Wat is er nieuw

Boraras Brigittae gaan dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Deze week heb ik 15 Boraras Brigittae aan mijn aquarium toegevoegd (woensdag 10 en vrijdag 5). Alles leek goed te gaan tot gisteren.

Ik zag de visjes bovenin de bak tussen de waterplantjes hangen, wat ik vreemd vond, dus ben ik gelijk even het water gaan meten, maar dat was normaal.
Vanochtend heb ik 3 dode Borarassen gevonden en inmiddels zie ik er nog maar 8 zwemmen, dus waarschijnlijk zijn er meer doodgegaan.

Met de overige bewoners (8 Corydoras Panda, x vuurgarnalen en 10 japonica garnalen) lijkt niets aan de hand te zijn.

Verdere info:
Bakmaat: ong. 47x35x35 cm
Waterwaardes: NO2=0, ph=7, kh=7, gh=6 (gemeten met druppels)
Aan de vissen is verder niets geks te zien en ik heb ook niets aan het aquarium veranderd, sinds ze erin zitten.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Heb je misschien een foto van de bak? Met wat voor een filter filter je het water, kan het zijn dat de vermiste vissen hierin verdwenen zijn. Het zijn namelijk wel hele kleine vissen. Ik verwacht niet dat de medebewoners wat met de verdwijning te maken hebben. Hoe warm is je bak? Meestal zijn de vissen wildvang, ook dit kan een oorzaak zijn.

Heb je de twee groepjes bij verschillende winkels gehaald? Of waren het woensdag de laatste 10 en vrijdag 5 uit een nieuwe zending?

~ Ivo

Het zijn kleine visjes, toch?

Heb je ze wel zien eten?

Wat voer je ze?

Het voer voor deze visjes moet namelijk erg fijn zijn anders kunnen ze het niet binnen krijgen.
Normale vlokken moet je dus eerst fijnwrijven met je vingers of van tevoren even fijnmalen.

Hier is een foto van mijn aquarium

_MG_6194_web_zpsd2413daa.gif

Het filter (superfish aqua-flow 200) lijkt me niet echt een probleem, omdat het denk ik niet sterk genoeg is om ze op te zuigen. Ik denk dat de visjes ook eerder dood zijn dan kwijt. In mijn bak zitten een groot aantal garnalen, dus die hebben een dode vis waarschijnlijk vrij snel opgegeten.

Ik heb beide groepjes bij dezelfde winkel gehaald. Dinsdag/woensdag krijgen ze nieuwe vissen binnen, dus ik ga ervan uit dat ze uit dezelfde zending komen.
Qua eten heb ik extra gezorgd voor klein voer (verkruimeld vlokvoer, 2 soorten mini-granulaat en verkruimeld 'gewoon' granulaat) en dat hebben ze ook gegeten. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het voer het probleem is.

Een paar uur geleden dacht ik de oorzaak gevonden te hebben; mijn filter stroomde niet meer optimaal door, dus heb ik deze in een beetje aquariumwater schoongemaakt. Vervolgens heb ik de uitlaat op het wateroppervlak gezet om extra zuurstof in het water te brengen. Voor de zekerheid heb ik nog 2 keer de NO2 gemeten (je weet maar nooit met gerommel aan het filter) maar deze blijft 0. Net heb ik weer een visje gezien, die aan het doodgaan is, dus dat heeft niet geholpen. De 8 visjes van vanochtend zijn er nu een stuk of 5.

Mijn corydoras zijn wel sinds het schoonmaken van het filter veel actiever dan normaal (waar ik me ook een beetje zorgen om maak).

Eerlijk gezegd heb ik inmiddels geen idee meer wat er aan de hand kan zijn.

Ondanks de situatie, je bakje ziet er mooi uit. Toch nog even mijn vraag herhalen: hoe warm heb je de vissen zitten? Heb je onlangs nog iets aan je bak gedaan? Nieuwe planten oid? Hiermee kun je iets in het water hebben gebracht. Vraag ook eens na bij de winkel hoe de vissen, als ze er nog wat overhebben, het doen. Misschien heb je gewoon pech gehad en zijn de vissen door stress gestorven. Van de kweker naar de LFS, van daar weer naar jouw bak. Het zijn maar kleine visjes

Ik weet wel uit ervaring dat hele kleine visjes enorm kwetsbaar zijn en zeker als ze net uit de winkel komen want dan zijn ze vaak ook nog heel mager.
Geef je plantenvoeding?

Ik heb er wel verwarming inzitten, maar deze staat uit op dit moment uit. De temperatuur ligt rond de 24/25 graden. Sinds de visjes erin zitten heb ik niets aan de bak gedaan, behalve voeren en een paar drijfplantjes op de goede plek gelegd. Er zijn ook geen nieuwe plantjes bijgekomen. Vergiftiging door b.v. iets dat aan mijn handen gezeten heeft kan ik me ook niet voorstellen, want dan zouden mijn garnalen ook tekenen van vergiftiging moeten hebben; die zijn hier immers super gevoelig voor.

Er was alleen een beetje 'gedoe' toen ik de laatste 5 visjes kocht. Bij thuiskomst ontdekte ik dat er een andere soort, waarschijnlijk de Kubotai, tussen zat. Ze hebben me toen gevraagd om met het zakje en de visjes terug naar de winkel te komen (gelukkig maar 5 min rijden) en daar is het andere visje eruit gehaald en een nieuwe Boraras Brigittae erbij gezet. Dit zal voor de visjes wel wat extra stress hebben opgeleverd, maar er zijn er meer dan deze 5 doodgegaan, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat dit de oorzaak is.

Ik voeg qua plantenvoeding af een toe een beetje Sera Florena toe, ongeveer de helft van de aanbevolen dosering.

gewoon ik. zei:
Wat voer je ze?

Het voer voor deze visjes moet namelijk erg fijn zijn anders kunnen ze het niet binnen krijgen.
Normale vlokken moet je dus eerst fijnwrijven met je vingers of van tevoren even fijnmalen.
Ik weet niet hoe klein ze nog zijn bij jullie, maar onze brigittae's werken met redelijk gemak een muggenlarve of artemia naar binnen. Zitten ze wel gelijk vol 😛 Ik zie ze het in elk geval regelmatig doen. Kan wel zijn dat droogvoer iets moeilijker voor ze is, omdat dat 'stugger' is, zegmaar. Maar ze kunnen echt wel grotere dingen eten dan stofvoer.

- Mascha

Mijn corydoras krijgen bijna elke dag diepvriesvoer. Dat gaat eerst de bak in, dus zullen de Rasbora's daar ook best wel een beetje van binnenkrijgen. Wat ik tot nu toe gezien heb, is dat dit niet veel is en dat niet alle visjes erop afkomen. Vandaar dat ik i.p.v. een heel blokje (bleef teveel van liggen), een half blokje diepvries met daarnaast nog een klein beetje vlokvoer of granulaat voer. Kunnen ze zelf kiezen wie wat eet ;-).

Nee, ik heb geen luchtsteentje, maar er zit wel (nu het filter weer schoon is) een behoorlijke stroming in de bak en ik heb het stromingspijpje iets boven het wateroppervlak gericht.

Een zuurstoftekort zou gisteren eventueel de oorzaak kunnen zijn geweest, maar nu loopt mijn filter zo hard en is er zoveel stroming, dat ik me niet kan voorstellen dat dit nog een probleem kan zijn. Ik ben dus goed aan het opletten hoe het nu met de visjes gaat. Vanochtend heb ik er 5 of 6 kunnen tellen en over een paar uur krijgen ze weer een klein beetje eten, dus hopelijk zijn ze er dan nog allemaal en was het filter toch de oorzaak.

Inmiddels zijn er nog maar 3 visjes over, dus het minder goed doorlopende filter is waarschijnlijk toch niet de oorzaak. Bij de andere bewoners zie ik nog steeds geen enkel teken dat ze ziek zijn. Het zijn dus alleen de Borarasjes. Misschien zijn ze dan toch ziek geweest of erg kwetsbaar.

Waar ik verder een beetje zorgen over maak, is wat ik nu verder moet doen. Het lijkt me dat ik eerst minimaal een week moet afwachten wat er met de resterende visjes gaat gebeuren, maar stel dat die het overleven, wat dan? Ze zullen zich niet happy voelen met z'n drie�n. Nieuwe vissen bij dezelfde winkel gaan kopen, durf ik eigenlijk niet aan, maar volgens mij is dit de enige plek in de omgeving waar ze Boraras brigittae verkopen. De andere winkels hebben allemaal de andere boraras soorten, zoals de maculatus (misschien een teken dat de brigittae inderdaad erg zwak zijn?).

Mochten ze allemaal dood gaan, wil ik er liever een wat sterkere soort bij zetten, maar wat zou dan een goede vervanging zijn?
En aangezien ik de oorzaak niet weet, hoe weet ik dat het veilig is om nieuwe vissen erbij te zetten?

Ik heb sinds een paar weken een 13-tal borarasjes in mijn superfish zitten. Ik merk niks aan de vissen, ze eten gwn vlokvoer. Ook eten ze het levende voer, wat bij deze vissen alleen watervlooien zijn, mee. Wel begreep ik later dat ook dit wildvang is, maar ik merk er niks aan. Mss heb je gewoon pech gehad met je groepje. Kun je niet langs de andere LFS gaan met de vraag of ze ze kunnen bestellen. Doe ik ook bij mijn lfs (ik wil meestal de soorten die je niet zo vaak in de winkel vindt 😀 ) Dit is meestal geen probleem, al duurt het soms net wat langer.. Maarja, das gwn een kwestie van geduld

De reden waarom ik vroeg naar of ze uit verschillende partijen komen: kruisbesmetting, met andere woorden dat de twee verschillende 'stammen' (bij gebrek aan een beter woord) een andere bacteriecultuur bij zich dragen waar de visjes zelf wel tegen kunnen, maar niet de visjes van de andere 'stam'.

De symptomen van kruisbesmetting zou je even moeten opzoeken, die heb ik niet zo 1,2,3 paraat.

~ Ivo

Ik ben een dag, voordat ik de eerste visjes ben gaan kopen, gaan kijken en toen vertelden ze dat ze net nieuwe vissen hadden binnengekregen. De volgende dag ben ik dus de eerste 10 gaan halen en twee dagen later de andere 5. Ik neem aan dat ze uit dezelfde zending komen aangezien ze 1x in de week nieuwe vissen krijgen, maar ze zullen misschien niet alle vissen van de vorige zending verkocht hebben. Die kunnen er ook nog tussen gezeten hebben. Ik denk dus dat kuisbesmetting nooit helemaal uit te sluiten is. Nu ik er nog maar 3 over heb, betekent dit wel dat er vissen van beide groepen doodgegaan zijn.

Het is me opgevallen dat ze (waarschijnlijk de leverancier) het niet al te nauw nemen met het uit elkaar houden van de verschillende soorten. Zoals al eerder gezegd, ben ik teruggegaan omdat er een Kubotai tussen zat. Bij de 15 zaten volgens mij ook minstens 2 Boraras merah, waarvan er nog eentje over is. Ik weet niet of dit iets zegt over de kwaliteit van de winkel/leverancier of dat dit normaal is bij deze soorten.

Gelukkig heb ik gezien dat er eentje ziek werd en toen is doodgegaan. Anders zou ik ook nog mijn Japonica's gaan verdenken....

Waar woon je? Misschien weten we hier op het forum nog een goede winkel.

Ik woon in Nieuwerkerk a/d IJssel (gemeente Zuidplas), zeg maar tussen Rotterdam en Gouda in.

Nou, daar ben ik ook gaan kijken en ik was eigenlijk van plan de visjes daar te gaan kopen. Het probleem was dat ze in ��n van de bakken waar de boraras in zaten zichtbaar Planaria hadden zitten en daar heb ik helemaal geen zin in.

�n ze hebben op dit moment alleen andere Boraras soorten.

Ik heb begrepen dat Planaria niet echt leuk is bij garnalen, dus liever niet...

Tsjah dat kan een keer gebeuren. Ook in goede winkels.

Ik zal vast nog vaak bij Verduijn komen; het is niet dat ik hierdoor geen vertrouwen in deze winkel heb. Alleen op dat moment leek het me beter om niet het risico te lopen.
Bij de winkel, waar ik de visjes nu gekocht heb, heb ik al een aantal keer goed advies gekregen en er werken mensen, die weten waar ze het over hebben. Blijkbaar wil dat niet zeggen dat de vissen van goede kwaliteit zijn, of ik heb gewoon pech gehad...

Mascha&Ivo zei:
gewoon ik. zei:
Wat voer je ze?

Ik weet niet hoe klein ze nog zijn bij jullie, maar onze brigittae's werken met redelijk gemak een muggenlarve of artemia naar binnen. Zitten ze wel gelijk vol 😛 Ik zie ze het in elk geval regelmatig doen. Kan wel zijn dat droogvoer iets moeilijker voor ze is, omdat dat 'stugger' is, zegmaar. Maar ze kunnen echt wel grotere dingen eten dan stofvoer.

- Mascha

Meestal als je ze net gekocht hebt zijn ze nog erg klein, vandaar 😉
Die van mij werken ook makkelijk een muggenlarve naar binnen, ze doen er wel een tijdje over maar het lukt ze wel hahaha.

Hey hahaha, ja klopt, ik zal maar even verder gaan in het GTM 😀

Het ziet ernaar uit dat ik nog maar ��n Boraras Brigittae over heb en als ik zie hoe snel de anderen dood gegaan zijn, ben ik bang dat deze het ook niet zal halen.
Wat ik nog steeds erg raar vind, is dat ze er helemaal niet ziek uitzien. Vanochtend waren ze nog met z'n twee�n vrolijk aan het rondzwemmen en kwamen ze actief op het eten af. Ik had er goede hoop op dat deze het zouden overleven, maar een paar uur later zie ik er nog maar ��ntje en is er dus waarschijnlijk toch weer een visje overleden.

Ik blijf nog steeds met ��n grote vraag zitten: Hoe weet ik wanneer het weer veilig is om nieuwe vissen erbij te zetten? Moet ik b.v. op ��n of andere manier iets ontsmetten of moet ik x weken wachten om zeker te weten dat er geen besmettingsgevaar meer is? Ik wil natuurlijk voorkomen dat de nieuwe vissen ook weer ziek worden en doodgaan.

Om nog even op het voer terug te komen; in de paar dagen dat ik ze gehad heb, heb ik de visjes kleine stukjes zwarte muggenlarf en een hele rode muggenlarf naar binnen zien werken. Dat eten ze dus wel, maar niet erg veel.

Ik zou eens beginnen met:
Killerfish zei:
Vraag ook eens na bij de winkel hoe de vissen, als ze er nog wat overhebben, het doen.
Maar liever nog zelf even langsgaan om te checken.

~ Ivo

Zolang de oorzaak van de sterfte niet precies bekend is blijft het ook gissen waar je goed aan doet ivm nieuwe nemen helaas...

Ik ben bang dat ze in de winkel al weer een nieuwe zending hebben en ik betwijfel of ze me iets willen vertellen over de vorige zending, maar ik kan het altijd proberen...

Waarschijnlijk zullen het geen Boraras brigittae meer worden (behalve als de laatste het wonder boven wonder wel overleeft), want ondanks dat ik het erg leuke visjes vind, dit wil ik geen tweede keer meer meemaken. Wat dan wel weet ik ook nog niet, dus die bedenktijd kan ik dan mooi als 'rustpauze' gebruiken.

P.s. ik zag net het ��n-na-laatste visje dood in de bak drijven, dus hij is 100% zeker dood. Wederom is er helemaal niets geks te zien. Gelukkig kan ik nu uitsluiten dat mijn Japonica garnalen er iets mee te maken hebben, want daar was ik stiekem toch nog een klein beetje bang voor.

Ik ben vandaag terug naar de winkel gegaan (nog bedankt voor dit advies, want het heeft toch wel zin gehad).

Zelf hebben ze niets gemerkt van uitval bij de Boraras brigittae, dus vroegen ze of ik thuis een beetje aquariumwater wilde gaan halen. Dit hebben ze vervolgens getest; nitriet, nitraat, gh, kh, ph en chloor met een strip en ammonium/ammoniak met druppels. Alles was goed, behalve de nitraat. Deze was NO3=10 wat volgens de medewerker te laag was. Dit zou erop wijzen dat het aquarium 'te schoon' is, waardoor de nieuwe vissen waarschijnlijk een te grote belasting zijn geweest, wat heeft geleid tot een ammonium/ammoniak piek (ondanks dat dit nu niet te meten is).
Zou dit een plausibele verklaring zijn voor de uitval?

Het advies is om vandaag en overmorgen een dosis nitrivec toe te voegen. In de loop van volgende week testen ze het water nog een keer en als dat dan goed is, krijg ik nieuwe vissen. Dat vind ik erg goede service.

Ik twijfel ernstig aan de uitleg, want met 8 panda's al in de bak zouden die 15 minivisjes echt niet ineens een overbelasting mogen betekenen. Bovendien zou je bij een ammoniak/nitrietvergiftiging symptomen moeten hebben opgemerkt. NO3=10 te laag? Wat een onzin.

Al met al klinkt het zelfs als een heel mooi fabeltje om je iets aan te smeren (nitrivec) waar je niets aan hebt. Nieuwe visjes krijgen is dan wel weer een aardige service, dat mag ook gezegd worden, maar wat nu als je NO3 volgende week nog steeds 10 is?

~ Ivo

Ik vind het ook niet erg plausibel. Ik heb zelf dezelfde teststrips (gebruik ik bijna nooit, omdat ik me afvraag hoe betrouwbaar die zijn) en daarop staat dat een no3 tussen de 0 en 25 goed is. Volgens mij is 10 in het midden van deze marge.
Als er ammoniak vergiftiging zou zijn, waarom hebben de corydoras en de garnalen daar dan geen last van? Gistermiddag is er nog een visje doodgegaan. Dan zou je toch verwachten dat de test vandaag nog iets van ammoniak laat zien, maar het gehalte was 0.
Ik heb net de symptomen van ammoniakvergiftiging opgezocht. Die zijn o.a. naar adem happen, abnormaal zwemmen en extra slijmproductie. Daar heb ik niets van gemerkt.

Maar goed, ik vind het goede service dat ik nieuwe vissen krijg. Ik ben heel benieuwd hoe dat dan gaat aflopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan