in de bodem.

Omdat mijn vorige aquarium plots lek bleek te zijn heb ik mijn vorige bodembedekking moeten houden (ik denk wel dat dit zeer groffe grind is, komt zeker niet in de kieuwen terecht enzo) maar nu is hij na de verhuis raar aan het doen. Hij zwemt over en weer in de bak (normaal) maar telkens dat hij een hoek tegenkomt, gaat hij met zijn hoofd naar beneden en zwemt die super actief echt tegen de hoek. Wat voor gedrag is dit? Dit heb ik hem nog niey zien doen, we hebben wel een zakje grind bijgehaald omdat anders er niet voldoende bijzat

Hier een filmpje van wat hij doet, daarstaks deed hij het nog heviger...

Bijlagen

• 20201027_225751.mp4
    7 MB
Vreemd gedrag grote verversing, kan tot wel 90% met vers water zelfde temperatuur. Bijna alles qua vreemd gedrag of uiterlijke zaken ligt aan watertje. Verversen kan nooit kwaad voor de vis. Hoewel ik Antwerpen zie dus weet niet hoe chloor bij jou watertje zit. Vind je watertje ook lichtelijk wit achtig?

Kan ook gewoon zijn dat hij je roept, Kom op met dat voer en heel snel :DD

Vreemd gedrag grote verversing, kan tot wel 90% met vers water zelfde temperatuur. Bijna alles qua vreemd gedrag of uiterlijke zaken ligt aan watertje. Verversen kan nooit kwaad voor de vis. Hoewel ik Antwerpen zie dus weet niet hoe chloor bij jou watertje zit. Vind je watertje ook lichtelijk wit achtig?

Kan ook gewoon zijn dat hij je roept, Kom op met dat voer en heel snel :DD
Ok morgen ververs ik hem onmidelijk, mijn vader dacht dat de witte schijn in het water van de nieuwe bodem komt dusbik was zowiso vanzin om te verversen zodat dat er allemaal uit is. Ik hoop dat dat helpt 🙂

Nieuw aquarium en ook nieuwe filter? Of draait je oude filter er nog op? Anders is het ... :br:de witte waassss:br: of idd grind wat je niet hebt afgespoeld🙂

Nieuw aquarium en ook nieuwe filter? Of draait je oude filter er nog op? Anders is het ... :br:de witte waassss:br: of idd grind wat je niet hebt afgespoeld🙂
Ik ben de grind inderdaad vergeten te spoelen 🙁 dat was met de haast omdat de bak lek was. En ik heb een krachtigere filter nu inderdaad, maar ik heb hetzelfde water behouden als in de vorige bak zat, dat aangevuld is met proper water ofc. En aquasafe

Het gaat om de bacteriën die in je filter zitten, die ben je nu kwijt waardoor schadelijke ammoniak en nitriet de vis zeer ziek kunnen maken. Ik zou heel snel gaan verversen en misschien wat oude sponzen in je nieuwe filter stoppen zodat je iig iets aan bacteriën terug hebt. Je bent nu eigenlijk je bak opnieuw aan het indraaien... groetjes!

Oud water heeft geen toegevoegde waarde.!!!!

Nieuw filter en nieuwe bodem zal problemen geven.

Zolang je geen druppeltest NH3/4 en NO2 heb kun je geen inschatting maken of water goed is. Je zult dan veelvuldig grote hoeveelheden moeten verversen om zeker te zijn dat waardens niet oplopen zodat vis gezond blijft.

Lees wat info over indraaien aquarium. Je heb nieuw filter en bodem dus totaal geen bacties om vervuiling om te zetten. Je ga als je niet ververs enorme pieken NH3/4 en No2 krijgen met die sluier. Sluier word dan ziek en kan gaan hemelen.

Ik heb zelf een bak met grote filters en filterzand op de bodem. Ik doe iedere 3 dagen een 60% waterwissel en raak verder de bodem niet aan, omdat ook daar goede bacteriekolonies huizen. In jouw geval zou ik nu een paar dagen achter elkaar een hele grote waterwissel doen (75% of zo) , daarna een poos om de dag en tenslotte iedere drie dagen. Tegen die tijd zal je bodem ook schoon zijn en kun je die verder met rust laten. Wel waarden meten met druppeltests!

Ik heb zelf een bak met grote filters en filterzand op de bodem. Ik doe iedere 3 dagen een 60% waterwissel en raak verder de bodem niet aan, omdat ook daar goede bacteriekolonies huizen. In jouw geval zou ik nu een paar dagen achter elkaar een hele grote waterwissel doen (75% of zo) , daarna een poos om de dag en tenslotte iedere drie dagen. Tegen die tijd zal je bodem ook schoon zijn en kun je die verder met rust laten. Wel waarden meten met druppeltests!
Wat een hardnekkig verhaal telkens met dat oude water 🙁

Geen druppels uitgaan van een week of 4 grote hoeveelheden verversen. Vooral niet meer aan bodem en filter komen. Na een week of 4/5 ga je alleen aan filter komen als hij beduidend minder flow heeft. Dan ook niet alles eruit trekken en uit gaan spoelen. Filter met beleid schoon houden anders weer veel bacties weg.

Zou het helpen dat ik het water ververs en mijn oude filter mee tijdenlijk in de bak plaats? Voor enkele weken? Allez gaat dat 2 filters tegelijk laten draaien?

Het is wel een tweedehandsefilter van iemand die ook goudvissen had maar er net mee gestopt is omdat de laatste vis gestorven is aan ouderdom geen ziekte

Wat is voor +- 50% ververst, heb de oude filter erbijgezet en dienis niet uigewassen en dit weekend ververs ik het water nogmaals 50 %. Of wacht ik beter een week?

(Ik weet ook niet alles over vissen, dermee dat ik hier om raad vraag, maar ik moest hem verhuizen want mijn oude bak lekte zeer hard. Allechance dat ik net de dag ervoor die bak aangeschafd had...)

Net water getest, dit zijn de waarden.

No3: 25 mg/l (moet lager geloof ik)
No2: 0 mg/l
PH: 7,2
Cl2: 0,8 mg/l (deze moet nog lager denk ik)

Dus vandeweek nogmaals verversen. Is er nog iets dat ik kan doen?

Strips hebben altijd gewerkt voor mij...

Hij is al wel veel rustiger en het water is helderder (nog niet volledig helder) en zijn rugvis staat heel mooi open nu, dus ik ga het int oog houden en optijd nogmaals verversen

je hebt je vis echt geen dienst gedaan met die kiezel in de bak te doen.
Alles dat groter is dan 1mm is te groot voor goudvissen. Ze hebben echt wel zand nodig.
Dat is niet enkel noodzakelijk voor hun manier van eten, zo reinigen ze ook hun kieuwen.

je hebt je vis echt geen dienst gedaan met die kiezel in de bak te doen.
Alles dat groter is dan 1mm is te groot voor goudvissen. Ze hebben echt wel zand nodig.
Dat is niet enkel noodzakelijk voor hun manier van eten, zo reinigen ze ook hun kieuwen.
In de winkel hadden ze meniets anders gezegd, verkeerde info gekregen dan 🙁 ik moest haasten maar hij heeft al jaren grind in zijn vorige bak gehad en nooit last mee gehad...

Het grind zou ik eruit halen als de vis gaat gondelen komt het vast te zitten in het bekkie neem afgerond grind tot max 2 mm

Joh, je doet je best! Voor nu zorgen voor goede waterwaardes en lekker veel verversen. En als je tijd hebt om je visje een zandbodem te geven, doen. Worden ze heel blij van want dan kunnen ze lekker gondelen.
lees je anders even in over het verzorgen van goudvissen/sluierstaarten. Ondanks dat ze maar enkele euro’s kosten in aanschaf, zijn ze veel werk 🙂 succes!

De echte sluiers kosten geen paar euro

De echte sluiers kosten geen paar euro
De HQ sluiers zijn na een proces van zorgvuldig uitselecteren na een jaar of 2 tot 4 geschikt voor de verkoop, die hebben dan ook een lang traject bij de kweker doorgemaakt. Die kosten inderdaad beduidend meer ( > 50 Euro) dan de Low Grade sluiers die uit massakweek komen en die je voor een paar Euro bij de LFS koopt. Daar kunnen ook echte missers tussen zitten. Ik heb dus de laatste soort. Maar HQ of LG, qua onderhoud zijn alle sluierstaarten even kwetsbaar, en vragen ze dezelfde behandeling, ruimte, waterwissels en goede voeding.

Dat bedoelde ik giebeltje, dankje dat je het wat mooier noteert. En idd, een high grade en de prijs daarvan... 😱

Joh, je doet je best! Voor nu zorgen voor goede waterwaardes en lekker veel verversen. En als je tijd hebt om je visje een zandbodem te geven, doen. Worden ze heel blij van want dan kunnen ze lekker gondelen.
lees je anders even in over het verzorgen van goudvissen/sluierstaarten. Ondanks dat ze maar enkele euro’s kosten in aanschaf, zijn ze veel werk 🙂 succes!
Ik heb men visje nu al 6 jaar, dus ik denk dat het wel goed komt 🙂

Zou het helpen dat ik het water ververs en mijn oude filter mee tijdenlijk in de bak plaats? Voor enkele weken? Allez gaat dat 2 filters tegelijk laten draaien?
Dat is een goed idee. Of de media uit het oude filter in de nieuwe overplaatsen kan ook.
Hopelijk heeft dat oude filter niet te lang stil/ droog gestaan, de bacteriën sterven vrij snel als er geen vers water meer door stroomt.

Dat is een goed idee. Of de media uit het oude filter in de nieuwe overplaatsen kan ook.
Hopelijk heeft dat oude filter niet te lang stil/ droog gestaan, de bacteriën sterven vrij snel als er geen vers water meer door stroomt.
Stond slechts 1 nacht "droog" (in een emmer met nog wat water in zodat het niet ging stinken)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan