Boraras brigittae rustiger met medebewoners


M

MarlonnekeW

Guest
Ongeveer 2 weken geleden heb ik mijn Boraras brigittae (12x) van mijn Superfish Aqua60 naar mijn Juwel Rio125 verhuisd (deze heb ik bijna 2 maanden geleden opgestart en er zit nog geen scholenvis in). De reden hiervan was dat ik de bodem van de Aqua60 vervangen heb en ik ook benieuwd was of ze het in een groter aquarium beter naar hun zin zouden hebben.
De bodemwissel heeft meer impact gehad dan ik gehoopt had, waardoor ik de Aqua60 min of meer opnieuw moet opstarten en de Borarasjes dus nog steeds in de Rio zitten. Helaas hebben ze het hier niet echt naar hun zin; de hangen of in een hoekje aan de zijruit of zwemmen onrustig langs de voorruit op en neer. De rest van de bak wordt niet gebruikt. Het leek even beter te gaan, maar dat was helaas maar van korte duur.

Het liefste wil ik nog minstens een week wachten voordat ik weer bewoners aan de Aqua60 ga toevoegen. Het plan was om eerst te wachten tot de Aqua60 weer helemaal stabiel is, dan de Borarasjes te verhuizen en dan pas te kijken naar een nieuwe scholenvis voor mijn Rio125. Nu vertelde iemand mij gisteren in een winkel dat als ik nu al nieuwe vissen ga toevoegen, de Borarasjes het waarschijnlijk meer naar hun zin zullen hebben, omdat ze dan niet in zo'n grote 'lege' bak zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee en is dit een goed idee?
 
Het wil met van zichzelf niet al te heldhaftige visjes wel eens zo zijn ja, dan een soortje erbij dat op zijn gemak is een groot verschil maakt.

Al kunnen er ook andere redenen zijn waarom ze in de Rio minder op hun gemak zijn dan in de Aqua60.
Volgens mij heeft de Rio veel meer licht, misschien is er meer stroming, andere kleur bodembedekking, andere beplanting, etc.

~ Ivo
 
Zoals Ivo al aangeeft kunnen er vele redenen zijn.
Zelf ben ik verrast door het gedrag van mijn eigen gekweekte Betta. Deze is geboren in een 60cm en deed het daar leuk.
Ik wilde echter de Betta een eigen 30 liter nano geven en daar heb ik hem in overgedaan.Na enkele dagen ging meneer niets anders doen dan boven de filter zitten vlak onder het oppervklak en hij zwom zo goed als niet meer.
Ik heb hem daarop weer in de 60cm gedaan en hij zwemt weer vrij rond als de koning. Wat nu precies de reden is geweest dat weet ik ook niet, maar hij voelde zich gewoon minder prettig waarschijnlijk in de nano.
Vaak weet je de reden van het gedrag dus niet.
 
Bedankt voor de snelle reacties!

Zelf leek me de verlichting, maar vooral ook de stroming de grootste boosdoener. Dat maakt het ook veel lastiger om ze te voeren. Het zijn behoorlijk langzame eters en door de sterkere stroming zakt het voedsel (zelfs als het fijn gemaakt is) veel sneller naar de bodem. De Aqua60 is geschikter voor ze, dus daarom heb ik besloten om ze daarin terug te zetten.
Het probleem is echter dat de Aqua60 voor mijn gevoel nog niet stabiel is en dat ik het beste nog 1-2 weken kan wachten om ze terug te zetten. Tot die tijd zullen ze in de Rio moeten blijven (Ik heb ook nog een Qubie40 staan met garnalen, maar of deze nu zo geschikt is weet ik niet. Het licht is minder fel en de stroming is veel minder sterk, maar echt veel zwemruimte is er niet). In de tussentijd wil ik ze het zo goed mogelijk naar hun zin maken, dus als andere visjes daarbij kunnen helpen...
 
Zelfverzekerde visjes kunnen onzeker vissen zeker helpen om wat meer de ruimte op te zoeken. Zo heb ik in mijn huidige bak eerst koperzalmen geplaatst (niks zo zelfverzekerd als een adhd scholenvis). Ze hebben mijn verlegen cichliden en doodsbange corydorassen geleerd om minder angst te hebben en de hele bak te verkennen. Aan de verlichting wennen de vissen dan vanzelf.

Echter als je denkt dat de stroming er mee te maken heeft, zal ik daar eerst wat aan doen. Boraras zijn nou eenmaal geen grote, sterke vissen.
 
Het is fijn om te lezen dat dit zou kunnen helpen!

Het gekke is dat ze eigenlijk helemaal niet schuw zijn in de betekenis dat ze in een hoekje verscholen zitten. Ze zwemmen de hele dag op en neer langs de ruiten (voornamelijk de voorruit en de linker zijruit). Een beetje vergelijkbaar met gestreste corydorassen. Ze moeten dus vooral tot rust komen.

Het lastige van de Rio is, dat de stroming moeilijk geregeld kan worden; je kunt deze niet harder of zachter zetten. Daar kan ik dus niet even op korte termijn iets aan veranderen. Dat is ook ��n van de redenen dat ik ze niet permanent in deze bak wil huisvesten. Als het aquarium wat langer staat zal het hopelijk wat minder worden en verder wil ik m.b.v. drijfplanten en grote planten, die tot aan het wateroppervlak komen, kijken of ik een deel zonder stroming kan cre�ren, maar dat zijn allemaal geen korte termijn oplossingen. Het blijft dus best lastig...
 

Terug
Bovenaan