Wat is er nieuw

Bolbites wordt doorzichtig

Enterprise083

Active member
Lid geworden
28 oktober 2016
Leeftijd
42
M’n aquarium is nu een week aan het indraaien. Nu ziet m’n bolbitis er niet goed uit. Ik geef Colombo flora grow. Wat raden jullie aan?

Bijlagen

• IMG_0119.jpeg
    IMG_0119.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 23
is het licht niet te sterk voor hem? Doen het vaak goed bij weinig licht en matige stroming.

is het licht niet te sterk voor hem? Doen het vaak goed bij weinig licht en matige stroming.
Wellicht ligt het daar aan. Ik heb twee sera lampen (zonder dimmer) en een forse stroming (eheim professional 4 350).

Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:
Je zegt dat je bak net een week draait. Dan is de plant waarschijnlijk ook (minder dan) een week geleden aangekocht. Veel planten worden emers (bovenwater) gekweekt en als ze dan in het aquarium worden gezet, moeten de bladeren zich omvormen naar onderwatermodus. Dan worden de bovenwaterbladeren geresorbeerd.
Ik denk dat dit het meest waarschijnlijke is.

Blijft het probleem na één à twee maanden bestaan, dan moet je naar de basisbehoeften gaan kijken: Licht, NPK en sporenelementen (aanbod in de bodem/ waterkolom) CO2, bereikbaarheid van de voeding (circulatie).

Van Azaqua:

Verlichting: Bolbitus difformis profiteert van matige tot lage lichtomstandigheden. Het is aangepast aan lagere lichtniveaus in schaduwrijke gebieden van aquatische omgevingen.

Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:
Je zegt dat je bak net een week draait. Dan is de plant waarschijnlijk ook (minder dan) een week geleden aangekocht. Veel planten worden emers (bovenwater) gekweekt en als ze dan in het aquarium worden gezet, moeten de bladeren zich omvormen naar onderwatermodus. Dan worden de bovenwaterbladeren geresorbeerd.
Ik denk dat dit het meest waarschijnlijke is.

Blijft het probleem na één à twee maanden bestaan, dan moet je naar de basisbehoeften gaan kijken: Licht, NPK en sporenelementen (aanbod in de bodem/ waterkolom) CO2, bereikbaarheid van de voeding (circulatie).
Het maakt voor bolbitus niet uit of ie emers of submers gekweekt is. In de natuur staat ie maanden boven water en in de regentijd weer maanden onder water. Voedings supplementen zijn niet nodig. Gewoon stroming, zacht water en niet te veel licht, iets co2 en hij doet het fantastisch.

Groetjes John.

Het maakt voor bolbitus niet uit of ie emers of submers gekweekt is. In de natuur staat ie maanden boven water en in de regentijd weer maanden onder water. Voedings supplementen zijn niet nodig. Gewoon stroming, zacht water en niet te veel licht, iets co2 en hij doet het fantastisch.

Groetjes John.
Ik heb nog even gekeken en ik verwacht er het met het licht te maken heeft. De stroming valt wel mee. Ik ga kijken of ik het licht met een Sera dimmer kan verminderen.

Ik ben nu thuis gekomen en ik heb de daylight led lamp van Sera uitgezet, totdat ik de dimmer heb. Alleen de plant light staat aan. Veel minder fel nu en hopelijk gaat dit bijdragen en de planten niet dood.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan