Boodschappen lijst opstart cardina bakje


B

Bartoow

Guest
Hoi!

Ik heb thuis nog een 20L Dennerle cube liggen waar ik graag een caridina garnalen bakje van wil maken.
Mijn water is vrij hard, dus ik ben eigenlijk wel aangewezen op het werken met osmose water.
Klopt het dat ik dit osmose water dan moet verwerken met een mineraal poeder alvorens ik ga verversen?
Dit dus in combinatie met een PH verlagende bodem.

Mijn vraag is dus of jullie nog verdere tips hebben betreft werkwijze, bodem merk en mineraal poeder?
Zijn er nog belangrijke punten die ik over het hoofd zie hier?

Betreft het werken met osmose water, zou ik dit ook kunnen doen zonder hiervoor een haal apparaat aan te schaffen door het water gewoon ergens te kopen?
Verversen zal toch plaats gaan vinden met minimale hoeveelheden osmose water, dus dit zal qua kosten meevallen lijkt mij.

Alvast bedankt voor de tips :)
 
Met osmose moet je wel inderdaad de gh op peil brengen en ik zou ook goed informeren op welke waarden de garnalen zijn gekweekt. Een osmoseapparaat heb je al voor zo n 39 euro en dat is makkelijker dan het steeds te moeten halen denk ik.
Ik heb wel een goede ervaring met de Enviroment bodem en die gaat hier zeker 2 jaar mee.
 
Oke top! Dan is dat misschien een optie. Ik zal mij nog even moeten verdiepen in de werking van zo'n apparaat, maar kan ik die in principe gewoon op alle kranen aansluiten?
 
Inmiddels even snel ingelezen, redelijk makkelijk aan te sluiten op de kraan van de wasmachine bijvoorbeeld!
 
Verder vergeet de mosjes niet eventueel op een stuk hout.
Sponsfilter met luchtpomp.
Een oxidator voor de warme dagen.
Een voerschaaltje
Geduld😃
 
Thanks danny, bakje draait nu! Zie foto.
Verder nog tips voor de opstart?

-Draait met filter waarin 'oud' filter materiaal zit.
-Twee soorten mos, bucephalandra plantje en wat drijf plantjes. Moet hier evt nog een snelle groeier bij?
-Lampje staat 7u per dag aan.
-Beetje voer in verkruimeld
-Verder ga ik regelmatig TDS en ammonium meten.

Ik hoor het graag! :)
 

Bijlagen

  • edit-01777.JPG
    edit-01777.JPG
    735.9 KB · Weergaven: 94
Normaal kunnen drijfplantjes prima de rol van snelle groeiers op zich nemen. Herken ik daar Salvinia natans? Die heb ik zelf gehad en die groeide opzich snel genoeg om als nitraatspons te dienen. Sowieso zullen je garnalen ook een pak minder vervuilen dan vissen dus de belasting is normaal ook al lager.
 
Ja dat klopt daar zit inderdaad Salvinia Natans en Phyllantus Fluitans (red rood floaters) als drijf plantjes.

Verder ga ik het interne filtertje vervangen voor een simpele hang on filter, vind deze namelijk toch net wat teveel ruimte innemen in zon klein bakje.
 

Terug
Bovenaan