Briljant hulpmiddel bij hevelen / bak leeg maken


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
Kent iemand dit? Ik heb het voor 13,- besteld. Net getest: Werkt perfect!! Dat koperen ding 3 keer schudden en hij hevelt. Slang in afvoer en klaar is Kees. Tip van Flip! ?
FD7DE1F7-64BD-439A-90DE-A9FC3BAE3F60.jpeg
D6F70763-90DE-4E09-920B-B49C61723367.jpeg
E03C2092-4EFB-469B-8F5A-D5C98F4676F1.jpeg
 
Denk dat er gewoon een kogeltje in zit? Ik heb zoiets ook, maar dan een plastic geval. Werkt op zelfde manier.
 
Nee, was tot vandaag voor mij onbekend! Plaats eens een filmpje op YT??



In werkelijkheid hoef je er niet mee te schudden. Hij doet het wat spastisch in dit filmpje. Gewoon 3x op en neer en hij hevelt
 
hoe groot is dan het gat waar het water door heen gaat echt een tof ding hebben!
 
1 nadeel aan dat ding.
Door de klep/bal kan er geen vuil door zonder dat het verstopt.

Ik heb deze (met dan de nadruk op de balg).
Die kan wel prima vuil transporteren.
Screenshot_20200618_064050_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
 
Tetra heeft zo'n apparaatje welke ik dus gebruik bij mijn water verversing. Ook; even schudden en het ding zuigt water aan. Werkt dus volgens exact hetzelfde principe.

 
Ja, voor de duidelijkheid, het is echt bedoeld om een bak leeg te maken. Niet echt om de bodem mee af te zuigen. Kan wel, maar niet ideaal. Voor mijn kleine kweekbakjes heb ik daar een andere hack voor. Ik heb een ronde stok van een centimeter of 50 en met tie-wraps daar een dunne waterslang aangemaakt. Zo kan ik heel precies rommel van de bodem afzuigen zonder jongen oid mee te zuigen.

Ik heb het voordeel dat ik een open afvoerbuis in mn hok heb gemaakt waar de slang permanent in hangt. Water uitzuigen en bodem schoon maken gaat echt perfect zo, met heel weinig moeite
 
Als je 1000 liter per keer ververst duurt het erg lang. Daarom vroeg ik of ze er ook in grotere maten zijn.
Voor klein bakje in elk geval erg handig.
Kun je beter een opvoerpomp in je bak hangen met een slang in de afvoer. Dat gaat dan sneller.
 
Tetra heeft zo'n apparaatje welke ik dus gebruik bij mijn water verversing. Ook; even schudden en het ding zuigt water aan. Werkt dus volgens exact hetzelfde principe.



Met dit ding kan je de bodem afhevelen maar dat doe ik nooit. Ik gebruik het apparaatje moet het water uit mijn bak te zuigen. Dit werkt prima en volgens het door Ts beschreven "schud" principe.
 
ik koppel de slang van mijn filter aan een lange slange slang die ik de gootsteen leg als ik water wil verversen en verbind vervolgens de toevoer van de spraybar aan de kraan.
maar met 1000 liter gaat dat ook even duren

voor de bodem heb ik een hevelpijp die kan je ook op gang brengen door hem een paar keer op en neer te bewegen maar eigenlijk zuig ik altijd gewoon even tot hij op gang komt
als je slang lang genoeg heb je ruim de tijd zonder dat er water in je mond komt
 

Terug
Bovenaan