Bosbad RensY


Zou ik het geen gekke keuze vinden als je het vooral houd bij planten die lijken als of ze in dat bos zouden kunnen horen.
Dat is inderdaad wel waar ik naar streef, maar blijkt nog best lastig te zijn om de juiste planten te vinden.
Ik zeg trouwens misschien iets geks maar als ik nog eens op je laatste foto zit te kijken zit er wel echt veel meer in en maakt het heel druk waardoor de realisme van de achtergrond weg is gevallen. De achtergrond heeft veel kale bomen terwijl op de voorgrond in je aquarium alles groen is.
Qua drukte is het inderdaad nog niet helemaal naar mijn zin! Qua groen is het eigenlijk in de achtergrond veel groener dan in het aquarium zelf. In de achtergrond zijn veel bomen en de bodem bedekt met mos, maar ik heb nog geen geschikt mos gevonden om dit na te bootsen.
Bedenk me alleen net, dat het bijna lijkt als of het de rand van een meertje is, of een vijvertje ofzo. Misschien een totaal gek iedee en niets voor jou. Maar wat als je op de voorgrond blauwe grindsteentjes zou neerleggen als of dat een soort waterplas is, en de stenen en planten om die waterplas heen groeien en liggen.
Het idee is dat de linkerkant bos is(als je tegen het aquarium aankijkt). Dan iets rechts uit het midden zie je een soort doorkijkje en hoogteverschil met veel stenen, dit moet een waterstroompje voorstellen. En dan rechts een aantal bomen en een stukje gras(wat nog niet wil groeien). In en onderaan dat striompje liggen grijs/blauwe afgeronde keien/pebbles om dit effect te vergroten, alleen die zijn nu redelijk bruin door de alg.
 
Erg mooi geheel zo!
Weer eens wat anders dan de 'standaard' inrichting :DD
 
Dat is inderdaad wel waar ik naar streef, maar blijkt nog best lastig te zijn om de juiste planten te vinden.
Het blijft natuurlijk een aquarium en dat mag ook :) beetje verdelen en balanseren 😄, vissen in een bos is sowieso surrealistisch en dat maakt dat paarse paddestoelen in zn bos soms niet eens gek zouden staan. Hoewel het dan wel heel erg een eftelingsfeer krijgt en dat waarschijnlijk niet het doel was 😂 maar het is maar een voorbeeld natuurlijk. Een plantje kwartslag draaien kan soms ook werelden van verschil maken. Dat is net zoals je achtergrond een kwestie van secuur zijn en de tijd nemen 😄

Dan is het niet gek dat ik er ook een soort water in zie daar in het midden 😂 heb je goed voor elkaar, een waar kunstwerk in iedergeval haha als je hier echt de tijd en juiste details in zou stoppen word het echt een picasso. Maar uiteindelijk is elk aquarium wel een soort picasso met de juiste kijk 😊 zelf een achtergrond maken is ook wel iets wat op mn bucketlist gekomen is door je bak in iedergeval 😂
 
Qua drukte is het inderdaad nog niet helemaal naar mijn zin! Qua groen is het eigenlijk in de achtergrond veel groener dan in het aquarium zelf. In de achtergrond zijn veel bomen en de bodem bedekt met mos, maar ik heb nog geen geschikt mos gevonden om dit na te bootsen.

Als je goed kijkt, zie je dat het mos maar aan één kant van de bomen groeit. Dit is in natuurlijk ('echt') bos een gevolg van de overheersende wind- en regenrichting. Je kunt dit nabootsen door met muggengaas aan de juiste kant wat 'grip' aan te brengen en daar dan je mos tegen aan te laten groeien. Zo krijg je een natuurlijker effect dan links en rechts wat mos tegen de bomen aan te plakken. Welke soort mos je daar het beste voor gebruikt, heb ik geen idee van, ik ben niet zo bekend met alle soorten.
Dat wordt wel snoeien als je mos dan om de 'boom' heen groeit, maar ik heb niet de indruk dat je een dergelijke bak maakt omdat je er geen intensief onderhoud aan wilt plegen.

Voor planten die een uitstraling als in het bos, is Pogostemon helferii misschien een idee. Lijkt veel op varens die je in een echt bos regelmatig onder de bomen ziet groeien.
 
vissen in een bos is sowieso surrealistisch en dat maakt dat paarse paddestoelen in zn bos soms niet eens gek zouden staan. Hoewel het dan wel heel erg een eftelingsfeer krijgt en dat waarschijnlijk niet het doel was
Ik gruwel echt van gekleurd grind, piratenschepen, schatkisten en wat voor frutsels mensen nog meer in hun bak stoppen. Die paarse paddenstoel gaat het dus niet redden ben ik bang;)
als je hier echt de tijd en juiste details in zou stoppen word het echt een picasso.
Ik neem rustig de tijd en verzamel langzaamaan spullen. Persoonlijk vind ik het creatieve proces van bedenken al heel erg leuk!
 
Als je goed kijkt, zie je dat het mos maar aan één kant van de bomen groeit. Dit is in natuurlijk ('echt') bos een gevolg van de overheersende wind- en regenrichting. Je kunt dit nabootsen door met muggengaas aan de juiste kant wat 'grip' aan te brengen en daar dan je mos tegen aan te laten groeien. Zo krijg je een natuurlijker effect dan links en rechts wat mos tegen de bomen aan te plakken. Welke soort mos je daar het beste voor gebruikt, heb ik geen idee van, ik ben niet zo bekend met alle soorten.
Dat wordt wel snoeien als je mos dan om de 'boom' heen groeit, maar ik heb niet de indruk dat je een dergelijke bak maakt omdat je er geen intensief onderhoud aan wilt plegen.

Voor planten die een uitstraling als in het bos, is Pogostemon helferii misschien een idee. Lijkt veel op varens die je in een echt bos regelmatig onder de bomen ziet groeien.
Klopt, ik ben nog steeds op zoek naar een geschikt mos om de bomen mee te kunnen bedekken.
Ik vind het niet erg om intensief te moeten onderhouden. Ik wil mijn bak gewoon zo mooi mogelijk maken en dat mag best wat tijd kosten!
Bedankt voor je plantensuggestie!:) die zijn altijd welkom en ga ik zeker checken!
 
. Die paarse paddenstoel gaat het dus niet redden ben ik bang
Dat was wel echt als voorbeeld bedoeld, dat soms belachelijke dingen toch een plekje kunnen hebben in zn bak, maar ook hoe hele kleine veranderingen juist weer verschil kunnen maken. Ik zou ook absoluut geen padestoel er in plaatsen. In mijn ogen ook out of place 😂 maar als je meer de surrealistische kant zou kiezen zou dat misschien kunnen.
Dat blauwgekleurde grind zou ook echt alleen voor het oog zijn dat het lijkt als of er water ligt. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Blauw grind is alle behalve natuurlijk 😂
 
Vandaag was het weer tijd om op vissenjacht te gaan, en hoewel ik nog niet van tevoren bedacht had welke soort ik wilde, was ik vooral op zoek naar een vis voor de onderste waterlaag die wat groter was dan mijn kardinalen. Daarnaast wil ik geen vis die mijn bodem/scape omploegt(wat het aantal opties voor bodembewoners vrij klein maakt). In de winkel instant verliefd geworden op dit stel prachtige antennebaarsjes:love:

20221205_182044.jpg
20221205_180707.jpg
 
Bedankt:)

Ik werd er net wel op gewezen dat het vrouwtje(links op de foto) links boven het oog een rood/wit bultje heeft. In mijn enthousiasme niet goed genoeg gekeken:cry:Hopelijk niets ernstigs.
 
Mooie Ramirezi's.. zou de bult op het vrouwtje even goed in de gaten houden.. Wellicht kunnen onze forumleden helpen met eventuele preventieve opties.
Mijn ervaring met deze vissen is dat ze wel eens door de bodem heen willen wroeten, maar met jouw substraat lijkt me die kans inderdaad vrij klein:DD
 
Mooie Ramirezi's.. zou de bult op het vrouwtje even goed in de gaten houden.. Wellicht kunnen onze forumleden helpen met eventuele preventieve opties.
Mijn ervaring met deze vissen is dat ze wel eens door de bodem heen willen wroeten, maar met jouw substraat lijkt me die kans inderdaad vrij klein:DD
Je bedoelt dat ze daarbij kunnen beschadigen? Wel iets om in de gaten te houden, omdat er ook kiezels op de bodem liggen, maar de foto waar de bult op werd gezien had ik meteen gemaakt nadat ze in het aquarium losgelaten waren. In dit geval lijkt me dat dus onmogelijk.
 
De plek op het vrouwelijke antennebaarsje lijkt een beschadiging te zijn die denk ik is veroorzaakt door vangen/vervoer. Er is een soort inkeping in de huid te zien en een stukje huid was los is. In tegenstelling tot gisteren is het rood verdwenen en is er nu loszittende witte huid te zien, ik ben voorzichtig optimistisch. Ook contact gehad met de winkel, en ik mag gratis een nieuwe halen en de eerste laten zitten(super netjes en snel gereageerd). Echter de winkel is voor mij een uur en 20 min. rijden dus dat wordt denk ik een moeilijk verhaal.
20221206_114144.jpg
 
Update voor wat betreft het Riccia Fluitans bomenexperiment; dat gaat hartstikke lekker. Het is duidelijk te zien waar het meeste licht komt, maar het mos groeit goed, is prachtig van kleur en tot zover zie ik het als echt een aanvulling van m'n bak:)
20221207_141631.jpg

20221207_141646.jpg
 
Jammer, helaas zie je dat veel bij de ramirezi. Ik heb ze ook gehad, maar meestal vrij kort omdat ze wel iets onder de leden hadden. Kunnen vrij weinig hebben, is mijn mening. Daarbij wel afhankelijk waar je soort vandaan komt qua kweek. Meestal is duitse nakweek sterker.
 
Jammer, helaas zie je dat veel bij de ramirezi. Ik heb ze ook gehad, maar meestal vrij kort omdat ze wel iets onder de leden hadden. Kunnen vrij weinig hebben, is mijn mening. Daarbij wel afhankelijk waar je soort vandaan komt qua kweek. Meestal is duitse nakweek sterker.
Voor zover ik begreep van de winkelier kwamen ze wel uit Duitsland. Ik ga toch maar wel op zoek naar een nieuw vrouwtje, daar wordt het mannetje vast gelukkiger van.
 
Ik heb ze ook gehad maar ook hier niet echt een succes. Wellicht zijn ze in Duitsland sterker maar goed zover reizen voor een vis ging mij net wat te ver.
 
Vandaag ook plantjes binnen gekregen die zijn geschonken door @Vonkie
Ze moeten zich nog even oprichten, maar ik ben er heel blij mee!:)
20221215_161446.jpg
 
Veel succes met de plantjes! Ze zullen wel een flinke klap hebben gehad door de temperatuur de afgelopen paar dagen
 
Veel succes met de plantjes! Ze zullen wel een flinke klap hebben gehad door de temperatuur de afgelopen paar dagen
Ja ze waren ook een dag later doordat ze verkeerd gesorteerd waren bij de post ofzo. Ze voelden inderdaad erg koud aan, maar ze zien er ondanks dat best goed uit dus ik heb wel goede hoop! Dankjewel:)
 
Houd je er wel rekening mee @RensY dat Hygrophila pinnatifada gelukkiger is om op een steen of op een stuk hout 'geplant' te worden? Ik zeg niet dat ze het niet doen in substraat (grint of wat ook), maar ik zou er voor de zekerheid een paar aan hout bevestigen.
En dank je @Vonkie, ik hoop dat ze het bij mij ook gaan doen!
 
Houd je er wel rekening mee @RensY dat Hygrophila pinnatifada gelukkiger is om op een steen of op een stuk hout 'geplant' te worden? Ik zeg niet dat ze het niet doen in substraat (grint of wat ook), maar ik zou er voor de zekerheid een paar aan hout bevestigen.
En dank je @Vonkie, ik hoop dat ze het bij mij ook gaan doen!
Dat wist ik niet🙈 Dankjewel! Ik ga het wel even anders doen dan!
 
Wat een prachtige vissen! Super jammer dat het vrouwtje het niet gered heeft... Weet je de oorzaak? Ik wilde bijna opmerken dat het zoals jij ook dacht een beschadigingetje was. Ik zou bijna vermoeden dat haar overlijden niets temaken heeft gehad met het wondje maar je weet maar nooit... Mooie plantjes heb je ook :)
 
Wat een prachtige vissen! Super jammer dat het vrouwtje het niet gered heeft... Weet je de oorzaak? Ik wilde bijna opmerken dat het zoals jij ook dacht een beschadigingetje was. Ik zou bijna vermoeden dat haar overlijden niets temaken heeft gehad met het wondje maar je weet maar nooit... Mooie plantjes heb je ook :)
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ze kreeg op een gegeven moment ook 2 witte stippen op haar kop en dat is dacht ik een aandoening die meer voorkomt bij antennebaarsjes. Ik denk zelf dus ook dat het wondje niet de oorzaak was maar het kan wel hebben bijgedragen aan een verminderde weerstand.

Dankjewel voor je bericht:)
 
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ze kreeg op een gegeven moment ook 2 witte stippen op haar kop en dat is dacht ik een aandoening die meer voorkomt bij antennebaarsjes. Ik denk zelf dus ook dat het wondje niet de oorzaak was maar het kan wel hebben bijgedragen aan een verminderde weerstand.

Dankjewel voor je bericht:)
Hmm en verder geen andere vissen dezelfde kenmerken? Het zou soort specifiek kunnen zijn maar het kan natuurlijk ook iets anders dan een parasiet zijn geweest. Gelukkig in iedergeval dat het mannetje niets heeft en het niet te lang heeft geduurd. Dan hoef je niet bang te zijn dat het aan je aquarium lag maar aan de vis. Als ze al een half jaar rond zwom was het een groter probleem geweest waarschijnlijk 😅 dan hadden er tig meer oorzaken geweest kunnen zijn. Terwijl het misschien alsnog aan de vis lag 😅
 
Hmm en verder geen andere vissen dezelfde kenmerken? Het zou soort specifiek kunnen zijn maar het kan natuurlijk ook iets anders dan een parasiet zijn geweest. Gelukkig in iedergeval dat het mannetje niets heeft en het niet te lang heeft geduurd. Dan hoef je niet bang te zijn dat het aan je aquarium lag maar aan de vis. Als ze al een half jaar rond zwom was het een groter probleem geweest waarschijnlijk 😅 dan hadden er tig meer oorzaken geweest kunnen zijn. Terwijl het misschien alsnog aan de vis lag 😅
Nee de rest doet het prima. Ik zag dit laatst voorbij komen in een ander topic, waar volgens mij @Gino wees op een aandoening met 2 stippen op het voorhoofd van de vis. Tot een dag voor ze stierf was ze ook mooi op kleur, dat verdween en ze begon zich te verstoppen. Dat was eerst met alleen de wond niet het geval.
 
Nee de rest doet het prima. Ik zag dit laatst voorbij komen in een ander topic, waar volgens mij @Gino wees op een aandoening met 2 stippen op het voorhoofd van de vis. Tot een dag voor ze stierf was ze ook mooi op kleur, dat verdween en ze begon zich te verstoppen. Dat was eerst met alleen de wond niet het geval.
Wel echt snel! Wat zou dan het falende orgaan geweest zijn vraag ik me af, de hersenen dan ofzo of waar ze zuurstof omzetten misschien. Verzwakt leken ze niet zo te horen.. of toeval! Dat kan altijd nog he, 2 gevallen maar..
 

Terug
Bovenaan