Bruin alg en kapotte planten(?), nieuw aquarium van ong 3 weken


Dregora

Member
Lid geworden
28 september 2023
Berichten
7
Leeftijd
33
Hallo allemaal,


Heb altijd een fascinatie gehad met vissen op verschillende manieren, maar heb me nog nooit persoonlijk aan een aquarium gewaagd. Ouders hadden er vroeger één toen ik jonger was en mijn broer zat er ook erg in, zowel aquariums als vijvers met koi karpers etc. Erg mooi natuurlijk.

Nu heb ik sinds een weekje of 3 een aquarium. Planten, water, etc. Alles erin behalve vissen natuurlijk, want ik wou het ecosysteem eerst voldoende goed hebben. Maar nu loop ik dus tegen een probleem aan: bruin alg en mijn planten lijken het niet goed te doen.

Wat praktische informatie:

Het is een starters bak van Superfish, 150L
Afmeting: 79x40x55
1 energiezuinige LED-verlichting

Ik heb de waterwaardes gecheckt. Allemaal positief/groen.
Op af en toe een waterwissel na en wat onderhoud aan het glas, heb ik 't aquarium gewoon zijn gang laten gaan.
Elke vrijdag voeg ik wat extra vloeibare voeding toe voor de planten.

De bodem bestaat uit een laag voedingsbodem van ongeveer 2/3cm dik
Daar boven op filter zand, aflopend naar voren, met achter wat grind achtige steentjes

Planten pakket gekocht bestaande uit deze planten:

Voorgrond:

  • 2x Micranthemum Monte Carlo
  • 2x Cryptocoryne Wendtii bruin
Middenzone:

  • 1x Anubias Nana
  • 1x Lobelia Cardinalis
  • 1x Limnophila Heterophylla
Achtergrond:

  • 1x Microsorium Pteropus
  • 1x Echinodorus Ozelot Rood
  • 1x Echinodorus Bleheri



    Mijn probleem: bruin alg op o.a. het hout en tussen de planten (voornamelijk die op de voorgrond), ik zie wat bruin alg op de bodem en wat slierten in sommige planten. Water lijkt ook wat bruinig te zijn. Gezien de waardes van het water goed zijn en ik ze extra voeding geef, ben ik een beetje verloren met wat het zou kunnen zijn. Zou 1 LED lamp te weinig licht geven?
    De planten krijgen bruine stippen, beginnen met hangen en er zit een scheur in 1 van de bladeren op de achtergrond. Zal even wat foto's toevoegen voor visueel, hoop dat het wat te zien is.

    Nu weet ik dat bruin alg opzicht niet heel gek is in een bak die net begint, maar ik maak me voornamelijk zorgen om te planten, omdat ik niet zo goed weet wat de oorzaak kan zijn.


    Alvast bedankt voor alle hulp.
 

Bijlagen

  • 20230927_125312.jpg
    20230927_125312.jpg
    839.6 KB · Weergaven: 72
  • 20230927_125305.jpg
    20230927_125305.jpg
    333.6 KB · Weergaven: 68
  • 20230927_125257.jpg
    20230927_125257.jpg
    447.6 KB · Weergaven: 64
  • 20230927_125236.jpg
    20230927_125236.jpg
    436.3 KB · Weergaven: 61
  • 20230927_125219.jpg
    20230927_125219.jpg
    676.3 KB · Weergaven: 65
  • Screenshot_20230927_125146_JBL_PROSCAN.jpg
    Screenshot_20230927_125146_JBL_PROSCAN.jpg
    105.2 KB · Weergaven: 71
Planten zien er best redelijk uit vindt ik en bruinalg hoort er inderdaad bij. Voeg je ook co2 toe? Ik zie dat je een scan gebruikt en die staan er wel bekend om niet echt nauwkeurig te zijn.
 
De test is inderdaad niet betrouwbaar, beter is om een druppeltest te gebruiken.
Verder vraag ik me af of je verlichting toereikend is voor planten zoals Micranthemum, Lobelia en Limnophila. Deze soorten vragen echt veel, en kwalitatief goed licht. Planten met een grote lichtbehoefte (meer dan 30 lumen per liter) hebben ook een flinke vraag naar CO2 en bemesting.
Kies daarom planten uit die passen bij je verlichting,
.
 
Ik zou er tijdens de opstart veel meer snelgroeiende planten indoen. Kun je later alsnog verwijderen. Zou wel eens mee kunnen spelen.
 
Verder zie ik dat je bepaalde waterwaarden test, maar voor planten zijn PO4 (fosfaat) en Fe (als maat voor sporenelementen &mineralen) nuttiger.
Verder moeten planten zich aan de nieuwe omstandigheden aanpassen en als ze er dus net 3 weken instaan, zijn ze daar nog volop mee bezig. Daar hoort het verliezen van bladeren bij. Ik zou me er dus op dit moment nog niet al te druk over maken.
 
Oke bedankt allemaal, misschien maak ik me er iets teveel druk om haha.
Wat betreft de water testjes, heeft iemand een aanrader welke ik het beste zou kunnen aanschaffen? Zodat het allemaal wat nauwkeuriger is, want als deze er om bekend staan niet nauwkeurig te zijn dan kan ik inderdaad de andere aanschaffen.

Wat betreft het licht is het de bijkomende lamp van een starterpakket van superfish. Geen idee hoeveel lumen het is, aangezien dat er niet bij vermeld stond, alleen dat het een energiezuinige LED verlichting is.
Beste informatie die ik over de lamp kan vinden was dit: Vermogen LED-verlichting 12 volt – 18 watt Retro LED Bright – 167 PAR

Ik zou er tijdens de opstart veel meer snelgroeiende planten indoen. Kun je later alsnog verwijderen. Zou wel eens mee kunnen spelen.

Heb je een aanrader van goede soorten die makkelijk zijn?
 
Bekijk eerst eens wat je elke plantensoort in je bak vraagt qua lichtsterkte en, als afgeleide daarvan, vervolgens aan voeding. Zo wil een Echinodorus bodemvoeding, Het neemt voornamelijk voeding op via de wortels. Veel planten doen dit via de waterkolom maar ook deels via de wortels. Welke voeding geef je? Dat is van belang want niet alle voedingen zijn totaal voedingen. Dikwijls ontbreekt fosfaat en nitraat bijvoorbeeld. Maar nogmaals: Begin met kennis over elke plant die je hebt alvorens te kopen! Je kan dit eenvoudig zien bij de online aanbieders die dit soort gegevens bij elke plantensoort vermelden.

Een goede watertestkit is die van Colombo waar de meest belangrijke soorten inzitten.
 
Bekijk eerst eens wat je elke plantensoort in je bak vraagt qua lichtsterkte en, als afgeleide daarvan, vervolgens aan voeding. Zo wil een Echinodorus bodemvoeding, Het neemt voornamelijk voeding op via de wortels. Veel planten doen dit via de waterkolom maar ook deels via de wortels. Welke voeding geef je? Dat is van belang want niet alle voedingen zijn totaal voedingen. Dikwijls ontbreekt fosfaat en nitraat bijvoorbeeld. Maar nogmaals: Begin met kennis over elke plant die je hebt alvorens te kopen! Je kan dit eenvoudig zien bij de online aanbieders die dit soort gegevens bij elke plantensoort vermelden.

Een goede watertestkit is die van Colombo waar de meest belangrijke soorten inzitten.


De bodemvoeding is Superfish Nutrient soil, met als bijvoeging vloeibare voeding van Colombo, flora grow plant fertilizer complete formula.

Ik zal eens onderzoek doen naar 't licht, om heel eerlijk te zijn ging ik ervan uit dat het bijgeleverde licht genoeg zou zijn voor een beginnende bak en dat 't plantenpakket die ik had gekocht, aangeschreven werd als succesvol voor beginnende aquariums en dat de reviews ook positief leken.
 
't plantenpakket die ik had gekocht, aangeschreven werd als succesvol voor beginnende aquariums en dat de reviews ook positief leken.
Probeer het eens met Limnophila aquatica of gewoon een bosje waterpest.
 
Als er onvoldoende verlichting is kan er niet tegelijkertijd een tekort aan co2 zijn het gebrek zit altijd bij het ontbrekende factor. In het ergste geval stoppen planten met een hoge lichtvraag met groeien of hun groei vertraagt aanzienlijk waardoor hun co2 behoefde nihiel is. Een plant die niet groeit door gebreken met veel co2 gaat alleen maar lekken met alg tot gevolg. Als je niet je verlichting vanplan bent aan te passen heeft co2 bemesten geen zin omdat de planten dan een tekort aan licht opmerken

Planten merken een tekort aan licht minder op als er minder co2 aanwezig is, maar ook als de temperatuur lager ligt. Je zou daarom kunnen proberen de temperatuur een graad te laten dalen om de groei te vertragen.

Als er spraken is van een co2 tekort en algenproblemen zou ik drijfplanten toevoegen omdat de co2 vraag hierdoor daalt en de algen minder voedingsstoffen tot hun beschikking hebben.
Een leandose en makkelijke planten helpen bij het stabiliseren van een opstartende aquaruim en hoe meer planten je hebt hoe moeilijker de alg het heeft
Als dit een co2 tekort is zou ik hoornblad toevoegen.

Als het licht de laag ik zou ik het water iets schooner houden tot de boel iets stabieler is.
Maar dit alleen het geval als je je moeilijke planten wilt behouden en geen betere lamp zou willen. Ik weet niet wat je planten vragen dat laat ik aan de experts over. Als tekorten te veel afwijken van wat de plant vraagt is alles dweilen met de kraan open tot je zn beperkende factor aanpakt (wet van liebig) stabiliteit is beter dan instabiliteit, ook al betekent dit nogsteeds tekorten. In het ergste geval stopt de plant met groeien
 
Heb je een aanrader van goede soorten die makkelijk zijn?
Ik heb zelf goede ervaring met Belgisch Groen, Limnophila Sessiliflora en Heteranthera Zosterifolia.
Groeit allemaal snel, ook bij niet al teveel licht. Zet er maar gerust een flinke bos van in. Waterpest heb ik zelf mindere ervaringen mee gehad ivm verslijmen.
 
Heb wat extra Limnophila Sessiliflora, 4 stuks, zal meer toevoegen later mits dat nodig is, maar wil niet gelijk overbodig doen.

Aangezien ik voor nu toch nog de digitale testjes hebt, heb ik er nog één overheen gegooid. Dit keer wel wat rode en gele problemen.

2 ervan lijken te maken te hebben met het waterkwaliteit. Aangezien ik hier (nog) geen veel verstand van heb, vraag ik het hier even. Ik heb me van tevoren wel ingelezen, maar het valt me op dat er veel verschillende informatie is mbt kraanwater. De één zegt dat het prima is zoals het is, de ander zegt van niet, etc.
Word iemand hier wijzer uit?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230929_175601_JBL_PROSCAN.jpg
    Screenshot_20230929_175601_JBL_PROSCAN.jpg
    105.9 KB · Weergaven: 32
Dit is misschien ook handig om te weten:


Enorm bedankt. Jammer om te lezen dat dit soort beginners aquariums met allerlei problemen beginnen vanaf het begin al. Maar fijn om dit te weten.

Dus wat ik er even snel uit opmaak is dat het geen overbodige luxe is om een externe filter eventueel aan te sluiten ipv de binnen filter en dus wat meer planten + nieuw licht, aangezien ik de Start variant heb, die dus geen goed licht blijkt te hebben.
 
Enorm bedankt. Jammer om te lezen dat dit soort beginners aquariums met allerlei problemen beginnen vanaf het begin al. Maar fijn om dit te weten.

Dus wat ik er even snel uit opmaak is dat het geen overbodige luxe is om een externe filter eventueel aan te sluiten ipv de binnen filter en dus wat meer planten + nieuw licht, aangezien ik de Start variant heb, die dus geen goed licht blijkt te hebben.
Meer licht kan averechts werken en juist alg stimuleren vooral als er ook andere tekorten zijn en aangezien de bak nog niet lang draait zou ik vooral focussen op meer makkelijke planten en balans.

Extern filter is voordelig omdat het weinig ruimte in beslag neemt zodat er meer ruimte voor planten is. En de planten dienen ook als filter terwijl hun blad oppervlakte ruimte bied voor nitrificerende bacteriën. Vooral een beetje stroming is belangrijk. En je oppervlakte schoon houden van een dikke laag biofilm.

De enige manier om balans te vinden is het tijd te geven. Dan schommelt het van goed naar fout naar goed naar fout tot het een middelpunt bereikt heeft en met zn stabiel punt kan je dingen opbouwen. Hoe meer makkelijke planten hoe makkelijker is dat stabiele punt te bereiken en behouden.

Een goedde start is al van belang voor je begint met draaien en de planten voldoende te bieden wat ze nodig hebben door een goedde bodem te leggen. Vooral in een onstabiel aquarium is het verstandig bij voorbaat al voeding in de bodem te hebben zodat je het waterkolom wat schoner kan houden. De alg haalt namelijk alleen zn voedsel uit het water kolom en de planten meestal voor een deel uit de bodem.

Na een paar maanden rijpen kan je het pas echt stabiel noemen en dan kan je ook dingen opbouwen.

Hoe beter je van start gaat hoe sneller je dingen op kan bouwen. Het is niet onmogelijk om met moeilijke planten te starten. Dat vraagt niet alleen de juiste verlichting maar nog belangrijker is de balans. Iemand die dat in de vingers heeft zal dat goed voor elkaar krijgen.
Als je 1 ding mist kan alles als een blokkentoren uit elkaar vallen. Daarom is een sterke basis vooral aan het begin zo aan te raden 😄
 
Meer licht kan averechts werken en juist alg stimuleren vooral als er ook andere tekorten zijn en aangezien de bak nog niet lang draait zou ik vooral focussen op meer makkelijke planten en balans.

Extern filter is voordelig omdat het weinig ruimte in beslag neemt zodat er meer ruimte voor planten is. En de planten dienen ook als filter terwijl hun blad oppervlakte ruimte bied voor nitrificerende bacteriën. Vooral een beetje stroming is belangrijk. En je oppervlakte schoon houden van een dikke laag biofilm.

De enige manier om balans te vinden is het tijd te geven. Dan schommelt het van goed naar fout naar goed naar fout tot het een middelpunt bereikt heeft en met zn stabiel punt kan je dingen opbouwen. Hoe meer makkelijke planten hoe makkelijker is dat stabiele punt te bereiken en behouden.

Een goedde start is al van belang voor je begint met draaien en de planten voldoende te bieden wat ze nodig hebben door een goedde bodem te leggen. Vooral in een onstabiel aquarium is het verstandig bij voorbaat al voeding in de bodem te hebben zodat je het waterkolom wat schoner kan houden. De alg haalt namelijk alleen zn voedsel uit het water kolom en de planten meestal voor een deel uit de bodem.

Na een paar maanden rijpen kan je het pas echt stabiel noemen en dan kan je ook dingen opbouwen.

Hoe beter je van start gaat hoe sneller je dingen op kan bouwen. Het is niet onmogelijk om met moeilijke planten te starten. Dat vraagt niet alleen de juiste verlichting maar nog belangrijker is de balans. Iemand die dat in de vingers heeft zal dat goed voor elkaar krijgen.
Als je 1 ding mist kan alles als een blokkentoren uit elkaar vallen. Daarom is een sterke basis vooral aan het begin zo aan te raden 😄


Ik waardeer je input. Ik ga eens aan de slag met wat simpele planten en vanuit daar verder werken. Voedings bodem heb ik in het begin aangebracht voordat het wat erin zat, dus dat heb ik gelukkig al gedaan.
Zal ook eens naar een extern filter kijken dan. En vanuit dat punt kan ik altijd verder werken, dingen aanpassen etc.
 
Bruinalg heeft meer te maken met teveel organische belasting en dat zie je met weinig en met veel licht.
 
Het probleem is niet zozeer dat wat je hebt qua licht, maar dat je dan planten koopt die andere waarden (in dit geval veel licht) wensen. Dan kom je in de knoop. Kies je planten die weinig tot gemiddeld licht wensen en makkelijk te houden zijn, dan heb je kans dat je balans gaat creëren. En een aquarium die al wat langer staat zorgt rijpt vanzelf als er balans in zit.

Ps. Als tip mocht je nieuwe materialen kopen zoals buitenfilters. Als de prijs te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het meestal ook te mooi om waar te zijn.
 

Terug
Bovenaan