Wat is er nieuw

Boosterpomp voor osmose apparaat, andere tips?

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
41
Locatie
Enschede
Hi allen,

Ik ben me aan het oriënteren voor een osmose unit, en nu vraag ik me af of een boosterpomp zijn geld waard is.
Ze zijn vrij prijzig, maar is de opbrengst daadwerkelijk zoveel hoger?
Zijn er andere manieren om de opbrengst hoger te krijgen dan een boosterpomp?
 
Ik werk zonder de boosterpomp. Op de wel bij jouw bekende site lees je er iets over en ik weet niet hoeveel minder water je uiteindelijk weggooit maar als ik het zou nemen dan was het vanwege de snelheid.
Maar goed, ik ben wel tevreden met 12 liter in 2 uur en voor ieder deel osmose heb ik goed 3 delen afvalwater nodig.
https://www.osmoseapparaat.nl/boosterpompen.html
 
Ik zal waarschijnlijk richting 100% osmose gaan, met 10% verversen per week is dat ongeveer 20 liter. Zou me dus (met jouw rendement) op zo'n 4 uur komen.
 
Ik heb wekelijks ook rond de 20 liter nodig en heb een grote jerrycan van 20 liter daarvoor.
 
Tsja, kleine beetjes :sorry: ik gebruik ruim 150 liter per week, daar doe ik ongeveer 2 dagen over., zonder booster.
 
20 liter is een beste plas water, ja 😉
Wat ik zo hoor hoeft een booster dus voor kleine hoeveelheden niet persé, maar ik houdt niet van water verspilling...
 
Nee, ik zet het meestal op de donderdag al aan en gebruik het in het weekend. Zo heb je er alle tijd voor.
 
Je verbruikt ipv water dan weer stroom.

Kwa kosten effiecentie ben je beter uit zonder boosterpomp
 
Je verbruikt ipv water dan weer stroom.

Kwa kosten effiecentie ben je beter uit zonder boosterpomp
Dit is inderdaad de afweging die ik wil maken, niet alleen qua kosten maar ook qua verbruik op zich. Hoewel het afvalwater natuurlijk niet extreem vervuild is, alleen hard 😉 Dat is het hier in de buurt toch al.
 
Ja de set zelf kost maar rond de 50 euro dus die pomp zou nog duurder zijn en dat vindt ik zelf niet nodig. Ik heb wel de tijd om wat osmose te maken.
 
Ja de set zelf kost maar rond de 50 euro dus die pomp zou nog duurder zijn en dat vindt ik zelf niet nodig. Ik heb wel de tijd om wat osmose te maken.
Ik was eerst van plan de kleinste te nemen, €39,95, maar 1 slag groter is maar €5 duurder, scheelt toch weer wat tijd 😉
 
Ik was eerst van plan de kleinste te nemen, €39,95, maar 1 slag groter is maar €5 duurder, scheelt toch weer wat tijd 😉

Zelf heb ik deze gekocht. Ik maak 50 liter in de week.
Is een stuk makkelijker met onderhoud. Even de beker eraf schroeven, nieuwe filter erin, beker er weer op.
En dat zonder water geknoei.
De vorige met patronen, was een ramp.

IMG_0443.JPG
 
Zijn wel een heel stuk prijziger, zo te zien..
 
Ik heb ook de goedkopere met de patronen maar de vorige maakte 10 liter per week en na 3 jaar deed die het nog prima. Desnoods koop ik om de paar jaar er een van 50 euro😉
 
Denk dat ik ook gewoon voor de goedkopere ga. Hoef niet zo vreselijk veel te maken, gelukkig. Misschien in het begin wat meer om de bak de juiste waarden te geven maar hoef geen 100 liter in de week te brouwen.
 
Hoeveel het kan uitmaken ivm die van Marcel durf ik niet te zeggen. Dan zou je moeten weten hoeveel liter je kan maken met zo n apparaat en wat vervanging kost van de patronen. Of dat over 2-3 veel verschil uitmaakt dat durf ik niet te zegen. Ik vindt het te doen als je 3 jaar met een apparaat van 50 euro kan doen.
 
De filters voor de goedkope die ik heb liggen rond de 10 euro zag ik. Dus dat is dan bij nieuwe een investering van rond de 20 euro (denk ik)
 
Daarom, als ik met 3 jaar een andere moet hebben, prima. Als het korter mee gaat kan ik altijd nog iets anders aanschaffen.
 
Sediment filter kun je het beste jaarlijks vervangen. Ik heb er een foto van gemaakt. Dit sediment filter verstopt waardoor de opbrengs omlaag gaat. Of het sediment slaat door, en dan gaat het membraan achteruit.

Dus ik vervang deze dan ook jaarlijks. Koolstof kan wel 2 jaar mee. Bij onze Chinese vrienden zijn die filters zeer goedkoop.
Daar heeft een beetje gezin zo'n apparaat in huis. Vanwege het slechte drinkwater.

IMG_0834.JPG
 
Sediment filter kun je het beste jaarlijks vervangen. Ik heb er een foto van gemaakt. Dit sediment filter verstopt waardoor de opbrengs omlaag gaat. Of het sediment slaat door, en dan gaat het membraan achteruit.

Dus ik vervang deze dan ook jaarlijks. Koolstof kan wel 2 jaar mee. Bij onze Chinese vrienden zijn die filters zeer goedkoop.
Daar heeft een beetje gezin zo'n apparaat in huis. Vanwege het slechte drinkwater.

Bekijk bijlage 50959
Eerlijk gezegd zou ik zelfs dan het water daar niet durven drinken. In de hotels wordt het ook allemaal gefilterd, maar dan nog vertrouw ik het niet 😉

Ik ga het weekend de knoop doorhakken en dan bestellen, hoe eerder ik het in huis heb, hoe eerder ik kan beginnen met water vervangen voor zacht.
 
Eerlijk gezegd zou ik zelfs dan het water daar niet durven drinken. In de hotels wordt het ook allemaal gefilterd, maar dan nog vertrouw ik het niet 😉

Ik ga het weekend de knoop doorhakken en dan bestellen, hoe eerder ik het in huis heb, hoe eerder ik kan beginnen met water vervangen voor zacht.

Misschien kwam het niet goed over. Maar ik bedoelde te zeggen, dat ik de vervang filters op ali bestel.
 
Ja, die snapte ik 😉 Ik ga er even naar kijken wat ik kan vinden.
 
Ok, dus gewoon meten en kijken of hij aan vervanging toe is dus. Bij osmoseaparaat.nl is het sedimentfilter ik dacht rond de 10 euro dus nog wel betaalbaar.
 
Een osmose membraan werkt nu eenmaal beter met hogere druk. Je opbrengst is dan beter evenals de zuiverheid van je osmosewater. Met deze installatie haal ik met gemak 35 liter/uur osmosewater met een verhouding van 1:1 met afvalwater. Boosterpomp, 2 in serie geschakelde 100GPD Filmtec membranen, vlotterschakelaar en lage druk schakelaar met extra DI en Silicaat filter. Systeem stopt automatisch als vat vol is. TDS osmosewater is 1 ppm.

IMG_0264.JPG
 
Ik heb een niet al te grote unit en maak per week zo'n 100 liter klaar voor de water verversing. Ik doe ongeveer 3 a 3,5 uur over mijn 20 liter jerrycan.

Op basis van de nu opgedane ervaring zou ik zelf een unit kiezen waarvan de dagopbrengst duidelijk hoger ligt. Volgens mij zijn er units zonder booster pomp die meer kunnen doen, maar met kan ook.

Ik persoonlijk zou een 20 liter per uur een prettiger opbrengst vinden, maar ja ieder zijn meug zullen we maar zeggen
 
evenals de zuiverheid van je osmosewater


Ik heb een DI filter erbij en heb een uS van 1 zeg maar. Nog beter kan dan toch haast niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een niet al te grote unit en maak per week zo'n 100 liter klaar voor de water verversing. Ik doe ongeveer 3 a 3,5 uur over mijn 20 liter jerrycan.

Op basis van de nu opgedane ervaring zou ik zelf een unit kiezen waarvan de dagopbrengst duidelijk hoger ligt. Volgens mij zijn er units zonder booster pomp die meer kunnen doen, maar met kan ook.

Ik persoonlijk zou een 20 liter per uur een prettiger opbrengst vinden, maar ja ieder zijn meug zullen we maar zeggen

Let hierbij wel op, dat een hogere opbrengst ook een lagere zuiverheid heeft.

Of je moet meerdere membranen gaan gebruiken.
 
Een osmose membraan werkt nu eenmaal beter met hogere druk. Je opbrengst is dan beter evenals de zuiverheid van je osmosewater. Met deze installatie haal ik met gemak 35 liter/uur osmosewater met een verhouding van 1:1 met afvalwater. Boosterpomp, 2 in serie geschakelde 100GPD Filmtec membranen, vlotterschakelaar en lage druk schakelaar met extra DI en Silicaat filter. Systeem stopt automatisch als vat vol is. TDS osmosewater is 1 ppm.

Bekijk bijlage 50960
Maar dat is geen setup van €50,- 😉
Uiteraard is de opbrengst beter met hogere druk, dat was ook mijn reden om hier te vragen of een boosterpomp noodzakelijk is.
Ik wil natuurlijk zo goed mogelijk water hebben, maar als het verschil 70 of 80 euro is en de opbrengst is niet heel veel hoger, dan is het me dat niet waard.
Bij jouw setup stel ik me hele andere bedragen voor dan €120.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar dat is geen setup van €50,- 😉
Bij jouw setup stel ik me hele andere bedragen voor dan €120.
Dat klopt, alleen de membranen zijn al € 150. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
 
maar dan heb je ook wat.
Buiten het feit dat je gelijk hebt, maar gaan we dan niet wat teveel achter de komma rekenen?
Zelf gebruik minimaal 150 liter per week, met een kraanwaarde gemeten met een gekalibreerde TDS meter en meet tussen de 750 en de 800+, het gemaakte osmose water is stabiel 20, mijn streven in de bak is een waarde van lager dan de 450, maar mocht de beginwaarde een dag na verversen een getal van 5 minder of hoger zijn kan ik me niet voorstellen dat een bak daar minder of beter van wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt, alleen de membranen zijn al € 150. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Maar vergelijk dat dan eens met de goedkope set die ik heb van 5 tientjes en daarbij nog een extra DI filter. De uS zit nu zo rond de 1 zeg maar. Dan vraag ik me af wat jij aan voordelen hebt met een hele dure set (dat mag je wel zeggen denk ik). Ok, het gaat wellicht wat sneller maar ja als je erom denkt dat je nieuw water moet maken dan is dat niet zo n groot voordeel denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn navulling en filters zijn goedkoper dan bij de € 50 set en gaan langer mee. Heb veel sneller het benodigde water bij elkaar en krijg geen natte voeten als ik een keer de tijd vergeet en de kraan vergeet dicht te draaien.
 
Ok, ja dan zou je als je het fijne ervan wilt weten een sommetje moeten maken wat het per liter gaat kosten. Anders is het appels met peren vergelijken denk ik.
Maar ja, echt in de papieren zal dat niet lopen denk ik dus ik heb die moeite nog nooit genomen.
 
Natuurljk is het prachtig om alles helemaal 100% voor elkaar te hebben en alles helemaal automatisch afgeregeld te hebben, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Ik kan 3 units kopen voor alleen de kosten van jouw membranen, dan is het voor mij snel besloten,
Als je het kunt verantwoorden geef ik je groot gelijk dat je het zo doet, ik kan dat helaas niet.
Voor mij was de vraag alleen of een boosterpomp het waard is om erbij te kopen, wat al een beste uitgave zou zijn voor mij.
Natuurlijk kan het altijd beter, luxer en handiger maar dat is voor nu niet haalbaar.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan