Boosterpomp voor osmose apparaat, andere tips?


Als het erop aankomt zal jouw liter prijs lager uitvallen. Tegen die tijd dat jij een liter hebt heb ik een veelvoud daarvan. Daar heb ik wat voor over zoals jij voor andere aquarium zaken meer betaald. Een hobby kost geld en daar heeft ieder een ander budget voor beschikbaar. De een geeft het uit aan techniek, de ander aan dure vis…
 
Ik heb hier een simpel osmoseapparaat staan gd 50 de kleinste met booster pomp

opbrengst zonder pomp (pomp uit) 200 ml
opbrengst met pomp 600 ml
beide in 5 minuten tijd
 
Natuurljk is het prachtig om alles helemaal 100% voor elkaar te hebben en alles helemaal automatisch afgeregeld te hebben, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Ik kan 3 units kopen voor alleen de kosten van jouw membranen, dan is het voor mij snel besloten,
Als je het kunt verantwoorden geef ik je groot gelijk dat je het zo doet, ik kan dat helaas niet.
Voor mij was de vraag alleen of een boosterpomp het waard is om erbij te kopen, wat al een beste uitgave zou zijn voor mij.
Natuurlijk kan het altijd beter, luxer en handiger maar dat is voor nu niet haalbaar.

Als je ze alle 3 gelijk koopt, heb je ook 3x sneller je water klaar!
 
Als je ze alle 3 gelijk koopt, heb je ook 3x sneller je water klaar!

Mijn apparaat hangt op zolder. Geen boosterpomp.

35 liter in 5 uur. Ofwel 580ml in 5 minuten. Vind dat best netjes.
 
Da's nog wel te doen, 's middags aanzetten, 's avonds verversen.
 
Mijn apparaat hangt op zolder. Geen boosterpomp.

35 liter in 5 uur. Ofwel 580ml in 5 minuten. Vind dat best netjes.

Dat is zo n 7 liter per uur en ik kom op 6 liter uit. Tja, het is maar net wat je ervoor over hebt en uit wil geven en kan geven. Zolang het goed werkt dan ben ik tevreden en beter kan het altijd wel denk ik maar ja dan heb je niets meer om over te dromen;)
 
Ik heb hier een simpel osmoseapparaat staan gd 50 de kleinste met booster pomp

opbrengst zonder pomp (pomp uit) 200 ml
opbrengst met pomp 600 ml
beide in 5 minuten tijd

Weet jij hoeveel stroom zo'n apparaat trekt. En maakt zo'n ding veel geluid?

Want die van mij hangt op zolder dus druk is daar wel minder.
 
ik heb hem in de keuken staan en als ik in de woonkamer zit hoor ik hem niet tot nauwelijks (soms alleen slaan van de leidingen)

24 V en 1,2 A

Het is dacht ik precies zoon pomp wat caravans of campers hebben om het water uit de watertank te pompen.
 
Weet jij hoeveel stroom zo'n apparaat trekt. En maakt zo'n ding veel geluid?

Want die van mij hangt op zolder dus druk is daar wel minder.
Boosterpomp trilt en is daarvoor gedempt met rubber ophanging. Mits er geen slang tegenaan trilt is het vrij stil. Voeding is 24V 1,2 tot 1,7 A afhankelijk van model.
 
ik heb hem in de keuken staan en als ik in de woonkamer zit hoor ik hem niet tot nauwelijks (soms alleen slaan van de leidingen)

24 V en 1,2 A

Het is dacht ik precies zoon pomp wat caravans of campers hebben om het water uit de watertank te pompen.
Pompje van caravan of camper zal geen 8 bar druk halen en zijn veel lichter en vaak 12 V. Vroeger waren het simpele dompelpompjes.
 
En binnenkort de keuken blank:S;)
Dat, een waterballet in het tuinschuurtje, was voor mij de reden te werken met vlotter schakelaar in combinatie met magneetklep/lage druk schakelaar. De vlotterschakelaar sluit de watertoevoer af. Door het wegvallen van de waterdruk zorgt de lage druk schakelaar dat de boosterpomp niet droog kan lopen.
 
Dat, een waterballet in het tuinschuurtje, was voor mij de reden te werken met vlotter schakelaar in combinatie met magneetklep/lage druk schakelaar. De vlotterschakelaar sluit de watertoevoer af. Door het wegvallen van de waterdruk zorgt de lage druk schakelaar dat de boosterpomp niet droog kan lopen.

Ok, dan heb je dus een zekerheid ingebouwd nu. Dat is wel handig maar ik heb hem in de douche en dan mag de jerrycan wel wat overstromen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is wel een opbrengst keer drie dus... Toch wel aanzienlijk.
Hij komt of op zolder, dan kan hij blijven hangen, of bij de keuken, en dan moet hij afgekoppeld worden als ik klaar ben.
Op zolder heb ik weinig stopcontacten dus is een booster sowieso lastig, plus dat mijn dochter op de zolder slaspt dud ksn ik 's avonds niet teveel rommelen.
Badkamer gaat niet, allemaal designkranen daar...
 
Iets waar je ook rekening mee moet houden is dat de waterdruk en temperatuur het gehele jaar niet constant is. De 7 liter/uur in de zomer kan in de winter zo maar 5 liter/uur zijn. Waterdruk vang je op met boosterpomp. In Groningen merk ik dat er in de zomer meer druk op de kraan staat dan in de winter en dit kan wisselen. Naar mate het water kouder is zal je opbrengst ook lager zijn. In plaats van, zeg maar, 4 uur voor het vullen van een jerrycan kan dit ook ineens 3,5 uur of minder zijn. Iets om bij plaatsing en gebruik rekening mee te houden.
 
Ik haal van de wastafel de hals af zeg maar en dan schroef ik de osmose erop. Maar ja, ik ken jouw kranen niet;)
Van de kraan zelf? Kan hier ook niet, hoor, het is een hele nieuwerwetse kraan uit 1 stuk.
In de keuken heb ik een verloopje gemonteerd op de kraan, zodat ik de tuinslang kan aansluiten, daar hoef ik dus niets aan te passen.
Op zolder is er een wasmachine kraan dus dat is helemaal prima, maar daar heb ik er dus weinig zicht op, ook niet geruststellend.
Misschien maar kijken of ik iets met een karretje kan maken met opvangvat en osmoseunit...
 
Kan natuurlijk altijd later nog een booster bijkopen... Hmmm... Maar even zien. Bestel volgende week dus kan nog even inlezen
 
Dat is wel een idee maar dat maskt het totaal wel meteen een stuk duurder... Zit neem ik aan geen voeding bij, als ik die link zo bekijk dus komt er ook weer een 24v voeding bij...
Ik ga eens even rekenen vanmiddag en het voorzichtig met de vrouw bespreken :p die werd al groen toen ik haar de prijzen van de vissen liet zijn :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voeding zit er idd niet bij. Die had ik nog van oude boosterpomp. Had overigens ook de voeding van de nieuwe boosterpomp kunnen gebruiken. Ik kan de zooi nu onafhankelijk van elkaar los trekken.
 
Ik ga even kijken... Alles bij elkaar wordt t een flink bedrag, als ik het allemaal zou doen. Denk dat ik gewoon begin met een osmose apparaat, en dan later als t nodig is dingen toevoegen.
 
Ik ben vanuit een toestel van MP begonnen en later naar mijn smaak en wensen aangepast.
 
Daarom... als je in delen opbouwt is het nog wel te doen. Kijk wel even... eerst maar eens zorgen dat het apparaat er komt ;)
 
Zo, ik heb toch de 190 liter per dag unit besteld. Even een tegenvaller wat betreft de lichtkap die helemaal niet moet, dus moeten andere dingen even wat goedkoper.
Gelukkig heb ik hem niet heel veel nodig, dus kan ik met de 190 liter wel toe.
 
Zo, ik heb toch de 190 liter per dag unit besteld. Even een tegenvaller wat betreft de lichtkap die helemaal niet moet, dus moeten andere dingen even wat goedkoper.
Gelukkig heb ik hem niet heel veel nodig, dus kan ik met de 190 liter wel toe.

Ik snap even de link met een lichtkap niet?:sorry:
 
Extra kosten ;)
 
Ik haal van de wastafel de hals af zeg maar en dan schroef ik de osmose erop. Maar ja, ik ken jouw kranen niet;)
Gardena heeft een koppeling die op erg veel kranen past (EAN 4078500818704). De meegeleverde perlator vervangt daarbij de op de kraan aanwezige versie; in mijn geval moest het bijgeleverde koppelbusje gebruikt worden). Werkt in de praktijk erg prettig.
 
Maakt een boosterpomp veel geluid? Maw ik zet het osmose apparaat meestal 's avonds aan, is het dan storend?
 
Waarom s,avonds?

Je moet toch de waterstand in de gaten houden, wanneer hij uit moet.

En een booster valt wel mee.
 
's avonds omdat ik heel veel afvalwater heb ten op zichte van het osmose water, dus vandaar s avonds. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik verstopte voorfilter of membraan had. Ga dus alles nieuw aanschaffen om het nu 1 keer goed te onderhouden. Ben beetje door schade en schande wijs geworden helaas. Ik heb een grote regenton waarin ik het osmosewater opvang, echter daar wil ik een vlotter inhebben die de watertoevoer zelf dichtgooit als die ton bijna vol zit. Ik moet uitzoeken hoe ik dat kan realiseren.
 
'Waterslot' zegt mij als leek dus niks. Kun je dat uitleggen zou graag zoiets willen.
 

Terug
Bovenaan