Wat is er nieuw

Borelli kamertemperatuur of toch warmer?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tom_
  • Startdatum Startdatum
T

Tom_

Guest
Op internet lees je vaak dat een Borelli het prima doet op kamertemperaturen 18-22, echter was ik vandaag ik bij een bekende cichlidenhandel en die raadde mij toch temperaturen aan van 24-25. Aangezien ik ze eventueel in een bak met tanichthys albonubes wil plaatsen is verwarmen geen optie voor me.
Hoe staan jullie er tegenover?

Ik heb ook de Borelli gehad enige jaren geleden en deze werden bepaald niet oud. Dat was mede te danken aan de te hoge temp is mij toen verteld. Ze kunnen dus echt wel wat koeler gehouden worden en zover ik mij herinner is mij toen ook iets ter ore gekomen van zo n 21 a 22 graden.

Die temperaturen die je wil hanteren, die kunnen zeker wel hoor.

Algemeen zal men hier op het forum je zeggen om ze koeler te houden.
Dus dan heb je hun opinie en die van ons.

Kleine tip: 'k Zou onze raad volgen haha 😉

Op 24 graden en warmer zullen ze constant in paarmodus zijn, dan zijn ze ook op hun mooist. Dit kost echter ook veel energie. Als je ze koeler houdt en in de zomer de temperatuur laat oplopen, dan worden ze alleen bij die hogere temperatuur paairijp. Op deze manier verleng je de levensduur aanzienlijk.

Het natuurlijke verspreidingsgebied van de borellii kent wintertemperaturen van tot slechts 11 graden C. De genoemde 24-25 graden C. kunnen ze prima mee overweg, maar dat jaarrond aanhouden is onverstandig i.v.mm. levensduur. Daarop zijn ze simpelweg niet ontworden door Moeder Natuur.

Om redenen, die al eerder op dit forum beschreven zijn, zou ik voor iets fijner gaan.

Dit heb ik al eens op dit forum geschreven:
homines zei:
Mascha&Ivo zei:
Coulibaly zei:
Is die zandbodem een must, kan ik ook geen zeer fijn grind (1 mm) nemen?
Tsjah of het een 110% must is weet ik ook niet.
Wat ik wel weet: ik heb ze (Apistogramma's en andere bodemhappers) nog nooit even enthousiast zien bodemhappen op grind als op zand.

~ Ivo

Ooit had ik heel fijn zand in mijn aquarium. Later ben ik dat gaan vervangen door veel grover filterzand (0,71 - 1,25 mm). Dat werd hier op het forum aangeraden tegen dichtslibben etc. Van die wissel heb ik wel echt spijt. De huidige steentjes (het zand, dus) komen maar amper door de kieuwen van de Apistogramma's heen, er wordt dan ook nog maar sporadisch zand gehapt. Dat terwijl ik ze dat bij het fijne zand regelmatig zag doen.

Daarom ondersteun ik Ivo volledig en raad ik je fijn zand aan. Dan maar wat meer het zand omwerken tijdens het afhevelen.
Bron: Aquaforum.nl

Kan prima zoals al hierboven aangegeven.
Veel vissen worden vaak te warm gehouden.

Ik denk dat borelli gewoon op 24 graden gehouden moet worden met een winter van ongeveer 20graden gezien de temperatuur in de natuur hiermee overeen komt.

In de natuur komen ze voor in Paraguay, Zuid Brazili�, Noord Uruguay en Noord Argentini�.
Ik merk dat velen denken dat je voor bijvoorbeeld Paraguay de temp een stuk onder de 20 graden moet of mag laten zakken terwijl in de natuur die temp niet ver on de 20gr zal zakken.
Ook het noorderlijkste deel Uruguay( rond Bella Union waar Apistogramma borelli ook voor komt) zal de temp niet onder de 19graden gaan.
Maar kzou ze wel die koudere periode geven van +-20 graden, ze zullen anders opbranden, te lang actief blijven, .... en hun levensduur zal een stuk verkorten.

Beste Beminus, lees eens terug a.u.b.:

Mascha&Ivo zei:
Het natuurlijke verspreidingsgebied van de borellii kent wintertemperaturen van tot slechts 11 graden C.
Dat gaat dan over waarnemingen als beschreven in wetenschappelijke literatuur en zodoende als zeer weerdevol te bestempelen. U. R�mer: Cichlid Atlas.
Het zal niet je bedoeling 11 graden C. als niet ver onder de 20 te bestempelen toch?

@Tom_: is de vraag nog actueel? Zo ja neem dan eens contact op met Dravik2, die heeft een uitgebreide zoektocht verricht over de habitats van de borellii voor zijn Rio Paraguay biotoopaquarium verricht. Wellicht kan hij zelfs aangeven hoe tmperatuurverloop over het jaar is.

Mascha&Ivo zei:
Beste Beminus, lees eens terug a.u.b.:

Mascha&Ivo zei:
Het natuurlijke verspreidingsgebied van de borellii kent wintertemperaturen van tot slechts 11 graden C.
Dat gaat dan over waarnemingen als beschreven in wetenschappelijke literatuur en zodoende als zeer weerdevol te bestempelen. U. R�mer: Cichlid Atlas.
Het zal niet je bedoeling 11 graden C. als niet ver onder de 20 te bestempelen toch?

Dan zal je te maken hebben met een cf. borelli met vangstplaats midden Uruguay bijvoorbeeld.
Maar de borelli in omloop zal bijna hoofdzakelijk uit Paraguay komen.
http://nl.climate-data.org/location/719387/

Kijk bijvoorbeeld naar gymnogeophagus rhabdotus groep.
Daar vind je er van terug in Noord-Uruguay en ook Zuid-Uruguay en alles daar tussen.
Tis dus belangrijk de vangstplaats te weten vooralleer een temperatuur te bestempelen.
Het verschil tussen Noord en Zuid-Uruguay zal rond de 15graden zijn.

Bij Zuiderlijk Zuid soorten is het dus zeer belangrijk te weten waar ze gevangen geweest zijn.

Zelf heb ik een bak met bestand uit Uruguay en een bak met bestand uit Paraguay, Zuid Brazili�, Noor-Uruguay.
Daarvoor heb ik dus al heel wat zoekwerk verricht om tot de juiste omstandigheden te komen in de aquariums.

beminus zei:
Heb je informatie waaruit dat moge blijken?
Dat zou natuurlijk zeer interessant zijn, en nuttig.

Mascha&Ivo zei:
beminus zei:
Heb je informatie waaruit dat moge blijken?
Dat zou natuurlijk zeer interessant zijn, en nuttig.

Daar ik zelf een bak uit Uruguay heb houd ik stocklijsten constant in het oog waaruit blijkt dat er zeer zelden iets geimporteerd word uit Uruguay.
De enige exporteur in Uruguay is Filipe Cantara en die exporteerd momenteel niet meer.
Deze persoon houd zich nu vooral bezig met tours organiseren in Uruguay waar de mensen zelf hun vis gaan vangen en daarvan enkele soorten gaan mee nemen in het vliegtuig.

Wat er allemaal gevangen word vind je hier
http://www.aqvaterra.com/index.php

En soms komt er wel eens nakweek van een van de vangers in omloop.
Dat zijn dan hoofdzakelijk gymnogeophagus, Geophagus cf. brasilliensis, australoheros, ....
Maar ik heb nog nooit een apistogramma borelli zien verschijnen uit midden Uruguay op een stocklijst.
Uit Bella Union zou die wel eens kunnen verschijnen, maar die kans is ook zowiezo klein.
En eerlijk gezegt geloof ik niet dat borelli zuiderlijker dan Noord-Uruguay verschijnt.....
En dat zie je hier als je klikt op apistogramma.
http://www.aqvaterra.com/cichlids_other_fishes.php

Via cijfers en andere fora ben ik te weten gekomen dat de temp niet al te laag word in Bella-Union en daar rond.
Deze info heb ik moeten opzoeken vooralleer ik hier Cichlasoma dimerus uit Bella Union ging houden.
Als je goed zoekt kom je uiteindelijk te weten dat
Cichlasoma dimerus, Crenicichla edithae, Gymnogeophagus balzani, Apistogramma borellien mss. ben ik nog een vergeten)dezelfde gebieden delen.

Maar vooral voor Uruguay zou ik dus zeggen, kijk op de webpagina van aqvaterra.

Niet zo lang geleden is er terug heel wat uit Paraguay verschenen in de handel, oa. apistogramma borelli.
Dit via glaser bij verschillende handels terecht gekomen, en dit gebeurd op regelmatige basis.

Panta Rhei heeft vorig jaar eens een import gedaan uit Argentini� en dit is zeldzaam.
Heeft ook weinig succes gehad en Jens zei me vanwege de hoge transportkost in vergelijking met andere exporteurd(noorderlijker) en de beperkte interesse dat hij ook geen import meer zou doen van daar.

Ik vind het nog wel een interessant onderwerp ja. Uberhaupt interessant dat er verschillen in de natuur zijn, maar standaard mensen altijd op 25 graden alles zetten.

Tom_ zei:
Ik vind het nog wel een interessant onderwerp ja. Uberhaupt interessant dat er verschillen in de natuur zijn, maar standaard mensen altijd op 25 graden alles zetten.

Juist, maar veel klimaatinfo is online te vinden.
En zeker interessant om dus vooralleer je een soort houd eens het klimaat gaat opzoeken in de natuur.
De meeste biotopen schommelen niet veel qua temperatuur en kan je dus gewoon het gemiddelde aannemen.
Maar vanaf de lijn Paraguay en lager begint die wel al stukken meer te schommelen en heb je dus te maken met een koudere periode.

Hetzelfde geld voor Noorderlijker Midden-Amerika, ongeveer even ver van de evenaar verwijderd als Paraguay.
Waar verschillende Herichthys soorten voorkomen.

Dank Beminus. Interessant en moet toch voldoende zijn om voor borellii uit te gaan van Paraguay gegevens. En dan zou je inderdaad niet uitkomen bij die 11 graden C. Op Apistogramma.com was er eens een liefhebber due ze in Paraguay vond bij 17 graden C.

Hoe zou je het qua temperatuur van maand tot maand dan verdelen?

17 graden is niet onmogelijk maar dat zal dan eens een dag zijn en geen hele periode.

Ik zou ze 3 maanden op 20graden houden.
De rest jaar rond op 24 graden, en de zomer stijgt de temperatuur uiteraard mee tot +-28 graden wellicht bij de meesten wat ook geen kwaad kan.
Dus kort gezegt, in de winter het verwarmingselement 3 maanden op 20 graden zetten en de rest van het jaar het verwarmingselement op 24graden.

Ik heb ze op kamertemperatuur gehouden. Temperaturen varieerden van 17 (winter) tot 25 (zomer). Daarvoor gehouden op een constante temperatuur en ik moet zeggen dat ze op kamertemperatuur beter op kleur waren.

Inderdaad ook even kijken wat temperatuurverloop over de dag en nacht is onder invloed van de lampen en kamertemperatuur.

In mijn situatie, en ik denk voor velen meer, betekend dat dat de A. borellii gewoon op kamertemperatuur te houden is. Het zal nauwelijks kouder worden dan 20C. 's nacht misschien, maar dat is ook niet heel nadelig. Oftewel: het kamertemperatuuradvies hoeft eigenlijk niet gewijzigd te worden, mits de kamertemperatuur niet te koud is.

de apistogramma borelli zal in de natuur ook temperaturen van lager dan 17 graden tegen komen denk ik
de water temperatuur van de rio parana varieert door het jaar heen tussen de 17 en 30 graden grotere wateren zullen nooit in een paar dagen snel warm worden of afkoelen dus je kunt er van uit gaan dat als die 17 graden word gehaald ze dit voor langere periodes hebben temperatuur verschil van grote wateren zal misschien een keer maximaal 1 graad per dag verschillen.
in kleinere wateren en ondiepe stukken water zal dit verschil snel groter zijn per dag
http://www.worldweatheronline.com/coron ... ua/py.aspx
de temperatuur kan in de winter 11 graden zijn dan geloof ik wel dat de watertemperatuur in kleinere plassen stroompjes en dergelijke onder de 17 graden duikt al zal dit niet vaak voor komen 🙂

oja wat betreft de borelli's ik heb ze niet al te lang geleden nog ergens aangboden gezien wildvang uit bella union

Cichlid Atlas er nog eens bij gepakt:
- Staeck (1995, 1996): 12 graden C. @ Pantanal
- H�ser: 16 graden C. @ Corrientes

Op Dwarfcichlid.com werd genoemd: 6,5 C. graden (niet bekend door wie en waar)

Op Apistogramma.com deed eens een particulier verslag: "more or less 18�" @ Corrientes (hij benoemt ook dat het dagen ervoor nog koeler was)

Mist nog info van het Mato Grosso gebied (noordelijker komt A. borellii bij mijn weten niet voor). Gelukkig is ene Heiko Bleher wel eens in de Mato Grosso geweest:
"In that location the water values are: pH 5.7 - 6.2, conductivity 19 - 29 �S/cm and the temperature vary (during the summer) from 26 - 28 �C. (during the local winter it cools off to about 19 - 15 �C.)"

Vraag is natuurlijk wat je er precies mee moet doen, maar die koelere periode moge in ieder geval duidelijk zijn.

Mooi topic dit.

Ik heb de vis zelf zitten nu zo'n maand of drie op kamertemperatuur en dat gaat natuurlijk goed want na drie maanden kun je er helemaal nog niets over zeggen. ik heb de info van de topics gebruikt van aquaforum en daar handel ik naar.

Maar nu ben ik heel benieuwd naar de ervaringen van leden, deze vis word vaak aangeprezen vele hebben deze ook daad werkelijk gehad.. Hoe heb je de vis gehouden en hoe oud zijn ze bij jou geworden want dat vind ik best interessant om te weten eigenlijk....

Voor Cuiaba in Matto grosso vind ik dit terug.
Google maps link

en een pdf met min en max temperatuur.
Let vooral ook op het verschil tussen lucht temperatuur en watertemperatuur.
Afhankelijk van stroming, waterdiepte, al dan niet gelegen tussen bomen, ....

PDF hier

Dan komt bij mij ook de vraag bovendrijven of het biotoop perse het beste voor het dier is. Die dwergcichlides planten zich vrij succesvol voort wat in de natuur vaak duidt op vroege/ snelle sterfte.

Bijvoorbeeld heeft een steenkruipertje echt dikke stroming nodig om tevreden te zijn?

Heeft een blanke Nederlander regen nodig, of zou ik me ook prima vermaken in Spanje? Heeft een neger 40 graden zon nodig zoals in Afrika? (even simpele vergelijking, ik weet dat wij warmbloedig zijn)

gezien de evolutie theorie zal het toch wel zo zijn dat ze voorkomen op plekken die geschikt zijn doordat ze daar zelf naar geevolueerd zijn.
anders zou hun verspreiding gebied toch anders zijn lijkt mij.
je ziet bij andere tolerantere soorten een wijder verspreidingsgebied dan bij de moeilijke soorten

Klinkt wel logisch, maar er zijn ook natuurlijke barri�res. Denk bijvoorbeeld aan dieren die alleen op Madagaskar voorkomen. Ik denk ook aan Malawi cichlide bijvoorbeeld zijn hele sterke vissen. En dan heb je uit Azi� Albonubes en steenkruipers bijvoorbeeld.

Ja dat is idd ook waar
al is tijdens het regen seizoen wel heel veel water met elkaar verbonden in het amazone gebied

Die natuurlijke barri�res zijn er al zo lang dat de vissen er wel op aangepast zijn dat ze in hun huidige gebied goed passen.
Malawi is inderdaad een interessant meer, doordat het zo jong is, de verschillende soorten zijn er dus ook nog niet zo lang. Die zijn ontstaan door verschil in fourageer gedrag en habitat keuze. De een zwemt in diep open water, de ander in ondiepe stenen stapels, en de volgende leeft generatie op generatie op dezelfde grote steen.

Weliswaar juist, maar dat zijn nu net van die zaken die een onderdeel vormen van de omstandigheden ergens en zodoende hun invloed uitoefenen op de evolutie en aanpassing van soorten. Dit soort omstandigheden fungeren uitdrukkelijk als triggers voor aanpassing/evolutie.

Tom_ zei:
Ik denk ook aan Malawi cichlide bijvoorbeeld zijn hele sterke vissen.
Dat is maar de vraag. Voer Mbuna het verkeerde en ze liggen plat, bijvoorbeeld.

Punt is alleen, het water hier uit de kraan is stukken geschikter voor Malawi's dan voor zacht, zuur water soorten. Logisch dat die het vaak zo goed doen. Zelfde met Midden-Amerikanen en Tanganyika.
Maar dat zegt helemaal niets over de soorten an sich, maar over de condities. Zo is er een forumlid dat al jarenlang van gezondheid blakende Pterphyllum altums heeft, waarvan altijd wordt geroepen dat ze zo gevoelig zijn. De basisvoorwaarden voor het succes heeft hij zelf gecre�erd door het houden van de dieren in nagenoeg perfect water voor ze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan