Mascha&Ivo zei:
beminus zei:
Maar de borelli in omloop zal bijna hoofdzakelijk uit Paraguay komen.
Heb je informatie waaruit dat moge blijken?
Dat zou natuurlijk zeer interessant zijn, en nuttig.
Daar ik zelf een bak uit Uruguay heb houd ik stocklijsten constant in het oog waaruit blijkt dat er zeer zelden iets geimporteerd word uit Uruguay.
De enige exporteur in Uruguay is Filipe Cantara en die exporteerd momenteel niet meer.
Deze persoon houd zich nu vooral bezig met tours organiseren in Uruguay waar de mensen zelf hun vis gaan vangen en daarvan enkele soorten gaan mee nemen in het vliegtuig.
Wat er allemaal gevangen word vind je hier
http://www.aqvaterra.com/index.php
En soms komt er wel eens nakweek van een van de vangers in omloop.
Dat zijn dan hoofdzakelijk gymnogeophagus, Geophagus cf. brasilliensis, australoheros, ....
Maar ik heb nog nooit een apistogramma borelli zien verschijnen uit midden Uruguay op een stocklijst.
Uit Bella Union zou die wel eens kunnen verschijnen, maar die kans is ook zowiezo klein.
En eerlijk gezegt geloof ik niet dat borelli zuiderlijker dan Noord-Uruguay verschijnt.....
En dat zie je hier als je klikt op apistogramma.
http://www.aqvaterra.com/cichlids_other_fishes.php
Via cijfers en andere fora ben ik te weten gekomen dat de temp niet al te laag word in Bella-Union en daar rond.
Deze info heb ik moeten opzoeken vooralleer ik hier Cichlasoma dimerus uit Bella Union ging houden.
Als je goed zoekt kom je uiteindelijk te weten dat
Cichlasoma dimerus, Crenicichla edithae, Gymnogeophagus balzani, Apistogramma borellien mss. ben ik nog een vergeten)dezelfde gebieden delen.
Maar vooral voor Uruguay zou ik dus zeggen, kijk op de webpagina van aqvaterra.
Niet zo lang geleden is er terug heel wat uit Paraguay verschenen in de handel, oa. apistogramma borelli.
Dit via glaser bij verschillende handels terecht gekomen, en dit gebeurd op regelmatige basis.
Panta Rhei heeft vorig jaar eens een import gedaan uit Argentini� en dit is zeldzaam.
Heeft ook weinig succes gehad en Jens zei me vanwege de hoge transportkost in vergelijking met andere exporteurd(noorderlijker) en de beperkte interesse dat hij ook geen import meer zou doen van daar.