Botia striata


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
928
Ha allen,
Voor mijn meterbak overweeg ik een tiental botia striata. Ik heb dit simpelweg altijd toffe vissen gevonden. Op internet lijkt de concensus dat 120cm minimum is.

Mijn meterbakje is echter niet zomaar een meterbakje maar een riverstream biotoop. Ik vraag mij af:
1: wat zijn jullie ervaringen met de energie en het zwemgedrag van deze vis? Ik denk dat een energieke vis zijn ei wel kwijt kan in mijn 8000L/u stroming namelijk.
2: is dit een vis die bekend staat om springen?
 
1: wat zijn jullie ervaringen met de energie en het zwemgedrag van deze vis? Ik denk dat een energieke vis zijn ei wel kwijt kan in mijn 8000L/u stroming namelijk.
Mits goed verzorgd kunnen ze rond de 10 cm worden. Op zich gaat dat ongeveer in een 1-meterbak, maar een hele school daarvan --en dat is wel het fijnst voor deze soort-- zou ik een beetje krap vinden, als ik eerlijk ben. šŸ™ƒ Ik zou persoonlijk dan liever een kleinere soort nemen. Het is uiteindelijk je eigen inschatting.

2: is dit een vis die bekend staat om springen?
Alle botia's schijnen goede springers te zijn. De randen van de bak dichttimmeren is geen slecht idee...
 
ik zou ze niet in een hillstream steken. Botias staan er om gekend om zo nu en dan eens platte rust te nemen (letterlijk)
 
Ik heb deze vissen al vanaf 2013, en ze zijn niet zo super actief. In een 80cm bak kun je al best een groepje houden van een stuk of 6. Dus 10 in een meterbak kan ook prima.

Het zijn wel vissen die bij mij vooral de delen waar weing stroming is opzoeken. Dus een hillstream bak lijkt me niet zo geschikt.

Hou er ook rekening mee dat deze vissen ouder worden dan de gemiddelde hond of kat. 15 jaar met uitschieters naar de 20, is geen uitzondering. Wel iets om over na te denken.
 

Terug
Bovenaan