Wat is er nieuw

Bovenwater planten voor Aquaria

Lex

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2006
Leeftijd
54
Ik kwam onderstaande foto tegen van planten die (met hun wortels) onder water kunnen staan en die dus aan de rand van het aquarium kunnen hangen.
Namen zeggen me niks maar met een plaatje is het wat handiger zoeken bij het tuincentrum....en ongetwijfeld kunnen meer planten dat maar dit is leuk om mee te beginnen.
Heb zelf de Lucky Bambo, en nu stekjes van een soort Spiderplant.
Iemand anders zelf nog andere planten aan de rand van een Aquarium hangen ?
1000056314.jpg

handiger zoeken bij het tuincentrum
Gezien het gigantische gebruik van bestrijdingsmiddelen zou ik uitkijken met planten van het tuincentrum, die zou ik persoonlijk nooit gebruiken.... Wel een erg leuk idee om te doen trouwens.
Mijn vrouw had laatst een paar stekken van tropische planten uit het tuincentrum in mijn bakje waarin ik wat reserve aquariumplanten heb gezet. Ik heb mijn planten er meteen uitgehaald, een paar keer afgespoeld, in schoon water gezet en ik gebruik ze de komende weken ook zeker niet.

Laatst bewerkt:
Daar heb je een punt....je wilt niet dat er een ziekte in je bak komt ofzo.
De spiderplant zijn stekjes van een plant die hier al jaren in de vensterbank staat dus dat durf ik wel aan.

Wellicht eens kijken bij planten die geschikt zijn voor hydrocultuur. Maar inderdaad oppassen met planten uit het tuincentrum.

Ik heb zelfs een Sansevieria op hydro. Hydroplanten staan alleen niet continue onder water (maar soms best lang), liefst een paar dagen "droog" zodat de wortels ook kunnen ademen.

• Leuk
Waarderingen: Lex
Niet zozeer een ziekte, maar veel van die planten zitten onder de bestrijdingsmiddelen en chemicaliën. Mensen willen perfecte planten zonder bruine plekjes, vlekjes, rafelrandjes en gaatjes, er wordt dus van alles op gespoten en bijgevoed....

Kan me voorstellen dat m'n garnalen dat niet fijn vinden ja.........

Ik heb er zelf fittonia in. Er zijn daarnaast ook een heel submerse planten die gewoon emers doorgroeien. Hygrophyla pinnatifida bijvoorbeeld.
Ik heb verder calathea, pothos en lepelplanten. Daarnaast een luchtplantje op het hout wat boven het water uitsteekt.
Ik ben nog steeds op zoek naar ficus pumilla quercifolia, die schijnt het goed te doen boven een aquarium.

Ik heb een nephrolepsis varen, en verder kan heel veel van de araceae familie dit wel. Een asperge varen is ook leuk vind ik. Ik haal mijn planten bij mijn vorige werkgever of bij de hornbach, of van de lokale bloemist. De zorg om chemicaliën begrijp ik wel, maar van mijn werkervaring in de sierteelt heb ik het idee dat er weinig schadelijks wordt gebruikt in de de teelt, alleen bij snijbloemen ben ik bang dat er wel nog veel gespoten wordt, vooral omdat die vaak buiten de EU geteeld worden.

Altijd al het grond van de wortels spoelen en dan laat ik ze vaak nog enkele dagen in een emmer met water. En het blad goed afspoelen voor de zekerheid.

Moet wel zeggen dat ik geen gevoelige garnalen houdt.

Verder valt me op dat de planten altijd langzaam wegkwijnen, ik geef amper plantenvoeding dus misschien daardoor, maar er zit weinig groei in af en toe moet er weer een plantje bij.

Plantenlijstje met namen dit ik gehad heb:
Fittonia (moeilijk nat te houden want korte wortels)
Aglaonema
Spathiphyllum
Calathea
Nephrolepsis
Aspergevaren
Alocasia
Ficus pumila

Geen ervaring mee maar waarschijnlijk wel mogelijk:
Anthurium
Monstera
Scindapsus
Lucky bamboo?
Polystichum
En planten als javavaren, bolbitis, javamos, veel wat emers gekweekt wordt, al heb ik hier geen ervaring mee

Dit waren mijn 3 ripariums
IMG_7404.jpeg

IMG_7403.jpeg
IMG_7402.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan