Wat is er nieuw

Bodemvissen op grind

Koen07

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2022
Leeftijd
18
Goedendag allemaal, ik heb op dit moment 9 platys, 8 kardinaaltetras en 3 zebraslakken. Ik ga er nog 8 kardinaaltetras bij halen en nog 2 honinggoeramis. Alleen ben ik nog opzoek naar een bodemvisje. Ik heb 2-3mm grind. Dus ik begrijp dat ik geen corydoras kan houden. Maar zijn er vissen die in de onderste waterlaag zwemmen en op grind kunnen?

Ik heb een 125l aqaurium (81cm)

grind of gebroken steen (grind is rond en glad)

grind of gebroken steen (grind is rond en glad)
Het is niet echt rond.

Bijlagen

• Screenshot_2022-03-22-21-33-08-18_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2022-03-22-21-33-08-18_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    267.2 KB · Weergaven: 143
Indische Modderkruiper kan prima op deze bodem. Heeft wel een beetje ruimte nodig. Wat is de voetafdruk van je aquarium?

Let op: Ze vroeten in de bodem, dus moet wel echt glad steen zijn. Moeilijk te zien op de afbeelding.

Indische Modderkruiper kan prima op deze bodem. Heeft wel een beetje ruimte nodig. Wat is de voetafdruk van je aquarium?

Let op: Ze vroeten in de bodem, dus moet wel echt glad steen zijn. Moeilijk te zien op de afbeelding.
Indische modderkruipers hebben ook zand nodig, de bodem van de topicstarter is veel te scherp voor ze

Indische modderkruipers hebben ook zand nodig, de bodem van de topicstarter is veel te scherp voor ze
Zag er anders als mooi glad steen uit? Zeker als de korrels maar 2-3mm zijn...
Zand 'nodig' is naar mijn weten licht overdreven, maar dat is zeker wel het beste voor ze. Zijn natuurlijke gravers.

Edit: Zeker wanneer je foto's zoekt kom je in de hoofdzaak glad grind tegen. Maar goed, ik heb ze alleen maar gehouden zien worden. Nooit zelf in een bak gehad.

Ik heb ooit ergens gelezen dat appistogrammas ook in de onderste waterlaag zwemmen? Klopt dit, zoja zouden deze ook kunnen of zijn deze te groot voor 125l

Vind ik de bak te klein voor. Een harem van 1 man en 3 vrouwen is een meter lang al aan de krappe kant voor. In een bak van 81cm zou ik dat zeker niet doen.

Misschien Otocinclus? Ik ben niet bekend met de benodigdheden voor de huisvesting van deze visjes, maar het zijn pantsermeervallen, dus die moeten met het meeste grind geen problemen hebben.

Otosinclussen zijn hele lastige eters en niet makkelijk op droog voer te krijgen waardoor ze vaak massaal het loodje leggen omdat er te weinig natuurlijk voedsel (algen) te vinden is in een aquarium

• Leuk
Waarderingen: Miro
@Koen07 Heb je al garnalen overwogen? xD

Pauwooggrondels: tateurndina ocellicauda, zijn geschikt voor deze bodem, gezelschap en formaat aquarium. Meer dan 3 soorten vis zou ik overigens niet aanraden in dit formaat aquarium.

• Leuk
Waarderingen: Miro
aaaa
Otosinclussen zijn hele lastige eters en niet makkelijk op droog voer te krijgen waardoor ze vaak massaal het loodje leggen omdat er te weinig natuurlijk voedsel (algen) te vinden is in een aquarium
Eens met Nicolientje. Ook bij het transport gaan er vermoedelijk al heel veel dood.
Bovendien zitten ze niet per se op de bodem.

Pauwooggrondels: tateurndina ocellicauda, zijn geschikt voor deze bodem, gezelschap en formaat aquarium. Meer dan 3 soorten vis zou ik overigens niet aanraden in dit formaat aquarium.
Goeie suggestie. Geen persoonlijke ervaring mee overigens. Maar zijn die niet best schuw?

Goeie suggestie. Geen persoonlijke ervaring mee overigens. Maar zijn die niet best schuw?
nee! Ik heb ze in een 60 bak en ik vind ze juist niet echt bodemvissen. (heb je natuurlijk ook al gauw met 30cm waterhoogte). Ze zwemmen door de gehele bak heen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan