Bodemverwarming. Wel of niet doen? (1250 liter aquarium)


Man-met-bril

Active member
Lid geworden
5 februari 2020
Berichten
34
Leeftijd
62
Ben aquarium aan het maken. Staat in koude hal en dat betekent denk ik dat diep in de bodem de temperatuur in de winter hetzelfde zal zijn als in de hal (grote, onverwarmde hal in oude school, op dit moment 11°C).

Voorlopige plan is een subtropische bak, dus met vissen die 18°C aan kunnen.

Plan is om de bodemverwarming op de centrale thermostaat aan te sluiten en vrij 'diep' aan te leggen.

Mij vragen:

Iemand goede ervaring met bodemverwarming?
Iemand slechte ervaring met bodemverwarming?
Zijn er ook nadelen (buiten misschien wat hoger energie verbruik)?
 
Ik heb wel enige tientallen jaren ervaring met bodem verwarming. deze werkt zeer goed en de bodem zal NOOIT rotten, omdat er warm water uit opstijgt en zo steeds vers zuurstof rijk water inkomt. Er komen wel een paar eigenaardigheden aan het licht waar je goed rekening mee moet houden. Zie hieronder:

1) De verwarmingskabel komt met zuignapjes, PLAK die vast op de bodem zuignapjes worden kort en gaan dan los, als je ze alleen maar als zuignapje gebruikt.
2) Neem een verwarming met een lagere capaciteit dan nodig om de bak op temperatuur te krijgen, 3/5 van de capaciteit is voldoende
2) Altijd een separate thermostaat voor de bodemverwarming gebruiken waarvan de voeler in de bak net BOVEN de bodem moet hangen.
3) Zet deze thermostaat 1-2 graden hoger dan de temperatuur die je uiteindelijk in de bak wil hebben.
4) gebruik alleen grind van 2-4 mm doorsnee en GEEN voedingsbodem, dikte minimaal 5 cm, beter 6-7 cm. Zeker GEEN zand!!
5) Koop een ( of gezien de inhoud) beter 2 goede (Eheim is geschikt!) externe filterpompen met ingebouwde verwarming en bijbehorende thermostaat, deze dient om de grote temperatuurschommelingen op te vangen, let wel een verschil tussen dag en nacht temperatuur mag gerust 2-3 *C zijn. Stel deze in op 18*C.

Dat is feitelijk alles. Ik heb in mijn huidige bak deze combi al meer dan 20 jaar probleemloos aan het draaien. Een verschil, ik heb een staafverwarming in de bak..
 
2) Neem een verwarming met een lagere capaciteit dan nodig om de bak op temperatuur te krijgen, 3/5 van de capaciteit is voldoende

Zit even mee te lezen, maar nummer 2 kan ik niet helemaal volgen.
Wat is daar de theorie achter?
 
Zit even mee te lezen, maar nummer 2 kan ik niet helemaal volgen.
Wat is daar de theorie achter?
Ik vermoed eenzelfde concept als dat je met vloerverwarming in je woonkamer de kamer ook sneller op temperatuur hebt dan met een radiator op 1 punt (ofwel de staafverwarming in je bak).
 
Probeer toch maar om die bak wat extra te isoleren aan de zijkanten en achterkant. Dat kan een hoop stookkosten schelen als het koud is.
 
Nee hoor, principe is eenvoudig: De capaciteit is te laag om de bak op de (hogere) temperatuur te krijgen, daarom blijft deze ook ALTIJD AAN. dat is belangrijk, omdat anders de defundatie uit de bodem van warm(er) water ophoudt. Dit leidt dan weer, zeker als het langere periodes is, tot afsterven van de airrobe ( zuurstof behoevende) bacteriën en daarvoor in de plaats komen dan anairrobe ( lees rottingsbacteriën) bacteriën. Als de verwarming dan weer aanslaat dan komen die in het water, dat is slecht voor alles wat op de bodem leeft!! ( vergelijk filter dat uren heeft uitgestaan, dat mag je om dezelfde redenen NOOIT meer opstarten voordat je het hebt schoongemaakt)
Beetje duidelijk zo?
 
ik heb zelf bodem verwarming onder me bakken dus niet in de bak zelf en dat bevalt me prima het is op langer termijn ook goed koper kan eigelijk niet kapot gaan mocht dat wel gebeuren je hebt maar kleine hoeveeel wattage nodig je bak zal pas echt warm woorden na 2 dagen ik gebruik hier 35 watt op bakken van 100 liter
 
Nooit meer uitzetten? Hoe doe je dat dan met een hittegolf? Dan gaat je bak koken lijkt mij.

Ik heb bodemverwarming in combinatie met bodemfilter. Het doel is toch echt wel om de verwarming uit te zetten als ie op 21 graden komt.
 
De bodemverwarming in mijn bak staat op 28* C. Zo warm wordt mijn bak NOOIT ook niet tijdens een hittegolf van een paar weken.
 
@BigSmoke
Ten eerste, enorm bedankt voor je uitgebreide antwoord! Heel nuttig!

Ik heb 200 watt bodemverwarming (2 x 10 meter) besteld en heb 3 x 400 watt staaf als water verwarming gekocht.
Wat die 3 x 400 watt dat moet ruim voldoende zijn. Ik vergelijk dit met mij 200 liter bak die met 200 watt en 2 vingers in de neus (geïsoleerd, dat wel) warm gehouden wordt in de hal.

Op jouw advies neem ik 2 x een thermostaat. 1 in of net boven de bodem en 1 uiteraard voor in de bak zelf.

Wel heb ik nog een prangende vraag:

4) gebruik alleen grind van 2-4 mm doorsnee en GEEN voedingsbodem, dikte minimaal 5 cm, beter 6-7 cm. Zeker GEEN zand!!

GEEN voedingsbodem? Komt de voeding dan bij de wortels door de water circulatie of gebruik je voeding staafjes of iets dergelijks?
Ik kan mij inderdaad voorstellen dat mét voedingsbodem en circulatie alle voedingsstoffen in het water terecht komen maar helemaal geen voeding?

Vriendelijke groet
 
Dit vraagt om wat extra uitleg.
1) echte waterpalnten, dat zijn planten die zich buiten het water niet zelf rechtop kunnen houden, ( geldt echter ook voor mos en varens)halen voor 90 % hun voeding met bladeren en stengels uit het water. ( uitzondering zijn de Nyphea soorten)
Dat betekend dat hun wortels alleen dienen om zich vast te houden, je moet deze dan ook bemesten via het water. Ik persoonlijk gebruik al meer dan 30 jaar dezrelfde methode. Bij waterwissel (of nieuw inrichting) tabletten Basis duplaplant ( ½ van de voorgeschreven hoeveelheid) en dan elke dag 1 druppel duplaplant24 pr 100 L water.
2) de moerasplanten, die "leren"om met hun bladeren en stengels te gaan eten, maar halen maximaal 60-65 % daarmee. De overige 40-35% MOETEN dus via de wortels komen. Dat los je op door een ( gekocht of zelfgemaakt) paar leemballetjes bij de wortels te stoppen bij het poten. dat is alles.
Verder doet CO2 erg veel voor je planten en last but not least..... Zonder adequate verlichting gaat helemaal niks.
 

Terug
Bovenaan