Bovenop soil


JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Berichten
109
Leeftijd
41
Beste,

Aquasoil ga ik gebruiken. Maar zou erboven zo'n padje van achteraan naar voren willen aanleggen. Beetje aquascape proberen e.
Maar met wat doe je dat best?
Bedoeling is dat padje in het wit, rest van de bodem in zwart zal zijn.

Is een Aquasoil de eindlaag richting boven? Of komt daar sowieso nog een laag over, zo ja welk?

Gr
 
Je zou met stukjes plexiglas een pad naar achteren kunnen maken en daar tussen dan gewoon grind in de gwenste kleur kunnen gebruiken. Aquasoil bevat de benodigde voeding dus daarover hoef je geen ander substraat te gebruiken. Ik neem aan dat je geen ouderwetse voedingsbodem bedoeld.
 
Nee nee, geen voedingsbodem. Gaat mij om het anders gekleurde pad. Was eerst aan het denken dat het dan best in dezelfde soil maar witte kleur moest of dat bepaalde soorten grind niet mogen??
 
Bestaat er dan witte soil? Bodem moet ongeveer dezelfde korrel hebben want anders loop je het risico op mengen en dichtslibben.
 
Bestaat er dan witte soil?
Ik zou het helemaal niet weten, ken er nog niks van. Vandaar dat ik het vraag.

Als ik er plexi tussen schuif om kleuren niet te laten mengen, best niet tot helemaal beneden duwen of toch wel? Indien tot beneden, dan scheidt je eigenlijk de bodemcultuur wat misschien niet goed is, of maakt dat niet uit en regelt die bodem dat zelf wel?
 
Een paadje maak je met cosmetic sand (plata). Deze zijn er in verschillende dikteen kleuren te verkrijgen.

En deze plaats je natuurlijk never nooit bovenop de soil.
Je 'graaft een paadje uit, stut de zijkanten met een stukje karton, vul het paadjes met cosmetic sand
en trek als het klaar is de stukjes karton eruit. Dan krijg je een mooie strakke afscheiding.

Oja, garnalen zijn Meesters met het veruineren van je zorgvuldig aangelegd pad.
 
Je 'graaft een paadje uit, stut de zijkanten met een stukje karton, vul het paadjes met cosmetic sand
en trek als het klaar is de stukjes karton eruit. Dan krijg je een mooie strakke afscheiding.

Oja, garnalen zijn Meesters met het veruineren van je zorgvuldig aangelegd pad.

Is het daarom niet handiger om te werken met stukjes plexiglas die je erin laat staan?
 
Ja dat is zo al zijn er best een aantal leden die dit wel zo hebben toegepast.
 
het paadje een beetje afscheiden met steentjes heb ik ook al gelezen.
Maar welke soort steentjes dan? en waar vind ik dan weer?
 
Bij de bouwmarkt verkopen ze vaak diverse afmetingen kiezels maar goed bij het onderhoud en snoeien moet je dan nog voorzichtig zijn dat niet alles gaat mengen.
 
Het is het 'natuurlijkst' als je dezelfde soort steen gebruikt die al in je bak voorkomt.
En als je geen steen in je bak hebt, dan maakt het niet zoveel uit. Dan is de goedkoopste manier een aquariumgeschikte rock kapot slaan en het gruis gebruiken.
 
Loop je dan niet de kans dat je vissen, corydorassen of algeneters bijvoorbeeld, zich kunnen verwonden?
Maar met zo'n strak aangelegd paadje wil je toch geen corydorassen in je bak? Dan duurt het al helemaal niet lang voor je prachtige pad gesloopt is lijkt me.
 
Nee nee geen corrydora erin. Enkel garnaaltjes en we zien wel. Kijken of ze het respecteren.
 
Nee nee geen corrydora erin. Enkel garnaaltjes en we zien wel. Kijken of ze het respecteren.
Voor de lange termijn blijft het dan een onderhoud. Want op ten duur lopen je garnalen de korrels door mekaar. Mits je misschien het paadje kan afbakenen met wat grotere stenen, maar dan ook echt goed afbakenen. Witte soil ben ik nog niet tegengekomen, volgens mij is dat er niet want het is een klei structuur en dan zou je dat chemisch moeten bewerken om het wit te krijgen.. maarja aan de andere kant je kunt het soms zo gek nog niet bedenken. Ik had soil als bodem gedaan en voor je paadje witte kiezels.
 

Terug
Bovenaan