Bouw simpel waterloopje

  • Onderwerp starter Alexandergijsen
  • Startdatum

A

Alexandergijsen

Guest
Ha allemaal! Ik heb al jaren een vijver. Indertijd waren de kinderen klein, dus heb ik de vijver hoog gebouwd (dan konden ze er niet invallen). Afmetingen: 100:100:100. Daar had ik ook een klein waterloopje bijgebouwd met in het midden een bak waar een lis in kwam te staan. Het viel me op dat mijn water altijd kraakhelder was. Ik doe er eigenlijk vrij weinig aan, behalve de pomp afentoe schoonmaken en de lis snoeien. De vijver zit vol leven, dus het gaat goed!

Nu heb ik een tweede vijver gemaakt en in het kader van 'never change a winning team', ook een waterloop bij geknutseld. Maar waar de eerste nog van vijverfolie is, heb ik deze in aquarium-achterwand-stijl gemaakt. Ook een beetje als experimentje. Ik zal hieronder de foto's plaatsen ter lering ende vermaak.
 
Bekijk media item 1126
Ik begon met een heleboel piepschuim te stapelen met een beetje PUR en dan de gewenste vorm eruit snijden en branden.
 
Bekijk media item 1127Het water komt er rechtsonder in, die ruimte vult zich dan naar boven toe en loopt dan over naar de ruimte daarnaast. Die stroomt dan ook weer over....
 
Bekijk media item 1128En het water loopt dan naar links, passeert nog een klein bakje om er vervolgens uit te stromen.
 
Bekijk media item 1129Vervolgens heb ik hier 2 dikke lagen tegellijm opgesmeerd.Het is eigenlijk nog wat hoekig, maar eenmaal in de tuin zal het geheel een stukje worden ingegraven en de zijkanten beplant, dus hoop ik dat niet zo zichtbaar is.
 
Bekijk media item 1130Laatste laag tegellijm vermengd met zwarte verf om het wat donkerder te maken. Vervolgens laten drogen en alles nog een keer ingespoten met een goedje dat Hydrablock heet. Dat zou het waterdicht moeten maken. Na 48 uur testte ik het geheel en er drupte nog wel iets water uit (geen idee hoe dat kan), maar dat was zo weinig dat ik denk dat dat verwaarloosbaar is ten opzichte van hetgeen er verdampt.
 
Bekijk media item 1131En zo ziet het eruit als het is ingegraven! Het trekt gelijk kabouters, dus dan moet het wel goed zijn! Het geheel oogt nog wat kunstmatig, maar als er straks wat mossen op gaan groeien en de klimplanten die ernaast staan, het geheel gaan overwoekeren, komt dat ook wel goed!
 
Ziet er gaaf uit!


Kabouters wel goed bijvoeren, na verloop van tijd raakt de vis op....
:D:D;)
 
en gaat dat goed met de vorst? wel mooi gemaakt
 
en gaat dat goed met de vorst? wel mooi gemaakt
Geen idee! Met dat spul dat ik erop gespoten heb (hydrablock), zou het ook tegen vorst moeten kunnen. Maar ik vraag het me af :). En zo niet, maken we volgend jaar een nieuwe van ander materiaal
 
Zo, een maandje verder, het plannetje lijkt te werken. Het water is kraakhelder. Het waterloopje wordt vaak dankbaar gebruikt door allerlei vogeltjes. "Nadeel" van dat heldere water, is wel dat nu al die lelijke slangen zichtbaar zijn. Daar ga ik nog wat aandoen! Omdat het watertje wel heel vol zat met zwarte muggelarven, heb ik er wat guppies in gedaan. Die hebben het ook prima naar hun zin!

IMG_20180615_161034439.jpg
IMG_20180615_161051514.jpg
 
Mooi helder inderdaad... wat plantjes boven de slangen zetten?
 

Terug
Bovenaan