Boraras urophthalmoides – Glasrasbora zwemmen tegen ruit


C

Chocoladegoerami

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb sinds deze week een groepje van 25 glasrasbora's in mijn aquarium die de hele tijd tegen de ruit zwemmen. Ik vind het zelf een beetje storend en vraag me af of er een rede voor is. Ik heb al geprobeerd de stroming te veranderen en ook de richting van de lampen heb ik aangpast, maar dat lijkt niet te helpen? Wie weet raad?

Groet Nick
 
Foto van de bak zal (zeer waarschijnlijk) een hoop duidelijkheid geven.

ik denk overigens dat je topic niet in de juiste sectie staat, maar beheer zal m wel verplaatsen :)
 
Hoi Richard, dank je. Ik wist inderdaad niet zo goed onder welk onderwerp ik dit moest plaatsen. Ben nog redelijk nieuw. Ik zal eeens kijken of ik het op de foto krijg. Als het lukt komen ze er zo aan :)
 
IMG_20180927_204306019.jpg
IMG_20180927_204105285.jpg
 
Ik geloof van niet, ik heb ze er nu twee dagen inzitten. En langzaam ze aan het water laten wennen door beetje bij beetje het nieuwe water erbij te gieten. De waardes zijn verder ook goed. De PH zit rond de 7,0, GH 6, KH 8, geen nitraat, temp. is 25 graden.
 
Dankje World Citizen :) nee wel het merendeel van de tijd. alleen als ik langsloop schrikken ze van me en gaan ze meer richting de achterwand.

Ik heb er verder trouwens wat neocaridina rood en blauw bijzitten, japonicagarnalen en knorgoeramies. Maar alles lijkt elkaar met rust te laten. Ik heb twee verschillende lampen erboven. 1 met daglicht en 1 met warm licht. En drijfplanten. Maar ik vind die tl met daglicht inderdaad zelf ook erg fel. Ik kan die er alleen nog niet uitdraaien, want dan wil de ander ook niet aan. Ik ga proberen of ik er iets tussen kan zetten, hopelijk maakt dat het verschil.
 
Het licht in het aquarium is nu uit en ik heb even met een zaklamp in de bak gekeken, en verhip, nu zwemmen ze niet meer tegen de ruit. Het lijkt er dus op te wijzen dat het probleem bij de verlichting ligt. Bedankt voor het meedenken allemaal!
 
ja ik hoop dat dat het zal wezen. Ik ga het in de gaten houden, maak ik me voor nu geen zorgen meer :)
 
Als je licht te fel is dan zou ik meer drijvers erin doen of ruime stukjes pvc buis om de buizen schuiven.
 
Goedemiddag Nog even een update, vanochtend de waardes gemeten, met een flinke nitrietpiek. Ammoniak kan ik niet meten helaas. De druppeltestset die ik heb is niet meer betrouwbaar, dus voor nu met strips. Waarschijnlijk is dat (voor een deel) de verklaring voor het gestreste gedrag geweest.

En dus meteen het water voor de helft ververst. Is het verstandig om morgen nog eens een kwart te verversen?

Ook heb ik van 1 tl-buis de reflectiekap omgedraaid dat deze veel minder fel is en er zit nu ongeveer voor de helft van het oppervlak drijfplanten.

Een hoop spanning en sensatie dus, maar ik hoop dat nu weer de rust is teruggekeerd :)
 

Terug
Bovenaan