Bodenkeuze 200L aquarium


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
929
Hoi medeforummers,

Graag wil ik een beroep doen op jullie expertise. Komend weekend ga ik een 200L bak neerzetten die ik uiteindelijk middelmatig wil beplanten.

Ik twijfel tussen filterzand of een voedingsbodem (ADA Aquasoil Amazonia Light).

Aandachtspunten:
-de bak moet vanuit 360 graden mooi zijn dus mijn scape wordt gerealiseerd door middel van een heuveltje in het midden. Kan dit wel met zand of zakt de boel dan in? Ik zoek nog goedkope substrate supports.
-is een voedigsbodem wel praktisch? Ik wil o.a. Botia Striata gaan houden en die woelen heel veel in de grond. Geeft dat veel stofwolken?
-is een korrelgrootte van 2-5mm voldoende klein voor de Botia Stratia en aanverwante soorten of moet het echt filterzand zijn?
-groeien planten wel goed in het zand? Hier en daar lees ik dat zand te compact is maar de ervaringen verschillen..

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken!
 
Mijn gedacht gaat dat heuveltje in het midden niet lang stand houden door die botia's want dat zijn echte gravers eens ze beginnen of je moet een soort terrasje maken rondom het heuveltje met zeer dunne buigzame plexiglas plaatjes.
 

Terug
Bovenaan