Bruin alg op planten en achter wand

aquapjotr zei:
Hoe draaide je bak met die silicatenverwijderaar in je filter?
Ik weet het niet heb het er te kort ingehad omdat de verkoper zij dat het geen nitraat zou verwijderen ik had de bril niet bij me stom
 
Okee, dan zou ik het er niet indoen. Heb je veel planten?
 
Je kan natuurlijk meten hoeveel nitraat (ik dacht fosfaat) er dan nog over is want dat hebben de planten wel nodig natuurlijk.
 
Ik ga het even aankijken deze week niet verversen heb het laatste JBL Algol in de bak gedaan je kunt natuurlijk ook te veel dingen aan pakken en als het probleem dan verdwijnt weet je niet meer wat de oplossing is geweest waar je dus weer anderen mee kunt helpen ,de achter wand wordt een grote klus en zal veel werk geven de bruin alg wappert lekker mee op de stroming van het filter
Allemaal bedankt voor de support ik hou jullie op de hoogte
 
Heb je daar een goede foto van?? De bruinalg die ik bedoel is meer een vettige laag namelijk. Is dit wel dezelfde dan??
 
Hallo John,
Op de planten zit een dun laagje maar de achterwand is net een vel van een bruine beer
Het laagje op de planten voelt inderdaad vettig aan
 
Ok, dan zal het toch wel dezelfde troep zijn hoor.
 
Gelijk heb je. Niet teveel ineens veranderen.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
 
Het gaat niet van een leien dakje misschien ga ik te hard en wil te snel resultaat hebben.
Heb de hele week geen water ververst maar nu een verversing van 50 procent gedaan
Wat ik nu ga doen is de 2e licht balk er weer in zetten met 2 t8 buizen en ga het even aan kijken of dit verbetering op zal brengen .
Waar kun je dat purigen kopen op APO heb ik het niet kunnen vinden
 
Dat water verversen ontkom je niet aan met 9 discussen. Ik zou in jouw geval de bak volstoppen met planten die de competitie aangaan en het absolute minimum voeren, als je geen opgroeiende jonkies hebt.
 
John ik heb een nieuwe bril nodig but thanks ik heb er over heen gelezen
Heb de 2e licht balk in de bak geplaatst de vissen zijn van slag ik kan me daar me wel iets bij voor stellen man man wat een bak licht maar inmiddels zwemmen ze weer rustig rond bedankt voor de tip top
Tom het zijn Discussen van plm 12 cm ik denk dat ik ze te veel verwen ik voer ze 4 x daags 2x granulaat en 2x diepvries geen runderhart
Wat de planten betreft heb ik er een vracht Vallisneria gigantea in gezet
 
Ha ha ik heb het gelezen
Maar weet je je planten zijn duurder als vissen ik bedoel maar er gaan er een paar peiger en je koopt weer nieuwe en duur zijn ze het is 5 euro hier en 10 euro daar
in je planten blijf je investeren doe ik ook stom maar ik wil een mooie beplante
bak
 
Gister avond de 2e balk met t8 geinstalleerd het was een hele heisa om dat kreng aan het branden te krijgen wat een k.t balken het is een ciano bak met de standaard balken
Ik zit er aan te denken om led verlichting aan te schaffen maar moet het nu maar even mee doen de 2e balk gaat aan van 1400 u tot 1800 u de lampen zijn van Silvania en nooit gebruikt ik ga het afwachten of er verbetering op treed qwa bruin alg
Ik hou jullie de hoogte
 
Ik zie een kleine verbetering heb het idee dat de alg op de achter wand af neemt
De tweede balk nu een uur langer laten branden dus rustig afwachten
 
Leopoldi zei:
Het gaat niet van een leien dakje misschien ga ik te hard en wil te snel resultaat hebben.
Heb de hele week geen water ververst maar nu een verversing van 50 procent gedaan
Wat ik nu ga doen is de 2e licht balk er weer in zetten met 2 t8 buizen en ga het even aan kijken of dit verbetering op zal brengen .
Waar kun je dat purigen kopen op APO heb ik het niet kunnen vinden

ah nee?
http://www.aquaplantsonline.nl/filterma ... gen-250-ml

;)
 
Ha Ha :D
Ik zat met mijn stomme harses te kijken bij algen bestrijding :stom:
Ik twijfel er nog een beetje aan om het aan te schaffen want wat is het voordeel behalve heldere water sorry misschien een stomme vraag :S
En waar moet je het spul plaatsen in je filter ;)
 
Tja het voordeel is natuurlijk zoals je al aangeeft het heldere water omdat het absorbeert.
Je kan het gewoon in je filter plaatsen tussen de sponzen in. Zo heb ik het hier wel gedaan in elk geval. Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt waar het in de filter zit.
 
Hmmmm...... Volgens de omschrijving absorbeert het ook je nitraten? Is dat echt zo?
 
Ja de organische dacht ik maar niet de nitraten die wij toevoegen. Anders had ik een probleem met de EI.
 
De link met de EI methode is precies waarom ik het vraag :).
Dat onderscheid tussen organisch of zelf toegevoegd is niet te maken hoor. Nitraat is nitraat, een vrij simpel ion. Als er wel sprake is van opname, dan neemt het "beide" op. Mogelijk verzadig jij dat vermogen gewoon heel snel :)
 
Ik gebruik ook Purigen en volg niet de EI , maar meet wel nitraat .
 
Dit staat op de site van de fabrikant en daar staat organische stoffen:

Purigen� is een premium synthetische adsorbens, dat is anders dan alle andere filtratie product. Het is een mengsel van ionenwisselaars of adsorbentia, maar een uniek macroporeus synthetisch polymeer dat oplosbare en onoplosbare onzuiverheden verwijdert uit water met een snelheid en capaciteit dat alle anderen hoger is dan 500%. Purigen� controleert ammoniak, nitriet en nitraat door het verwijderen van stikstofhoudende organisch afval dat anders deze schadelijke stoffen zouden vrijkomen. Purigen's � impact op sp
 
Dus bepaalde stoffen absorbeert het denk ik alvorens het in no2/no3 wordt omgezet.
Wat we toevoegen zal dus niet worden opgenomen. Altijd lastig dat chemische verhaal ;).
 
John bedankt voor je antwoord ik weet nu al iets meer maar net wat je zegt je moet haast een HBO er om het allemaal te snappen
 
Wegvangen in een voorstadium zou een verklaring kunnen zijn, maar dan moet er meer gebeuren dan absorberen (omzetten in iets wat niet meer gemineraliseerd kan worden door bacteri�n), want als je het alleen opslaat, gaan de bacteri�n er alsnog mee aan de slag?
 
Bedankt allen voor de input ik ga purigen bestellen alleen nog 1 vraag waar moet ik het plaatsen in het filter alvast bedankt :thumbs:
 
Dat kun je gewoon onder de filterwatten doen of ergens tussen 2 sponzen in hoor.
 
Ok inmiddels het spul besteld dus we gaan afwachten bedankt en ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat ga zo weer water verversen en de planten weer manueel schoon poetsen de vissen hebben totaal geen last van de bruinalg maar het baasie wel :mad:
 
Ja voor de bewoners maakt het niet uit maar mooi oogt het niet.
Succes alvast ermee en hou ons op de hoogte.
 
Hoi allen
Het PURIGEN zit in het filter en nu maar afwachten jammer dat HG dit spul niet heeft want HG doet wat het beloofd :D
 
Ja zeker weten. HG vreet uw hele aquarium weg :D ;)
 
Terug
Bovenaan