Wat is er nieuw

Brokaat barbeel met jeuk

don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Word hier een beetje moedeloos van. Ik behandel deze bak al een maand met esha, 2 keer een behandeling gedaan. Heb nu sinds 2 dagen geleden mn laatste 50% wissel uitgevoerd de esha is er nu uit en de behandeling zou klaar moeten zijn de symptomen horen al 2 keer klaar te moeten zijn als het ging om schimmel bijvoorbeeld.

2 keer heb ik een week behandeld en 2 weken de tijd genomen om alles uit te wisselen en te balanseren. Elke keer als ik start met de behandeling gaan de symptomen weg, elke keer als ik net klaar ben met alles uit het water te halen komen de symptomen terug.

Zou dit dan stress zijn? Mn zwaardragers en guppys zie ik ook mee doen maar mn barbeel lijkt het meeste last te hebben

Ik zie geen beschadigingen of rare dingen, buiten dat hij een plekje heeft op zn rugvin en staart vin door het maandenlang overal tegen aan schuren.

Weten jullie misschien wat het zou kunnen zijn en wat ik het beste nu kan doen?
krijg bijna de neiging alles er uit te halen en opnieuw te beginnen met die bak...

ik ga nu dan maar nog een grote wissel doen om zeker te zijn dat ik het water schoon heb.

Bijlagen

• VID_20230109_105543.mp4
    15.5 MB
Niemand die wat weet te doen of herkent het probleem? 😔

Ik heb gisteren een flinke wissel uitgevoerd, vandaag nog eens bekeken en ik zie de brokaatbarbeel nogsteeds overal tegenaan schuren. Het water wat er nu in zit is in 5 dagen tijd 3 keer minstens voor 50% gewisseld. Dus het water is nu 3 dagen oud max...

Waterwaardes hoef ik niet te testen die zouden prima moeten zijn het is gewoon kraan water. Kan het altijd een keer testen maar het zou beetje zinloos voelen. Ik weet niet of ik het bij de waterkwaliteit zou moeten zoeken. Zou het dan echt stress zijn. Dan moet ik hm toch laten herplaatsen... Ik kan hm niet nog groter zetten. Zou het wel heel jammer vinden this 1 van mn mooiste vissen 🙁

Ik heb gisteren een flinke wissel uitgevoerd, vandaag nog eens bekeken en ik zie de brokaatbarbeel nogsteeds overal tegenaan schuren. Het water wat er nu in zit is in 5 dagen tijd 3 keer minstens voor 50% gewisseld. Dus het water is nu 3 dagen oud max...

Waterwaardes hoef ik niet te testen die zouden prima moeten zijn het is gewoon kraan water. Kan het altijd een keer testen maar het zou beetje zinloos voelen. Ik weet niet of ik het bij de waterkwaliteit zou moeten zoeken. Zou het dan echt stress zijn. Dan moet ik hm toch laten herplaatsen... Ik kan hm niet nog groter zetten. Zou het wel heel jammer vinden this 1 van mn mooiste vissen 🙁
Ik ben niet zo thuis in ziektes maar wat nog bij me op komt is bv een parasiet bij de kieuwen? Alleen wat dat dan allemaal kan zijn weet ik niet goed.

Al eens gegoogled op parasieten bijvissen jeuk?

Ik ben niet zo thuis in ziektes maar wat nog bij me op komt is bv een parasiet bij de kieuwen? Alleen wat dat dan allemaal kan zijn weet ik niet goed.
Al eens gegoogled op parasieten bijvissen jeuk?
Ja het zou goed kunnen alleen dit speelt al een maand of anderhalf... Dan zou je toch verwachten ondanks de esha dat de situatie verslechtert?

Ik zit er aan de denken om de komende dagen maar gewoon om de dag 50% te wisselen en elke keer met schoon water 5 druppels toevoeg aangezien het leek te helpen..

En anders maar iets halen tegen parasieten want ik weet het anders ook niet 🙁
Ik denk dan anders gewoon bodem dr uit, planten en vissen in quarantaine, alles schoon maken en dan maar opnieuw ofzo... Een keer beneden komen met dode vissen heb ik ook geen zin in...

Het zijn 3 verschillende bodems waarvan 2 gebruikt waren, geen iedee wat daar allemaal in verscholen zat natuurlijk. Maarja dan zou je denken dat het erger word.

Heb de brokaatbarbeel niet zo veel meer zien schuren en de rest helemaal niet maarja dat zegt niets.. vind het zo vervelend voor hem en zn vinnen hij schuurt zn vinnen kapot.. maar gelukkig niet de hele dag door. Net kon ik een kwartier kijken zonder ook maar een vis schuurde dus misschien is het niets en maak ik me zorgen om niets...

@Gino88 heb jij misschien een iedee?

Het zijn 3 verschillende bodems waarvan 2 gebruikt waren, geen iedee wat daar allemaal in verscholen zat natuurlijk. Maarja dan zou je denken dat het erger word.
Als dit maar niet de bron van ellende is! Maar met waterwissel heb je al wat gedaan.

Als dit maar niet de bron van ellende is! Maar met waterwissel heb je al wat gedaan.
Ik ben er bang voor... De waterwissels lijken namelijk íets te helpen maar dat is voor mij alleen maar een indicatie dat het dus in de bak zit, niet bij de vis en niet bij het water 🙁

Wilde het toch anders aan gaan pakken en vond die blauwe kleur toch niets dus dr uit een keer en nieuwe bodem er in 😆 dan kan ik er is iets moois van maken ipv die puzzel die het nu is (mn planten groeien wel als kool, zit voeding in de bodem)

Vis die schuurt heeft irritatie van buiten af. Dit kunnen parasieten zijn maar ook andere stofjes in het water. In ESHA zitten meerdere stofjes. De ene vis is gauw ergens door geirriteerd dan de ander.

Ik heb geen idee of jouw soort vis een speciaal watertje nodig heeft? Hard/zacht/zuur en al wat je nog meer heb.

Laat de vissen eerst maar eens bijkomen van de ESHA en herstelen. Mocht je het idee hebben dat de barbeel last heeft van huid parasieten is er een heel kort en goed middeltje van SERA prof protazol.

Kijken ivm kieuwwormen of vis beide kieuwdeksels gebruikt. tegelijk open en dicht/slijmdraden als ze open staan, wat voor kleur binnen in de kieuw dit hoort bloed achtig rood te zijn. Bek tuiten of andere rare stuiptrekkingen met bek.

Kijken ivm kieuwwormen of vis beide kieuwdeksels gebruikt. tegelijk open en dicht/slijmdraden als ze open staan, wat voor kleur binnen in de kieuw dit hoort bloed achtig rood te zijn. Bek tuiten of andere rare stuiptrekkingen met bek.
Was me verder nog niets opgevallen ik zal eens kijken of ik zo nog iets kan waarnemen anders word dat morgen bedankt! Ik zal ze voor nu ff laten herstellen inderdaad. Ik wil er gewoon zo vroeg mogelijk bij zijn..

Heeft je vis niet gewoon stress? Ben zelf helemaal niet in ziektes thuis maat hij zwemt alleen toch?? Als de vis nu in een groep zwemt met soortgenoten zou hij dit dan nog doen?🤔

Heeft je vis niet gewoon stress? Ben zelf helemaal niet in ziektes thuis maat hij zwemt alleen toch?? Als de vis nu in een groep zwemt met soortgenoten zou hij dit dan nog doen?🤔
Dat of de bodem inderdaad. Ik wil een goed huisje vinden voor mn brokaat barbeel en mn cherrybarbeel want die hebben gewoon soortgenoten nodig denk ik. Ik weet niet of het scholen vissen zijn maar vissen zijn over het algemeen sociaal dus het zou me niets verbazen. Mn cherry barbeel vind het glas heel leuk bijvoorbeeld... Das ook niet oke..
Omdat mn planten nu zo goed groeien wil ik zo lang mogelijk wachten met de bodem verwijderen namelijk :/

Dit gedrag doet zich ook voor wanneer een vis iets te eten bespeurt maar hier niet bij kan. Zo wapperen ze dan het spul uit de bodem. Schuurt de vis zich ook tegen stenen/ornamenten? Als er enkel tegen het grint geflitst wordt kan het ook onschuldig zijn.
Als ze dit ook doen op een kale bodem heb ik niets gezegd.

Dat of de bodem inderdaad. Ik wil een goed huisje vinden voor mn brokaat barbeel en mn cherrybarbeel want die hebben gewoon soortgenoten nodig denk ik. Ik weet niet of het scholen vissen zijn maar vissen zijn over het algemeen sociaal dus het zou me niets verbazen. Mn cherry barbeel vind het glas heel leuk bijvoorbeeld... Das ook niet oke..
Omdat mn planten nu zo goed groeien wil ik zo lang mogelijk wachten met de bodem verwijderen na
Omdat mn planten nu zo goed groeien wil ik zo lang mogelijk wachten met de bodem verwijderen namelijk :/
Je kan ze niet tijdelijk ergens anders zetten? Om te kijken of de andere vissen dan weer normaal gedrag vertonen. Het zijn idd echte scholenvissen. Ik heb de brokaatbarbeel in een aquarium gehad met 15 stuks en dan laten ze echt ander gedrag zien

Tja, ik zou een cherry zeker aannemen. Maar je woont een aardig eind uit de route.

@Gino88 heb jij misschien een iedee?
Wat een vertrouwen. 😛 Ik had je topic gezien maar vind het lastig er iets van te maken. Het is altijd een beetje gokken met ziektetopics over wat er aan de hand kan zijn, ook in dit geval.

Wellicht kun je het middeltje dat @michelle1 voorstelde, Sera Protazol, eens proberen. Ik kende het eigenlijk niet. Optie 2 is Dactacyd, dat behandelt net weer andere parasieten die "jeuk" kunnen veroorzaken. Het is met dat middel wel zaak om te proberen het in het voer mee te krijgen voor het beste effect. Dus bijv granulaat in een sterke oplossing van dat spul weken en zorgen dat de vis het voer snel opeet nadat je het in het water hebt laten vallen (zodat er zo min mogelijk uit de korrel weglekt). Of beter nog: oplossen in gelvoeding.

Wellicht dat dat kan helpen. Geen garanties... Ik zou verder niet te bang zijn voor de medicijnbelasting door Esha etc en gewoon gaan behandelen met iets nieuws. En zorgen dat de algemene omstandigheden in de bak goed zijn, dus filtering goed, niet te veel voeren, geen massa's bladeren hebben die liggen te rotten etc. Fris water. Dat geeft de beste kans dat je vissen okidoki worden en blijven.

Uiterlijk is je verder niets opgevallen aan de brokaatbarbeel wat anders is dan anders? Een (rode/witte) verkleuring bijv of beschadigingen. Ik las ergens dat je gedeeltelijk kleurenblind bent. Dat helpt niet. 😛

Optie 2 is Dactacyd, dat behandelt net weer andere parasieten die "jeuk" kunnen veroorzaken. Het is met dat middel wel zaak om te proberen het in het voer mee te krijgen voor het beste effect. Dus bijv granulaat in een sterke oplossing van dat spul weken en zorgen dat de vis het voer snel opeet nadat je het in het water hebt laten vallen (zodat er zo min mogelijk uit de korrel weglekt).
Bedoel je Cerpofor Dactycid?
Bij mijn weten werkt het prima als je het gewoon in het watertje doet? Nadeel van ook nog het voer erin weken is dat de hoeveelheid die een vis binnen krijgt niet te controleren is. Dat lijkt me een groot nadeel maar heb daar tevens geen ervaring mee.

Bedoel je Cerpofor Dactycid?
Bij mijn weten werkt het prima als je het gewoon in het watertje doet? Nadeel van ook nog het voer erin weken is dat de hoeveelheid die een vis binnen krijgt niet te controleren is. Dat lijkt me een groot nadeel maar heb daar tevens geen ervaring mee.
Dactycid van Colombo, wat mss wel hetzelfde is. 🙂 En ja, correctie: het hangt er ook vanaf of de betreffende parasiet intern zit of puur aan de buitenkant. Intern is enkel te behandelen door iets aan de voeding toe te voegen (want de moleculen van dat medicijn komen de kieuwen niet door). Extern is oplossen in het water weer goed. Bij nader inzien is een combinatie van die twee tactieken het beste in dit geval, omdat onduidelijk is waar we precies mee te maken hebben. Een exacte dosering in het voedsel bereiken is inderdaad lastig, zeker als je alleen kunt inweken i.p.v. een gelvoeding maken.

Ik begrijp van aquariumscience.org dat mikken op ca. 2% medicijn in het voedsel goed zou moeten zijn. De praziquantel en levamisol in Dactycid woren goed verdragen in hogere doseringen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld malachietgroen (Esha Exit). Met inweken denk ik dat overdoseren lastig voor elkaar te krijgen is; je mag blij zijn met alles wat je in de vis krijgt. Verder vooral ook de bijsluiters lezen voor de beoogde duur van de behandeling.

Ik schrijf dactycid altijd verkeerd. :br:

Laatst bewerkt:
Volgens mij niet gemist, maar aquarium formaat, temperatuur, waterwaarden medebewoners en hoeveel...
Als je extern weinig opmerkt bij de vis, misschien idee om zout toe te voegen en een catappa blad of voogle.

Vis die schuurt heeft irritatie van buiten af. Dit kunnen parasieten zijn maar ook andere stofjes in het water. In ESHA zitten meerdere stofjes. De ene vis is gauw ergens door geirriteerd dan de ander.

Ik heb geen idee of jouw soort vis een speciaal watertje nodig heeft? Hard/zacht/zuur en al wat je nog meer heb.

Laat de vissen eerst maar eens bijkomen van de ESHA en herstelen. Mocht je het idee hebben dat de barbeel last heeft van huid parasieten is er een heel kort en goed middeltje van SERA prof protazol.

Vetgedrukte misschien wel het belangrijkste om bij stil te staan, eerst oorzaak achterhalen dan pas handelen.

Wat een vertrouwen. 😛 Ik had je topic gezien maar vind het lastig er iets van te maken. Het is altijd een beetje gokken met ziektetopics over wat er aan de hand kan zijn, ook in dit geval.

Wellicht kun je het middeltje dat @michelle1 voorstelde, Sera Protazol, eens proberen. Ik kende het eigenlijk niet. Optie 2 is Dactacyd, dat behandelt net weer andere parasieten die "jeuk" kunnen veroorzaken. Het is met dat middel wel zaak om te proberen het in het voer mee te krijgen voor het beste effect. Dus bijv granulaat in een sterke oplossing van dat spul weken en zorgen dat de vis het voer snel opeet nadat je het in het water hebt laten vallen (zodat er zo min mogelijk uit de korrel weglekt). Of beter nog: oplossen in gelvoeding.

Wellicht dat dat kan helpen. Geen garanties... Ik zou verder niet te bang zijn voor de medicijnbelasting door Esha etc en gewoon gaan behandelen met iets nieuws. En zorgen dat de algemene omstandigheden in de bak goed zijn, dus filtering goed, niet te veel voeren, geen massa's bladeren hebben die liggen te rotten etc. Fris water. Dat geeft de beste kans dat je vissen okidoki worden en blijven.

Uiterlijk is je verder niets opgevallen aan de brokaatbarbeel wat anders is dan anders? Een (rode/witte) verkleuring bijv of beschadigingen. Ik las ergens dat je gedeeltelijk kleurenblind bent. Dat helpt niet. 😛
Ik ben inderdaad af en toe in de war met sommige rood en groen maar kleurverschillen kan ik goed opmerken 😀 bedankt! Ik weet ook dat je meestal de tijd neemt om goed na te denken en een uitgebreid antwoord hebt met veel leerzame dingen vandaag het vertrouwen haha

Ik had inderdaad het iedee dat de medicijnbelasting van esha wel mee zou vallen het is ook compleet uit het water nu dus dat zou geen probleem meer zijn. Ik denk dat ik vooral nu een weekje wacht en gewoon consequent water wissel en wat rust ga proberen te vinden in die bak kijken wat dat brengt.

En anders stap 2 zijn dan toch de middeltjes proberen denk ik... Bodem er uit wil ik wel echt vermijden voor nu zolang alles mooi groeit.

Ik merk niets anders op dan een beschadiging aan zn staartvin afkomstig van het schuren vermoed ik. Alleen merk ik wel iets op aan zn rugvin die lijkt een beschadiging te hebben wat misschien irritatie kan op leveren

Bijlagen

• IMG_20230111_140918.jpg
    IMG_20230111_140918.jpg
    478.4 KB · Weergaven: 82
Volgens mij niet gemist, maar aquarium formaat, temperatuur, waterwaarden medebewoners en hoeveel...
Als je extern weinig opmerkt bij de vis, misschien idee om zout toe te voegen en een catappa blad of voogle.

Vetgedrukte misschien wel het belangrijkste om bij stil te staan, eerst oorzaak achterhalen dan pas handelen.
100l, 21 graden, fosfaat 1 nitraat 10 ph 7.5 kh 8 nitriet en ammoniak 0. Medebewoners zijn 5 roodoogzalmen, 8 andere kleinere zalmen (weet even de naam niet) 1 cherry barbeel, 1 brokaat barbeel, 6 guppys 3 ancistrussen en een paar garnaaltjes. Zout ga ik nu niet doen catappa bladeren heb ik er al in zitten 😀 bedankt!

Ik ben opzoek naar de oorzaak vandaar dat ik de handelingen gedaan heb die ik nu gedaan heb. Ik heb namelijk uit kunnen sluiten dat het niet om een schimmel gaat en ook niet aan de waterwaardes ligt. Nu blijven er nog een paar opties over. Alleen lijkt een parasiet me ver gezocht aangezien mn andere bewoners dan al veel eerder klachten hadden moeten vertonen en dat valt nog wel mee. Ik ga eerste even een week of 2 goed wisselen en aankijken wat dat doet. Misschien is het ergste er al uit ofzo...

Dactycid van Colombo, wat mss wel hetzelfde is. 🙂 En ja, correctie: het hangt er ook vanaf of de betreffende parasiet intern zit of puur aan de buitenkant. Intern is enkel te behandelen door iets aan de voeding toe te voegen (want de moleculen van dat medicijn komen de kieuwen niet door). Extern is oplossen in het water weer goed. Bij nader inzien is een combinatie van die twee tactieken het beste in dit geval, omdat onduidelijk is waar we precies mee te maken hebben. Een exacte dosering in het voedsel bereiken is inderdaad lastig, zeker als je alleen kunt inweken i.p.v. een gelvoeding maken.

Ik begrijp van aquariumscience.org dat mikken op ca. 2% medicijn in het voedsel goed zou moeten zijn. De praziquantel en levamisol in Dactycid woren goed verdragen in hogere doseringen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld malachietgroen (Esha Exit). Met inweken denk ik dat overdoseren lastig voor elkaar te krijgen is; je mag blij zijn met alles wat je in de vis krijgt. Verder vooral ook de bijsluiters lezen voor de beoogde duur van de behandeling.

Ik schrijf dactycid altijd verkeerd. :br:
Weet wel zeker dat het dan de buitenkant moet zijn met die jeuk. Heb niet de indruk dat er een parasiet van binnen zit te kietelen 😀

Misschien is hij gewoon gevoelig voor veranderingen en krijgt vervolgens stress er van. Dat zou verklaren waarom hij steeds met waterwissels last heeft. En dat esha tegen de stress geholpen heeft. Dat hij zn soorgenoten mist of mn visbestand niet stabiel is (wat het ook niet is)

Ik heb dus een aantal dagen om de dag goed water gewisseld, het leek even minder te worden maar hij blijft jeuk hebben terwijl geen enkele andere vis nog dit soort gedrag vertoont. Het lijkt bijna aan de vis zelf te liggen. Het word nu sinds een paar dagen ve erger dan eerst...

Ik zit er aan te denken de barbeel in een aparte bak te behandelen de rest lijkt nergens van te lijden en ik wil uitsluiten dat dit om een parasiet gaat. Denken jullie dat dit een slimme stap is?

Of kan ik er vanuit gaan dat het niet om een parasiet gaat omdat al mn andere vissen geen last lijken te hebben?

Dan zou ik alleen nog dat spul uit kunnen proberen wat jullie me aan hebben geraden maar anders weet ik het echt niet meer... Ik kan moeilijk een zieke vis herplaatsen en op marktplaats zetten is het niet? Maar bij mij heeft hij het misschien niet ideaal en dat zou dan vervolgens de oorzaak kunnen zijn. Hoewel het in mijn ogen geen stress lijkt te zijn dit is echt jeuk van iets...

Bijlagen

• IMG_20230116_183756.jpg
    IMG_20230116_183756.jpg
    571.3 KB · Weergaven: 84
  • IMG_20230116_183712.jpg
    IMG_20230116_183712.jpg
    562.7 KB · Weergaven: 90
Heb je al verder gekeken welke (andere) parasieten (of oorzaken algemeen) het zouden kunnen zijn?

Je moet eens stoppen met verversen (1) , en eens flink gevarieerd gaan voeren (2)
1 : als het aan het verse kraanwater ligt (dat is aggressief) , dan moet dit binnen enkele dagen/max. week flink minder worden , gedaan zijn . Ik ververs nooit met puur vers kraanwater , dat is vragen om dezelfde verschijnselen . je kan dat wel door dit vers water door een geperst koolblok eerst te sturen , dan is het veilig .
2: als het parasieten zijn of iets dergelijks : door veel te voeren gaat ie meer weerstand opbouwen en zelf de "mogelijke parasieten" afgooien (uw systeem moet weltoereikend zijn om flink te voeren)
Dat andere vissen geen verschijnselen vertonen is normaal , die zijn dan gewoon sterker .
Een vis die schuurt zou ik nooit , maar dan ook nooit behandelen met enig medicijn , nergens voor nodig en verzwakt de vis enkel maar .
Je moet voor de gein eens de koiforums door gaan lezen , die zitten voor 70-80% in een zelf gecreeerd straatje zonder eind .

Je moet eens stoppen met verversen (1) , en eens flink gevarieerd gaan voeren (2)
1 : als het aan het verse kraanwater ligt (dat is aggressief) , dan moet dit binnen enkele dagen/max. week flink minder worden , gedaan zijn . Ik ververs nooit met puur vers kraanwater , dat is vragen om dezelfde verschijnselen . je kan dat wel door dit vers water door een geperst koolblok eerst te sturen , dan is het veilig .
2: als het parasieten zijn of iets dergelijks : door veel te voeren gaat ie meer weerstand opbouwen en zelf de "mogelijke parasieten" afgooien (uw systeem moet weltoereikend zijn om flink te voeren)
Dat andere vissen geen verschijnselen vertonen is normaal , die zijn dan gewoon sterker .
Een vis die schuurt zou ik nooit , maar dan ook nooit behandelen met enig medicijn , nergens voor nodig en verzwakt de vis enkel maar .
Je moet voor de gein eens de koiforums door gaan lezen , die zitten voor 70-80% in een zelf gecreeerd straatje zonder eind .
Als ik niet wissel dan gaan de rest van de vissen symptomen krijgen. Dan gaan mn zwaarddragers aan de oppervlakte ademen en mn cherrybarbeel gaat tegen het glas zwemmen. Daarom wissel ik elke week 50% er uit. Maar nu die brokaatbarbeel dus jeuk heeft en het erger word als ik niet wissel ben ik vaker gaan wisselen. Elke keer als ik gewisseld heb gaat het een halve dag goed en hoe langer ik wacht met wisselen hoe erger het word. Helemaal niet wisselen is geen optie.

Daarnaast is mn kraanwater niet aggresief. Mn water waarder zijn normaal uit de kraan en in nederland is niet niet nodig iets toe te voegen zoals aquastart omdat de kwaliteit prima hoort te zijn.

Ik wil hm een zoutbad geven en daarna weer terug doen in verschoond water van het aquarium. Kijken of dat helpt maar ik krijg hm niet gevangen. Daarna wil ik nog wat strenger gaan waterwisselen de komende week. Als het erger gaat worden probeer ik is wat jij zegt en gewoon niet te wisselen. Middelen wil ik vermijden maar ik zou niet weten wat ik anders moet doen. Ik heb het allemaal al geprobeerd. Niet verversen, meer verversen.
Heb je al verder gekeken welke (andere) parasieten (of oorzaken algemeen) het zouden kunnen zijn?
Ja ik heb best veel rond gekeken naar verschillende dingen. Maar als ik dingen zoek vind ik meestal het argument terug: parasieten zijn zo besmettelijk dat het in dit geval niet om een parasiet moet kunnen gaan omdat anders de rest ook last moet hebben. Mn brokaatbarbe is echt niet dè zwakke schakel van mn bak. Dan zou ik eerder mn cherrybarbeel of een zalmpje die recht om hoog zwemt ook dat soort problemen moeten zien krijgen de laatste 2 maanden (zolang is het al aan de gang)

Er is gewoon niets te zien aan het beestje ook de meeste parasieten zou je toch wel moeten zien

Hij lijkt vooral een beschadigde rugvin te hebben wat een beetje scheef staat. Misschien heeft hij daar gewoon zo last van?
Of het waterwisselen uberhaubt invloed op de verschijnselen heeft is ook maar de vraag natuurlijk misschien is het gewoon toeval..

Daarnaast is mn kraanwater niet aggresief. Mn water waarder zijn normaal uit de kraan en in nederland is niet niet nodig iets toe te voegen zoals aquastart omdat de kwaliteit prima hoort te zijn.

Manneke , jij hebt echt geen idee wat er in de watervoorziening allemaal gebeurt , een vis laat eerder wat merken dan een mens ! Die lijsten van waterkwaliteit zijn niet volledig he ! Daar zie je enkel wat ze je willen laten zien . Waarom denk je dat ik veel hars gebruik en EM ???

Als je vissen niet zonder verversen kunnen , dan is er echt toch iets serieus mis met de opzet van de bak . Bij een opkweek dien je wel te verversen , maar dat heeft een ander doel .

Laatst bewerkt:
Manneke , jij hebt echt geen idee wat er in de watervoorziening allemaal gebeurt , een vis laat eerder wat merken dan een mens ! Die lijsten van waterkwaliteit zijn niet volledig he ! Daar zie je enkel wat ze je willen laten zien . Waarom denk je dat ik veel hars gebruik en EM ???
Wat gebeurt er dan in het proces van waterzuivering waardoor het water niet door alle vissen goed wordt verdragen? Welke stoffen of meetbare eigenschappen zijn niet goed? :c

Als je vissen niet zonder verversen kunnen , dan is er echt toch iets serieus mis met de opzet van de bak . Bij een opkweek dien je wel te verversen , maar dat heeft een ander doel .
Het gemiddelde aquarium heeft simpelweg een te hoge bezetting en kan niet zonder waterverversing. Als je onderbezet is het zeker mogelijk, maar dan moet er wel een bron van alle benodigde voedingsstoffen aanwezig zijn die je normaal uit je kraanwater haalt. Calcium, bijvoorbeeld, wordt door slakken uit het water opgenomen. Dit zal je dan d.m.v. kalkhoudend voedsel moeten supplementeren, of door calciumcarbonaat te doseren.

Het gemiddelde aquarium heeft simpelweg een te hoge bezetting en kan niet zonder waterverversing. Als je onderbezet is het zeker mogelijk, maar dan moet er wel een bron van alle benodigde voedingsstoffen aanwezig zijn die je normaal uit je kraanwater haalt. Calcium, bijvoorbeeld, wordt door slakken uit het water opgenomen. Dit zal je dan d.m.v. kalkhoudend voedsel moeten supplementeren, of door calciumcarbonaat te doseren.
Ja zo sta ik er ook in inderdaad en dit verschijnsel kan ook niet komen door het water verversen want er was nooit eerder een probleem. Het probleem is sinds 2 maanden begonnen

Naast dat we niet alles weten en kunnen weten denk ik niet dat het probleem daar ligt. Wellicht kan het een opeenstapeling zijn van factoren waaronder de chloride die toegevoegd word aan het kraan water alleen geen waterwissels of minder waterwissels doen is momenteel niet mogelijk omdat er te veel bezetting is en het aquarium niet rijp is.

Ik ben nogsteeds bang dat het misschien dan toch aan de bodem ligt en er iets in zit vandaar dat ik zo zo ve hevel. Alleen misschien is dat dweilen met de kraan open als er echt iets in mn bodem zit...

Ik krijg hm in iedergeval niet gevangen vandaag... Misschien morgen.. had net een badje klaar gemaakt voor hem waar hij 1 minuut in kan en dan dr weer uit pff kan ik dat bewaren? Het is 3 liter aquarium water met 80 gram zout gemixed..

Misschien is ie gewoon keihard aan het trippen op t brabantse drugsafval water. De drukkerijen zullen weer weer snel open gaan voor het festivalseizoen begint 🤔

Tja, ik kan me er wel in vinden dat zoveel waterwissel niet nodig zou moeten zijn. Ik wissel elke tweede week 30% en dat gaat helemaal prima. Als je niet zonder zo'n grote wissel kunt dan lijkt me dat er inderdaad iets aan de hand is. Filtering onvoldoende of iets anders waar de waterkwaliteit zwaar onder lijdt. Als dat zo is dan zouden de waterwaarden ook telkens op en neer stuiteren. Na elke wissel halvering van wat er dan ook in zit wat voor problemen zorgt en dat loopt dan weer op gedurende een week totdat het weer onhoudbaar wordt? Dat lijkt me inderdaad geen gezonde situatie.
In dat geval zou ik gaan uitvinden wat daar aan de hand is. Elke keer allemaal middeltjes toevoegen helpt ook niet bij het vinden van een evenwicht.

Zout water is prima houdbaar.

Na elke wissel halvering van wat er dan ook in zit wat voor problemen zorgt en dat loopt dan weer op gedurende een week totdat het weer onhoudbaar wordt
Dat is een niet ingedraaide bak en filter met te veel vis voor zn huidige capaciteit. Mn 400l/h juwel filter in mn 100l aquarium loopt gewoon minder stabiel als mn 60l aquarium met 2 kleine waardeloze filtertjes met het zelfde aantal vissen er in. De 60l hoef ik een week of 2 niet te verversen terwijl de 100l om de dag doe nu. Maar dat is vooral vanwege die brokaatbarbeel. Dat is de enige indicatie momenteel dat het water niet goed is. Anders zou ik mn 100l ook niet zo veel verversen meer want ik wil mn bacteriën opbouwen. Maar aangezien 1 keer in de week wisselen zorgde dat mn brokaatbarbeel jeuk begon te krijgen ben ik maar weer vaker gaan wisselen om te kijken of dat hielp (lijkt dus niet te helpen soms, en soms weer wel)

Misschien dat ik mn waardes nog maar wat beter in de gate moet houden maar dat is niet de rede dat de barbeel zo reageert. Maarja als de barbeel zelf de parasiet af schut...

Zout water is prima houdbaar.
Ik bewaar het gewoon even! Tx ik baalde gisteren want het is aquarium water en het was op de juiste temperatuur dus het had een vrij wel stressloos badje kunnen worden als hij gewoon me netje in zou zwemmen. 2 netjes waren geen mogelijkheid ik heb te veel planten ik kan 1 netje al bijna niet bewegen.

Ik heb nu 8 gram zout op 100l in mn bak gedaan. Ik dacht ik zal je hebben met je parasiet. Mijn geweten zegt dat zout belastend hoort te zijn maar op internet staat dat de vis er energie van krijgt dus weetje laten we dan maar van dat advies uit gaan... Dan ga ik nu focussen op de vis aan te sterken geen middelen te gebruiken en wat minder vaak waterwisselen. Kijken of hij er van zelf boven op komt. Dat is prettiger voor mij en de vis.

Hoelang zou ik het afwachten? Het duurt nu al 2 maanden. Moet ik nog een maand wachten om te kijken of zn klachten vanzelf over gaan en dan in die maand maar 1 keer per week wisselen ipv om de dag?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan