Wat is er nieuw

Bodemstofzuiger

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lyn
  • Startdatum Startdatum
L

Lyn

Guest
Hoi

Ik ben nieuw hier en denk erover om ooit weer sluierstaarten te nemen. Nu heb ik een aantal vragen, waaronder over wel of niet een bodemstofzuiger te gebruiken.

Mijn bedenking is of het eigenlijk niet schadelijk is voor de goede bacteriën in de bodem? Het zuigt natuurlijk vuil op, maar wat dan met de bacteriecultuur die net dat probleem op een natuurlijke manier oplost?

In de bodem moet je zo min mogelijk komen want dan verstoor je de bacteriecultuur. Af en toe kan maar doe het dan in een paar gedeelten en niet alles tegelijk.

Als je sluiers gaat houden is een bodemstofzuiger wel aan te bevelen als ze groter worden zijn de drollen te zwaar of af te hevelen tijdens verversen.

Een stofzuiger is inderdaad wel handig maar je kunt ook gewoon een stukje tuinslang gebruiken. Ik hevel elke dag hopen poep weg. Als je een bodem heb zul je wel dit meezuigen dit is niet heel ernstig zolang je dit met beleid doe. Ik heb 2 1500 filters en die trekken de poep niet weg. Zoals Roy al vermeld is het te zwaar en erg veel.

Google eens op fancy fish bare bottom. Er zijn ook leuke en informatieve filmpjes op utube van jenny. een engelse dame met fancy goldfish. Bare bottom is zonder bodem bedekking. Moet je wel compenseren met filter capaciteit maar is erg handig in onderhoud. Poep en vooral ook het paaien, eieren haal je dan zo weg. Als je vrouwtjes heb en ze zijn groot krijg je te doen met 1000 den eieren die kleven. De onbevruchte eieren gaan schimmelen en als dit op je bodem ligt is dat heel moeilijk te verwijderen.

In mijn foto album zie je een bodem van 1.60 aquarium na een paai nacht. Sluiers van michelle foto album. Geeft je indruk hoe dat er dan uitziet.

Ik zou ook een stukje slang nemen voor vuil wat op de bodem ligt en de stofzuiger voor als je een keer echt in de bodem moet stofzuigen.

Bedankt voor de (al dan niet tegenstrijdige 😉 ) adviezen.

Ik kan me voorstellen dat een kleiner slangetje en gericht poepjes zuigen een goed midden kan zijn tussen vuil weghalen en bodem niet verstoren.

Michelle, ik zag je aquarium en ken het youtube kanaal. Ik begrijp ook waarom mensen die keuze maken, maar ik wil dus zoveel mogelijk het omgekeerde proberen, nl een bio actieve tank. Ik vermoed dat dat met sluierstaarten nooit helemaal zal lukken en dat een filter en enige waterverversing altijd nodig zal zijn, maar ik wil me dus graag inlezen in hoe ik dat zo goed mogelijk kan benaderen. Ik denk dan aan: gericht schoonmaken, andere diertjes die rommel opkuisen, beplanting, tankgrote en bezettingsgraad...

Nu heb ik wel nog even tijd hoor, want ik hoop ergens in het komende jaar te verhuizen en grote glazen bakken en dan nog met dieren, zijn niet super handig in een verhuis.

Tips, adviezen, meningen, linkjes... zijn allen welkom 🙂

andere diertjes die rommel opkuisen
Restanten voer zullen wel opgeruimd kunnen worden maar ik ken echt geen poepeters.
Je bent ook nog beperkt in je keuze wat betreft 'opruimers' omdat het een koud water aquarium is en je er geen warm water bij kunt zetten.

Daarbij belasten heel veel opruimers het water ook nog eens dusdanig dat je er waarschijnlijk niets mee opschiet.

Wat je er als bodembewoner bij kan zetten in koudwaterbak en die je bodem redelijk schoon houden is de scleromystax barbatus

Ik bedoel geen vissen, maar denk eerder aan insecten ed. Bij een bio actief terrarium gebruik je bepaalde kleine insecten die de poep en rotte bladeren... opeten en in een natuurlijke vijver leven er ook organismen die dat doen, dus bedacht ik dat dat in een aquarium misschien ook mogelijk is.

Zoetwatermosselen lijken me ook mogelijks iets, maar ik ben er nog niet achter of die ongevaarlijk zijn voor sluierstaarten.

Zoals je hoort, allemaal vage bedenkingen en nog nagenoeg geen kennis 😉

@Nicolientje-W :Wiki beweert dat dit een warm water vis is. Kan hij dan wel in koud water?

En natuurlijk minstens zo belangrijk: leven die vreedzaam samen met sluierstaarten,

@Nicolientje-W :Wiki beweert dat dit een warm water vis is. Kan hij dan wel in koud water?

En natuurlijk minstens zo belangrijk: leven die vreedzaam samen met sluierstaarten,

Ja wikipedia is een bron die je soms met een ton zout naast moet zetten omdat er geen referentie is qua geleerden en dergelijke, de scleromystax barbatus word vaak verward met de corydoras en laatstgenoemde moeten inderdaad in een wat warmere omgeving maar de barbatus dus niet, als je ze groot genoeg koopt zullen je goudvissen ze met rust laten, andersom zal de barbatus zich alleen bezig houden met zichzelf en soortgenoten, wel is het een scholenvis die je met minimaal 6 stuks houdt.
Wij hebben ze ook een tijd gehad en gekweekt en deden het heel goed in de koudwaterbak.

Ja wikipedia is een bron die je soms met een ton zout naast moet zetten omdat er geen referentie is qua geleerden en dergelijke, de scleromystax barbatus word vaak verward met de corydoras en laatstgenoemde moeten inderdaad in een wat warmere omgeving maar de barbatus dus niet, als je ze groot genoeg koopt zullen je goudvissen ze met rust laten, andersom zal de barbatus zich alleen bezig houden met zichzelf en soortgenoten, wel is het een scholenvis die je met minimaal 6 stuks houdt.
Wij hebben ze ook een tijd gehad en gekweekt en deden het heel goed in de koudwaterbak.

Wiki en betrouwbaar zijn inderdaad niet altijd synoniem 🙂

Ik las ergens dat er een soort bodemopruimer is die zich vast zuigt aan de sluierstaarten wanneer deze op de bodem liggen te slapen. Dat is dan niet deze soort?

6 is natuurlijk al best wat vis, in hoeverre belasten zij op hun beurt het water?

Wiki en betrouwbaar zijn inderdaad niet altijd synoniem 🙂

Ik las ergens dat er een soort bodemopruimer is die zich vast zuigt aan de sluierstaarten wanneer deze op de bodem liggen te slapen. Dat is dan niet deze soort?

6 is natuurlijk al best wat vis, in hoeverre belasten zij op hun beurt het water?

Vissen die zich soms vastzuigen zijn algeneters/L-nummers die kunnen niet samen met sluiers, de barbatus is geen algeneter maar een levens aas eter (wormpjes en dergelijke) maar doet het ook goed op droogvoer, belasting van het water is vrij laag in verhouding met wat goudvissen produceren aan stront

Het leuke aan aquarium houden is het maken van plannen 😀 en de uitvoering

Ik ga je niet teveel ontmoedigen en bedenk leuke dingen en kijk of het lukt. Als je eenmaal je sluiers heb zwemmen ga je vanzelf het een en ander ervaren en aanpassen. Ik heb ook talloze scapes gehad, apparatuur, medebewoners etc.

het is ook maar net hoe frustratie bestendig je ben. 😛

Voerresten hoef je je niet druk over te maken want sluiers en voer laten liggen bestaat niet tenzij ze ziek zijn. Plantenresten zul je ervaren. Roy heeft een aardige plantenbak maar mijne molestreren alles dus dat is ook zaak van iedere dag afhevelen. Ik gebruik z on stofzuiger van super fish meen ik. Dikke stang met z on knijpbal. Geen dun slangetje want daar past die dikke poep niet in en plantenresten.

Hou wel rekening met het feit dat sluiers gevoelig zijn op gebied van ziekten verwekkers. Slakken brengen deze vaak mee. Andere bewoners zoals algen eters kunnen sluiers beschadigen. De meeste sluiers slapen op de bodem en gaan algeneters op de sluier liggen te zuigen wat wondjes veroorzaakt. Ik heb dit nooit geprobeerd. Heb ook wel gelezen guppys erbij maar als je volwassen sluiers heb zullen ze die ook wellicht op vreten. Zijn erg grote bekken als ze volwassen zijn. Ze eten ook hun eigen baby visjes op.Ik heb alleen de slak geprobeerd en had meteen gelazer met wormen. Janus de slak vond ik erg leuk maar koop wel xxl variant want ook de slakken gaan in de bek en kunnen in keel blijven steken.

Insecten en garnalen gaan ze opvreten. Alles wat in de bek past gaan ze proeven en 99 % word opgevreten. Ik voer gedroogde garnalen. Daarom geen grof grind. Kan in keel blijven steken. Keeltanden dus alles gaat in de keel naar tanden.

De mosselen heb ik me ook ooit in verdiept maar uit eindelijk als niet waardevol beschouwd. Minimale zuivering. Dan moet je echt heel veel aantallen hebben dat is wellicht leuk als je een bioloog heb. Ook die mosselen hebben weer micro organisme (meen dat het zo heet, eten) nodig wat door de vele verversingen die je zult moeten doen minimaal in het water zweven dus weet niet of je genoeg eten voor de mosselen heb. Mossel dood dan erg zware vervuiling en om nu telkens die mosselen te checken of ze nog leven trok mij niet. 😱

Als je eenmaal je sluiers heb rond zwemmen raak je vanzelf gehecht aan je vissen door hun gedrag en kun je ze op een gegeven moment wel lezen en merk je vanzelf waar je goed aan doe. Als ze volwassen zijn heb je ook geen andere vissen etc nodig want als je ze goed verzorg worden ze gigantisch en valt alles in het niet bij hun postuur.

Let wel op met scape op scherpe dingen. Ook de jongere sluiers gaan paaien en dat gaat erg lomp. Door scherpe dingen raken ze gewond. Vooral uitkijken met de soorten met de telescoop en blaasogen en hemelkijkers. Ook uitkijken met dingen waar ze vast in kunnen komen te zitten. Zijn echt domme zwemmers. Ik heb ooit 1 van mijne onder een niet scherpe boomstronk gevonden. Daar zat een kronkel in en lag dus niet op de bodem. 1 had het voor elkaar hier tussen geklemt te raken. Ook ooit een vast achter me spraybar geklemt.

Je heb dus mooi de tijd om alles op een rijtje te zetten en te bekijken. Zijn vele soorten van goudvis houden. Je heb ook fancy houders die groen water prefereren. 24 uur eten, groeien ze erg goed op maar zie je ze minder goed. fancy fish grooming (groomen) is ook een term waar je veel op zal vinden. Bepaalde mensen vinden het erg interresant om hun fancys zo goed mogelijk te laten ontwikkelen in hun eerste jaren. Bepaalde bouw en voerschema s en waterhoogtens ivm druk op lichaam. Dat gaat mij wat te ver maar als je dat leuk vind, wie ben ik.

Veel succes met je voor onderzoek en als je zover ben dat er wat bij je rond zwemt deel het met ons. Erg leuk om al je plannen mee te gaan maken :thumbs:

Weer eens bedankt voor alle antwoorden 🙂

Over de guppen: bij mijn weten zuiveren die het water niet, toch? Ik heb eigenlijk geen interesse om x aantal soorten te houden om de soorten zelf, maar enkel om op zo'n duurzaam mogelijke manier de sluierstaarten te huisvesten. Natuurlijk enkel op een manier die die "hulpdieren" hun noden dan ook tegemoet komt.

Appelslak was ik inderdaad ook al tegen gekomen. Bedankt voor de waarschuwing ivm parasieten, dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Mosselen hebben dus naast dat ze het water zuiveren, ook nog andere voeding nodig?

Ik vind sluierstaarten (en goudvissen) inderdaad heel leuk qua persoonlijkheid. Je hebt er meer interactie mee dan met andere vissen of zo ervaarde ik toch de mijne in vergelijking met mijn nonkel zijn tropisch aquarium. Daarnaast zijn dat dieren die heel vaak geen goede verzorging krijgen en zou ik het fijn vinden om een paar herplaatsertjes een mooi leven te kunnen geven.

Voor mij is naast het welzijn van mijn eigen dieren ecologie ook erg belangrijk, dus vandaar dat ik ze op zo'n ecologisch mogelijke manier wil huisvesten. Ik heb er geen probleem mee om wat te experimenteren, maar ik wil er wel rekening mee houden dat zaken mislukken en ik dus van een "worst case scenario" moet uitgaan en daar wil ik me ook nog oké bij kunnen voelen.

Hypothetisch: ik neem 2 sluierstaarten op een 400 liter bak. Stel dat ik dan elke week 200 liter water zou moeten verversen en daar een paar zware pompen die samen evenveel als een koelkast verbruiken op moet zetten, dan weet ik dat ik me daar rot over ga voelen en dat voor pakweg 20 jaar.

Vandaar eerst zoveel mogelijk kennis, zodat ik weet waar ik aan begin. Mijn sluiers toen hadden geen techniek en het water ververste ik aan misschien 50 liter per week, dus waren best ecologisch, maar ik was gewoon totaal niet op de hoogte van hun noden, wat voor hun welzijn ongetwijfeld nadelen zal gehad hebben. Omdat ik een kleine bak gewoon zelf maar niets vond ivm bewegingsvrijheid hadden ze wel een aquarium van 1,50 meter en ook een paar plantjes, die ze trouwens niet losmaakten. Ik wil het deze keer dus wel helemaal goed doen 🙂

Tja zulk soort zaken hou ik me niet echt mee bezig. Ik denk dat ik niet in aanmerking zal komen voor een lidmaatschap bij "groen Links". Maar Ik begrijp je insteek.

Ik weet niet of je sluiers op een ecologische manier kan houden. Je zult prioriteiten moeten stellen. Aquarium en ecologisch denken en milieu gaat denk heel moeilijk hand in hand. Als je een aquarium begin gaat het mij om dierwelzijn. Je bootst een stukje ecologie na maar een aquarium is nu eenmaal geen geheel op zich zelf draaiend ecologisch systeem. Je zult hiervoor hulpmiddelen nodig hebben wat voor jouw misschien een brug te ver gaat.

Bij sluiers houden is het nu eenmaal zo dat je zeer veel water verspil (hoewel ik het geen verspilling vind want dat hebben ze nu eenmaal nodig om in leve/gezond te blijven) Stroomverbruik kan je beperken, licht is niet echt nodig en verwarming niet maar filter capaciteit wel. Verder zal je nog wat gaan bijdragen aan vervuiling op gebied van medicatie toevoegen. Laat ik voer nog maar even zitten maar dit zal ook niet echt verantwoord zijn want sluiers kunnen niet leven van alleen maar insecten denk ik.

De mosselen zuiver het water maar er moet wel wat te zuiveren zijn. Verdiep je eens hierin om te kijken wat ze nodig hebben en hoeveel ze kunnen zuiveren. Het zuiveren is voor hun voeding wat ze nodig hebben. Het is lang geleden dat ik me hierin verdiept heb maar voor mijn 400 liter had ik er erg veel nodig. Als een mossel dood gaat en ligt te rotten gaat het middel het doel voorbij. Dan moet je weer extra verversen om die dooie mossel te compenseren. Ze zullen geen sliert poep laten verdwijnen. Dat moet toch echt handmatig worden afgeheveld en je filter capaciteit moet af gestemd zijn op je hoeveelheid vissen/vervuiling.

Ja, een gezonde sluier in goede omstandigheden kan wel 30 jaar worden. Wellicht is een vijver een betere optie ivm ecologie en milieu gedachten.

Ik heb er nog nooit bij nagedacht maar ik denk dat sluiers houden een van de slechtse keuze is op gebied van milieuvriendelijkheid, duurzaamheid en dergelijke woorden in die richting.

Een sluier is een gefokte vis. Is niets natuurlijks aan. Een natuurlijke omgeving in een aquarium is natuurlijk jezelf voor de gek houden want er is ook niets natuurlijks aan. Je boots een situatie na maar een geheel ecologisch/biologisch systeem in een aquarium gaat echt niet lukken. Dit is in vijvers al heel moeilijk. Een natuurlijke vijver zal dan het dichste bij zitten maar of dit ideaal is voor vissen is tegenwoordig ook niet zo zeker meer. Denk aan deze warme zomer.

Al met al verdiep jezelf in wat je wilt en zoek daarbij dan een geschikte vis. er zullen vast vissen zijn die je op een wat milieu vriendelijkere manier kunt houden maar welk soort dat weet ik niet. Ik denk niet dat je andersom moet gaan zoeken. Een bepaald vissoort in je hoofd en daar dan een bepaald systeem voor gaan zoeken. Iedere vis heeft zijn benodigde optimale omstandigheden nodig en die zul je moeten zien te verkrijgen ook al betekend dit dat er een mega stroom vretende filter op moet. Als je niet kunt leven met zulk soort benodigdheden begin er dan niet aan want dan word de vis de dupe van jouw idealen. Niet lullig bedoeld hoor, ik denk juist met je mee.

Sluiers, discus, maanvissen, piranha zijn soorten waarvan ik denk dat dit erg milieu onvriendelijk is.

Open eens een topic op visbestand en leg daar uit wat je bedoeling is en wellicht krijg je daar wat goed advies over soorten waar jouw idealen in te passen zijn.

Succes in je zoektocht :thumbs:

Huisdieren houden is per definitie iets met gevolgen voor de omgeving. Dat geldt ook voor mijn dieren.

Ik laat mijn dieren zeker niet lijden onder de ene waarde, want mijn dieren de zorg geven die ze verdienen is minstens een even belangrijke waarde voor mij en alles in het leven is een compromis.

Vandaar dat ik er dus over denk om sluierstaarten in huis te nemen en dat ik probeer te achterhalen welke impact zij meebrengen, want daar heb ik geen idee van. Ik zal hen heus niet laten stikken in hun eigen vuil.of geen rekening houden met verrijking.

Ik vind het erg moeilijk om aan de info die ik vind uit te geraken. Ik lees zoveel verschillende zaken, die elkaar tegen spreken of voor mij (als vissen leek) onduidelijk zijn, zoals waterverversing, wel of niet bodem stofzuigen (dat is al iets duidelijker 🙂 )...

Hi Lyn,

Is al super dat je eerst op zoek ga naar info.

Is inderdaad een hele zoektocht en vele verwarrende informatie. Ik ben in de tijd ook met 4 sluiertjes begonnen in 65 liter en dacht zal wel een beetje meevallen. Helaas werden ze ziek en ik ook heel het net afgespeurd. Spoedcursus sluiers 😀

Wat basis voor je. Ik weet niet in hoeverre je leek ben;

In je filter en bodem groeien door de vervuiling van vissen bacterieen. Vervuiling zijn voerresten, poep en elke ademhaling van een vis. Vis zet waterhap om in zijn lichaam en komt ammo uit.

Bij indraaien van je aquarium en filter en wat voer verkruimelen onstaan er diverse bacterieen die de vervuiling gaan omzetten. Eerst krijg je NH3/4 er gaan bacterieen groeien om dit om te zetten naar NO2, de zogenaamde nitrietpiek, Komt in dit proces evenwicht dan word het omgezet naar NO3.

In je filter, bodem groeit dit en planten werken ook nog wat mee.

In geval van sluiers hoef je je niet druk te maken over etens resten want sluiers vreten alles op. Ze kunnen zich dood vreten. Zit geen stop op. Een sluier heeft geen maag en dus altijd honger. Jonge sluiertjes moet je meerder malen per dag voeren. Dus heel veel poep. Sluiers zijn grote vissen en nemen heel wat grote happen water waardoor er dus ook veel vervuiling ontstaat.

Een filter is echt een drekbak bij sluiers. Je zult deze toch wat regelmatiger moeten onderhouden wat zorgt voor onstabiele waterwaardens omdat er toch wat bacterieen verloren gaan. Tropisch gebruiken filterwatten maar dit is geen doen bij sluiers want die zitten zo vol en loopt het filter beroerd. de doorstroming. Filterwatten bij mij zijn na 1 dag een dikke plak drek. Ik heb gekozen voor 2 filters zodat ik 1 schoon maak en de ander intact laat en ik vaak geen bodem heb.

Een bodem heeft dus als voordeel dat er bacterieen in groeien maar kan ook voor problemen zorgen. Groot grind is geen optie ivm grondelen. Kan in keel blijven hangen. Ander grint blijft weer veel vuil tuussen zitten. Filterzand kan maar minimale laag omdat er anders bodemrot ontstaat.

Planten en sluiers is ook een uitdaging. Omdat ze grondelen blijft er weinig zo in de bodem staan, ze knabbelen graag op groen. Bij kleintjes is deze schade nog wel te doen maar als ze groot zijn gaan hele bossen mee de bek in. Dus planten moet je hufterproef oplossing voor verzinnen.

Het vervuilendste en meeste schade is het paaien. Vrouwtjes hebben eieren en mannetjes beuken de vrouwtjes bij voorkeur in de planten. Het beuken doen ze om de eieren uit de buik te beuken. Dit gaat er niet zachtzinnig aan toe en planten zijn de dupe. Hout en andere scherpe tierelantijnen geeft schade aan de sluier. Wondjes. Zijn er eieren dan gaan de mannetjes hom sproeien. Al met al na z on feestje is het water vervuild. Niet bevruchte eieren gaan schimmelen. Verse en bevruchte eieren zijn plakkerig en krijg je niet van je grint. daarvoor is bare bottom dus handig. Schuursponsje erover en afhevelen. Paaien kan echt dagen lang achter elkaar gebeuren. Ook afhankelijk hoeveel vrouwtjes je heb maar dit is niet 1 x in de maand, helaas. Ze vreten ook eieren op vooral die lekker in je planten hangen dus sneuveld er nog wat planten. Babyvisjes vreten ze ook op. Jonge sluiertjes oefenen op elkaar. Dus ook 2 mannetjes.

Jonge sluiers geven groeihormonen af waardoor water ook sneller vervuild.

Een standaard ivm verversen kan ik je niet geven want dit hangt met vele zaken samen. Wel/geen bodem, planten, liters, aantal jonge/volwassen vissen en filters. De enige manier dat je hier inzicht in krijg is druppeltests. De NH3/4 en de NO2. Er zijn er vele meer maar dit zijn de belangrijkste. Deze moeten op 0 staan.

Ik heb ooit een crisis koibowl z on 300 liter gehad met 4 volwassen sluiers erin met oningedraaid filter. geheel vers en s avonds was NO2 0,4. Ga ik de helft verversen is het 0,2 wat nog teveel is laat staan de volgende ochtend. Dan is het weer opgelopen. Geeft je beetje indicatie denk ik.

Sluiers zijn verder nog al ziekte aantrekkers. Medicatie zul je zo af en toe moeten inzetten wat weer erg nadelig kan zijn omdat sommige medicatie bepaalde ziekte verwekkers dood maar tevens de bacterieen in je bodem en filter dood en dan duurt het weer een week of 3/4 om dit weer stabiel te krijgen/houden.

Je voornemen om opvang sluiers uit te zoeken vind ik een heel goed en nobel maar denk hier goed over na. Vele zijn vergroeit omdat ze te klein zijn gehuisvest en niet in optimale omstandigheden hebben gezeten. Dit heeft voor vele gevolgen op de organen van de vissen. Zwemblaas problemen zie je regelmatig en ik heb het zelf ook ervaren en is echt heel akelig voor jou en de vis. Je gaat van alles proberen om de vis te redden maar dit is vaak niet mogelijk en zul je hem zelf naar de vissen hemel moeten sturen. de vis kan dan niet meer recht zwemmen, liggen en de bodem niet bereiken dus niet eten en is een lijdensweg voor de vis. Als je eenmaal aan z on vis ben gehecht is dit echt waardeloos. Dit is niet alleen een probleem bij opvang sluiers kan altijd gebeuren dat dit ontstaat bij de vis maar hoe jonger in optimale liters en omstandigheden minder kans.

Nou een heel verhaal maar neem aan dat je hier wat aan heb.

Dag Michelle

Alweer super bedankt voor je uitgebreide post 🙂

Ik ben zeer zeker een leek. Ik heb als kind wel een paar goudvissen in een minibakje gehad, die gelukkig voor hen een jaar later in de vijver zijn beland en toen ik in het begin op mezelf woonde 2 sluierstaarten in een 1,50m bak, die omwille van een verhuis en mijn nieuwe huisgenoot haar fanatieke visvangende katten voor hun veiligheid bij mijn tante in de vijver zijn gaan wonen. Wel met goudvissen, maar aangezien mijn sluiers groter waren dan haar vissen dacht ik dat dat wel kon.

Ik heb wel al wat gelezen en geloof dat ik het cyclen grotendeels snap. Vandaar ook mijn vraag over bodemstofzuigen, want het leek me een contradictie.

Begrijp ik het goed dat planten de nitraat als voeding gebruiken en dus uit het water filteren? Ik las dat zuurstof planten en eendenkroos hier het best in zijn, klopt dit?

Leeft de bacteriecultuur ook op andere oppervlakken, zoals stenen, hout, glaswand, planten?

Dat planten met goudvisachtigen een uitdaging zijn, lees ik inderdaad. Ik heb daar wel al wat tips voor gelezen (kunst en echt mengen, meer robuuste op de voorgrond...), maar ik besef dat het sowieso ook uitproberen zal zijn. Mijn visjes lieten ze staan, maar die waren denk ik 15 cm (lijfje) toen ze verhuisden.

Ik dacht oorspronkelijk aan zwart, fijn, afgerond grind, maar ik vermoed dat dat niet zo handig is met poepjes zoeken en naar ik begrijp is het toch sterk aan te raden om die regelmatig te verwijderen. Filterzand is dus de beste bodembedekking?

Ik lees of zie soms dat mensen zeggen dat hun sluiers geslacht x of y zijn, wanneer deze diertjes nog klein zijn, maar ik lees ook dat je het geslacht maar kan bepalen als ze 1 tot 3 jaar zijn, omdat de paaipukkels of dikkere buik, dan maar zichtbaar zijn. Hoe zit dat nu?

Kan ik erop vertrouwen dat ze hun eigen eieren en of jongen allemaal opeten of moet ik er rekening mee houden dat het kan dat ik ineens te maken heb met ongewenste baby's als ik er twee van een verschillend geslacht zou hebben?

Ik begrijp dat water verversen heel afhankelijk is van een hoop factoren en dat het moeilijk valt te voorspellen. Ik lees heel vaak 50% elke week voor volwassen dieren en 25% voor jonge dieren. Moet ik dan denken aan 50% van de minimumhoeveelheid water per sluier, dus 50% van 50 liter per vis? Indien ja, dan zou dat nog heel goed meevallen.

Ik ben vooral nogal bezorgd dat ik bijna het hele aquarium elke week moet verversen, ook als ik maar twee visjes heb. Ik zou namelijk liefst een aquarium van 1,50m of groter hebben, zodat ze meer dan een paar slagen kunnen zwemen. Ik zou denken dat als je pakweg 200 liter per volwassen vis hebt, je veel minder hoeft te verversen, aangenomen dat je een goed ingedraaide aquarium hebt. Is het zo dat je meer water zal moeten verversen als je dezelfde hoeveelheid vissen in een groter aquarium hebt?

Geen idee of je daar een gokje aan durft te wagen, maar een hypothetisch voorbeeld: 2 volwassen sluiers in 400 liter. Een filter die 6x het volume per uur filtert en goed ingedraaid is, geen bodem en enkel wat zuurstofplantjes (want de rest is verwoest en ik heb het opgegeven 😉 ). Hoeveel water ongeveer zou ik wekelijks moeten verversen?

Wat betreft je opmerking over mogelijke gezondheidsproblemen bij herplaatsers: ja ik ben mij er van bewust dat deze vissen vaak niet de juiste zorg hebben gekregen en ze hier permanente problemen door kunnen hebben en in die mate dat euthanasie de beste optie voor de vis is. Of dat ze nog een flinke dierenarts rekening met zich mee kunnen brengen. Natuurlijk hoop ik dat eventueel toekomstige vissen lang en gelukkig bij mij kunnen leven, maar ik kan er wel mee om als dat niet zo is. Wel goed dat je het zegt, want dat is zeker iets wat iemand moet beseffen voor ze die keuze maken 🙂

Is het trouwens aan te raden om herplaatsers "preventief" te ontwormen of voor andere parasieten te behandelen?

Je zegt dat sluiers nogal makkelijk ziek worden. Ik heb dat gelukkig niet hoeven ondervinden. Zijn sluiers minder sterk dan pakweg 10 jaar geleden? Hangt het af van de variant, want ik kan me inbeelden dat de meer extreme varianten door hun kenmerken gevoeliger zijn dan de gewone sluiers?

De filter, dat is voor later. Ik probeer eerst aan de bodem, planten en waterverversing uit te raken, want het is toch wel veel hoor, als je helemaal niet thuis bent in de onderwater wereld 😀

Hi Lyn,

Wat betreft de planten heb je brave sluiers zoals die van roy want die heeft toch wel wat mooie planten erin en die hufters van mij die trekken alles aan gort. Kwestie van opvoeden denk ik 😀 Denk dat roy ze billenkoek ofzo geeft………….

Inderdaad nemen bepaalde planten nitraat op. Ik ben niet zo van de planten (mis de kennis) maar waterpest, Cambodia en vallisnera giganthea zijn voorbeelden. Zijn er misschien meer maar dan kun je beter even post bij planten plaatsen. Juist de waterpest en de Cambodia lusten ze graag. dit zijn zachtere blaadjes planten. Eenden kroos uit de sloot begin ik niet aan. je weet nooit wat er verder in leeft. Ik heb ooit gekocht maar woekert erg. Blijft groeien

Als je niet reinig nestelen bacterieen zich overal op. Hou wel ook rekening met algen dus je zult af en toe toch je ramen aan de binnenkant moeten poetsen als je nog je vissen wil zien zwemmen. Geld ook voor bare bottom bodem.

Poep als je dit niet wegzuig als sliert zijnde breekt het in stukjes en verdwijnt in je bodem. Sluiers grondelen dus molestreren ze ook hun eigen poep :chef: Als je filter goed richt ligt onder filter inlaat bergjes die je beter even kunt afhevelen. Is klusje van 2 minuten per dag. Fijn afgerond grind of filterzand mits dun laagje prima. Filterzand makkelijker de poep van af te zuigen maar zuig je ook wat zand mee. Als ik weer grote laag in me emmer heb spoel ik dit uit en gaat weer terug.

Als je heel jonge sluiers heb is het gokken mannetje/vrouwtje. Zijn wat kenmerken maar ik heb het nooit goed gehad op basis van ruggetje, buikje en soort van naad in buik 😎 Na een paar maanden zie je wel aan gedrag wat het is. Mannetjes gaan achter visjes aanjagen maar wil niet zeggen waar ze achter aan jagen dat het dan ook een vrouwtje is. Duurt geen 1 tot 3 jaar de paaipukkels. Ook dit is niet bij iedere vis even duidelijk.

Als je goed beplant aquarium heb is overlevingskans van babyvisje groter dus ja je heb kans op ongewenste baby s. Is kwestie van afhevelen. Ze vreten niet alles op. Is maar net als ze in de buurt van de bek hangen/zwemmen. Jonge visjes plakken op raam en sluiers slobberen geen ramen af.

2 vissen op 400 liter zul je natuurlijk niet heel veel moeten verversen. Maar niet maanden lang zonder verversen. Meten is weten en is de zekerste en makkelijkste manier. Als je ze een tijdje heb kun je aan gedrag merken. Zijn ze wat minder actief en hangen veel op bodem. Ze zijn dol op vers water. Mijne zien al dat ik slangen pak en worden erg opgewonden. Gaan op plaats hangen waar de sproeier met vers water komt. Vinden ze gewoon heel lekker en leuk ofzo. 2 sluiers op 400 liter 1x per week 50% als alles goed is ingedraait moet goed gaan. Misschien ook wel langer maar dan moet je wel weer uitkijken voor opbouw nitraat NO3 maar dit merk je ook wel aan algen explosie. Soms is een grotere verversing ook beter. Dan haal je in 1x heel veel stoffenweg en reduceer je groots. Maar 2 op 400 liter vind ik wel heel erg weinig vissen hoor🙂 Sluiers zijn geen erg actief zwemmende vissen in de zin dat ze razendsnel baantjes trekken. Iets meer kan best en is ook leuker voor ze. Zijn geen scholenvissen maar houden wel van gezelschap. Als je nu wekelijks 50 of 70 procent ververs dan die 20% meer geeft wel leuker uitzicht.

Medicatie is een kwestie van afweer en imuunsysteem. Hebben de sluiers goede omstandigheden hebben ze goede afweer heb je niets nodig. Haal je 2 sluiers bij pets place uit aquarium met 100 mini sluiertjes kun je ervan uitgaan dat afweer verminderd is en meer kans op ziekte verwekkers.

Preventief medicijnen is een hele boel weerstand tegen maar dat moet je zelf bekijken. Ik heb grote dure sluiers in me aquarium dus als ik nieuwe neem gaan die echt niet meteen in me aquarium. Mijne gaan in een opvangbak (quarantaine) en laat ze een paar dagen met rust. Zijn na transport en gewenning wat zwakker. Ik heb een microscoop dus voor mij wat eenvoudiger om wat vast te stellen. Op iedere vis leven ziekteverwekkers. weerstand goed dan geen probleem. veel stress en slechte voeding dan gaat weerstand naar beneden. Sommige ziekteverwekkers zijn besmettelijk. Maar je zie vanzelf wel als er wat aan de hand is. Lichamelijk kun je wat zien en qua gedrag. Een sluier moet bijna de hele dag rond zwemmen en grondelen. Liggen ze vaak op de bodem dan is er wat loos. Kan water zijn maar ook ziekte verwekkers. Ik ben zelf niet tegen preventief behandelen maar denk wel ook aan resistentie. Wil niet zeggen na 1 kuurtje van iets, meteen resistent maar ik doe me nieuwe dus apart omdat ik dan niet wil dat me oudere ook weer een stoot medicatie krijgen. Nieuwe vissen en tevens planten toevoegen is altijd een risico. Ik ben van beter voorkomen dan genezen.

Geen idee als ze zwakker zijn dan 10 jaar geleden. Word massaal gefokt en de 2,75 per sluier van bepaalde winkels zijn de kneusjes die naar Europa gaan. Je kunt je voorstellen dat dit geen handel is als je er maar 2 per jaar verkoop. Vele belanden in een mini aquarium. Vis word ziek en lfs verkoopt medicijnen, waterverbeteraar etc. Verdienen meer aan de pogingen om ze gezond te maken en sterfte van de vissen denk ik. Ik heb nog 2 lfs sluiers zwemmen en doen het goed en zijn erg groot geworden dus niet per definitie dat ze slechte verkopen.

Je heb ook wel thuis fokkers. die mooie sluiers uit het oosten hebben die zelf baby sluiertjes groomen en die je kunt kopen. Google eens op fancy fish Voorschoten. Als je in de buurt woon ga eens kijken. je zult niet weten wat je daar zie rond zwemmen. Kost wat maar dan heb je ook wat😀 Gaat zelf naar japan en selecteert daar allerlei soorten. Zit ook op face book, foto s en kan bezorgt worden. mijn eerste bezoek was ik echt verbluft wat ik zag. Uren bezig geweest welke ik zou meenemen. Zoveel moois en zo beperkt qua aantal wat ik kon meenemen.

e.a. Zal denk toch ook te maken hebben met wat voor genen ze geboren worden. Mijn ouders zijn beide rond de 1.60 en mijn 2 zusters ook en ik ben rond de 1.80 dus zeg het maar.

Planten blijft een uitdaging met sluiers mijn ervaring is dat ludwegia, hoornblad, anubis, valilisnera, waterpest wel redelijk goed gaan het is wel zaak dat je de wortels beschermt met stenen bijvoorbeeld. Ik houd 2 sluiers op 180L water en ververs iedere week ongeveer 130L. Ik zou het eens in de twee weken kunnen doen maar naar 1.5week krijg ik vaak alg vorming op de ramen wat voor mij vaak een indicatie is om toch iedere week schoontemaken. Ik gebruik nog gewoon de bioflow standaard binnenfilter van juwel met een 1000l/u pomp erin ipv de standaard 600l/u. De reden dat ik geen buitenfilter heb is puur het gemak van het schoonmaken van een binnenfilter en geen kans op lekkages Als je voor meer planten wil gaan is het ook aan te bevelen om co2 en plantenvoeding te gebruiken aangezien je snel tekorten gaat krijgen. Een co2 installatie is al snel rond de 200e dus het is maar de vraag of je dat wil investeren, zo niet houd je planten bestand dan bij de snelgroeiers.

Als de bacteriën zich overal op nestelen, is het dan niet beter om de ramen niet te poetsen of enkel de voorkant? Eigenlijk net zoals je je filter ook best niet te veel schoon maakt om je bacteriën niet te verwijderen. Of heb je het dan over andere bacteriën?

Hoe doen jullie dat met het toevoegen van zo'n grote hoeveelheden water? De temperatuur moet dezelfde zijn en de chloor verdampt, dus is dat dan met een waterkoker en thermometer aan de slag, voormaken in een emmer met een product dat de chloor neutraliseert?

Ik ververste nooit zoveel tegelijk en liet het nieuwe water gewoon een dag staan in emmers zodat het water op kamertemperatuur was en de chloor verdampt, maar dat is niet doenbaar met grote volumes.

Als ik het goed begrijp zetten de bacteriën de ammoniak om in nitriet en vervolgens in nitraat. De filter (en eventueel bodem) lossen dus het ammoniak en nitriet probleem op en produceren nitraat. De planten gebruiken de nitraat weer als voeding en verwijderen die uit het water. Cirkel rond zou je denken, maar blijkbaar toch niet helemaal 🙂 Heb ik het dan goed dat de planten minder nitraat kunnen verwijderen als je geen co² en voeding toevoegt? Zonder kunstgrepen zit er dus in verhouding teveel nitraat in het water en niet genoeg van een aantal andere zaken, waardoor de planten dit niet kunnen benutten?

@Roy1986 : ik hoop dus iets soortgelijks al jouw bak te realiseren (inclusief de vissen 🙂 ), enkel een beetje groter.

WElk Chloor? Woon je in Belgie dan?

Nederland heeft geen chloor in het water.

Ik laat eerst de bakken 1/4 water er uit, met de tuinslang, naar douche putje.

Ik doe een pomp op de slang. leg de pomp in de wasbak. laat die lopen.

Bij de bakken heb ik een kraantje , die ik dicht zet, als ik naar de volgende bak gaat.

En draai weer open.
DE temperatuur past zich wel aan, aan de rest.

Ja ik woon in België. Handig dat jullie geen chloor in het water hebben, wist ik niet.

Over te temperatuur: maar dan zakt die toch te veel? Toch met een grote verversing.

Met chloor heb ik geen ervaring aangezien ik in Nederland woon. Voor verversen gooi ik gewoon de tuinslang in mijn Aquarium de temperatuur zakt in mijn geval dan van 19 graden naar 14 graden. Is het volgens de regels, niet echt maar voor mij werkt het. Je hebt adaptors voor je binnenkraan zodat je de juiste temp kan instellen en dan de slang eraan.

Voor de schoonmaak laat ik de achterwand altijd met rust ook de stenen zit ik niet aan. 1* in maand gooi ik de stenen in een emmer met Aquarium water zodat ik de bodem goed kan afhevelen. Het raam maak ik altijd schoon met wat filterwatten. Mijn filter bestaat uit 2 compartimenten 1 voor de mechanische filtering en 1 voor de biologische filtering. De laatste bestaat uit 3 cirax cassettes welke ik nooit schoonmaak. Bij het mechanische compartiment vervang ik iedere week de watten en knijp de sponzen uit wanneer de doorstroming minder wordt.

Voor het chemische proces in je Aquarium zou je op stikstofcycles kunnen googlen. In het kort. Ammoniak/co2 scheiden de vissen/voedsel uit co2 gaat naar de planten en atmosfeer, ammoniak wordt omgezet in nitriet wat door de goede bacteriën wordt omgezet in nitraat. Het nitraat wordt verwijderd door je planten en verversen.

De reden voor extra plantenvoeding is dat ze ook mineralen nodig hebben zoals ijzer bijvoorbeeld om te kunnen groeien. Als de balans niet goed is van verbruik voedingsstoffen in combinatie met licht zul je alg problemen krijgen.

Mijn kennis over planten is vrij beperkt dus als je specifieke vragen hebt kun je ze beter in het planten gedeelte van dit forum stellen.

Ja ik woon in België. Handig dat jullie geen chloor in het water hebben, wist ik niet.

Over te temperatuur: maar dan zakt die toch te veel? Toch met een grote verversing.

drinkwaterbehandeling Nederland - Lenntech

https://www.lenntech.nl/waterdesinfectie/drinkwaterbehandeling-nederland.htm

1. In cache
Het water dat in Nederland gebruikt wordt voor drinkwater, bestaat voor tweederde deel uit grondwater. ... ozon en UV zijn wereldwijd de meestgebruikte desinfectiemiddelen voor drinkwater. ... De behandeling van grondwater tot drinkwater op productielocatie de Baanhoek in Rotterdam. ... 407 Lincoln Road, Suite 11-C

Het water vul ik rustig bij, dan wordt de temperatuur sneller verdeelt.

Emmers met chloor, zuurstof steentjes er in. zijn ze sneller goed.

Je beschrijving van de cyclus is goed. Cirkel rond is dus niet altijd zo. De nitraat NO3 kan opstapelen als je niet genoeg planten heb die alles kunnen opnemen. Omdat sluiers dus mega vervuilers zijn is dit evenwicht erg moeilijk. Er ontstaat een NO3 opbouw als je planten de hoeveelheid niet aankunnen. Teveel NO3 is niet fijn voor je vissen en dit veroorzaakt een algen explosie. Algen belemmeren weer de groei van je planten. Planten houden is een hele kunst op zich. Is ook weer een hele studie op zich. Tempratuur, licht, voedingsstoffen. Het is helaas niet zo plantjes in de bodem en groeien maar.

Topic openen in planten gedeelte daar meer mensen met verstand van planten. Vermeld wel dat je sluiers wil houden anders gaan ze uit van tropisch en dit is anders. Kijk ook eens naar posts van black moor. Die heeft veel geexpirimenteerd op sluiers en planten houden met allerlei kunst grepen. Hij heeft gekozen om zijn sluiers weg te doen omdat het te frustrerend was. 😱

Wist niet dat belgie chloor in water had. Dat is inderdaad wel een vervelend punt gezien de benodigde verversingen. 400 liter met emmertje verversen is slechte optie. Dat is geen doen.

Zoals Bertus al aangeeft heb je opvoerpompen. Pomp in aquarium met tuinslang eraan, stekker erin en pomp af.

Vullen is bij jouw dus wat moeilijker. Wellicht grote speciekuipen voorbereiden en kun je dan met de opvoerpomp van kuip naar aquarium overhevelen. Dat scheelt een hoop gesleep met emmertjes. Of gaan werken met kool of zeoliet die de chloor opnemen. Je zou dan een filtertje met kool/zeoliet in je kuipen kunnen zetten of direct water toevoegen naar aquarium uit kraan en de kool en zeoliet in je aquarium filter kunnen toevoegen.

ik heb geen idee hoe snel kool en zeoliet chloor weg werkt. Open een topic in filtergedeelte, hier wellicht wat reacties van wat meer scheikundig onderlegde mensen en meer weten over chloor/kool/zeoliet. Zeoliet gebruiken vraagt om enige kennis dus eerst goed inlezen. Nadeel van deze middelen is dat het ook andere stoffen zoals plantenvoeding opneemt.

Bedankt weer voor de tips en antwoorden.

Ik denk dat het inderdaad handig zal zijn om nog een topic in het plantengedeelte te plaatsen, maar eerst nog een beetje meer lezen. Er komt toch wel veel bij kijken als je nog geen achtergrond hebt. Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om uit te vlooien of er vissen komen en hoe ik dat ga aanpakken 🙂

Chloor is een gas, he.
Krijg je met kool en zeoliet er niet uit.
WEl met luchten.

Moet altijd aan het zwembad denken, van vroeger.
Zoveel chloor in het water.

Voor no3 kan je ook groene sponzen in het filter doen.
Nitraatvreters.

Gelukkig hebben wij dat chloor probleem niet hier in ons kikkerlandje.

Ben niet zo op scheikundig gebied maar weet wel dat drinkwater ook door actief kool gefilterd kan worden of gefilterd word. Hoe dit precies werkt geen idee. Google actief kool chloor. Zo handig dat internet.

Heb ook de superfish spons erin voor NO3. Rare stijve spons. Beetje zoals een panneschuursponsje van vroeger met dat roze spul erin. Doet nauwelijks iets. De groene van juwel te dure hobby om in me 1500 filters te stoppen en om de zoveel tijd te vervangen. Verversen betere optie voor mij.

In die nitraat sponzen zit een tablet geloof ik wie vrij snel uitwerken dus is een vrij dure oplossing.

Veel mensen denken dat sluiers beginners vissen zijn maar ze kunnen vrij lastig zijn ivb met ziektes/verstoppingen en vragen veel onderhoud. Daar in tegen hebben ze een leuk karakter en voel er echt een band mee wat ik toch minder heb met de subtropische vis soorten.

Hoezo , dure oplossing ,als het gelijk in werking gaat.

Juwel Nitraatspons JUWEL Nitrax vermindert het nitraat in uw aquarium en zorgt voor een duidelijke vermindering van de algengroei. Nitrax is een biologisch filtermiddel en bevat speciale micro-organismen voor de afbraak van giftige stofwisselingsproducten (ammonium/nitriet) in uw aquarium. Daardoor wordt het risico op vissterfte verminderd. Daarbij vermindert Nitrax de algengroei door de anaerobe afbraak van nitraat en bevordert zo de vitaliteit van uw vissen.

3 sponzen per doos. 8 euro.

Of nitrax in je filter steken.

Bedankt voor de tip. Naargelang hoe effectief de spons is, lijkt me dat een nuttig product.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan