Hi Lyn,
Wat betreft de planten heb je brave sluiers zoals die van roy want die heeft toch wel wat mooie planten erin en die hufters van mij die trekken alles aan gort. Kwestie van opvoeden denk ik
😀 Denk dat roy ze billenkoek ofzo geeft………….
Inderdaad nemen bepaalde planten nitraat op. Ik ben niet zo van de planten (mis de kennis) maar waterpest, Cambodia en vallisnera giganthea zijn voorbeelden. Zijn er misschien meer maar dan kun je beter even post bij planten plaatsen. Juist de waterpest en de Cambodia lusten ze graag. dit zijn zachtere blaadjes planten. Eenden kroos uit de sloot begin ik niet aan. je weet nooit wat er verder in leeft. Ik heb ooit gekocht maar woekert erg. Blijft groeien
Als je niet reinig nestelen bacterieen zich overal op. Hou wel ook rekening met algen dus je zult af en toe toch je ramen aan de binnenkant moeten poetsen als je nog je vissen wil zien zwemmen. Geld ook voor bare bottom bodem.
Poep als je dit niet wegzuig als sliert zijnde breekt het in stukjes en verdwijnt in je bodem. Sluiers grondelen dus molestreren ze ook hun eigen poep

Als je filter goed richt ligt onder filter inlaat bergjes die je beter even kunt afhevelen. Is klusje van 2 minuten per dag. Fijn afgerond grind of filterzand mits dun laagje prima. Filterzand makkelijker de poep van af te zuigen maar zuig je ook wat zand mee. Als ik weer grote laag in me emmer heb spoel ik dit uit en gaat weer terug.
Als je heel jonge sluiers heb is het gokken mannetje/vrouwtje. Zijn wat kenmerken maar ik heb het nooit goed gehad op basis van ruggetje, buikje en soort van naad in buik
😎 Na een paar maanden zie je wel aan gedrag wat het is. Mannetjes gaan achter visjes aanjagen maar wil niet zeggen waar ze achter aan jagen dat het dan ook een vrouwtje is. Duurt geen 1 tot 3 jaar de paaipukkels. Ook dit is niet bij iedere vis even duidelijk.
Als je goed beplant aquarium heb is overlevingskans van babyvisje groter dus ja je heb kans op ongewenste baby s. Is kwestie van afhevelen. Ze vreten niet alles op. Is maar net als ze in de buurt van de bek hangen/zwemmen. Jonge visjes plakken op raam en sluiers slobberen geen ramen af.
2 vissen op 400 liter zul je natuurlijk niet heel veel moeten verversen. Maar niet maanden lang zonder verversen. Meten is weten en is de zekerste en makkelijkste manier. Als je ze een tijdje heb kun je aan gedrag merken. Zijn ze wat minder actief en hangen veel op bodem. Ze zijn dol op vers water. Mijne zien al dat ik slangen pak en worden erg opgewonden. Gaan op plaats hangen waar de sproeier met vers water komt. Vinden ze gewoon heel lekker en leuk ofzo. 2 sluiers op 400 liter 1x per week 50% als alles goed is ingedraait moet goed gaan. Misschien ook wel langer maar dan moet je wel weer uitkijken voor opbouw nitraat NO3 maar dit merk je ook wel aan algen explosie. Soms is een grotere verversing ook beter. Dan haal je in 1x heel veel stoffenweg en reduceer je groots. Maar 2 op 400 liter vind ik wel heel erg weinig vissen hoor
🙂 Sluiers zijn geen erg actief zwemmende vissen in de zin dat ze razendsnel baantjes trekken. Iets meer kan best en is ook leuker voor ze. Zijn geen scholenvissen maar houden wel van gezelschap. Als je nu wekelijks 50 of 70 procent ververs dan die 20% meer geeft wel leuker uitzicht.
Medicatie is een kwestie van afweer en imuunsysteem. Hebben de sluiers goede omstandigheden hebben ze goede afweer heb je niets nodig. Haal je 2 sluiers bij pets place uit aquarium met 100 mini sluiertjes kun je ervan uitgaan dat afweer verminderd is en meer kans op ziekte verwekkers.
Preventief medicijnen is een hele boel weerstand tegen maar dat moet je zelf bekijken. Ik heb grote dure sluiers in me aquarium dus als ik nieuwe neem gaan die echt niet meteen in me aquarium. Mijne gaan in een opvangbak (quarantaine) en laat ze een paar dagen met rust. Zijn na transport en gewenning wat zwakker. Ik heb een microscoop dus voor mij wat eenvoudiger om wat vast te stellen. Op iedere vis leven ziekteverwekkers. weerstand goed dan geen probleem. veel stress en slechte voeding dan gaat weerstand naar beneden. Sommige ziekteverwekkers zijn besmettelijk. Maar je zie vanzelf wel als er wat aan de hand is. Lichamelijk kun je wat zien en qua gedrag. Een sluier moet bijna de hele dag rond zwemmen en grondelen. Liggen ze vaak op de bodem dan is er wat loos. Kan water zijn maar ook ziekte verwekkers. Ik ben zelf niet tegen preventief behandelen maar denk wel ook aan resistentie. Wil niet zeggen na 1 kuurtje van iets, meteen resistent maar ik doe me nieuwe dus apart omdat ik dan niet wil dat me oudere ook weer een stoot medicatie krijgen. Nieuwe vissen en tevens planten toevoegen is altijd een risico. Ik ben van beter voorkomen dan genezen.
Geen idee als ze zwakker zijn dan 10 jaar geleden. Word massaal gefokt en de 2,75 per sluier van bepaalde winkels zijn de kneusjes die naar Europa gaan. Je kunt je voorstellen dat dit geen handel is als je er maar 2 per jaar verkoop. Vele belanden in een mini aquarium. Vis word ziek en lfs verkoopt medicijnen, waterverbeteraar etc. Verdienen meer aan de pogingen om ze gezond te maken en sterfte van de vissen denk ik. Ik heb nog 2 lfs sluiers zwemmen en doen het goed en zijn erg groot geworden dus niet per definitie dat ze slechte verkopen.
Je heb ook wel thuis fokkers. die mooie sluiers uit het oosten hebben die zelf baby sluiertjes groomen en die je kunt kopen. Google eens op fancy fish Voorschoten. Als je in de buurt woon ga eens kijken. je zult niet weten wat je daar zie rond zwemmen. Kost wat maar dan heb je ook wat
😀 Gaat zelf naar japan en selecteert daar allerlei soorten. Zit ook op face book, foto s en kan bezorgt worden. mijn eerste bezoek was ik echt verbluft wat ik zag. Uren bezig geweest welke ik zou meenemen. Zoveel moois en zo beperkt qua aantal wat ik kon meenemen.
e.a. Zal denk toch ook te maken hebben met wat voor genen ze geboren worden. Mijn ouders zijn beide rond de 1.60 en mijn 2 zusters ook en ik ben rond de 1.80 dus zeg het maar.