Breder dan hoog


naar aanleiding van ben zijn post er eens in gedoken
dit staat in de beschrijving
De clusterseries bepalen de standaard in aquaristiek door de symbiose van variabiliteit, functie en esthetiek. Dus indinet als je aquarium! Geef uw aquariumbewoners permanent biotoop-vriendelijke lichtomstandigheden
door het gebruik van moderne, innovatieve en hoogwaardige LED-verlichting. Naast de hoge, spot-vergelijkbare lichtintensiteit (tot 1200 lumen per cluster-moduleoppervlak van 52x 52mm),
de clusters genereren natuurlijke lichtreflecties, kronkelige effecten en schaduwspel
in het water. De bijna onbeperkte variabiliteit van LED-armaturen
serie-cluster zal u inspireren!
dus toch wel spot verlichting dus
natuurlijk kun je dit voorkomen door meerdere modules er bij te zetten
toch zul je recht onder de module een spot effect hebben begrijp ik hier uit
 
n
dus toch wel spot verlichting dus
natuurlijk kun je dit voorkomen door meerdere modules er bij te zetten
toch zul je recht onder de module een spot effect hebben begrijp ik hier uit
Valt echt reuze mee
Althans met mijn 12 vero 18 spots op mijn 2 meter.
Ook geen last van spot werking met de luxeon leds
 
toch zul je recht onder de module een spot effect hebben begrijp ik hier uit

Hehe, tja ik snap je punt maar ik zie het niet in mijn bak...
Als het licht echt zo slecht verdeeld zou worden zou het gewoon geen goede lamp zijn om bvb een volledige bodem HC gelijkmatig te laten groeien. En laat het nu net een lamp zijn die speciaal is gemaakt voor stevige plantenbakken....

Oké, je spreekt over de cluster en ik gebruik de matrix maar het principe is hetzelfde.
Aanvankelijk had ik vier modules en ook dan zag ik niet dat er vier lichtbronnen waren, niet op de muur erachter en niet in de bak.... :sorry:

Mocht je rook blazen net onder de unit zal je het in de bovenste centimeters (net onder de leds) misschien wel als afzonderlijke lichtbronnen zien maar er is wel degelijk over nagedacht en de fabrikant heeft gezorgd dat je bij een evenredige spreiding van de modules een evenredige spreiding van licht op de bodem hebt.

Pal onder de module heb je inderdaad veel licht maar daarnaast ook want daar heb je eigenlijk gecombineerd licht (door de stralingshoek heb je op die plekken zowel licht van de rechtse als van de linkse module, als je begrijpt wat ik bedoel).
Zoals ik eerder zei heb je volgens mij enkel het spoteffect als je de modules bewust ver van elkaar plaatst.

Maar soit, het lijkt wel alsof ik je wanhopig probeer te overtuigen van mijn punt, lijkt wel welles nietes op den duur.
Op zich mag je geloven wat je wilt natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen wat ik zelf zie en ervaar, nietwaar. ;)

Op de site van Daytime zelf vind je trouwens heel veel info over de lampen:

http://daytime.de/led-systeme-matrix
 
stomme vraag misschien hoor maar:

door dat matrix profiel loopt dus stroom, alleen de module erop klikken, vastschroeven, stekker erin en hij doet t?
 
door dat matrix profiel loopt dus stroom, alleen de module erop klikken, vastschroeven, stekker erin en hij doet t?

Daar komt het op neer. Maar met een bakje ertussen kan je het allemaal sturen... :cool:
In het profiel lopen de contactkabels, deze zijn gegoten in een soort van silicone. De modules hebben aan de achterzijde 4 pinnetjes en die prikken in de silicone en maken binnenin waterdicht contact. Als je ze verwijderd en verplaatst sluiten de gemaakte (mini-)gaatjes vanzelf weer waterdicht af.
Zeer strak en efficiënt systeem!

Bij de clusterversie kan je de modules niet zelf plaatsen, dus aanpassingen moet je laten doen door Daytime wat het iets minder gebruiksvriendelijk maakt vond ik.
 
Daar komt het op neer. Maar met een bakje ertussen kan je het allemaal sturen... :cool:
In het profiel lopen de contactkabels, deze zijn gegoten in een soort van silicone. De modules hebben aan de achterzijde 4 pinnetjes en die prikken in de silicone en maken binnenin waterdicht contact. Als je ze verwijderd en verplaatst sluiten de gemaakte (mini-)gaatjes vanzelf weer waterdicht af.
Zeer strak en efficiënt systeem!

ja goed een controller ertussen hangen is wel zo leuk :)

dus zo werkt het dus... die pinnetjes zag ik inderdaad zitten maar dat van die siliconenlaag die ook vanzelf weer dichtgaat bij verwijdering... mooie technologie en niet eens zo heel gek duur (voor kwaliteit led dat ook nog is modulair is vind ik het niet overdreven duur iig)
 
mooie technologie en niet eens zo heel gek duur (voor kwaliteit led vind ik het niet overdreven duur iig)

Inderdaad, het is niet goedkoop natuurlijk maar de verhouding prijs/kwaliteit is eigenlijk zeer oké!
Ik heb lang gezocht, vergeleken en getwijfeld. Aanvankelijk wou ik minder spenderen en overwoog ik veel andere balken (zowel daytime als andere merken) maar uiteindelijk bleef ik steeds terugkeren naar de Matrix.
De unit is volledig aluminium, de afwerking en kwaliteit overtuigden me gaandeweg en op den duur wou ik eigenlijk liefst deze balk aanschaffen, ook al was het wat boven budget.

Ik verwacht nu wel dat ik voor minstens tien, vijftien jaar goed zit :engel: dus dan mag het al wat meer kosten. Door wat overkill te gaan kan ik nu serieus dimmen wat ook goed is voor de levensduur en alle stukken zijn afzonderlijk vervangbaar indien nodig dus ik reken toch op een lange en gelukkige samenwerking :D:D

ja goed een controller ertussen hangen is wel zo leuk :)

Hehe, dat kan je wel zeggen.
Ik zag de lamp maar één keer op 100% branden en moest drie weken een zonnebril dragen achteraf dus een dimmer is onmisbaar... :br::br:
 
Op de site van Daytime zelf vind je trouwens heel veel info over de lampen:

http://daytime.de/led-systeme-matrix

kijk daar hebben we wat aan :thumbs:
dat ik de cluster aanhaalde was omdat je daar de link van gegeven had :D
wist ook niet dat er een matrix uitvoering was :S
ga me eens inlezen

Maar soit, het lijkt wel alsof ik je wanhopig probeer te overtuigen van mijn punt, lijkt wel welles nietes op den duur.
Op zich mag je geloven wat je wilt natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen wat ik zelf zie en ervaar, nietwaar.
en zo is dat Willem
en welles nietes daar gaan we niet aan beginnen
 
welles nietes daar gaan we niet aan beginnen

Niet, nee?
Dat weet ik nog niet zo onmiddellijk, misschien moeten we er toch wel aan beginnen!

:D:D:D

For the record:

't is maar een zwanske, hé!
Hoop dat dat duidelijk was...
:br::rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
dat ik de cluster aanhaalde was omdat je daar de link van gegeven had :D
wist ook niet dat er een matrix uitvoering was :S
ga me eens inlezen

Ik had aanvankelijk van beiden een link gestuurd maar dat was niet zo duidelijk.
Maar zoals ik zei: het is wel een vergelijkbare techniek (werkt ook met modules ipv ledrijen).
Het grote verschil zit hem in de fexibiliteit (door de mogelijkheid om de modules zelf te (ver)plaatsen bij de matrix), de afwerking (compleet aluminium tov deels aluminium voor de cluster), ook een licht (pun unintended but a welcome surprise :)) verschil qua prestaties en de matrix werkt met 24volt, de cluster met 12 volt.
De matrix slaagt er in om de totale diepte/breedte van de bak (50cm) voldoende te belichten, dat was een voorwaarde omdat ik geen twee dergelijke balken kon betalen. Dit was aanvankelijk mijn grootste twijfel maar ondertussen is duidelijk dat 50cm perfect werkbaar is.

Ik vermoed trouwens dat ook de cluster niet echt voor een spoteffect zorgt in de bak (als er genoeg modules gebruikt worden).
Hehe, niet om terug welles nietes te spelen hoor! :juggle::juggle:
Maar eigenlijk zag ik al een aantal mooie plantenbakken passeren met een Cluster boven dus het is zeker ook een goede plantenlamp!
 
zoals al eerder aangehaald ken het systeem niet dat spot gebeuren haalde ik puur uit de beschrijvingen en opbouw vandaan van de plaatjes
na er een nachtje over geslapen te hebben en ingelezen ( ja ja doe twee dingen tegelijk nachts :D:D)
realiseer ik me dat de op bouw van de matrix zoals jij hem hebt toch wel voordelen bied ten opzichte van de gewone led balk
bv om een donkerde gedeelte te scheppen bij een bepaalde zijde van de bak
binnenkort maar eens kijken of ze een showopstelling hebben staan
is wel jammer dat Azaqua geen winkel heeft waar je zo naar binnen kan lopen
althans dat begrijp ik uit hun site
maar mischien zijn er nog andere winkels die het ook verkopen eens rond kijken daar voor
 
Ok, veel stof om nog eens na te lezen en na te zoeken. De modulaire balken zie ik wel een voordeel in, maar aan de andere kant is een evebredig verdeelde (prefab) balk ook wel wat.

Gelukkig heb ik er nog even voor, maar ik denk dat ik de 60cm hoogte toch ga overwegen.

Bedankt voor de info tot zover, en als iemand nog een winkel weet waar ze diverse led balken in gebruik hebben, hoor ik het graag
 
Ok, veel stof om nog eens na te lezen en na te zoeken. De modulaire balken zie ik wel een voordeel in, maar aan de andere kant is een evebredig verdeelde (prefab) balk ook wel wat.

Gelukkig heb ik er nog even voor, maar ik denk dat ik de 60cm hoogte toch ga overwegen.

Bedankt voor de info tot zover, en als iemand nog een winkel weet waar ze diverse led balken in gebruik hebben, hoor ik het graag
tja van het 1 komt het ander zo praat je over bak hoogte en dan weer een zeer leerzame discussie over verlichting
wat je bak hoogte betreft van 60 als je daar de bodem vulling hoogte en je max water hoogte meest al zon 3-4 cm onder de rand af haalt
kom je op zon 53 cm water hoogte uit
dat moet te doen zijn met led verlichting
 

Terug
Bovenaan