Breder dan hoog


X

XfiXit

Guest
Beste aquarioten,

Ik ben me aan het oriënteren voor een groter formaat aquarium.

Mijn voorkeur gaat uit naar 120x70x50.
De breedte vanwege het grote oppervlak waarin beplanting zijn plek kan vinden (grote groepen en straatjes) en de 50cm hoogte vanwege de mogelijkheid om ook lichtgevoelige bodembedekkers te kunnen groeien.

Ik heb alleen nu een open bak, maar zoek iets met een lichtkap om het strooilicht een hoop te beperken. Nu heb ik dit formaat nog niet echt kunnen vinden.

Weet iemand of deze afmetingen bestaan in standaardbakken? Of wordt dit maatwerk?

Qua vissenbestand zit ik een beetje te twijfelen. Ik zou graag 2 grote scholen met kleine vissen willen (kardinalen en een kleinere soort), maar ik heb het idee dat dan 150cm beter is omdat ze dan meer baantjes kunnen trekken.

Een bak van 150cm komt al snel op 60 hoog, waardoor bodembedekkers veel lastiger worden.

Het is een langertermijn doel, maar ik ben me alvast aan het inlezen op de kosten zodat ik daar naartoe kan werken.
 
Met een diepte van 70cm kom je denk ik sowieso in maatwerk.
Ik heb ze in standaard formaten nog niet zo diep gezien.
 
Met een diepte van 70cm kom je denk ik sowieso in maatwerk.
Ik heb ze in standaard formaten nog niet zo diep gezien.
Ga mee met mijn voorganger

is nog vroeg nog denk ik heren :sorry::D
Ts schrijft
Mijn voorkeur gaat uit naar 120x70x50.
De breedte vanwege het grote oppervlak waarin beplanting zijn plek kan vinden (grote groepen en straatjes) en de 50cm hoogte vanwege de mogelijkheid om ook lichtgevoelige bodembedekkers te kunnen groeien.
dus diepte is 50 cm :D
neemt niet weg dat een breedte van 70 cm dat ga je niet vinden in de fabrieks-bakken
dus in dat maatwerk hebben jullie dan wel weer gelijk :thumbs::D:D
zou als ik de Ts was wel gaan voor 60 cm hoog met een hoogte van 50 cm houd je weinig water hoogte over of je moet voor rimless gaan
50- 8 cm bodem bedekking - 4 cm voor de kap kom je uit op zon 38 cm water dan wordt je vis keuze wel wat beperkter

zo iets bv http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/Aq1207060/SubProducts/Aq1005060-0007[2]
 
is nog vroeg nog denk ik heren :sorry::D
Ts schrijft

dus diepte is 50 cm :D
neemt niet weg dat een breedte van 70 cm dat ga je niet vinden in de fabrieks-bakken
dus in dat maatwerk hebben jullie dan wel weer gelijk :thumbs::D:D
zou als ik de Ts was wel gaan voor 60 cm hoog met een hoogte van 50 cm houd je weinig water hoogte over of je moet voor rimless gaan
50- 8 cm bodem bedekking - 4 cm voor de kap kom je uit op zon 38 cm water dan wordt je vis keuze wel wat beperkter

zo iets bv http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/Aq1207060/SubProducts/Aq1005060-0007[2]
Diepte is de maat van de voorruit naar de achterruit.
Hoogte is de maat van de bodemplaat tot de bovenkant.
Lengte is de maat van links naar rechts.
Heeft niets met vroeg te maken, maar meer met de juiste benaming voor de afmetingen gebruiken ;)
 
Diepte is de maat van de voorruit naar de achterruit.
Hoogte is de maat van de bodemplaat tot de bovenkant.
Lengte is de maat van links naar rechts.
Heeft niets met vroeg te maken, maar meer met de juiste benaming voor de afmetingen gebruiken ;)
das voor het eerst dat ik deze omschrijving tegen kom in bakken land :S
over het algemeen wordt lxbxh op gegeven :D
vandaar mijn opmerking over is vroeg heren :D:D
 
Diepte is de maat van de voorruit naar de achterruit.
Hoogte is de maat van de bodemplaat tot de bovenkant.
Lengte is de maat van links naar rechts.
Heeft niets met vroeg te maken, maar meer met de juiste benaming voor de afmetingen gebruiken ;)

En daarom liet ik doelbewust "diepte" uit mijn post, om dit te voorkomen. Maar ik zelf ben ook van mening dat 'diepte' de enige juiste term is voor de breedte
 
LxBxH of LxDxH maakt niet veel uit..
Diepte is wat vervelendere aanduiding omdat deze geregeld word verward met de hoogte.

Maar als je dit echt wil zou ik idd ook 60cm hoog aanraden ten opzichte van de 50 die je in gedachte hebt.
Je krijgt er een sloot meer water bij en je viskeuze word aanzienlijk groter.

Je zal alleen een wat grotere investering moeten maken in je verlichting..
Maar op een nieuwbouw bak iets meer uit te geven zou niet een probleem moeten zijn
 
zit me toch af te vragen waar dit vandaan komt dat de breedte van bv een bak ook diepte wordt genoemd
ben benieuwd hoe jullie aan dit komen
 
zit me toch af te vragen waar dit vandaan komt dat de breedte van bv een bak ook diepte wordt genoemd
ben benieuwd hoe jullie aan dit komen
Omdat je de diepte in kijkt, niet de breedte ;)
Bij meubilair wordt meestal breedte*diepte*hoogte gebruikt (al kan diepte en hoogte nog omgedraaid worden, officieel begin je met de grootste maat), bij een aquarium geld dat dus ook wat mij betreft.
Ik heb eigenlijk nog nooit afmetingen van een aquarium als lengte*breedte*hoogte gelezen...
 
Diepte is een ruimtelijke term en breedte een meetkundige term. De breedte betekend dat het de korste zijde is van een tweedimensionaal vlak.

Diepte wordt gebruikt in ruimtelijke perspectieven. "de tuin wordt optisch dieper als je.." ook in meubels en 3d objecten wordt vaak naar LxDxH gerefereerd. In mijn vakgebied i.i.g.

Maar terug on topic:

De investering is niet het grootste probleem inderdaad, die ben ik bereid te maken als ik deze bak enkele jaren kan houden zonder spijt te krijgen.

Jullie advies is dus 60 hoog, 70 diep/breed
 
Ik heb eigenlijk nog nooit afmetingen van een aquarium als lengte*breedte*hoogte gelezen...
bedoel je nu dat je zelf de afmetingen leest als lxdxh want bij de meeste bedrijven staat toch echt lxbxh
grappig wel deze discussie hoe de maatvoering te lezen
bij inhoud berekeningen zie https://www.rekenen-oefenen.nl/inst...nhoudsmaten-omrekenen-van-kubieke-naar-liters
ook lxbxh
toch wel apart dat opleidingen zo verschillen zal ook wel per vakgebied verschillen

Jullie advies is dus 60 hoog, 70 diep/breed
:thumbs::thumbs::D
je kan nog wel hoger gaan maar dan zit je met verlichting te stoeien merk ik zelf bij de 1050
de standaard verlichting daar kom je er dan niet mee :'(:deal:
 
bedoel je nu dat je zelf de afmetingen leest als lxdxh want bij de meeste bedrijven staat toch echt lxbxh
Ik zie bij de meeste bedrijven eigenlijk geen uitleg staan, gewoon 100x50x50 ;)
Uiteindelijk maakt het niet uit, ik denk dat we het er over eens kunnen zijn die diepte nooit gebruikt kan worden voor de hoogte :p
 
Ik heb zelf een bak van 100*50*35 (gezien de schijnbare verwarring hierboven: 35 is dus de hoogte van de bak voor de duidelijkheid) en ik ben zeer tevreden over deze verhoudingen. Als ik ooit een extra bak aanschaf wordt die sowieso opnieuw breder dan hoog!

Je gaf aan dat je vooral kleine vissen wil gaan houden dus voor die vissen hoef je niet perse 60 hoog te gaan.
Voor de plantengroei is een lage bak ook een stuk makkelijker werken vind ik persoonlijk.

In jouw geval zou ik dus eerder 120*70*50 aanraden ipv 60cm hoogte.:sorry:
Een lage maar brede bak ziet er naar mijn mening veel "massiever" uit dan een vergelijkbare bak met hoogte en breedte omgedraaid. Vooral bij een open bak krijg je die indruk door het grote wateroppervlak.
Ik vind het daarnaast ook zeer leuk om dergelijke bak in te richten, hangt natuurlijk wat af van de planten die je voor ogen hebt maar met vooral lage planten, mosjes, ... heb je meer aan extra diepte dan aan extra hoogte imo.

Mbt strooilicht:
mijn bak is open met hangende ledverlichting.
Aan de voorzijde van de LEDbalk heb ik een 'glare-protector', eigenlijk gewoon een aluminium "scherm" dat er voor zorgt dat het licht niet in de ogen schijnt en waardoor je ook veel minder strooilicht hebt.
Als het strooilicht me nog zou storen zou ik aan de achterzijde van de unit een tweede schermpje kunnen bevestigen maar persoonlijk vind ik dat niet nodig.
 
Blijft dat TS schrijft dat de hoogte 50 cm zijn voorkeur heeft.

Ik ben vooral benieuwd naar de voor- en tegenargumenten. Het is voornamelijk dat ik tegen ben omdat bijvoorbeeld HC wel erg lastig wordt om te groeien.

Maar met de huidige led technieken veranderd dat wellicht ook meer dan ik denk.
 
volgens mij word 60cm wel erg hoog voor HC, dan zul je een bom aan verlichting erboven moeten hangen en of de vissen daar weer zo blij van worden :S
 
Ik sluit me aan bij Willem666 zijn visie en als je een bak op maat laat maken kan je pakken wat jou dan dus het beste lijkt.Succes in je keuze.
 
let wel het bakje van Willem666 is een bak zonder kap
dus een ander manier van verlichten en een behoorlijke vocht ontwikkeling door verdamping in de kamer
kun je voor beide een dingen een mooi oplossing vinden prima
persoonlijk houd ik er niet van zeker niet met een tv in de buurt kijkt lastig met zon hoogte zon naast je :D
daarnaast denk ik dat je met de juiste led verlichting een heel stuk komt voor de 60 cm hoogte
denk hier bij aan de juwel led verlichting die bij de rio 400 geleverd wordt
daar heb je echt een:cool: bij nodig :D
 
Laatst bewerkt:
volgens mij word 60cm wel erg hoog voor HC, dan zul je een bom aan verlichting erboven moeten hangen en of de vissen daar weer zo blij van worden :S
Dit klopt. Bij bakken hoger dan 40 á 50 cm. moet, in het geval van ledverlichting, al gauw gewerkt worden met 3 watt powerleds. Bij bakken tot 40 cm. moet bij de wens om HC te hebben ook gewerkt worden met kwaliteits leds. Ze zijn er van diverse merken. Ik zou me verre houden van ledstrips en ledbuizen. Overigens hoeft bij een juiste beplanting/schuilmogelijkheden niet gevreesd worden voor de vissen.
 
let wel het bakje van Willem666 is een bak zonder kap
dus een ander manier van verlichten en een behoorlijke vocht ontwikkeling door verdamping in de kamer
kun je voor beide een dingen een mooi oplossing vinden prima
persoonlijk houd ik er niet van zeker niet met een tv in de buurt kijkt lastig met zon hoogte zon naast je :D
daarnaast denk ik dat je met de juiste led verlichting een heel stuk komt voor de 60 cm hoogte
denk hier bij aan de juwel led verlichting die bij de rio 400 geleverd wordt
daar heb je echt een:cool: bij nodig :D

Die hoogtezon heb ik nu ook al, maar ik heb het idee dat hij straks dichter bij de tv komt. Dus een dichte kap is wel wenselijk
1512069353800-542703990.jpg


Die sets met powerleds, heb je daar voorbeelden van @tuinkabouter @benvo? Ik heb eigenlijk weinig zin om te moeten kloten met het koelen van die strips en stroom vlak boven het wateroppervlak.
 
Gelukkig werken tl buizen met draadloze stroom..

Maar met een simpel (of meerdere) 40mm fans moet je wel aardig wat lucht kunnen verplaatsen over je balken om ze te koelen
 
Gelukkig werken tl buizen met draadloze stroom..

Maar met een simpel (of meerdere) 40mm fans moet je wel aardig wat lucht kunnen verplaatsen over je balken om ze te koelen

Ik bedoelde uiteraard dat ik geen zelfgesoldeerde kabeltjes op het wateroppervlak wil hebben hangen :p ik geef liever wat geld uit aan een degelijk merkbalkje dan dat ik moet gaan doe-het-zelven.

Zat net te kijken naar die High power leds a 3watt per stuk, maar die zijn er niet van JMB? Die hebben alleen reef kleuren (wit/blauw) in 3watt
 
Ik gebruik Daytime verlichting (matrix), de unit hangt 20 cm boven het wateroppervlak en brandt maximaal op 55%. Dat is meer dan voldoende licht voor oa. HC.
Ik ben er vrij zeker van dat ook 60cm waterhoogte geen probleem is voor deze ledbalken.

Bedenking:
om 70cm breedte/diepte volledig te belichten zal je bij de meeste merken wel met twee balken moeten werken denk ik.

https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/1813-daytime-matrix-module.html

https://www.azaqua.nl/54-daytime-cluster-LED-aquarium-verlichting
 
Laatst bewerkt:
zit me bij dit soort verlichting af te vragen of je geen spot effect krijgt
kan het gebeuren in zijn geheel niet dus kan ik het best mis hebben
is eigenlijk als ik de constitutie van het gebeuren bekijk het eerste wat in mij op komt
Staat zelfs in de beschrijving dat het gaat om spotlights, dus denk inderdaad wel dat je spotverlichting krijgt.
In sommige gevallen kan dat trouwens erg mooi zijn, heb een aantal amazone bakken gezien waar met spots gewerkt werd en dat was prachtig!
 
Staat zelfs in de beschrijving dat het gaat om spotlights, dus denk inderdaad wel dat je spotverlichting krijgt.
In sommige gevallen kan dat trouwens erg mooi zijn, heb een aantal amazone bakken gezien waar met spots gewerkt werd en dat was prachtig!
zat ik dus niet naast en voor een plantenbak niet echt geschikt dus :D
maar zoals aangegeven ken het product totaal niet :sorry:
 
zit me bij dit soort verlichting af te vragen of je geen spot effect krijgt
kan het gebeuren in zijn geheel niet dus kan ik het best mis hebben
is eigenlijk als ik de constitutie van het gebeuren bekijk het eerste wat in mij op komt
Je hebt anti disco lenzen en reflectoren die dit effect tegen gaan.

Maar echte spot werking valt wel mee met een stralingshoek van 120 graden
 
zit me bij dit soort verlichting af te vragen of je geen spot effect krijgt
kan het gebeuren in zijn geheel niet dus kan ik het best mis hebben
is eigenlijk als ik de constitutie van het gebeuren bekijk het eerste wat in mij op komt

Als je maar één module steekt per halve meter krijg je waarschijnlijk een spoteffect dus als je dat zou willen kan je je balk samenstellen zodat je met spotlights kan werken maar met genoeg modules in verhouding tot de lengte van de balk is dat niet het geval.. (Zoals tuinkabouter aangeeft mede door de stralingshoek van 120°)
Ik heb 5 modules op een balk van een meter en de lichtspreiding is zeer evenwichtig en er is geen spoteffect waarneembaar.

voor een plantenbak niet echt geschikt dus :D

Eigenlijk is de lamp speciaal ontwikkeld voor plantenbakken bij mijn weten. En dat volgens het Deutsche gründlichkeitsprincipe... ;)
Ik durf na bijna een jaar gebruik dan ook zeggen dat het eigenlijk een perfecte lamp is voor een plantenbak. :thumbs:
 
voor een plantenbak niet echt geschikt dus :D

De gebruikte LEDs genereren trouwens tot 180 lumen per watt dus is deze unit eerder ongeschikt boven bijvoorbeeld een tanganyika bak met enkel stenen of boven een lowtech bak. :D
Tenzij je echt extreem dimt natuurlijk maar deze lampen zijn al snel overkill voor dergelijke bakken.
Ik bedoel maar dat ze echt specifiek ontworpen zijn om boven (hightech) plantenbakken te gebruiken, zowel qua vormgeving als op vlak van materiaal/prestaties.

Er zijn een aantal verschillen tussen de Cluster uitvoering en de Matrix maar beide zijn echte "plantenlampen".
De Cluster variant is bijvoorbeeld iets minder krachtig en minder flexibel in gebruik omdat je bij deze unit de modules niet zelf kan (ver)plaatsen.
Bij de matrix daarentegen worden de LED-modules afzonderlijk verkocht en geleverd en deze zijn zeer makkelijk (ver)plaatsbaar/vervangbaar/uitbreidbaar waardoor je de balk telkens opnieuw in een handomdraai kan aanpassen aan elke bak.
 
Hoor net dat het disco effect wel mee valt :p

Maar die daytime lampen heb ik meer voorbij zien komen op mooie plantenbakken dus ze zijn niet ongeschikt.
 
Hoor net dat het disco effect wel mee valt :p

Inderdaad, ik heb het sowieso niet echt voor disco en heb zelfs een regelrechte afkeer van disco-aquaria.

En gezien de grote liefde tussen mezelf en mijn bakje kan ik dus alleen maar besluiten dat het disco-effect compleet onbestaande is... :D:D

dus ze zijn niet ongeschikt.

Trust me, they are made for that sh*t, no kidding. ;)
 

Terug
Bovenaan