Wat is er nieuw

Bolbitis heudelotii

• Onderwerp starter Onderwerp starter ThomasD
  • Startdatum Startdatum
T

ThomasD

Guest
Hallo,

Ik heb Bolbitis heudelotii in mijn aquarium staan. 4 Weken geleden heb ik deze op een stuk hout gebonden, echter heb ik de plant te lang (heel stom 🙁 ) uit het aquarium gehouden. Hierdoor was de plant een beetje verschrompeld/uitgedroogd. Desondanks heb ik de plant in het aquarium gedaan en hoopte ik dat hij alsnog aan zou slaan.

574476thomasd_0_82_dsc_1034.jpg

Helaas is dit mij niet gebeurd. De plant staat er nu 4 weken in, de meeste blaadjes zijn afgestorven/bruin.

Wat raden jullie aan: De plant eruit of nog wat langer wachten om te kijken of hij het toch nog gaat doen?

gr,

Thomas

Hmm. Ik ben bang dat die het niet meer gaat redden. Wel een leuke, beetje gekke, onderschatte plant, die als hij goed aanslaat echt heel mooi is. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben.

Gewoon laten staan na een tijdje gaat ie weer groeien.
Kijk maar naar mijn kubus.

Groetjes John.

precies. Als je hem weg doet heb je er zeker weten niets meer aan. Nu heeft het een kans.

Ik zou ook zeggen laten staan. Ik zou je wel aanraden de verdorde takken af te knippen. Als je het plantje vastgemaakt hetb aan het hout, heb je de wortelstok toch niet teveel geknepen ? Dit kan soms de oorzaak zijn dat ze het moeilijker hebben om erdoor te komen. Beetje stroming vind deze plant ok fijn.

Oke, bedankt! Dan laat ik hem nog een paar weken staan. Ik hoop echt dat hij het nog gaat doen, want het is een West-Afrikaans geori�nteerd bakje en daar hoort deze plant eigenlijk wel bij natuurlijk.

@Pol_de_gezzmol: Het plantje zit vrij losjes op het hout gebonden en hij staat in de stroming (want dit had ik gelezen). Ik denk dat het puur komt doordat ik hem te lang uit het aquarium heb gehouden..
Welke takken zou ik er dan het beste af kunnen knippen? De takken die echt vrijwel helemaal kaal zijn of ook de takken waarbij de bladeren helemaal bruin zijn (eigenlijk zijn er helemaal geen groene bladeren meer.. dus dan zou alles eraf moeten)?

Alles mag je er niet af doen, dan leg je de fabriek lam. De bladeren die al zo ver verbuind zijn dat ze zouden kunnen beginnen rotten zou ik er af doen. Bij planten met een wortelstok zit natuurlijk veel energie in de wortelstok zelf. Goed dat je deze niet te vast zet. Deze zoekt zelf wel zijn weg en zal uit zichtzelf ook wel vasthechten.
Het kan een hele tijd duren voor zo een plant echt aanslaat. Toen ik mijn west afrika bakje installeerde heb ik dit ook gemerkt. Maar geduld is echt van essentieel belang hier.
In principe kan droogte niet zoveel kwaad. Ik heb destijds hout dat begroeid was met bolbitus twee a drie weken uit de bak gehaald (verhuis) en volledig droog bewaard. Toen ik het terug zette, hab ik alle bladeren gesnoeid enkel de wortelstok was dus blijven hangen. Deze groeide na een klein maandje als nooit tevoren.

Dan ga ik vanavond even wat takken eraf knippen. En dan wachten we geduldig af. De mos wand moet ook nog helemaal groeien, ik verwacht dat dat nog wel een paar maanden gaat duren, dus we hebben meer dan genoeg geduld 😉

Bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan