Bonsai aquascape (Dennerle 45x36x34) van AD2020


A

AD2020

Guest
Beste mede-aquarianen, in navolging van mijn vorige topic, ga ik hier de verdere voortgang bijhouden :cool:

Samengevat heb ik twee weken geleden de prachtige hobby van het houden van een aquarium -na een stop van een aantal jaar- weer opgepakt. Waar ik voorheen, betreffende de inrichting 'maar wat deed', ben ik sinds kort verkocht aan een voor mij nieuwe tak van sport: aquascaping.

Volgende week ga ik een buitenfilter aanschaffen ter vervanging van de Dennerle Nano-hoekfilter XL. Hierbij zit ik te denken aan de Eheim Classic 250 (2213) met blauwe filtermatten, Siporax, Seachem Purigen en filterwatten. Daarnaast zal ik een testset aanschaffen om de waterwaardes in de gaten te houden.

Op- of aanmerkingen, tips en/of adviezen zijn van harte welkom!

Techniek

-Dennerle Nano Scaper's Tank 55 liter (45x36x34)
-Dennerle Nano-hoekfilter XL
-Dennerle Nano Thermocompact 50w
-Dennerle Nano Style LED 8W
-Complete CO2-set (PlantedBox)

Hardscape
-ADA Aqua Soil Amazonia
-ADA Aqua Soil Amazonia Powder
-Seiryu stenen
-Bonsai driftwood

Planten
-Christmas moss (Vesicularia montagnei)
-Micranthemum ‘Monte Carlo’

Vissen
Uiteraard is het nog even afwachten, maar ik zit te denken aan het volgende visbestand:
-Garnalen (vermoedelijk Caridina)
-10 a 15 stuks Boraras brigittae
-5 stuks Otocinclus affinis/vittatus

De voortgang
Dag 1
20200117_142737.jpg


Week 1
IMG-20200124-WA0060.jpeg


Week 2
Week 2 (1).jpg


Week 2 (2).jpg
 
AQUASCAPINGGG! Very nice! Mooie beginnersscape! Erg netjes gedaan. Ik had misschien het paadje wat minder dik gelegd tegen de voorkant van je glas of met een trede gewerkt. De 2 storende elementen zijn naar mijn idee de dikke laag soil waar je tegen aan kijkt. Of had misschien gewoon afgetaped vanaf de buitenkant en de techniek daarachter leidt erg af.

Nogmaals chapeau!
 
AQUASCAPINGGG! Very nice! Mooie beginnersscape! Erg netjes gedaan. Ik had misschien het paadje wat minder dik gelegd tegen de voorkant van je glas of met een trede gewerkt. De 2 storende elementen zijn naar mijn idee de dikke laag soil waar je tegen aan kijkt. Of had misschien gewoon afgetaped vanaf de buitenkant en de techniek daarachter leidt erg af.

Nogmaals chapeau!

Allereerst: hartelijk dank voor de complimenten! :thumbs:

"Ik had misschien het paadje wat minder dik gelegd tegen de voorkant van je glas of met een trede gewerkt."
> Had ik dan niet een flink hoogteverschil gekregen t.o.v. de soil? Heb je een voorbeeld van zo'n trede?

"De 2 storende elementen zijn naar mijn idee de dikke laag soil waar je tegen aan kijkt. Of had misschien gewoon afgetaped vanaf de buitenkant"
> Ik heb niet afgetaped vanaf de buitenkant, maar heb ongeveer 4 a 5 cm ADA Aqua Soil Amazonia en 1 cm ADA Aqua Soil Amazonia Powder aangehouden. Dit heb ik gedaan zodat de Micranthemum ‘Monte Carlo’ genoeg ruimte heeft om te wortelen. Daarnaast wilde ik de bonsai op een 'heuvel' plaatsen, dus moest de hoogte van de linkerhelft flink oplopen.

"en de techniek daarachter leidt erg af."
> Eens. Zoals aangegeven ga ik de interne filter vervangen voor een buitenfilter. Uiteraard ga ik dan ook gebruik maken van glazen lily pipes. De Dennerle CO2-langetermijntest ga ik vervangen voor een glazen drop checker. De Dennerle Nano Thermocompact 50 zou ik nog een de zijkant kunnen plaatsen. Heb jij verder nog tips?
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Als je hoogteverschillen wilt creeëren kan dat met stenen maar je hebt daar ook van die speciale kunststof clips voor speciaal voor aquascape. Die druk je als een segment in het substraat. Ik gebruikte daar toen gewoon hard plastic voor met het juiste keurmerk zodat het niet schadelijk is voor je water. Dus had een tupperwarebakje in stukjes geknipt.

Hier zal dat waarschijnlijk gedaan zijn. Doordat het paadje achterin dikker is gelegd dan voor lijkt het alsog hij richting te 'horizon' loopt waardoor je dus meer diepte krijgt. Zo werkt dat ook met groot en fijnbladige planten bij scapen. Hoe groter het blad, des te handiger is dat je die op de voorgrond zet, hoe kleiner vice versa, je werkt dan met schaal.

Dit filmpje kijk 11:50 daar doet James van die kunstofclips in de soil.
 

Bijlagen

  • paadje.jpg
    paadje.jpg
    64.5 KB · Weergaven: 205
Als je hoogteverschillen wilt creeëren kan dat met stenen maar je hebt daar ook van die speciale kunststof clips voor speciaal voor aquascape. Die druk je als een segment in het substraat. Ik gebruikte daar toen gewoon hard plastic voor met het juiste keurmerk zodat het niet schadelijk is voor je water. Dus had een tupperwarebakje in stukjes geknipt.

Hier zal dat waarschijnlijk gedaan zijn. Doordat het paadje achterin dikker is gelegd dan voor lijkt het alsog hij richting te 'horizon' loopt waardoor je dus meer diepte krijgt. Zo werkt dat ook met groot en fijnbladige planten bij scapen. Hoe groter het blad, des te handiger is dat je die op de voorgrond zet, hoe kleiner vice versa, je werkt dan met schaal.

Dit filmpje kijk 11:50 daar doet James van die kunstofclips in de soil.


Thanks voor de toelichting! :thumbs: Weer wat geleerd :)
 
Allereerst een prachtige scape!

"Ik had misschien het paadje wat minder dik gelegd tegen de voorkant van je glas of met een trede gewerkt."
> Had ik dan niet een flink hoogteverschil gekregen t.o.v. de soil? Heb je een voorbeeld van zo'n trede?

Om diepte te creëren werk je juist met hoogteverschil, voor laag en achter hoog.
Vervolgens werk je met je hardscape voor hoog/groot en achter laag/klein.
Dit geeft de illusie van diepte.
Standaard word grind voor laag gehouden zodat je er niet tegenaan kijkt.
Ik kan begrijpen dat je dit nu niet meer wilt/kunt aanpassen.
Wellicht is het een optie om die rand af te plakken.
 
Allereerst een prachtige scape!



Om diepte te creëren werk je juist met hoogteverschil, voor laag en achter hoog.
Vervolgens werk je met je hardscape voor hoog/groot en achter laag/klein.
Dit geeft de illusie van diepte.
Standaard word grind voor laag gehouden zodat je er niet tegenaan kijkt.
Ik kan begrijpen dat je dit nu niet meer wilt/kunt aanpassen.
Wellicht is het een optie om die rand af te plakken.

Dank, ook voor de tips! Neem ik mee voor een volgende keer :thumbs:
 
Update week 3

>Afgelopen week de waterverversingen afgebouwd naar 1x per 3 dagen (50%) (conform gebruiksaanwijzing ADA Aqua Soil Amazonia).
>Dennerle Nano Thermocompact 50w verplaatst van links achterkant naar links zijkant, zodat deze minder goed zichtbaar is als je van voren naar het aquarium kijkt.
>Bekabeling Dennerle Nano Style LED 8W en de Dennerle Nano-hoekfilter XL weggewerkt.
>Enkele kleine aanpassingen aan de hardscape (Seiryu stenen) gedaan.
>Eheim 2213 geïnstalleerd ter vervanging van de Dennerle Nano-hoekfilter XL. Over 4 weken dus (eindelijk) het interne filter eruit. Gebruikte filtermedia: Eheim Mech > blauwe Eheim spons > Filterwatten > Siporax > Purigen. Morgen komt er nog een Lily Pipe setje binnen :cool:

Ten slotte gisteren voor het eerst de waterwaardes getest:
pH: 6.5 - 7.0
KH: 9
GH: 3
NO2: 0,0 mg/l
NO3: 10 mg/l
NH3: 0,0 mg/l
PO4: 0,5 mg/l

20200206_151018.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit!
Je bodem is al mooi aan het dicht groeien.
Binnenkort wordt het tijd om de Monte Carlo eens stevig terug te snoeien zodat hij mooi compact en fris blijft.
Altijd een leuk moment: de eerste tapijtsnoei!! ;)
 
Ziet er goed uit!
Je bodem is al mooi aan het dicht groeien.
Binnenkort wordt het tijd om de Monte Carlo eens stevig terug te snoeien zodat hij mooi compact en fris blijft.
Altijd een leuk moment: de eerste tapijtsnoei!! ;)

Thanks! :thumbs:

Hoe weet ik wanneer het tijd is voor de eerste snoeibeurt? Op dit moment ben ik namelijk bang dat de plantjes bij het snoeien mogelijk los komen te zitten, aangezien de wortels nog niet heel lang zijn. Heb je verder nog specifieke tips omtrent het snoeien? Ik heb onlangs deze toolkit aangeschaft, voldoet de schaar die bij deze set zit voor het snoeien van de MC?
 
Thanks! :thumbs:

Hoe weet ik wanneer het tijd is voor de eerste snoeibeurt?

Meestal vroeger dan je denkt. ;)
Eigenlijk: wanneer het tapijtje op zijn mooist is, wordt het tijd voor de schaar!

Op dit moment ben ik namelijk bang dat de plantjes bij het snoeien mogelijk los komen te zitten, aangezien de wortels nog niet heel lang zijn. Heb je verder nog specifieke tips omtrent het snoeien? Ik heb onlangs deze toolkit aangeschaft, voldoet de schaar die bij deze set zit voor het snoeien van de MC?

Ik snap de "angst" maar op zich valt dat wel mee. Op voorwaarde dat je voorzichtig te werk gaat en dat je een scherpe schaar gebruikt. Er zal wel hier en daar een stukje loskomen (zeker tijdens de eerste snoei aangezien het nog niet allemaal even vast zit) maar dat is ook niet zo erg. Door de plant te knippen ga je ze motiveren om extra wortels aan te maken en hou je de groei mooi horizontaal.
Je mag (moet bijna) het nu en dan eens zeer kort zetten. Dat ziet er even "beangstigend" uit (kale plekjes en zo) maar door de lange of loszittende stekjes te verwijderen zorg je voor een mooie, compacte en goed gewortelde mat op termijn.

Inzake je schaar: dat is zeker een goede schaar. Ook goed scherp.
Dus begrijp me niet verkeerd wanneer ik zeg dat ik vrees dat het voor je tapijtje in deze bak wat groot zal zijn. Zelf heb ik een groter oppervlak en toch gebruik ik liefst een kleiner schaartje.
Ik heb een paar schaar-modelletjes liggen maar voor mijn bodem gebruikt ik bijna altijd een (goedkoop) nagelschaartje :br: (gekocht in Delhaize). Dit model (maar kost iets van een 4 euro in een warenhuis): https://www.farmaline.be/apotheek/b...sp-vi_3kbcCNzZo1xjveJS35-oeb_WYRoCQgQQAvD_BwE

Een zeer scherp en zeer klein schaartje, ideaal voor precisiewerk vind ik persoonlijk. En goedkoper dan veel scape-schaartjes.

Dit type schaar vind ik ook vrij handig: (maar hier is de kwaliteit zeer belangrijk: de spotgoedkope exemplaren zijn niet scherp of sluiten niet mooi waardoor ze waardeloos zijn voor fragiel werk)

http://simrix.com/product_info.php/...pe-scissor-150mm-curved-aquraium-tools-p-1012
 
Ziet er schitterend uit.

Dankje!

Meestal vroeger dan je denkt. ;)
Eigenlijk: wanneer het tapijtje op zijn mooist is, wordt het tijd voor de schaar!



Ik snap de "angst" maar op zich valt dat wel mee. Op voorwaarde dat je voorzichtig te werk gaat en dat je een scherpe schaar gebruikt. Er zal wel hier en daar een stukje loskomen (zeker tijdens de eerste snoei aangezien het nog niet allemaal even vast zit) maar dat is ook niet zo erg. Door de plant te knippen ga je ze motiveren om extra wortels aan te maken en hou je de groei mooi horizontaal.
Je mag (moet bijna) het nu en dan eens zeer kort zetten. Dat ziet er even "beangstigend" uit (kale plekjes en zo) maar door de lange of loszittende stekjes te verwijderen zorg je voor een mooie, compacte en goed gewortelde mat op termijn.

Inzake je schaar: dat is zeker een goede schaar. Ook goed scherp.
Dus begrijp me niet verkeerd wanneer ik zeg dat ik vrees dat het voor je tapijtje in deze bak wat groot zal zijn. Zelf heb ik een groter oppervlak en toch gebruik ik liefst een kleiner schaartje.
Ik heb een paar schaar-modelletjes liggen maar voor mijn bodem gebruikt ik bijna altijd een (goedkoop) nagelschaartje :br: (gekocht in Delhaize). Dit model (maar kost iets van een 4 euro in een warenhuis): https://www.farmaline.be/apotheek/b...sp-vi_3kbcCNzZo1xjveJS35-oeb_WYRoCQgQQAvD_BwE

Een zeer scherp en zeer klein schaartje, ideaal voor precisiewerk vind ik persoonlijk. En goedkoper dan veel scape-schaartjes.

Dit type schaar vind ik ook vrij handig: (maar hier is de kwaliteit zeer belangrijk: de spotgoedkope exemplaren zijn niet scherp of sluiten niet mooi waardoor ze waardeloos zijn voor fragiel werk)

http://simrix.com/product_info.php/...pe-scissor-150mm-curved-aquraium-tools-p-1012

Thanks voor de tips en aanvullende informatie :thumbs: Binnenkort maar eens los :cool:
 
Vandaag even een tussentijdse update aangezien er sinds gisteren iets wezenlijks is veranderd: de (lelijke) groene Eheim slangen en in- en outflow zijn vervangen voor lily pipes met transparante slangen :petjeaf:Verder ben ik erg onder de indruk van de werking van Purigen. Waar het water voorheen wat ietwat groenig was, is het nu echt kraakhelder! :thumbs:

20200208_174444.jpg


IMG_20200208_180526.jpg
 
Week 4

Na de hele week stabiele waterwaardes te hebben gemeten was het deze week dan eindelijk tijd voor de eerste paar bewoners: Boraras Brigittae :cool: Hierbij moet ik wel vermelden dat er -tot mijn oprechte spijt- in twee dagen tijd 4 van de 10 zijn gesneuveld doordat ze (vooral 's nachts) blijkbaar uit het aquarium hebben kunnen springen. Ik kon de bijgeleverde afdekruit niet gebruiken omdat deze niet meer paste vanwege de lily pipes. Vandaag heb ik dit gelukkig kunnen herstellen door middels een dremel en een diamantschijfje (thanks @Nicolientje-W voor deze tip! :thumbs:) een hoekje uit de plaat te snijden. Ik hoop van harte dat de visjes nu veilig in het aquarium kunnen verblijven ondanks dat er natuurlijk nog een kleine open rand tussen de afdekruit en het aquariumglas zit (en het maar kleine visjes zijn....) In de loop van de week zal ik de groep uitbreiden naar 20 a 25 zodat ze zich weer volledig op hun gemak voelen.

Verder heb ik afgelopen week de achterkant (buitenkant) zwart geverfd met schoolbordverf (thanks diverse aquarianen hier op het forum!) en heb ik de Dennerle CO2-langetermijntest vervangen voor een glazen dropchecker. Vindt ik er toch iets gelikter uitzien. Ohja, omdat de achterkant nu toch zwart is heb ik de Dennerle Nano Thermocompact 50w weer verplaatst naar de achterkant (grotendeels verstopt achter de bonsai).

IMG_20200216_173537.jpg


IMG_20200216_173228.jpg
 
Beste mede-aquarianen, in navolging van mijn vorige topic, ga ik hier de verdere voortgang bijhouden :cool:

Samengevat heb ik twee weken geleden de prachtige hobby van het houden van een aquarium -na een stop van een aantal jaar- weer opgepakt. Waar ik voorheen, betreffende de inrichting 'maar wat deed', ben ik sinds kort verkocht aan een voor mij nieuwe tak van sport: aquascaping.

Volgende week ga ik een buitenfilter aanschaffen ter vervanging van de Dennerle Nano-hoekfilter XL. Hierbij zit ik te denken aan de Eheim Classic 250 (2213) met blauwe filtermatten, Siporax, Seachem Purigen en filterwatten. Daarnaast zal ik een testset aanschaffen om de waterwaardes in de gaten te houden.

Op- of aanmerkingen, tips en/of adviezen zijn van harte welkom!

Techniek

-Dennerle Nano Scaper's Tank 55 liter (45x36x34)
-Dennerle Nano-hoekfilter XL
-Dennerle Nano Thermocompact 50w
-Dennerle Nano Style LED 8W
-Complete CO2-set (PlantedBox)

Hardscape
-ADA Aqua Soil Amazonia
-ADA Aqua Soil Amazonia Powder
-Seiryu stenen
-Bonsai driftwood

Planten
-Christmas moss (Vesicularia montagnei)
-Micranthemum ‘Monte Carlo’

Vissen
Uiteraard is het nog even afwachten, maar ik zit te denken aan het volgende visbestand:
-Garnalen (vermoedelijk Caridina)
-10 a 15 stuks Boraras brigittae
-5 stuks Otocinclus affinis/vittatus

De voortgang
Dag 1
Bekijk bijlage 288620

Week 1
Bekijk bijlage 288621

Week 2
Bekijk bijlage 288622

Bekijk bijlage 288623
Ik kom dit topic tegen. Wow een waar kunstwerk, prachtig! Hoe heb je die plantjes voorin geplant?
 
Ik kom dit topic tegen. Wow een waar kunstwerk, prachtig! Hoe heb je die plantjes voorin geplant?

Dankje! Als bodembedekker heb ik louter Micranthemum ‘Monte Carlo’ gebruikt. Inmiddels is bijna de gehele bodem hiermee bedekt. Ik heb een aantal in vitro bakjes gekocht, de plantjes in stekjes verdeeld en deze vervolgens gepland middels een planten pincet.

Inderdaad een prachtige scape :thumbs:

Wederom bedankt, John!

We zijn overigens inmiddels alweer een ruime week verder, dus tijd voor een nieuwe update! :cool:

Week 5
In de loop van week 5 heb ik de Boraras brigittae uitgebreid tot 20 stuks. Daarnaast heb ik een drietal Colisa Chuna Gold (2xV, 1xM) mogen verwelkomen :zwaai: Overige aanpassingen:

> Interne filter verwijderd;
> Drijfplanten toegevoegd (Limnobium laevigatum - Amazone kikkerbeet)
> Micranthemum ‘Monte Carlo’ voor het eerst gesnoeid.

Op- of aanmerkingen, tips en/of suggesties zijn van harte welkom!

IMG_20200227_195610.jpg


IMG_20200227_195030.jpg


IMG_20200227_195508.jpg
 
Allereerst wil ik echt mijn oprechte complimenten uitspreken voor deze geweldige inrichting/aquascape en de genomen moeite in de weken na het inrichten. Prachtig om te volgen hoe je later aanpassingen doet en hoe mooi deze uitpakken. Ook het bestand aan bewoners vind ik erg leuk uitpakken in je bakje! :daisy:
 

Terug
Bovenaan