Wat is er nieuw

Bodemstofzuiger

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chilliewillie88
  • Startdatum Startdatum
C

Chilliewillie88

Guest
Ik zoek een goede bodemstofzuiger waarmee ik het vuil op de bodem ook effectief WEG krijg. Momenteel gebruik ik een afhevelbuis met een grote mond, maar dit werkt voor mij onvoldoende. Betreft een aquarium met fijn grind en sluierstaarten. Deze produceren aardig wat afval dus wil ook een goede manier hebben om het vuil af te voeren 🙂 iemand tips?

Waarom werkt het niet afdoende dan?
De kant-en-klaar oplossingen die ik voorbij heb zien komen werken geen van allen beter dan een ouwerwetse hevelklok.

Inderdaad tot nu toe heb ik nog niets voorbij zien komen wat beter werkt.

Zou ik ook zeggen ,ja.

Emmer op een bankje, dan goeie doorstroming.
Groot filter met flink wat stroming moet ook kunnen.

Ik krijg de stroming niet sterk genoeg, de zuigkracht is niet groot genoeg om de grotere vuilresten op te zuigen... Deze geraken hooguit halverwege de hevelmond waarop ze terug nr beneden zakken.

Chilliewillie88 zei:
Ik krijg de stroming niet sterk genoeg, de zuigkracht is niet groot genoeg om de grotere vuilresten op te zuigen... Deze geraken hooguit halverwege de hevelmond waarop ze terug nr beneden zakken.

Die kun je dan denk ik beter met de hand eruit halen. Om wat voor vuilresten gaat het dan? Want bladeren moet wel lukken toch.

Ludger zei:
Chilliewillie88 zei:

Die kun je dan denk ik beter met de hand eruit halen. Om wat voor vuilresten gaat het dan? Want bladeren moet wel lukken toch.

Uitwerpselen van de goudvissen bv en kleinere plantenresten. Alles wat drijft op het water haal ik er zo uit uiteraard. Gaat hier echt vaak om stukjes van een halve cm, maar die toch te zwaar zijn om voldoende omhoog gezogen te kunnen worden door de afhevelslang.

misschien is de klok aan je slang te groot in doorsnede?

zelf heb ik een 12/16 slang aan een dun soort flesje zitten, vlak over de grond halen en af en toe ff wild wapperen en zuig alles mee.

Met de Sera buis, zuig ik zelfs het grint omhoog.
Dan is het stug dat hij dat niet opzuigt.

Bij mij gaat het ook niet met diverse maten hevelklokken.

Gewoon een stuk slang gaat het beste, maar uitkijken dat de sluiers uit de buurt zijn, kan een oog kosten.

Ik heb ook stofzuiger op batterijen met opvangzakje. Geen opzetstukken gebruiken, alleen de pijp. Als het erg veel is kan het zijn dat de poep niet naar het zakje gaat dan zit het in de pijp. schuin omhoog halen en vingertop in pijp en leeg laten lopen in een emmer.

Rotortje kan ook vast lopen. Ff troep uit rotortje trekken en eraan draaien en zuigen maar weer.

Ik gebruik een oud cola flesje, halfdoor. Gat in de dop, met kit vast aan de slang. En zoals iedereen zegt, wapperen... werkt prima

Ik doe het ook dmv wapperen want de bodem zelf moet je zoveel mogelijk met rust laten.

Juist niet.
Je moet het onderste juist afzuigen.
Daar zit het meeste ingezakt.

Ja ik bedoel dat je zoiets niet wekelijks moet doen maar alleen het losse vuil wel. In de bodem zelf zuig ik denk ik zo n 2x per jaar en dan deel voor deel en nooit de hele bodem tegelijk.
Wekelijks alleen het losse vuil wegzuigen.

Als je wekelijks of vaak in je bodem gaat zuigen dan vernietig je steeds veel bacterien.

TS heeft net als ik sluierstaarten en ik heb het dan ook niet over zweefvuil en poepjes. Bij een beetje sluierstaart die aardig wat eet, hebben we het over slierten poep van wel tot 15 cm lang met een aardige omvang.

Ik heb 2 JBL filters 1501 erop en de bergen met poep liggen mooi onder de invoer maar trekt het filter ook niet omhoog. Als het aan het vergaan is en de sluier gaat ertussen grondelen, verdwijnt er wel wat in de filter maar dit wil ik niet afwachten. Ik wil die bergen weg hebben voordat het gaat vergaan en oplost in het water.

Vandaar stofzuigen. Dan kan je gericht de enorme slierten weghalen. Ik heb ze nooit gewogen maar ben er ook daar schade en schande achter gekomen hoe je dit het beste kan doen. Heb heel wat afzuigmateriaal liggen maar bovengenoemde werkt het beste en het snelste.

Michelle

HIHI, voor degene die belangstelling hebben in de ontlasting van sluierstaarten. Heb me bak rond 12.00 uur vanmiddag gestofzuigd was toen schoon.

Nu ligt dit erin en zijn ze net bezig hun avond toilet te deponeren. Dit zijn me kleinste sluiers en ze staan op het moment op dieet.

Aan de andere kant van me aquarium nog meer. Dit wil je echt wel weghalen.

639837michelle1_0_82_img_0258.jpg

118135michelle1_0_82_img_0259.jpg

599585michelle1_0_82_img_0260.jpg

996695michelle1_0_82_img_0262.jpg

.... geen sluiers voor mij 😀

volgens mij schijten koi karpers nog niet zoveel als die beesten

Geen flauw idee wat een koi produceert maar zullen ook aanzienlijke hopen zijn. Doorgaans zie je dit niet in een vijver waar deze in zwemmen.

Zoals ik al hierboven vermelde. Deze twee zijn een cm of 8, maand of 10. IVM medicinaal voer eten nu 2x per dag, normaal krijgen ze veel meer. Heb er ook eentje die aanzienlijk groter is, maar die was net ff niet bezig. Je wilt niet weten wat daar uitkomt.

Zal voordat ik een verversing uitvoer eens een dag niet stofzuigen en een foto plaatsen zodat iedereen kan zien wat de gangbare hoeveelheid is.

Maar ze zijn zo erg leuk qua gedrag en mooi om te zien, dat je het poepruimen maar voor lief neem.

michelle1 zei:
TS heeft net als ik sluierstaarten en ik heb het dan ook niet over zweefvuil en poepjes. Bij een beetje sluierstaart die aardig wat eet, hebben we het over slierten poep van wel tot 15 cm lang met een aardige omvang.

Ik heb 2 JBL filters 1501 erop en de bergen met poep liggen mooi onder de invoer maar trekt het filter ook niet omhoog. Als het aan het vergaan is en de sluier gaat ertussen grondelen, verdwijnt er wel wat in de filter maar dit wil ik niet afwachten. Ik wil die bergen weg hebben voordat het gaat vergaan en oplost in het water.

Vandaar stofzuigen. Dan kan je gericht de enorme slierten weghalen. Ik heb ze nooit gewogen maar ben er ook daar schade en schande achter gekomen hoe je dit het beste kan doen. Heb heel wat afzuigmateriaal liggen maar bovengenoemde werkt het beste en het snelste.

Michelle

Inderdaad Michelle, hier kan zelfs meneer Dyson z'n hart aan ophalen...

😉 :petjeaf:

Groet,
Ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan