Wat is er nieuw

Bolle betta

Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Leeftijd
49
Goeienavond,

Mijn betta begon opeens met boller worden. Een dikke buik te krijgen. Ik was bang voor waterzucht maar hij heeft nergens openstaande schubben, behalve op zijn buik. Hij heeft dit nu al een aantal weken en zijn ogen vindt ik niet echt opgezet. Hij zwemt nog normaal, is nieuwsgierig en eet normaal. Ik ben nu al wel een tijdje wat minder gaan voeren. Ik was bang dat ik teveel gaf, maar zijn buik wordt niet minder bol. Hij lijkt echter niet ziek(er te worden). Hij is ook niet sloom, verre van zelfs.
Ik heb geprobeerd wat foto's te maken en ik hoop dat het te zien is.
Als ik de omschrijvingen van ziekten lees zou het wellicht ook een lintworm kunnen zijn, maar hoe komt hij daar aan? als hij tegen het licht zwemt kun je er licht doorheen zien. Ik dacht eerst aan een gezwel maar dan zou je er denk ik niet doorheen moeten kunnen kijken. Toch de vocht huishouding? Er lijkt echter verder niets anders met hem aan de hand te zijn en zijn vinnen staan ook nog goed. Voor zover ik kan zien natuurlijk. Graag jullie mening. En zou een zoutbad helpen?

1644947458987.png

1644947479919.png

Als je levend voer of diepvriesvoer geeft is wormen niet ondenkbaar

Ja ik denk meer aan buikwaterzucht omdat er ook schubben openstaan maar ja zekerheid heb ik niet.

Ik vind het gewoon raar dat het al zo lang duurt en hij nog steeds niet sloom is. We hebben het nu over een paar weken namelijk.

Dat is wel erg lang ja. Maar ik ben geen kenner dus wat het verder kan zijn laat ik graag aan anderen over.

Ik had al enige tijd geen diepvriesvoer meer gegeven en levend voer heb ik niet, ik heb nadat ik het ontdekte weer bloedwormen uit de diepvries (geen nieuwe, die had ik nog, zelfde als ik altijd gegeven heb) gegeven omdat die goed zouden zijn voor de spijsvertering.

Zal ik een zoutbad proberen? Misschien omdat hij vocht vasthoud? Ik weet het ook niet.

Hoe is de ontlasting van de vis?

Ik had al enige tijd geen diepvriesvoer meer gegeven en levend voer heb ik niet, ik heb nadat ik het ontdekte weer bloedwormen uit de diepvries (geen nieuwe, die had ik nog, zelfde als ik altijd gegeven heb) gegeven omdat die goed zouden zijn voor de spijsvertering.

Zal ik een zoutbad proberen? Misschien omdat hij vocht vasthoud? Ik weet het ook niet.
Zomaar een zoutbad doen lijkt mij uitermate onverstandig je onderwerpt d evis aan dingen die helemaal niet zo goed voor hem zijn, zolang de vis gewoon eet en rond zwemt zou ik zelf het alleen maar monitoren en verder niks, mensen kwakken veel te snel allerlei meuk in het water zodra er maar een vermoeden is dat de vis iets mankeert

zodra er maar een vermoeden is dat de vis iets mankeert
Ik denk dat je zo kan zien dat die dikke buik niet normaal is maar ja wat de oorzaak is dat is de vraag en of het kwaad kan dus ook.
@michelle1 heeft ook wel de nodige ervaring met ziekten en misschien kan zij er iets over zeggen.

Ik zou het ook niet zo weten. Volgens mij kunnen Betta s zich wel aardig volproppen qua eten.

Misschien eens een paar dagen geen eten daar zal hij ook niet van dood gaan en kijken of het minder word.

Een wormenkuurtje is ook een optie. Iets nemen voor interne wormen en niet voor kieuwwormen. Ik neem aan dat hij solitair zit en een wormenkuurtje is nu ook geen groots ding om te doen.

Zout is inderdaad een beetje tricky als hij last heeft van organen, nieren etc. dan kan zout juist niet erg bevordelijk zijn.

ok, dank je, ik zal er eens naar kijken. Hij zit alleen in de bak qua vissen maar er zitten nog wel wat garnalen bij in en een nerita slak.

Wanneer er geen enkel ander symptoom is dan een opgeblazen buik, zou ik het als eerste zoeken in het voer.

Heb je iets veranderd in het voer?
Voor betta's is levend en diepvriesvoer goed, granulaat ook maar geeft bij teveel risico op verstopping.

Ik zou de vis enkele dagen niet voeren, dan wat diepvries- of levend voer, 1x een klein beetje, dan nog een dag niet voeren. Dan kijken of het beter wordt.

Het kan ook een bacteriele infectie zijn of een startende infectie met wormen, maar dan zie je er meestal andere symptomen bij.

Wanneer de vis minder of niet meer eet, lethargisch wordt, problemen met zwemmen/drijven, helemaal opzwelt ipv alleen de buik of zwemt met de vinnen meer aan zijn lijf dan anders dan kunnen dat aanwijzingen zijn voor andere oorzaken dan voedsel.

Overigens is een zoutbad iets dat ik zelden geadviseerd zie worden bij betta's. Wat geregeld wordt toegepast is wat zout in het water, maar dat is iets heel anders. En soms kan het ook negatief werken. Naar ik heb begrepen werkt het belastend op de nieren en het verdikt de slijmhuid iets (tijdelijk), waardoor een volgende behandeling met bijvoorbeeld antibiotica minder effect zou kunnen hebben.
Ook hebben ze vooral in Amerika groot onderscheid tussen het inzetten van zout en wat zij epsom-salt noemen. Mocht je iets lezen over het gebruik van zout is het dus goed om te kijken welk zout ze bedoelen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle adviezen 🙂 Ik probeer het nu eerst even met een paar dagen geen eten, het is wel een kleine schrokop. Laten we hopen dat hij niet stiekem ook een garnaaltje meepikt af en toe 😉 Ik zie het hem nooit doen btw en de garnalen zorgen wel dat ze weg komen, maar toch 🙂

Bedankt voor alle adviezen 🙂 Ik probeer het nu eerst even met een paar dagen geen eten, het is wel een kleine schrokop. Laten we hopen dat hij niet stiekem ook een garnaaltje meepikt af en toe 😉 Ik zie het hem nooit doen btw en de garnalen zorgen wel dat ze weg komen, maar toch 🙂

Ik dacht altijd dat onze betta alleen kleintjes pakte, tot ik hem eens met een halve garnaal uit zijn bek zag rondzwemmen. Dat heeft hij toch wel een poosje (uurtje?) volgehouden. Kwam vanzelf goed. Maar ik was wel van mijn illusie genezen.

Wat ik er van begreep is het eigenlijk alleen kant en klaar voer, vlokken, granulaat, dat spul, wat echt verstoppingen veroorzaakt. Niet levend voer of diepvriesvoer.

Ze zeggen vaak dat je per dag niet meer moet voeren van droog spul, dan de grootte van zijn oog, indien nodig nog even geweekt. En dat is best klein en weinig.

Succes, en ik hoop dat dat het probleem is.

Ja soms kan een Betta er wat van en ik heb er ooit een bij volwassen Citroengarnalen gezet en die waren snel weg. Ze smaakten prima denk ik.

Wow 🙂 nou ja dan hoeft hij hier geen honger te lijden iig... we moeten het maar even aanzien. Ik hou jullie op de hoogte 🙂

Ja de ene Betta doet het wel en de ander niet en het hangt vaak van het karakter af.

Update: Na drie dagen geen (door mij gevoerd) eten (geen idee of alle garnalen er nog zijn) heb ik de fantasie dat hij iets minder bol is. Meneer vond het teveel moeite om achter de bloedwormen aan te duiken die naar beneden zakten dus de garnalen hadden een feestmaal maar hij heeft wel drie hele kleine bolletjes (Dennerle Betta Booster) opgeslobberd en daarna was hij erg enthouasiast op zoek naar meer. Hij zwemt nog steeds rond, op goede snelheid ook dus niet traag. Ik ga het nog eens drie dagen aanzien.

Update: Na drie dagen geen (door mij gevoerd) eten (geen idee of alle garnalen er nog zijn) heb ik de fantasie dat hij iets minder bol is. Meneer vond het teveel moeite om achter de bloedwormen aan te duiken die naar beneden zakten dus de garnalen hadden een feestmaal maar hij heeft wel drie hele kleine bolletjes (Dennerle Betta Booster) opgeslobberd en daarna was hij erg enthouasiast op zoek naar meer. Hij zwemt nog steeds rond, op goede snelheid ook dus niet traag. Ik ga het nog eens drie dagen aanzien.

Dat klinkt voor nu goed, alhoewel het natuurlijk nog niet alles zegt.

Op de site waar ik het advies vond, wachtten ze de 2e keer geen 3 dagen maar lieten er 1 dag tussen tot de volgende "lichte" maaltijd.

Ik heb begrepen dat wanneer ze verstopt zijn, hun buik water opzuigt (?), zoiets, en misschien heeft dat dus best even nodig.

Ik hoop echt voor je dat dit een teken van herstel is, en dat het zich voortzet!

Succes.

Fijn om te lezen dat je obesitas Betta gewoon nog rond zwemt.

Zie je nog wel poep slierten uit hem te komen.

Dat hij dik is hoeft niet meteen verstopping te betekenen. Hier op forum zijn wel meer meldingen van vraat zuchtige Betta s. Volgens mij kunnen ze gewoon zich dood vreten.

Met 24 uur scharrelende verse garnalen wie weet wat hij de hele dag en nacht opvreet. Toch maar eens garnalen gaan tellen :DD

Dat klinkt voor nu goed, alhoewel het natuurlijk nog niet alles zegt.

Op de site waar ik het advies vond, wachtten ze de 2e keer geen 3 dagen maar lieten er 1 dag tussen tot de volgende "lichte" maaltijd.

Ik heb begrepen dat wanneer ze verstopt zijn, hun buik water opzuigt (?), zoiets, en misschien heeft dat dus best even nodig.

Ik hoop echt voor je dat dit een teken van herstel is, en dat het zich voortzet!

Succes.

Dat zou een boel verklaren, zijn buik ziet er idd "hol" uit. Ik kan om de dag 1 klein bolletje Dennerle Betta Booster of varierend Hikari Betta Bio-Gold geven hoewel die laatsten iets groter zijn. Ik geef iig niet meer zoveel als ik eerder deed... misschien is de ene betta er gevoeliger voor dan de andere, met mijn eerste twee heb ik dit nog niet gehad.

Fijn om te lezen dat je obesitas Betta gewoon nog rond zwemt.

Zie je nog wel poep slierten uit hem te komen.

Dat hij dik is hoeft niet meteen verstopping te betekenen. Hier op forum zijn wel meer meldingen van vraat zuchtige Betta s. Volgens mij kunnen ze gewoon zich dood vreten.

Met 24 uur scharrelende verse garnalen wie weet wat hij de hele dag en nacht opvreet. Toch maar eens garnalen gaan tellen :DD

Ik heb hem eigenlijk (maar dat geld ook voor de eerdere betta's :)) nog nooit zien poepen. Zolang hij enthousiast rond zwemt denk ik nog niet het slechtste.

Bedankt weer voor de antwoorden! 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan