Bouwproject 2100l aquarium


Bijlagen

  • IMG-20200919-WA0007.jpg
    IMG-20200919-WA0007.jpg
    21.5 KB · Weergaven: 262
Wat zouden we hier nou eens mee kunnen doen:!
 

Bijlagen

  • 20200920_164608.jpg
    20200920_164608.jpg
    131.9 KB · Weergaven: 205
  • 20200920_164655.jpg
    20200920_164655.jpg
    218.8 KB · Weergaven: 202
Zeker niets aan toe te voegen,wilde vooraf vragen hoe je de voorste overspanning zou regelen,heb je goed opgelost.Krijg alleen een beetje de kriebels van de gebruikte dragende materialen.
 
Zeker niets aan toe te voegen,wilde vooraf vragen hoe je de voorste overspanning zou regelen,heb je goed opgelost.Krijg alleen een beetje de kriebels van de gebruikte dragende materialen.

Waar heb je je twijfels bij dan?
(Opbouwende hoor ik uiteraard graag)
 
@Lagerwerf mijn twijfels gaan over de gebruikte yton blokken,deze zijn erg l,icht qua gewicht,en volgens mij simpel te gebruiken bij een nieuwe wand in huis,zonder dragend gedeelte,vraag mij af of ze een groot dragend vermogen hebben,het is een vrij licht cellenbeton.
De H balk ligt op de voorzijde van de 2 yton blokken.Wat kunnen deze aan met gewicht,heb je dit onderzocht,ik ben een enorme zijkerd als het over dragende constructies gaat,waarom niet door een metselaar een een-steens muur in de vorm die je heb gecreeerd laten metselen,de blokken die je gebruikt zijn volgens mij qua structuur veel te licht in draagvlak.
 
Volgens de berekeningen die ik heb nagevraagd voor de ytong blokken die ik heb gebruikt, zouden deze 16.8ton/m1 moeten kunnen dragen.
Dit betekend dat de stalen balk een druk gaat geven van +- 500kg per kant. Terwijl de ytong blokken op deze oppervlakte een druk aan kunnen van 2016kg per kant.
Dit zou dus ruim voldoende moeten zijn voor deze toepassing.

Als ik het hierin mis heb, hoor ik het uiteraard graag
 
Die Ytong gaan dat prima redden hoor! daar voorzie ik absoluut geen probleem.

Mag ik vragen wat je reden is om geen tussenstaander te gebruiken? ook daar zie ik niet zo'n probleem in hoor maar vraag het me af :))
 
Ik wil proberen om de constructie van het bioloog zo te maken, dat hij verrijdbaar is.
Dan zou een middenstander behoorlijk in de weg staan.

De stalen balk die ik gebruikt heb zou volgens de berekeningen 4500kg moeten kunnen hebben op een overspanning van 3 meter.
 
Bouw zelf betere verlichting. Ledstrips gaan je beperken in je plantenkeuze voor nu en in de toekomst. Kies voor een betere kwaliteit (losse) leds op een koellichaam.
prima keuze juist om zelf de verlichting te maken. Kies een goede kwaliteit ledstrips met verschillende K waarden (bv mix van x 3500, 5500 en 7000) en met de controller kan je alles instellen. Kost misschien 50% van een kant en klare oplossing. Neem er wel 1,5 X zoveel als dat je theoretisch nodig hebt. Tot 75% worden ze niet heet en verkleurt de kit/siliconen ook niet.
 
Vandaag weer een waardeloze dag in de aquariumhobby.

Maar ja, is mischien wel beter ook zo.

Gelijk ook maar even de riool aansluiting, elektra op een eigen groep, en warm en koud waterleidingen aangelegd.
 

Bijlagen

  • 20200926_132734.jpg
    20200926_132734.jpg
    109.6 KB · Weergaven: 259
  • 20200911_193418.jpg
    20200911_193418.jpg
    114.3 KB · Weergaven: 248
Zo, dat stukje is klaar.

Voordeel is wel dat inmiddels de epoxy weer voldoende is uitgehard om de laatste laag te zetten.

En door...
 

Bijlagen

  • 20200926_142300.jpg
    20200926_142300.jpg
    93.9 KB · Weergaven: 232
  • 20200926_142341.jpg
    20200926_142341.jpg
    108.1 KB · Weergaven: 222
Zo, dat stukje is klaar.

Voordeel is wel dat inmiddels de epoxy weer voldoende is uitgehard om de laatste laag te zetten.

En door...
zou daar toch even naar kijken deze oplossing lijkt me onvoldoende qua ondersteuning vloer
 
Zijn stalen kokers van 40x60x5.
Het ziet er licht uit, maar is het zeker niet.;)

Is trouwens ook alleen als extra. De overspanning tussen de 2 dragende muren is maar 3 meter, en de fundering staat op hijpalen.
 
Vandaag weer een waardeloze dag in de aquariumhobby.

Maar ja, is mischien wel beter ook zo.

Gelijk ook maar even de riool aansluiting, elektra op een eigen groep, en warm en koud waterleidingen aangelegd.
Aquarium aangesloten op een aardlekautomaat of een normale zekering achter een andere aardlekschakelaar?
 
@Lagerwerf mijn twijfels gaan over de gebruikte yton blokken,deze zijn erg l,icht qua gewicht,en volgens mij simpel te gebruiken bij een nieuwe wand in huis,zonder dragend gedeelte,vraag mij af of ze een groot dragend vermogen hebben,het is een vrij licht cellenbeton.
De H balk ligt op de voorzijde van de 2 yton blokken.Wat kunnen deze aan met gewicht,heb je dit onderzocht,ik ben een enorme zijkerd als het over dragende constructies gaat,waarom niet door een metselaar een een-steens muur in de vorm die je heb gecreeerd laten metselen,de blokken die je gebruikt zijn volgens mij qua structuur veel te licht in draagvlak.

De Ytong zal zeker geen probleem zijn , druksterkte laagste kwaliteit= 4,5N/mm2 .
Je kan dus ongeveer 4,5 ton opleggen op 10x10cm .
 
Aquarium aangesloten op een aardlekautomaat of een normale zekering achter een andere aardlekschakelaar?

Heeft gewoon een eigen groep op de groepenkast.
Dus een normale zekering achter een aardlek die op 4 groepen staat.
Zou voldoende moeten zijn toch?
 
Heeft gewoon een eigen groep op de groepenkast.
Dus een normale zekering achter een aardlek die op 4 groepen staat.
Zou voldoende moeten zijn toch?
Is idd ook voldoende, maar als je aquarium een aardfout veroorzaakt zijn er nog 3 groepen spanningsloos.
En andersom ook, als in 1 van de groepen op de aardlekschakelaar een aardfout optreed zit je aquarium ook zonder stroom.

daarom heb ik mijn aquarium op zijn eigen aardlek automaat staan, mocht er in huis iets mis gaan blijft m’n aquarium draaien en andersom ook
 
Zeker.

Alle doorvoeren, leidingen en kranen gemaakt voor het bioloog.
Afvoer en de thermostaatkraan aangesloten.

Ondertussen begint de achterwand ook vorm te krijgen.
 

Bijlagen

  • 20200910_190140.jpg
    20200910_190140.jpg
    168.1 KB · Weergaven: 211
  • 20200808_113919.jpg
    20200808_113919.jpg
    227.1 KB · Weergaven: 220
Ik heb je dubbele post verwijderd en normaliter heb je een 20 minuten dacht ik om een post aan te passen en daarna kun je dat vragen aan ons via de rapporteerknop zoals je in dit geval hebt gedaan ;)
 
En we zijn weer een stukje verder.

Heb me alleen wel een beetje verkeken in hoeveel tijd er in gaat zitten om een achterwand te bouwen in dit formaat.

- tempex platen verlijmen tegen de achterkant van het aquarium.
- 3 lagen tegellijm smeren.
- verschillende kleuren aanbrengen.
- heel veel wachten tot alles droog is...
 

Bijlagen

  • 20200913_180747.jpg
    20200913_180747.jpg
    200.4 KB · Weergaven: 175
En dan zet je de 1ste laag epoxy, word alles zwart:stom:

Uitdaging...
 

Bijlagen

  • 20200914_193322.jpg
    20200914_193322.jpg
    193.1 KB · Weergaven: 174
Krijg je dat nou voor elkaar?

Maar epoxy kun je ook mengen met pigment vloeistof. Zo heb ik mn 'bergen' gekleurt in mn bak.
Van die kleine tubes van de hornbach, verschillende kleuren.

Die van mij staan in de kelder anders had ik ff een foto gemaakt...
 
Krijg je dat nou voor elkaar?

Maar epoxy kun je ook mengen met pigment vloeistof. Zo heb ik mn 'bergen' gekleurt in mn bak.
Van die kleine tubes van de hornbach, verschillende kleuren.

Die van mij staan in de kelder anders had ik ff een foto gemaakt...

Ik had de epoxy direct op de tegellijm gezet. Dit geeft blijkbaar een chemische reactie op elkaar, met als resultaat dat de tegellijm zwart kleurt.

Ik heb de wand nu weer opnieuw grijs geverft, en in de epoxy rood woestijnzand verwerkt.

Word vervolgd
 

Bijlagen

  • 20200919_114749.jpg
    20200919_114749.jpg
    194.8 KB · Weergaven: 154
Weer even een kleine update:

Laatste tijd wel druk bezig geweest aan de bak, maar weinig "zicht"werk.
Ben o.a bezig geweest op alle elektra en techniek in 1 schakelkast weg te bouwen, waar later nog wel meer foto's van zullen volgen.

Ook is de lichtkap op wat kleine dingen na klaar.
Ik heb ervoor gekozen om in de kap ook gelijk ventilatoren te plaatsen, voor als in de zomer te temperatuur te hoog op zou lopen, de bak op deze manier gekoeld kan gaan worden.
Deze word geschakeld door een temperatuursensor.

In de lichtkap is de ledverlichting ingebouwd, gemonteerd op aluminium koellichamen, waar weer 2 ventilator de "warme" lucht weg moeten zuigen.

Het filter staat inmiddels ook al weer enige tijd te draaien, dus ik denk we er maar eens een glasplaatje in moeten gaan zetten.

Genoeg gelult, foto's!!!

Reactie's of opbouwende kritiek zijn uiteraard welkom
 

Bijlagen

  • 20201118_202104.jpg
    20201118_202104.jpg
    225.1 KB · Weergaven: 197
  • 20201026_192051.jpg
    20201026_192051.jpg
    245.3 KB · Weergaven: 197
  • 20200929_191226.jpg
    20200929_191226.jpg
    131.1 KB · Weergaven: 207
Hoe komt de kap op het aquarium? Met ventilatieopening naar je toe (qua roostertjes)? En hoe ga je voeren? Elke keer de hele klep open, of ga je nog een voorklepje realiseren?
 
Ja, de roosters de inderdaad de kamer in gericht, anders staan ze direct tegen de muur te blazen. Dat is denk ik niet wenselijk ivm met vochtige lucht. Aan de bovenzijde van het aquarium zal de kap in de ombouw "vallen". Een beetje het idee van een stompe binnendeur zegmaar.
Het meest rechtse rooster aan de voorzijde heb ik scharnierend gemaakt, hier kan door gevoerd gaan worden.
 

Bijlagen

  • 20201119_173934.jpg
    20201119_173934.jpg
    192.7 KB · Weergaven: 147

Terug
Bovenaan