Wat is er nieuw

Brian's aqua. (BrianVm)

Nice leuk bedacht zo je bak.😅

Brian, als je het laatste niet in huis hebt dan zou ik je aanraden bij de LFS even bijvoorbeeld een flesje EasyLife Fosfo te gaan halen om het fosfaat gehalte met het nitraat gehalte in de goede verhouding te krijgen in je aquariumwater.

Vertel of plaats een foto nog ff van de plantenvoeding die je hebt.

*edit*
Zie Tenso cocktail. Dus dat is plantenvoeding,
Zodus ik moet kaliumfosfaat zien te halen right?

Haha ach het lijkt wel opelkaar maar het is geen fosfaat wat je had. Je kan ook fosfo kopen wat Andre al aangeeft maar ja die flesjes zijn vaak veel duurder.

Zodus ik moet kaliumfosfaat zien te halen right?
Uh, nee. Als je naar de LFS gaat dan kun je bijvoorbeeld EasyLife Fosfo halen. Volgens mij heeft pets place het ook.

*edit*
Via de site zie ik dat ze geen Fosfo hebben bij PetsPlacr.

Laatst bewerkt:
Haha ach het lijkt wel opelkaar maar het is geen fosfaat wat je had. Je kan ook fosfo kopen wat Andre al aangeeft maar ja die flesjes zijn vaak veel duurder.
Zal niet het laatste zijn dat ik verkeerd koop 🤣 waar is die kaliumsulfaat goed voor dan?
Uh, nee. Als je naar de LFS gaat dan kun je bijvoorbeeld EasyLife Fosfo halen. Volgens mij heeft pets place het ook.
Oke dan moet ik maar eens zoeken.

Heb het besteld. Dan heb ik dus een verkeerde mix gemaakt nu. Nitraat met die k2so4..

Heb nog aparte fles met yzer endan sporenelementen 🙂

Vanaf de fosfaat hier is maar nieuwe mix maken.

Ik persoonlijk gebruik een afzonderlijk flesje voor kaliumfosfaat oplossing en een flesje kaliumnitraat.

Ik persoonlijk gebruik een afzonderlijk flesje voor kaliumfosfaat oplossing en een flesje kaliumnitraat.
Zo kan het ook idd. Dus dan heb je 4 flesjes nodig?
Nitraat
Fosfaat
Ijzer
Sporenelementen

Om het afzonderlijk toe te voegen vindt ik dat gemakkelijk. Je kunt dan eenvoudig bijsturen zonder John's houten fiets te moeten lenen. 😉:juggle:
Is dat met splinters enzo? 🤐👀

Beste mensen,

ik heb mijn best gedaan om Brian te begeleiden
Mijn bedoeling was dat Brian een stockoplossing maakte met:
nitraat
een stock met fosfaat
en een stockoplossing met sporenelementen en mineralen.
En los daarnaast voedingscaps in de bodem.
Natuurlijk zijn er meer wegen die naar een mooie plantenbak leiden, maar dit is nu de gekozen weg. Dus maak het alsjeblieft niet ingewikkelder door nu andere methodes aan te dragen, maar help Brian deze methode op de rails te krijgen!

Helaas is er duidelijk het een en ander niet gegaan zoals ik bedoelde. Kunnen jullie uitgaande van dit gegeven een handje helpen om het duidelijker te maken?

Heb het besteld. Dan heb ik dus een verkeerde mix gemaakt nu. Nitraat met die k2so4..

Heb nog aparte fles met yzer endan sporenelementen 🙂

Vanaf de fosfaat hier is maar nieuwe mix maken.
K2SO4 (Kaliumsulfaat) los je op samen met de KNO3 (kaliumnitraat). Die doe je in één oplossing, omdat het nog niet zo erg eenvoudig is om K (kalium) te meten. Dat stuur je dus op nitraat (NO3), door dat gelijktijdig in een vaste verhouding (namelijk volgens de gebruiksaanwijzing de oplossing maken) toe te voegen, zorg je dat je genoeg kalium hebt in je bak. Tegelijk met je nitraat.

KH2PO4 (kaliumfosfaat) gebruik je om je fosfaat te verhogen.

Heb je ook naast de sporenmix apart ijzer gekocht? Want als je dat doet, kun je niet meer via een ijzertest je sporenmix doseren, omdat je los toevoegt. Is er iemand die weet hoe je dan zorgt voor voldoende maar niet teveel sporenmixtoediening?

@BrianVm Verder is je foto-album eigenlijk niet de plaats waar je dit soort dingen het beste vraagt, maar hoofdpagina -> aquaristiek tuinieren -> plantenbemesting.
Dan krijg je waarschijnlijk meer antwoorden.

Het kan aan mij liggen maar nu schrijf je weer K2So4 maar dat is geen fosfaat. Heb je nou dan de kaliumsulfaat of de kaliumfosfaat?

Er staat toch k2so4 bij? Of ben ik nu helemaal verkeerd 🙈
In K2SO4 zit idd geen fosfaat, maar is wel een goed kaliumbron. De SO4 is sulfaat en planten gebruiken hiervan ongeveer dezelfde levels als fosfaat (PO4)
Daarom word K2SO4 gebruikt in onze bakken voor zowel de kalium- als de sulfaatspiegels

Wat een gedoe

Goed, terug on topic dan maar 🙂
De jewel is nu 2 weken aan het indraaien, van de week hadden we hier een nitriet van 50mg/l en nitraat 100mg/l in. Ondertussen zie ik ook dat wederom hier een slakje tevoorschijn is gekomen 😅.

Planten groeien mooi, enkel de rode planten hebben toch al kapotte bladeren aan onderkant jammer genoeg.
IMG20230218141218.jpg

Die 100 mg NO3 is omdat je ipv PO4 (fosfaat) SO4 (sulfaat als geheel van de NO3 oplossing) toevoegde.
Heb je al een waterwissel daarvoor gedaan?

Staat er netjes bij alleen denk ik dat een nitriet van 50 niet klopt en dat je 5 bedoeld?

Die 100 mg NO3 is omdat je ipv PO4 (fosfaat) SO4 (sulfaat als geheel van de NO3 oplossing) toevoegde.
Heb je al een waterwissel daarvoor gedaan?
Ik heb in de juwel niets van producten gegooid hoor 🙂

Hij gebruikte dacht ik kaliumsulfaat maar dat verhoogd toch niet de nitraat?

Ok, dan heb ik niets gezegd.
De gaten in de bladeren van je planten kan goed zijn, omdat ze nog bezig zijn om zich aan te passen. Dan hebben ze nog niet hun volle groeikracht. Rustig even afwachten tot de bak stabieler is en de planten hun draai hebben gevonden.

Hij gebruikte dacht ik kaliumsulfaat maar dat verhoogd toch niet de nitraat?
Wel als het onderdeel van de makro-nitraat-oplossing is....
Maar ik ben inmiddels de kluts een beetje kwijt, dus zeg het maar Brian: welke oplossingen heb je nu precies gemaakt en wat zit er in?

Volgens mij zijn de rode planten een Althernanthera soort en dat zijn niet de gemakkelijke soorten. Deze zijn veeleisend.

Brian moet deze link volgen, alles invullen en dan komt het allemaal goed: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index/calculator

Wel als het onderdeel van de makro-nitraat-oplossing is....
Maar ik ben inmiddels de kluts een beetje kwijt, dus zeg het maar Brian: welke oplossingen heb je nu precies gemaakt en wat zit er in?
Ondertussen heb ik dus alles nieuw besteld gehad en me via deze link dus alles aangemaakt qua micro en macromix.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan